LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offerte voor Contur keuken in Duitsland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mannez

Offerte voor Contur keuken in Duitsland

Ongelezen bericht door Mannez »

Hallo allen,

Zoals velen hier zijn wij bezig met het uitzoeken van een nieuwe keuken. We willen graag een hoogglans witte keuken, greeploos met een betonnen blad in een u vorm. We zijn bij een aantal Nederlandse keukenleveranciers geweest die allen netjes meedachten, maar het was het allemaal net niet. Op aanraden van vrienden en bekenden zijn we eens bij Kuchenland in Nordhorn geweest. Prima geholpen. Nu bieden zij ons het volgende aan:

Contur keuken (is volgens mij Next line van Schuller..., iemand?)
Drie hoge (220) kasten naast elkaar met koelkast, oven en magnetron, servieskast, lage hoekkast.

Dan 2 * 2 korfladen van 90 cm breed met bovenop koken. Dan weer een hoekkast met Le mans systeem en vervolgens 4 lage kastjes met betonnen spoelbak en een vaatwasser.

De apparatuur: (voor Siemens allemaal de nieuwe modellen voor 2009)

Siemens HB33A550 Oven
Siemens HF35M562 Magnetron
Siemens SN65M030EU Vaatwasser
Siemens KI24RA60 Koelkast
Siemens LC258BA90 Abzuigkap
Atag HG9611MX Gaskochplatte

Het werkblad:
6cm dik beton, leverancier uit Leipzig

De prijs voor dit alles is € 16.900, incl montage.

De vraag die ik nu heb is of iemand mij kan vertellen of dit een nette prijs is. Hetzelfde dachten we ook voor een keuken in Nederland (Rotpunkt met kunststof blad, zelfde opstelling, Siemens app 2008 voor ruim 14000, netto!!!!) maar dat bleek, na enig internetspeurwerk dus veel te duur te zijn!

Daarnaast, is Contur inderdaad van Schuller en hoe is de kwaliteit hiervan?
Heeft iemand hier ervaring met betonnen werkbladen? Persoonlijk vind ik het niet zo'n probleem dat het gaat vlekken oid, dat hoort mi bij beton al moet het natuurlijk wel iets kunnen hebben.

Graag uw mening!

ps de keuken is overigens 290 bij 320 bij 290

keukenvirus

Re: Offerte voor Contur keuken in Duitsland

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Op aanraden van vrienden en bekenden zijn we eens bij Kuchenland in Nordhorn geweest. Prima geholpen.
Ga dan hier niet zeuren en vragen of het beter kan (volgens u niet) koop gewoon de keuken en klaar is kees.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Prima geholpen
De vraag die ik nu heb is of iemand mij kan vertellen of dit een nette prijs is. Hetzelfde dachten we ook voor een keuken in Nederland (Rotpunkt met kunststof blad, zelfde opstelling, Siemens app 2008 voor ruim 14000, netto!!!!) maar dat bleek, na enig internetspeurwerk dus veel te duur te zijn
Lijkt mij een "retorische" vraag.
Bij "goed gevoel" en op aanraden van......, gewoon daar kopen.

Beton vlekt en is absoluut niet zuurbestendig, vanwege het kalk in de samenstelling. Dus, wijn, jus d'orange, vis, chocomelk e.d. kunnen onverwijderbare beschadigingen cq vlekken veroorzaken.

Als u dit weet en er mee om weet te gaan is het natuurlijk een schitterend blad.....

Mannez

Ga dan hier niet zeuren en vragen of het beter kan (volgens u niet) koop gewoon de keuken en klaar is kees.
Zo, een fles azijn leeggedronken vanochtend? Als je niks te melden hebt, reageer dan niet. Dat houdt het forum ook nuttig.

Mannez

Als u dit weet en er mee om weet te gaan is het natuurlijk een schitterend blad.....
Helemaal mee eens, absoluut schitterend!

siemens

Ongelezen bericht door siemens »

als er een vlekje in het beton zit even de beton boor er op en opvullen met reparatie vul middel en je ziet er niets meer van,. Grapje,Meest vlek vrij is rvs , gebruiken ze in zieken huizen ook ( in de kelder) , keramiek is de nieuwste stijl.

zelfstandigste

Meest onderhoudsvrij is Keramiek

Meest hygënisch, massief hout

Meest vlekvrij, inderdaad rvs maar ook glas

Mooiste blad.........."smaken verschillen"

siemens

Ongelezen bericht door siemens »

en ieders butget is weer anders , meestal wat de vrouw het mooist vind is het duurst :wink:

Mannez

als er een vlekje in het beton zit even de beton boor er op en opvullen met reparatie vul middel en je ziet er niets meer van
haha, ja, ik zat zelf te denken aan het opleggen van een gipsplaat bij veel beschadigingen, maar dit is veel handiger ;-)

Mini7

Ongelezen bericht door Mini7 »

@ zelfstandigste: Is hout het meest hygiënisch? En keramisch, waar kan ik dat zien?

