| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] automatische incasso's Postbank
automatische incasso's Postbank
Iedereen kent wel het fenomeen dat er een bedrag van je rekening wordt afgeschreven, zonder jouw toestemming of opdracht. Je kunt dan middels de Klantenservice dit bedrag laten storneren. Maar het blijft van de gekke dat derden ongevraagd geld van je rekening kan afhalen met medewerking van de Postbank. Om dat onmogelijk te maken moet je dus het rekeningnummer laten blokkeren via diezelfde Klantenservice. Aangezien ik deze procedure bezopen vindt, had ik de Postbank om opheldering gevraagd hoe dit nu kan. Je verwacht dus dat de Postbank de betalings- en incasso-opdrachten controleert. Niet dus. De Postbank heeft met diverse bedrijven en instellingen contracten afgesloten, zodat die bedrijven en instellingen zonder tussenkomst van de Postbank willekeurig geld van rekeningen kunnen afhalen. Ik, als eigenaar van mijn geld, weet hier niets van en mij is ook nooit iets gevraagd. Het is toch bezopen dat ik tijd en geld moet besteden om zulke dubieuze praktijken tegen te gaan.
Het wordt dus hoog tijd dat die zg. automatische incassoprocedures verboden worden. Ik ga in ieder geval een klacht indienen bij de Geschillencommissie.
Het wordt dus hoog tijd dat die zg. automatische incassoprocedures verboden worden. Ik ga in ieder geval een klacht indienen bij de Geschillencommissie.
Re: automatische incasso's Postbank
Een klacht waartegen?
Automatischeincasso verboden moeten laten worden???
Ik ben bang dat half het nederlandsche bedrijfsleven dan niet lang meer bestaat, aangezien de gemiddelde mens nogal nonchalant is met zijn/haar betalingen.
En het automatische incassosysteem is er niet op gebasseerd dat de bank dit controleerd, nee u geeft een machtiging af aan een bedrijf/instelling. En ja, deze mag niet zonder uw toestemming incasseren, daarom heeft u ook de mogelijkheid tot storneren...
Automatischeincasso verboden moeten laten worden???
Ik ben bang dat half het nederlandsche bedrijfsleven dan niet lang meer bestaat, aangezien de gemiddelde mens nogal nonchalant is met zijn/haar betalingen.
En het automatische incassosysteem is er niet op gebasseerd dat de bank dit controleerd, nee u geeft een machtiging af aan een bedrijf/instelling. En ja, deze mag niet zonder uw toestemming incasseren, daarom heeft u ook de mogelijkheid tot storneren...
Van mij moeten de automatische incasso's blijven. Wat ik wel wil is dat ik de lijst bepaal met toegestane rekening nummers en maximum bedrag.
Echter hiervoor moet je dus niet bij de postbank zijn maar bij die opvreters in DenHaag.
Echter hiervoor moet je dus niet bij de postbank zijn maar bij die opvreters in DenHaag.
-
gravedigger
En door wie zijn diezelfce "opvreters"gekozen??
Een bank heeft de plicht jouw geld goed te beheren. Daar hoort ongevraagd geld van je rekening halen niet bij. Ik vind dit gelijk aan diefstal/verduistering.
Natuurlijk kan je laten storneren (5 ct per minuut, duurt zo'n 10 minuten) maar daar gaat het niet om. Ze hebben er van af te blijven. Ik heb ze gevraagd om mijn rekening te blokkeren tegen automatische incasso's. Dat is niet mogelijk. Maar ze maken wel afspraken met bedrijven zodat zij je rekening kunnen plunderen, zonder dat mij iets gevraagd is.
Ik ben eigenlijk benieuwd of anderen banken dit ook laten gebeuren.
Natuurlijk kan je laten storneren (5 ct per minuut, duurt zo'n 10 minuten) maar daar gaat het niet om. Ze hebben er van af te blijven. Ik heb ze gevraagd om mijn rekening te blokkeren tegen automatische incasso's. Dat is niet mogelijk. Maar ze maken wel afspraken met bedrijven zodat zij je rekening kunnen plunderen, zonder dat mij iets gevraagd is.
Ik ben eigenlijk benieuwd of anderen banken dit ook laten gebeuren.
-
VENCO dropje
Mensen die beweren dat het automatische incasso systeem verboden dient te worden snappen niet dat het momenteel een heel efficient systeem is (waardoor kosten voor bedrijven laag kunnen zijn).
Bovendien kun je als consument:
- storneren (bij bepaalde incasso varianten). Dit kan bij een aantal banken mbv internet bankieren;
- je rekening blokkeren voor incassi (dat MOET je bank ondersteunen);
- kun je altijd een melding doen van een onterechte incasso bij de bank. Is deze onterecht dat krijg je je geld terug.
