LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA: baby niet verzekerd vanaf geboortedatum

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Cass

OHRA: baby niet verzekerd vanaf geboortedatum

Ongelezen bericht door Cass »

Op 27-11-2007 ben ik via een keizersnede bevallen.
Op 10-12-2007 heb ik telefonisch mijn zoontje bij Ohra aangegeven.
Op 25-01-2008 telefonisch contact gehad met een medewerker van Ohra die mij het polisnummer van mijn zoontje heeft doorgegeven.

Tussen 10-12-2007 en 25-01-2008 heb ik diverse malen telefonisch contact gehad met Ohra...waar de polis en zorgpasje van mijn zoontje bleef. Ik moest me geen zorgen maken, mijn zoontje was verzekerd maar Ohra had een achterstand en het kon wel enkele weken duren voordat ik het polisblad zou ontvangen.

Het ziekenhuis heeft mij nu een factuur gestuurd voor de behandeling van mijn zoontje gedurende de kraamdagen in het ZH.
Wat blijkt: mijn zoontje is verzekerd bij Ohra vanaf 01-02-2008 en niet vanaf zijn geboortedatum!?

Het polisblad heb ik ontvangen media februari 2008. Ingangsdatum wijziging 01-02-2008, maar ik ben er vanuit gegaan dat die wijziging zijn BSN betrof. :oops:
Het zorgpasje 13-06-2008.

Bij nederlandse wet ben je toch verplicht om verzekerd te zijn? Is het naïef van mij om ervan uit te gaan dat mijn zoontje vanaf zijn geboortedatum op mijn polis is bijgeschreven?

Heeft Ohra gelijk dat ze niet vergoeden :?:

Groeten Cass

axasjaak

Re: OHRA: baby niet verzekerd vanaf geboortedatum

Ongelezen bericht door axasjaak »

Gefeliciteerd met de geboorte van uw zoontje !
Uiteraard is uw zoontje direkt bij zijn geboorte al opgenomen in de
wettelijke basisverzekering.
Mocht u het bij OHRA niet voor elkaar krijgen , neemt u dan contact op met
Ombudsman Zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist
of www.skgz.nl
Succes en veel geluk toegewenst.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Wat blijkt: mijn zoontje is verzekerd bij Ohra vanaf 01-02-2008 en niet vanaf zijn geboortedatum!?
Ik kan ook niets anders bedenken dan dat Ohra helemaal fout zit. Alvorens bij het SKGZ aan te kloppen moet je aan Ohra een "heroverweging" vragen. Je kan zeggen dat je dit nodig hebt ivm de inschakeling van de SKGZ.
Als je van Ohra binnen 30 dagen geen reactie krijgt, kun je dit geschil ook aanmelden bij de SKGZ. Als de zorgverzekeraars allemaal zo stom doen, dan ben ik bang dat ons geld in een bodemloze put verdwijnt.
Persoonlijk ben ik tevreden met de Friesland Zorgverzekering en de Salland Zorgverzekering. Beiden zijn klein maar zeer toegankelijk. Ik vind het namelijk nutteloos en zeer frusterend om mij om dit soort dingen druk te moeten maken.

Cass

Axasjaak en Matilde,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb gesproken met de polisafdeling van Ohra en mijn zoontje zou verzekerd moeten zijn vanaf zijn geboortedatum. De medewerkster in kwestie was zeer verbaasd dat de ingangsdatum op 01-02-2008 stond en verontschuldigde zich voor de gemaakte fout. Zij ging zijn polis met spoed herstellen naar ingangsdatum 27-11-2007.
Zij (en ook de afdeling declaratie) adviseerde me de factuur opnieuw te declareren met verwijzing naar het declaratienummer.

Ik heb bij de tweede declaratie tevens verwezen naar hun polisvoorwaarden waarin vermeld staat dat de zorgkosten van bevalling en nazorg voor moeder én kind verzekerd zijn. Ergo: IK was dus verzekerd voor de gemaakte kosten en alleen daarom al zou de factuur betaald moeten worden.

Het antwoord van Ohra zal ik posten zodra dit bekend is.

