LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW een farce??Lees en oordeel zelf!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again

CBW een farce??Lees en oordeel zelf!

Ongelezen bericht door 16again »

Enkele opmerkingen naar aanleiding van:
http://www.keukenadvies.com/cgi-bin/nie ... 240&show=0

-Het CBW heeft een gedeelte van haar website ingericht voor de consument. Dit heeft niet veel meer om het lijf dan een "gouden Gids" functie, waar de consument de dichtsbijzijndste CBW erkende winkel kan vinden. De CBW verkoop voorwaarden bijvoorbeeld zijn er niet eens in te zien. Die voorwaarden heb ik ook nog nooit op de website van een keukenwinkel aangetroffen. Of men heeft wat te verbergen, of men heeft liever niet dat de consument die voorwaarden van te voren leest!

-Bedenk dat de CBW een branchevereniging voor winkeliers is , en dus de belangen van die winkeliers, en niet die van de consument behartigt!

-Voorheen stonden de voorwaarden waar winkels aan moesten doen om lid te worden van de CBW gewoon op de website. Hier kon de consument dus lezen wat "CBW erkend" inhoudt.
Ik heb mij een keer beklaagd bij de CBW dat een lid zich niet aan die regels hield. Het enige tastbare resultaat was dat die regels op de CBW website inmiddels achter een password zitten!
Zomaar een quote uit die regels, wil je ze hebben, mail me
De erkenningsregeling heeft tot doel:
1.het bieden van waarborgen aan de consument
2.het bieden van een profileringinstrument aan de ondernemers in de woningbranche
3.het verbeteren van het imago van de wonenbranche en het consumentenvertrouwen in de wonenbranche
4.de bevordering van de dienstverlening van de ondernemingen en kwaliteit van het ondernemersschap in de wonenbranche

-De aanbetalinggarantie werkt niet: Nu moet de consument bij binnenkomst van de winkel direct duidelijk maken dat men een "vervangende aankoop" wil doen, waarop een eerdere aanbetaling verrekend moet worden. Tijdens prijsonderhandeling krijgt de consument dan gewoon minder korting.
Om goed te functioneren zou de regel veranderd moeten worden zodat in de praktijk de consument eerst een "vervangende aankoop" kan sluiten, en pas daarna 25% extra korting verkrijgt op vertoon van faillissement CBW-brief.

+Wel een mogelijk voordeel van aankopen bij een CBW erkende winkel is de geschillencommissie. Over onpartijdigheid kan ik niet oordelen, maar dit bij conflicten is dit laagdrempeliger dan een gang naar de rechter

apie

Re: CBW een farce??Lees en oordeel zelf!

Ongelezen bericht door apie »

onzin reactie...

heb wel eens te maken gehad met aanschaf van meubels ..cbw aangesloten zaak.

simpel feit..de voorwaarden zijn van toepassing op de aanschaf van een product. In die voorwaarden staat wat de "rechten en plichten" van de firma als die van de koper zijn.

voor je wat aanschaft kun je daar naar vragen of gewoon voor je een contract ondertekend ze eerst lezen. Gewoon een kwestie van je zaakjes onder controle houden lijkt me.

Bard123

Ongelezen bericht door Bard123 »

Controles Consumentenautoriteit in keukenbranche
dinsdag, 9 september 2008

De controles naar de handelwijze rond (aan)betalingen in de keukenbranche door de Consumentenautoriteit zijn een feit. Alle CBW-ondernemers in de keukenbranche kunnen een bezoek van de Consumentenautoriteit verwachten. De CBW kondigde haar leden al in het voorjaar aan dat de woninginrichtingsbranche, met name de (aan)betalingspraktijk van CBW-erkende ondernemers, op de agenda van de Consumentenautoriteit staat.

Deze week ontving de CBW de brief waarin ze wordt gevraagd te melden welke keukenondernemingen zijn aangesloten bij de CBW, voorzien van hun naw-gegevens. De CBW is verplicht hier aan mee te werken. In de controles ligt de nadruk op de (aan)betalingspraktijk van de CBW-erkende keukenondernemers.

