Hey Vili,
Een bepaalde dosis werkt na 8 weken ongeveer optimaal. Werkt een dosis dan nog niet, dan is ophoging een oplossing. Zo kun je dus steeds ophogen. Merk je nou na 1 van de hoogste dosissen nog niks dan is het verstandig om gewoon een ander middel te gaan gebruiken.
Ik heb heel wat gesprekken hierover gehad met een psychiater van de mesdagkliniek in groningen. Op het doosje van de pillen staat altijd dat het medicijn na ongeveer 6 weken werrkt. alleen ze vertellen er niet bij dat een dosis na 6 weken pas ongeveer goed gaat werken. Het kan natuurlijk ook eerder, maar als het echt langer dan 8 weken duurt heeft verdere voortzetting geen zin.
Vaak word de strategie ingezet om gelijk in stijgende lijn op te hogen in een redelijk korte tijd om gelijk naar een hoge dosis te gaan. Harde aanpak zegmaar. De bijwerkingen krijg je toch wel. Ik heb in het begin ook zitten kloten met opbouwen toen ik nog in behandeling was bij mn huisarts. Eerst efexor en daarna citalopram. Steeds bouwde ik maar heel langzaam op en ik zat na een aardige tijd nog steeds niet op een redelijke dosis....het middel werkte nog niet, dus gaf ik het op.
Met die EScitalopram is het wel gelijk raak geweest. De eerste week 10 mg en na 2 weken gelijk 20 mg wat overigens voor EScitalopram de hoogste dosis is. Toen heeft het ongeveer 7 weken geduurt en toen knapte ik ineens helemaal op. Dus in totaal heb ik 9 weken EScitalopram geslikt voor het ging aanslaan.
Maar ik zal erbij vertellen dat ongeveer precies een jaar geleden ik net als jullie zo hopeloos was en met nog een aantal mensen hier elkaar zat op te peppen. Allemaal hadden we doem gedachte door de bijwerkingen en het duurde zo lang....maar niemand van die groep zie je hier meer....bijna iedereen is opgeknapt en had gewoon geen zin meer om hier te gaan schrijven, ze hadden immers weer hun leven terug.
sterkte
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)