Matilde, ik ben per 01-01-2007 overgestapt naar Ohra omdat zij de beste polisvoorwaarden hadden (incl. tandartsverzekering) voor mijn situatie en te verwachten behandeling(en). Gemaakte kosten zijn altijd keurig en snel betaald.

Groetjes Cass

Cass

Nog steeds in gesprek met Ohra, want mijn zoontje is NOG NIET verzekerd.

De afdeling polis heeft een memo gemaakt waarin aangegeven werd dat de polis met terugwerkende kracht in moest gaan op 27-11-2007.
Ik heb voor mijn polis een aanhangsel gekregen, reden: wijziging samenstelling. Wat bleek: mijn zoontje was uitgeschreven!
Gebeld: ja dat klopt, uw polis wordt per 01-02-2008 hersteld en gaat opnieuw in per 27-11-2007 als ook voor uw zoontje. U ontvangt voor alle wijzigingen aanhangsels.
* Waarom niet alle aanhangsel in één keer versturen?*
Tijdens dit telefoongesprek kwam naar voren dat de geboortedatum van mijn zoontje op 27-11-2008 stond. :roll:
Tot op heden nog geen aanhangsels ontvangen!

Afdeling declaratie: opnieuw afgewezen omdat er geen originele factuur bij zat.
*HALLO...Die krijg je na een 1e declaratie afwijzing NIET retour van Ohra.*
Gebeld: declaraties worden gescand en als factuur niet herkend wordt als origineel dan wordt declaratie afgewezen. Begeleidend schrijven wordt niet gelezen.
*Verwijzen naar eerder declaratienummer zoals mij destijds werd gezegd heeft dus geen zin. En enveloppen worden zeker ook automatisch geopend...anders wordt een medewerker toch getackeld als er een begeleidend schrijven bijzit?*

OHRA: Verwijzing van 2e declaratie moet intern handmatig verwerkt worden, maar totdat de afdeling polis niet de goede datum op uw zoontjes polis heeft staan heeft dit geen zin.

*Wordt vervolgd.....*

Groetjes Cass

TdeHond

Ongelezen bericht door TdeHond »

Schriftelijk, aangetekend een officiële klacht indienen bij Ohra over dit administratieve geblunder!

http://www.nza.nl/consument/10979

Informatielijn/Meldpunt: misschien kunt u dit nummer bellen en daar vragen hoe u het beste een melding kunt maken m.b.t. problematiek rond aanmelding van uw zoontje + betaling facturen.

TdeHond

Ongelezen bericht door TdeHond »

Aanvulling

http://www.nza.nl/consument/12921

De NZa heeft een meldpunt voor formulieren in de gezondheidszorg. U kunt klagen over:

*
onduidelijke formulieren;
*
ingewikkelde formulieren;
*
overbodige formulieren;
*
formulieren waarin dezelfde gegevens diverse keren moeten worden ingevuld.

Hopelijk kunt u hier een klacht deponeren over de problematiek rond de formulieren en het gemieren.... over de originele facturen die Orha "achterovergedrukt" heeft.

Ik ben een heilig voorstander van klachten bij toezichthouders indienen om hen inzicht te geven hoe de "machthebbers" de consument laten tobben!

Cass

Eindelijk....mijn zoon is verzekerd!.
Het polisblad opgemaakt d.d. 07-08-2008 is eindelijk correct!

Dus op naar de declaratie afdeling om de rekening van het ziekenhuis vergoed te krijgen:
11-08 Handmatige aanpassing van declaratie wordt door andere afdseling gedaan - duurt ± 14 dagen
27-08 Aanpassing is nog niet gedaan. Door vakanties is de voorraad te verwerken administratie opgelopen belt u over 4 weken maar terug.

Om uit je vel te springen

Maar op 29-08 werd ik door dezelfde medewerkster teruggebeld (op mijn werk notabene) dat de declaratie aangepast was en de betaling aan de instelling gedaan zou worden.

01-09 Bericht van afhandeling dat betaling volledig onderweg is naar instelling.

05-09 Aanmaning van instelling ontvangen!

Vanmiddag bellen of geld nu wel ontvangen is en anders WEER Ohra benaderen.

**worodt weer vervolgd**

Cass

08-09 het ziekenhuis gebeld en de betaling is ontvangen!!!!

JOEPIE....eindelijk afgehandeld!

Gesloten