Hartelijke groet,

Mini7

oeps, stukje bij verkeerd topic getypt! :oops:
Laatst gewijzigd door Mini7 op 11 sep 2008 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

pfffff

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 11 dec 2008 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste

Ahum, hout IS het meest hygiënisch, val mij tegen van u, Pfffff en wat heeft u toch met een mortuarium?

De eigenschap van hout is dat het vocht onttrekt, de eigenschap van bacterieën en schimmels is dat ze vocht nodig hebben.

Als voorbeeld, wat voor hakblok gebruikt een slager? iets branche-gerichter als een mortuarium denk ik :wink:

p.s. ziekenhuizen en vele restaurants gebruiken rvs omdat dit eenvoudig te reinigen, en duurzaam is.

@ mini 7; keramiek o.a. hier: http://www.grillo.nl/beelden/beeldenban ... 26&sub2=20

(G)e(W)e(TE)n

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Ahum,

En weer wordt er door onze “Zelfstandigste” onzin verspreid op dit forum. Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest en dat merk je dan gelijk weer aan de reacties van onze Albert Einstein. Heeft ooit is iets gelezen of gehoord over de zelfreinigende werking van een houten broodsnijplank en neemt dan gelijk maar aan dat daarom ook de slager met zijn hakmes op een houten blok staat te hakken in plaats van op een RvS hakblok. Terwijl dat de meeste stervelingen wel weten waarom het niet zo lekker hakken is op een RvS hakblok. Vaak zijn andere onderdelen van het hakblok wel van RvS (zie foto). Zodra er niet meer hoeft te worden gehakt dan zie je dat in de huidige slagerijen voor de rest ook bijna alles van RvS is gemaakt, waarom zou dat nu zijn……?

Afbeelding

Ps. Het is behoorlijk wat werk om een dergelijk hakblok weer helemaal schoon te krijgen en alle bacteriën voortbrengende bloed- en vleesresten weer te verwijderen en het blok te ontsmetten, vraag het de plaatselijke slager maar eens.

Tip! Schoonmaken van bijvoorbeeld een hakblok: het hout natmaken, grof zout er over sprenkelen, boenen met een groen schuursponsje, afspoelen en eventueel afwrijven met citroensap.

Tip 2! Nooit met een hakmes op een RvS hakblok hakken……en een RvS snijplank werkt ook niet zo lekker, behalve voor vis dan…..

GWTE (At Your Service) :wink:

zelfstandigste

HOUT DOODT BACTERIËN
Een nieuw onderzoek van het TNO toont aan, dat snijplanken van hout veel hygiënischer zijn dan die van kunststof.
Het laboratorium van het Technologische Instituut in Tåstrup, Denemarken, levert nu een belangrijke bijdrage aan het debat over bacteriën in onze voedingsmiddelen – en er is goed nieuws voor mensen die van hout houden: Het laboratorium heeft namelijk een aantal van de meest onaangename en gezondheidsbedreigende bacteriën, van de stammen salmonella, listeria en miltvuur onderzocht. Men heeft de overlevingskansen van de bacteriën vergeleken op respectievelijk snijplanken van massief hout, kunststof en roestvrij staal.

Tijdens de proeven werden er 10 miljoen bacteriën aangebracht op de verschillende snijplanken. Aangetoond werd dat de bacteriën aanmerkelijk betere overlevingskansen hadden op planken van kunststof en roestvrij staal: na twee uur zijn er nog tussen de 300.000 – 500.000 bacteriën te vinden op de kunststof/stalen snijplanken en zelfs na vijf uur zijn er nog steeds duizenden actieve bacteriën.

De bacteriën worden gedood op hout
Op houten snijplanken verdwijnen de bacteriën daarentegen in snel tempo. Na twee uur is 99,9% van de bacteriën dood – en in sommige gevallen kan men zelfs na een uur al geen spoor van bacteriën meer terugvinden op de houten snijplanken.