ConsuWijzer (het informatieloket voor consumenten) ontvangt veel klachten over de keukenbranche. Een groot aantal klachten hebben betrekking op het aanbetalen van keukens. Deze klachten zijn voor de Consumentenautoriteit aanleiding voor uitgebreide controles in de keukenbranche.

In plaats van een aanbetaling komt het voor dat ondernemers het volledige bedrag vragen voor aflevering. De CBW adviseert haar leden dringend om de CBW-erkend regels, zoals het maximum van 15% voor keukens, na te leven. Ondernemers voorkomen hiermee een fikse boete.

bron CBW website
http://www.cbw.org/view.cfm?template=ni ... ews_id=528

Keukenramp

Ongelezen bericht door Keukenramp »

Stond dit thema vorig jaar ook niet op de agenda van het CBW na het faillissement van Hans Verkerk keukens?

Bard123

Het zou best kunnen, ik weet het niet.

Spreekt boekdelen dat hun eigen brancheorganisatie blijkbaar pas via de consumentenautoriteit op de hoogte is gebracht van al die problemen die er zijn met de betalingen.

Misschien een idee ook de consumenten de mogelijkheid te reageren op de cbw-site.

16again

Het CBW is al veel langer op de hoogte van grootschalig niet-naleven van de voorwaarden.
Zo was voorjaar 2007 harde taal te lezen op de CBW site:

Van CBW site: 3-5-2007
Schifting....
Van de daken schreeuwen “bij ons geen aanbetaling” is prachtig, maar 10 dagen tevoren alles laten voldoen is ook een vooruitbetaling, en wel één die niet door de CBW garantieregeling wordt gedekt. CBW-erkende bedrijven mogen consumenten niet in de gevarenzone duwen......
Hoezeer wij ook begrijpen welk motief die leden hanteren om de centjes tevoren op de bank te hebben, het is in strijd met de regels en het CBW bestuur zal er niet onderuit kunnen om leden, die waarschuwingen in de wind blijven slaan, aan te spreken

Van CBW site: 25-5-2007
De stelling: Betalen bij aflevering
.......Leden waarvan naam en toenaam bekend zijn en die na waarschuwing doorgaan met de onjuiste handelwijze moeten voor de ultieme keus gesteld worden: of stoppen of zonder CBW-erkenning verder

Uiteindelijk bleek het alleen veel geblaf, maar bijten homaar. Integendeel, met de staart tussen de benen afdruipen:

Van CBW site: 30-6-2007
Veilig kopen
.......Een hardnekkige en zeer grote groep leden neemt helaas een loopje met de regeling omtrent de vooruitbetaling. Consumenten kopen dan niet veilig, want 85% van de koopsom verkeert dan een poosje in een status van groot risico. Dat is dus niet veilig. Gebeurt er in die periode iets met het bedrijf dan is de consument gewoon bedot, want veilig is 100% veilig en niet 15% safe. De groep leden die blijft weigeren om de CBW-voorwaarden goed uit te voeren is zo groot dat het bestuur van de CBW voor een onmogelijkheid staat om naleving te handhaven. De nieuwe voorzitter van de Sectie Keukens stelde in reactie op mijn stelling in Wonen 06/07 dat hier wel een taak voor de overheid zou kunnen liggen, omdat ook de wet 100% vooruitbetaling verbiedt. Onze hardleerse leden overtreden dus niet alleen onze eigen ondernemersverenigingsregels, maar ook de wet.

Hoe zou nu de overheid de wettelijke regels kunnen handhaven? Welnu, sinds 1 januari jongstleden functioneert de Consumentenautoriteit. Een wettelijk toezichtorgaan dat de regels rond de consumentenbescherming handhaaft. Deze consumentenautoriteit ziet rond, onderzoekt, signaleert en beboet, fors als dat nodig is. Maandag 4 juni jongstleden besloot het bestuur niet zelf de politieagent van de onwillige leden te willen zijn. Don’t push the river, was de gelaten conclusie. Wel wil het CBW-bestuur doorgaan met het beleid om het branche-imago goed te houden. Wetshandhaving is een overheidstaak. Op 5 juni had ik een gesprek met de directeur en het hoofd toezicht van de Consumentenautoriteit, Marije Hulshof. Onze branche is op de agenda geplaatst. De leden zijn gewaarschuwd. Wij worden een handje geholpen. De consument zal de bescherming krijgen die hem toekomt bij de CBW-erkende winkel!

