http://www.keukenadvies.com/cgi-bin/nie ... 240&show=0
-Het CBW heeft een gedeelte van haar website ingericht voor de consument. Dit heeft niet veel meer om het lijf dan een "gouden Gids" functie, waar de consument de dichtsbijzijndste CBW erkende winkel kan vinden. De CBW verkoop voorwaarden bijvoorbeeld zijn er niet eens in te zien. Die voorwaarden heb ik ook nog nooit op de website van een keukenwinkel aangetroffen. Of men heeft wat te verbergen, of men heeft liever niet dat de consument die voorwaarden van te voren leest!
-Bedenk dat de CBW een branchevereniging voor winkeliers is , en dus de belangen van die winkeliers, en niet die van de consument behartigt!
-Voorheen stonden de voorwaarden waar winkels aan moesten doen om lid te worden van de CBW gewoon op de website. Hier kon de consument dus lezen wat "CBW erkend" inhoudt.
Ik heb mij een keer beklaagd bij de CBW dat een lid zich niet aan die regels hield. Het enige tastbare resultaat was dat die regels op de CBW website inmiddels achter een password zitten!
Zomaar een quote uit die regels, wil je ze hebben, mail me
De erkenningsregeling heeft tot doel:
1.het bieden van waarborgen aan de consument
2.het bieden van een profileringinstrument aan de ondernemers in de woningbranche
3.het verbeteren van het imago van de wonenbranche en het consumentenvertrouwen in de wonenbranche
4.de bevordering van de dienstverlening van de ondernemingen en kwaliteit van het ondernemersschap in de wonenbranche
-De aanbetalinggarantie werkt niet: Nu moet de consument bij binnenkomst van de winkel direct duidelijk maken dat men een "vervangende aankoop" wil doen, waarop een eerdere aanbetaling verrekend moet worden. Tijdens prijsonderhandeling krijgt de consument dan gewoon minder korting.
Om goed te functioneren zou de regel veranderd moeten worden zodat in de praktijk de consument eerst een "vervangende aankoop" kan sluiten, en pas daarna 25% extra korting verkrijgt op vertoon van faillissement CBW-brief.
+Wel een mogelijk voordeel van aankopen bij een CBW erkende winkel is de geschillencommissie. Over onpartijdigheid kan ik niet oordelen, maar dit bij conflicten is dit laagdrempeliger dan een gang naar de rechter