Verder kan de bank van de incassant haar zakelijke incasso klant schrappen uit haar klantenbestand bij misbruik van het product. Dat gebeurt volgens mij te weinig waardoor het incasso product soms in het verdomhoekje staat.
Bovendien kun je als consument:
- storneren (bij bepaalde incasso varianten). Dit kan bij een aantal banken mbv internet bankieren;
- je rekening blokkeren voor incassi (dat MOET je bank ondersteunen);
- kun je altijd een melding doen van een onterechte incasso bij de bank. Is deze onterecht dat krijg je je geld terug.
Verder kan de bank van de incassant haar zakelijke incasso klant schrappen uit haar klantenbestand bij misbruik van het product. Dat gebeurt volgens mij te weinig waardoor het incasso product soms in het verdomhoekje staat.
-
Consumentt
Bij mijn bank met gratis betaalrekening met rente staat er bij het telebankieren naast elke incasso een knopje storneren.
Gemakkelijker kan het niet. Kost niks, alleen opletten en een beetje moeite om je geld niet kwijt te raken aan foute incasseerders.
Gemakkelijker kan het niet. Kost niks, alleen opletten en een beetje moeite om je geld niet kwijt te raken aan foute incasseerders.
De Postbank heeft bij mij ook ongevraagd en onterecht € 1210,00 afgeschreven.
Maar tevens dat bedrag geblokkeerd zo dat ik het niet terug kon boeken.
Ik zou een hypotheek offerte getekend hebben en die offerte niet geanuleerd hebben.
Maar ze kunnen geen offerte laten zien die ondertekend is.
En het is gewoon afgeschreven en meteen geblokkeerd.
Toen ik meteen belde waren er veel excuses en het was daadwerkelijk onterecht afgeboekt van mijn rekening en het zou terug geboekt worden.
En de dag nadta het afgeschreven werd kreeg ik een brief dat het zou gebeuren.
Toen waren ze wel snel maar nu niet.
Ben nu via de KiFid een procedure gestart om het terug te krijgen.
Duurt al bijna een jaar.
Uitspraak nu waarschijnlijk binnen een maand.
Maar tevens dat bedrag geblokkeerd zo dat ik het niet terug kon boeken.
Ik zou een hypotheek offerte getekend hebben en die offerte niet geanuleerd hebben.
Maar ze kunnen geen offerte laten zien die ondertekend is.
En het is gewoon afgeschreven en meteen geblokkeerd.
Toen ik meteen belde waren er veel excuses en het was daadwerkelijk onterecht afgeboekt van mijn rekening en het zou terug geboekt worden.
En de dag nadta het afgeschreven werd kreeg ik een brief dat het zou gebeuren.
Toen waren ze wel snel maar nu niet.
Ben nu via de KiFid een procedure gestart om het terug te krijgen.
Duurt al bijna een jaar.
Uitspraak nu waarschijnlijk binnen een maand.
Consument, welke bank is dat?
-
VENCO dropje
Het via internet kunnen storneren (onder bovengenoemde condities) kan ook bij SNS en DSB. Van andere banken weet ik het niet.
Bij SNS het ik ook in het verleden een Melding Onterechte Incasso laten uitvoeren, dat ging prima.
Bij SNS het ik ook in het verleden een Melding Onterechte Incasso laten uitvoeren, dat ging prima.
-
Ali Bensalah
Bij de Rabo mag je aan de balie gaan lopen bidden en smeken of ze alsjeblieft het geld voor je willen terughalenHet via internet kunnen storneren (onder bovengenoemde condities) kan ook bij SNS en DSB. Van andere banken weet ik het niet.
Zoals eerdere reageerders al hebben weten kan je ook storneren via het internetbankieren.Natuurlijk kan je laten storneren (5 ct per minuut, duurt zo'n 10 minuten) maar daar gaat het niet om. Ze hebben er van af te blijven. Ik heb ze gevraagd om mijn rekening te blokkeren tegen automatische incasso's. Dat is niet mogelijk.
Als je een bepaalde incasso wil laten blokkeren bel je en geef je het rekeningnummer door. Wil je geen enkele incasso van je rekening(algehele blokkade), dan stuur je een briefje(geen postzegel nodig kan naar antwoordnummer) en dat is ook geregeld.
Incasso's gaan bijna altijd goed. Heel soms fout. Vervelend maar de consument is genoeg beschermd om die sporadische problemen te herstellen.
Alternatief wat jij wil dat de bank elke incasso controleert is onhaalbaar.
Wat je dan eigenlijk wil is dat elk bedrijf een soort van acceptgiro instuurt naar de bank. Tja dan is er ook niets meer automatisch aan. Kan je net zo goed zelf weer girootjes uitschrijven. Plus dat er dan net zo goed fouten gemaakt kunnen worden die waarschijnlijk moeilijker te herstellen zijn. Het is immers gecontroleerd.