CBW verschuilt zich hier achter de consumentenautoriteit, het bestaan van deze instantie ontslaat het CBW uiteraard niet van eigen verantwoordelijkheden!
Tevens kan de consumentenautoriteit pas optreden bij aanbetalingen groter dan 50%, waar het CBW maximaal 15% voorschrijft.

Feiten:
-CBW was op de hoogte van grootschalig niet naleven regels
-CBW heeft hier zelf onvoldoende tegen opgetreden
-CBW is gewoon reclame blijven maken: "CBW een geruststellend idee", "CBW erkend" logo's terwijl men wist dat de aanbetalings tijdbom voor een nieuwe lichting gedupeerden doortikte....

pfffff

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 12 dec 2008 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Daarom hoop ik ook dat de consumentenauthoriteit verder kijkt dan de reactie op het mysterie telefoontje, en gewoon overeenkomsten met bestaande klanten onder de loep neemt.

Ik heb geen enkel probleem dat het CBW er voor de winkels is. Prima als ze die bijstaan in zaken als acquisitiefraude, IT oplossingen, tankpasjes, juridische bijstand bij ontslag, voorkomen van winkelcriminaliteit, etc!

Ik heb wel een probleem dat het CBW veelvuldig een riedel blaast op de consumentsvriendelijkheid-trompet, hierbij wetende dat de aangesloten leden de consument bedotten.
jij als conscument betaald geen contributie
Indirect wel! De contributie is een percentage van de omzet.
Indien CBW reclames effectief zijn, dan wordt het CBW dus zelf ook beter van de in mijn ogen misleidende reclames.

De consumentenbond...? Ik heb niet zoveel vertrouwen in bedrijven die op de website niet eens een email adres durven te vermelden.

Bard123

zonder cbw, meer mans

je mag rekenen op extra prijzen en minder service bij cbw winkels. gelukkig wordt die branche nu aangepakt

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Bard123,

Je gaat nu wel erg kort door de bocht door te zeggen dat iedere CBW-winkel de service slecht is en de prijzen hoger. Niet alles en iedereen afschrijven omdat er een paar (grote) rotte appels in de mand zitten. :?

Ik juig die controles van harte toe en hoop dat ze meer teweeg brengen dan die het aanpakken van onzinkortingen. Ik zie nog steeds de gratis montage en 5 apparaten uit die geel/zwarte folders springen.

hierbij wetende dat de aangesloten leden de consument bedotten.

Jammer, ach hier gaat weer het bovenstaande op.

MVG

Bard123

misschien is een vergelijk met tweedehands-auto-verkopers een betere. Alleen weet je daar zeker dat je teveel betaald voor een af te wachten kwaliteit.

Mijn probleem met de keukenbranche is dat ze zich presenteren als degelijk en kwaliteitgericht, terwijl de werkelijkheid totaal anders is. Het cbw is een instrument van deze branche om de klant van deze zgn betrouwbaarheid te helpen overtuigen. Dat maakt ze medeschuldig aan deze zwendel. Vind je het niet opvallend dat op het bericht van de controles door de consumentenautoriteit geen enkele reaktie terug te vinden is op de cbw site?

Of zitten de verkopers alleen nog maar op consumentensites om zo de onrust proberen in te dammen? Uit de reakties op dit forum kun je afleiden dat er enkele zijn die lobbyen voor deze branche en schaamteloos hun imago proberen hoog te houden, terwijl consumenten overal om je heen, de dupe worden. Blijkbaar werkt dit dalend consumenten vertrouwen bij hun op de lachspieren.

(G)e(W)e(TE)n

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Beste Bard123,

Ik weet niet waar je de negatieve opmerkingen op baseer, maar ik ben het natuurlijk niet met je eens. Vooral omdat ik me aangesproken voel, inderdaad. Een zeer groot deel van de branche presenteren zich als degelijk en kwaliteitsgericht en zijn dat ook. Van zwendel in de keukenbranche is dan ook geen sprake. Zoals in iedere bedrijfstak zitten er ook bij de keukenondernemers rotte appelen tussen.

