LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lease proces

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
RJWJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2006 20:57

Lease proces

Ongelezen bericht door RJWJ »

Hallo,
Heb even een aantal vragen tav een evt. proces tegen spaarbeleg. Heb er al heel veel over kunnen lezen maar zie even door de bomen het bos niet meer.
Heb dus even een aantal vraagjes, die waarschijnlijk snel, beantwoord kunnen worden door mensen die beter weten hoe het zit.

Ik ben er namelijk een paar dagen geleden achter gekomen dat mijn ouders kans maken(?) om hun ingelegde geld van spaarbeleg terug te kunnen krijgen.

Kan iemand mij vertellen of dit klopt?
En zo ja; hoe groot is de kans dat dit ook daadwerkelijk lukt?
Welke stappen zou ik dan moeten ondernemen om dit de realiseren?

Ook heb ik een ondernemer kunnen vinden die zou kunnen helpen met het terugvorderen van de inleg, namelijk www.leaseproces.nl

Is dit nou een betrouwbare/goedkope/goede instantie?
Of heeft iemand betere suggeties?

MvG,
RJWJ

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

RWJW,
Er bestaat niet zoiets als een 'glazen bol' waarmee de uitkomst van een rechtszaak met 100% zekerheid te voorspellen valt. In de rechtszaak die de Vereniging Consument & Geldzaken voor de aangesloten SprintPlan-gedupeerden voert zijn alle rechtsinbreuken die Spaarbeleg maakte tegen Spaarbeleg in stelling gebracht (een aardige waslijst !). Spaarbeleg is door de rechtbank reeds veroordeeld, maar tegen dit vonnis in hoger beroep gegaan. Je zou er op mogen vertrouwen dat de zaak ook in hoger beroep door Consument & Geldzaken gewonnen gaat worden. Zie www.sprintplanclaim.nl

Het verschil tussen de Vereniging Consument & Geldzaken en Leaseproces is, dat VCG een non profit consumentenorganisatie is die al procedeert en Leaseproces feitelijk een commerciele organisatie is die op basis van no cure no pay nog moet gaan procederen en dus circa 3 jaar tijdsachterstand heeft op de rechtszaak van VCG.

RJWJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2006 20:57

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door RJWJ »

Oke heel duidelijk verhaal. Het voordeel van de VCG is dus dat je geen 25% share hebt mocht de rechtzaak gewonnen worden, tegenover dat er van je meer inzet verwacht wordt bij VCG?

Dan heb ik nog een vraag; kunnen de kosten die gemaakt worden van het starten van een proces, ed. ook vergoed worden door de rechtsbijstandsverzekering?

MvG,
RJWJ

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Als het onder de dekking van je rechtsbijstandverzekeraar valt wel.
Je moet dan wel een uitgebreide dekking hebben en geen basis (rechtsbijstand) verzekering. Wat ik van juristen van VCG heb gehoord, houden rechtsbijstandverzekeraars de boot af om iemand te helpen die aandelenlease gedupeerd is. Onder het mom van allerlei smoesjes, als 'juridisch kansloos' Onzin natuurlijk want er zijn al in vele honderden aandelenlease rechtszaken flinke schadevergoedingen toegekend.

RJWJ
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2006 20:57

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door RJWJ »

Oke.
Ben inmiddels ingeschreven bij VCG en de stuitingsbrief wordt deze week nog aangetekend verzonden.

Hartstikke bedankt Peewee!

MvG,
RJWJ

donna42
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 04:59

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door donna42 »

mijn vriend had problemen met dexia en is toen na leaseproces gegaan dit koste 150 euro en 25 % ven het bedrag als je zou winnen , maar aan de foon zeiden ze dat dit paar weken of paar maanden zou gaan duren , na 1 jaar heb ik gebeld en zeiden ze dat dit eind van dit jaar rond zou zijn , nadat we nu belden zeggen ze ineens kan nog wel 2 a 3 jaar duren ...........kan dit zomaar ? of houden ze ons alleen aan het lijntje ????????? word het geld bij hun gestort en trekken ze al die tijd rente van je geld ?????????
ik heb hier best een raar nagevoel bij , wat kan mijn vriend doen ?

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Donna42,

In de aandelenlease-affaire ligt er een bottle neck bij het Gerechtshof in Amsterdam. Dit Gerechthshof heeft de voorbij periode een aantal curieuze vonnissen gewezen waaruit de leasebanken hoop putten en hierdoor tegen veel veroordelende vonnissen van de Rechtbank hoger beroep instellen. Er lopen inmiddels al twee casatieprocedure bij de Hoge Raad die deze bottle neck (= flessehals, blokkade) moeten gaan wegnemen.