Ali Bensalah schreef:
Bij de Rabo mag je aan de balie gaan lopen bidden en smeken of ze alsjeblieft het geld voor je willen terughalen
[/quote]
Dit is onzin je kan gewoon naar de clientenservice van je eigen Rabo bank bellen en het bedrag wordt meteen teruggeboekt.Ik heb dit werk zelf jaren gedaan bij een Rabo Bank.
gr Henny
Bij de Rabo mag je aan de balie gaan lopen bidden en smeken of ze alsjeblieft het geld voor je willen terughalen
[/quote]
Dit is onzin je kan gewoon naar de clientenservice van je eigen Rabo bank bellen en het bedrag wordt meteen teruggeboekt.Ik heb dit werk zelf jaren gedaan bij een Rabo Bank.
gr Henny
Vogels, dit is mij bekend. Alleen in dit geval kon het niet.
Maar wat Ricert schrijft wist ik niet, nl. een algehele blokkade door middel van een briefje. Dat is wat ik wil en dat werd mij niet verteld door de Postbank. Ik ga dit proberen. Eens kijken hoe de reactie is.
Wordt vervolgd.
Maar wat Ricert schrijft wist ik niet, nl. een algehele blokkade door middel van een briefje. Dat is wat ik wil en dat werd mij niet verteld door de Postbank. Ik ga dit proberen. Eens kijken hoe de reactie is.
Wordt vervolgd.
ze zullen een algehele incassoblokkade op je rekening zetten zodat geen enkele automatische incasso kan plaatsvinden op je girorekening...behalve de dwingende afboekingen natuurlijk....Eens kijken hoe de reactie is.
Da's nu precies wat ik wil!
Ik ben het helemaal met SX4 eens dat het van de gekke is dat er zomaar geld van je rekening gehaald kan worden. Als je het goed beschouwt is het inderdaad diefstal: het maakt niet uit of het uit je huis of van je rekening wordt gehaald. En de Postbank is in dat geval medeplichtig.
Bedrijven die een contract met de Postbank hebben (en dat zijn er een heleboel) kunnen middels alleen een rekeningnummer geld van je rekening afhalen. Er wordt geen enkele check gedaan of het nummer bij de bijbehorende klant hoort.
Het is helemaal niet vreemd dat een medewerker van zo'n bedrijf bij het intikken van 100 rekeningnummers van 7 cijfers (dus totaal 700 cijfers) enkele tikfouten maakt. Iedere tikfout is een verkeerde rekening (mits de rekening bestaat).
Alleen al een eenvoudige check op bijbehorende naam of postcode zou een hoop problemen voorkomen. En dan heb ik het nog niet eens over de fraudegevoeligheid. Je kunt nu een willekeurig rekeningnummer opgeven als je een betaling moet doen bij een bedrijf die bij de Postbank mag incasseren. Met een beetje geluk heb je een nummer te pakken van iemand die z'n rekening niet regelmatig contoleert. Bingo!
Bij mij is er tijdens mijn vakantie ca. €200 van mijn rekening gehaald. Ik wacht nu al bijna 6 weken om het van de instantie die het heeft geincasseerd terug te krijgen. Kost me een hoop tijd, ergenis en nog rente ook. Ik verwacht het wel terug te krijgen, want het is een 'gerenomeerd' bedrijf, maar het is wel erg vervelend.
Ik hoop dat de Postbank/ de ING hier snel wat aan doet want de huidige procedure is veel te fraudegevoelig.
Bedrijven die een contract met de Postbank hebben (en dat zijn er een heleboel) kunnen middels alleen een rekeningnummer geld van je rekening afhalen. Er wordt geen enkele check gedaan of het nummer bij de bijbehorende klant hoort.
Het is helemaal niet vreemd dat een medewerker van zo'n bedrijf bij het intikken van 100 rekeningnummers van 7 cijfers (dus totaal 700 cijfers) enkele tikfouten maakt. Iedere tikfout is een verkeerde rekening (mits de rekening bestaat).
Alleen al een eenvoudige check op bijbehorende naam of postcode zou een hoop problemen voorkomen. En dan heb ik het nog niet eens over de fraudegevoeligheid. Je kunt nu een willekeurig rekeningnummer opgeven als je een betaling moet doen bij een bedrijf die bij de Postbank mag incasseren. Met een beetje geluk heb je een nummer te pakken van iemand die z'n rekening niet regelmatig contoleert. Bingo!
Bij mij is er tijdens mijn vakantie ca. €200 van mijn rekening gehaald. Ik wacht nu al bijna 6 weken om het van de instantie die het heeft geincasseerd terug te krijgen. Kost me een hoop tijd, ergenis en nog rente ook. Ik verwacht het wel terug te krijgen, want het is een 'gerenomeerd' bedrijf, maar het is wel erg vervelend.
Ik hoop dat de Postbank/ de ING hier snel wat aan doet want de huidige procedure is veel te fraudegevoelig.