Het CBW ijvert al jaren voor het correct toepassen van de afspraken met betrekking tot de betalingsregeling. De huidige stappen van de consumentenautoriteit gebeuren dan ook op nadrukkelijk verzoek en met goedkeuring van het CBW. Het CBW heeft altijd aangegeven dat het achter een controle van de overheid stond, vooral omdat dit ook de taak van de overheid is.

Al mijn collega’s in de keukenwereld in midden Nederland zijn dan ook zeer blij met deze controles. Wij zelf werken al jaren volgens de CBW voorwaarden, ook qua betalingsregeling. Toch kiezen veruit de meeste klanten, na overleg, er bij ons voor om enkele dagen (± 2 á 3) voor levering te betalen. Terwijl wij er ook geen moeite mee hebben om op de dag van levering met de klant contant af te rekenen. Dit blijft natuurlijk altijd wel enig risico, omdat men met een groot bedrag over straat moet.

GWTE (At Your Service)

16again

Het CBW ijvert al jaren voor het correct toepassen van de afspraken met betrekking tot de betalingsregeling. De huidige stappen van de consumentenautoriteit gebeuren dan ook op nadrukkelijk verzoek en met goedkeuring van het CBW. Het CBW heeft altijd aangegeven dat het achter een controle van de overheid stond, vooral omdat dit ook de taak van de overheid is.
Primair is het handhaven van de verenigingsregels de eigen verantwoording van het CBW.
In eerste instantie gebruikte het CBW harde woorden richting de leden ("schifting, ultieme keus etc), echter de blaffende hond heeft nooit meer gedaan dan de tanden laten zien: Aangekondigde maatregelen bleven uit, het CBW verborg zich achter de grootschaligheid van de overtreders. Na de totstandkoming van de consumentenautoriteit probeert het CBW zich daarachter te verschuilen , in een poging de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.

Ondanks grootschalig niet naleving van de regels, is CBW wel doorgegaan met (in mijn ogen misleidende) reclames wetende dat de consument amper een keuken kan kopen bij de grote CBW ketens zonder volledig aan te betalen.

(G)e(W)e(TE)n

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Probleem blijft dat de klant vaak zelf met de keukenwinkel overéénkomt de keuken vooruit te betalen en dit in de order laat vastleggen. Soms met extra betalingskorting. Ik heb zelf onlangs weer een nieuwe auto gekocht en moest toch echt eerst het volledige bedrag over hebben gemaakt alvorens ik de sleutel kreeg. Ik had natuurlijk ook geen zin om met € 162.000, - over straat te gaan. En zo kan ik nog veel meer voorbeelden noemen. Maar dat hebben we op dit forum al tachtigduizend keer gedaan!

GWTE (At Your Service)

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ha, over de poppenkast van het CBW is genoeg terug te vinden op het forum, wordt er ook een beetje moe van. Laat ze toch eerst maar eens een voorbeeld stellen door sancties op te leggen aan een grote onderneming die lak aan de regeles heeft.

En, beste GWTE, onze collega's (zit met mijn winkel tussen 4 andere keukenzaken in) lopen ook altijd te pochen en te overdrijven met de waarde van hun vervoermiddel, en er zijn er bij die ook daadwerkelijk de waarde van een huis op 4 wielen bezitten. Maar het feit dat ik gewoon een oude, betrouwbare, gezinswagen voor m'n winkel parkeer levert mij echt meer klanten op als onze "stropdassenbrigade". En ik ben zeer opgelucht dat ik u ook onder deze noemer kan scharen. :wink:

rayke

Ongelezen bericht door rayke »

Ik had natuurlijk ook geen zin om met € 162.000......
Sjonge, daar kun je bijna elke dag de taxi voor nemen.

Bard123

ben wel benieuwd naar de cijfers over gedupeerde consumenten en gedupeerde verkopers. Denk dat de consument altijd de rekening betaald :(

Gesloten