In het licht van deze bestaande ''blokkade'' ligt het niet voor de hand dat Leaseproces op dit moment duizenden rechtszaken gaat aanbrengen bij de Rechtbank. Je vriend zal dus inderdaad geduld moeten hebben totdat de blokkade is opgeheven bij het Gerechtshof.

donna42
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mar 2007 04:59

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door donna42 »

heey peewee bedankt voor je uitleg
hopende dat dit snel is want het vertrouwen gaat zo wel weg daardoor.
zolas ik me herinner zijn mondelinge afspraken ook rechtsgeldig .

maar heel erg bedankt voor goede uitleg :D

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Donna42,

Je moet maar zo denken, bij een schadeclaim loopt ook de wettelijke (vertragings)rente door die geclaimd kan worden. Deze is momenteel 6% per jaar. Een aardig goedmakertje voor het gevergde geduld, lijkt me.

gerrit03
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jun 2007 14:47

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door gerrit03 »

Wat zijn precies de totale kosten wat je moet betalen aan het leaseproces.

Bedoel dus de kosten voor het proces .

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Het leaseproces ? Je bedoelt de organisatie Leaseproces. Kijk dan op www.leaseproces.nl Maar deze organisatie neemt sinds 30 september 2007 geen nieuwe klanten meer aan. Ze hebben immers nog zo'n 20.000 rechtszaken op de plank liggen die nog uitgeprocedeerd moeten worden.

gerrit03
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 jun 2007 14:47

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door gerrit03 »

Sorry, Pewee, ja natuulijk bedoelde ik ook de organisatie
ik heb op de site gekeken maar kan daar geen totale kosten
vinden. Wij hebben ons al aangemeld bij deze organisatie maar
lees toch bij een aantal mensen iedere keer verschillende bedra-
gen dus vraag mij af wat precies de kosten zijn.

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Volgens mij betalen aandelenleasegedupeerden 150 euro in take geld (om je zaak te beoordelen) en verder houdt Leaseproces 25% van de opbrengst.

Mogelijk dat je daarnaast ook nog het griffierecht (dat aan de Rechtbank betaald moet worden door Leaseproces) betaalt (dit is 199 euro) en ook de kosten voor het uitbrengen van een dagvaarding door de gerechtsdeurwaarden (85 euro.).

Wat de verdere kosten zijn als je aandelenleasebank (na een veroordeling door de Rechtbank) in hoger beroep gaat bij het Gerechtshof, weet ik niet.

Ik denk verder dat Leaseproces op dit moment niet al te actief is met het starten van rechtszaken. Er lopen inmiddels enkele Sprintplan-rechtszaken bij de Hoge Raad en het lijkt verstandig eerst de uitkomst van die zaken af te wachten.

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door rost60 »

Hi, jij weet nogal veel van de rechtsgang als ik je zo volg op het forum, heb jij of durf jij te zeggen wanneer er nou eens uitspraak komt en wanneer er zicht is op cassatie, jaja we blijven geduld hebben maar aegon hoopt met het rekken hiermee dat we murw worden en net als velen er klaar mee zijn, IK DUS NIET!!!!!!!Ben lid van sprintplan en heb het 'n jaar of 3-4geleden laten cederen maar het is erg rustig op dat front, kan zijn dat er ook weinig te melden valt, maar toch.....,geen goed gevoel in de voortgang maar afhaken oh nee de trein loopt al is het langzaam, het gaat immers om het recht, ik groet U.

rost60
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 jul 2008 12:20

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door rost60 »

sorry ben lid van spirit, foutje!

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Lease proces

Ongelezen bericht door peewee »

Rost60,

Ik volg alleen de rechtszaken van de Vereniging Consument & Geldzaken (www.sprintplanclaim.nl) en die van GESP.
En verder de uitkomsten van andere individuele zaken. De laatste alleen voorzover de uitspraken (vonnissen) worden gepubliceerd op www.rechtspraak.nl Dat zijn er niet zo heel veel. Recente vonnissen van de kantonrechter in Utrecht ben ik al maanden niet tegen gekomen, terwijl er vermoedelijk wekelijks vonnissen worden gewezen.

Uit het vonnis dat vorig jaar of zo in de Spirit zaak werd gewezen, maakte ik op dat Spirit geen stap verder was gekomen, door een verkeerde procesaanpak.

Gesloten