De metingen van bacteriën op snijplanken van resp. hout en kunststof/roestvrij staal door het Technologische Instituut. Op alle snijplanken zijn 10 milj. bacteriën aangebracht van de soorten salmonella, listeria en miltvuur. Na twee uur bij normale kamertemperatuur zijn de bacteriën opnieuw geteld. De figuur toont een gemiddelde van alle metingen en geeft een representatief beeld van de verhoudingen.

Deze onderzoeken zijn door het Technologisch Instituut uitgevoerd in samenwerking met het laboratorium van het Instituut voor de volksgezondheid in Hillerød, Denemarken en maken tegelijkertijd deel uit van een gezamenlijk Scandinavisch project, waar ook overheidsorganen in Zweden, Noorwegen en IJsland aan deelgenomen hebben. Het is dus de gezamenlijke Scandinavische expertise die achter de onderzoeken staat.

Bevestigt andere onderzoeken
Hierdoor worden eerdere onderzoeken, die zijn gedaan in o.a. de VS (het voedingsmiddeleninstituut van de universiteit in Michigan) en Duitsland (het Staatsonderzoekcentrum voor biologie in Braunschweig) bevestigd. In alle gevallen is aangetoond dat hout een aantal buitengewoon goede eigenschappen bezit door bacteriën zo goed als uit te roeien. Men denkt dat een van de oorzaken de structuur van het hout is. Bacteriën kunnen makkelijk binnendringen in krassen en poriën, daarbij zou het zo kunnen zijn dat hout natuurlijke antibacteriële stoffen bevat, die er voor zorgen dat de bacteriën na kort verblijf op een houten plank afsterven.

Natuurmateriaal
Massief hout is duizenden jaren gebruikt voor het bewaren en bereiden van voedsel. De nieuwste onderzoeksresultaten bevestigen nu dat natuurmateriaal ook het meest geschikt is om ons te verzekeren van een goede keukenhygiëne.
Het was zo fijn zonder GWTE, dan werden er nog eens gezonde discussies op dit forum gehouden, maar ja.....hij is altijd welkom om wat te leren.

Indien nodig kan ik de grafiek genoemd bij dit onderzoek ook nog wel posten, maar meer hoeft er niet gezegd te worden.

Groetjes van een feitelijke onderzoeker, de vergelijking met Einstein vat ik dan ook op als compliment :wink:

pfffff

Laatst gewijzigd door pfffff op 11 dec 2008 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Gerrie is de Klazien uut Zalk wat betreft het onderhouden van werkbladen. Ik moet zeggen dat ik hem gemist heb.....

Aalborg laat TNO ook periodiek onderzoek doen naar hun houten werkbladen. Dit onderzoek bevestigd wat Zelfstandigste al beaamde. Hout heeft een verhoogde bacteriedodende werking.

Dus Gerr.... vanavond even 3 uurtjes op de massief houten vloer liggen en kijken of het werkt :lol:

MVG

zelfstandigste

En toen was het stil........................... :roll:

Hopenlijk blijft dat weer een 1/2 jaartje zo :)

(voor de niet ingewijden....dit geldt voor de "offtopic-reactie-analist" GWTE)

Even nog ter verduidelijking: onder deze link zit een onderhoudsadvies van een bladenfabrikant, welke sedert 1946 houten werkbladen produceert; Geen grof zout te bekennen..............(overigens alleen grof zout te gebruiken als u uw houten blad snel wil vervangen, een verfbrander is in deze ook effectief)
http://www.aalborg-massiv.dk/Downloads/ ... elseNL.pdf

en de grafiek van de bacterie-test van RVS tegenover massief hout :
Afbeelding
zal vast en zeker worden tegengesproken middels andere onderzoeken
Weet je, pfffff, dat deze uitspraak ook mijn eerste reactie was toen ik dit nieuws vernam!? Ik heb helaas nog geen weerleggende onderzoeken of redelijke argumenten aangetroffen, hoe onlogisch het ook klinkt, maar "hout is het meest hygiënische werkblad voor de keuken...."

pfffff

Laatst gewijzigd door pfffff op 11 dec 2008 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Zelf(ver)standigste,

Mooi spul he, dat Aalborg. Als je de gebruiksaanwijzing goed aanhoudt heb je er een prachtig product aan.

De meeste mensen olieen het hout verkeerd. Dat gebeurt met verkeerde olie EN er wordt niet geschuurd tussen de lagen olie. Werkbladen worden in een oliebad gedompeld waarvan de viscositeit er dun is zodat dit diep in de vezels kan doordringen.

Als mensen na deze behandeling het werkblad met dikkere olie gaan verzorgen dan kan deze olie niet in de vezels komen waardoor deze OP het hout blijft liggen. Resultaat is een kleverig werkblad wat binnen notime vuil en lekken laat zien.

Een houten werkblad moet ook worden geschuurd tussen elke olielaag. Door het schuren openen de houtvezels zodat de olie goed kan intrekken. Doet men dit niet dan bouwt men een dikke kleverige laag op laag en is vlekvorming ook niet te voorkomen. Door het schuren waordt het oppervlak van het werkblad ook nog een zijdezacht.

DUS.... goede, dunne (vaak bij het werkblad geleverde) olie aanbrengen met schuurpapiertje of schuursponsje en het werkblad blijft als nieuw. Geen werkblad laat zo gemakkelijk een kras of kleine beschadiging verwijderen als hout. Zelfs putjes en compleet doogescheurde latten zijn terplaatse te vervangen.

tip: bij een putje of klein deukje het werkblad licht opschuren een vochtige doek over het putje/deukje heen plaatsen en een hete strijkbout voorzichtig op de doek drukken. Door de stoom die in het hout dringt regenereert het hout zodat de ingedeukte houtvezels hun oude vorm weer terugkrijgen.

Bij veel servicebezoeken, die wij uitvoeren in opdracht van een werkbladfabrikant, blijkt dat de montage en het dagelijks onderhoud van houten werkbladen veel te wensen overlaat. Goed advies in de showroom en een goede voorlichting van de monteurs zou 90% van de ellende oplossen.

MVG

Gerr is weer lekker stil..... of heeft het hout zijn werk gedaan :lol:

(G)e(W)e(TE)n

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Beste Zelfstandigste,

Je speelt nog steeds verstoppertje achter je eigen opmerkingen. Om te beginnen spreek ik absoluut niet tegen dat houten snijplanken hygiënischer zijn dan andere. Sterker nog, de door jouw genoemde statistieken en onderzoeken zijn reeds tientallen jaren bekend, en dus ook bij mij. Echter de door Maxx genoemde bladen leverancier bijvoorbeeld is bij dit soort onderzoeken gebaat, daarom worden dit soort onderzoeken vaak geïnitieerd door belanghebbende zoals de fabriekanten van houten keuken werkbladen. Je weet wat Winston Churchill zei: “Ik geloof alleen de statistieken die ik zelf heb gemanipuleerd. Het feit blijft dat houten werkbladen voor de keuken niet echt praktisch zijn. Hout is dan ook in Nederland niet vaak toegepast in keukens en dat zijn de feiten. Het is wel mooi, dus als je echt van hout houdt, laat je dan niet ontmoedigen het toe te passen in je keuken.

Quote Zelfstandigste:

De eigenschap van hout is dat het vocht onttrekt, de eigenschap van bacteriën en schimmels is dat ze vocht nodig hebben. Als voorbeeld, wat voor hakblok gebruikt een slager?

Uit deze opmerking maak ik op dat de slager een houten hakblok gebruikt omdat dit beter is tegen de bacteriën en schimmels. Zoals eerder opgemerkt heeft de slager daar natuurlijk andere redenen voor. Natuurlijk heeft een houten snijplank een zelfreinigende werking als het om bacteriën gaat, zoals bekend maar waarom zijn verder alle andere tafels en werkplekken inclusief de koelcel en dergelijke van RvS en niet van hout? En waarom worden operaties niet uitgevoerd op houten tafels?

Het schoonmaken met zout en azijn of citroen is natuurlijk alléén van toepassing bij houten hakblokken en/of snijplanken die na gebruik zijn vervuilt met bloed en vleesresten en niet voor houten keukenbladen. En verder, de zelfreinigende werking van hout duurt altijd nog enige uren. Dit is in een keuken ruim lang genoeg om alle etenswaren verder te besmetten. Terwijl RvS of kunststof direct met een schoonmaak en ontsmettingsmiddel kan worden gereinigd en dan onmiddellijk weer kan worden gebruikt voor verdere bereiding. Daarom zijn alle bedrijven en voedingswaren fabrieken ook uitgevoerd in………hout?

GWTE (At Your Service)

Gesloten