Los van de aangeboden regeling en eventuele oplossingen die nog aangeboden gaan worden heb ik een vraag:
Alle verzekeraars zijn toch sinds dit jaar verplicht om hun polishouders een totaal kostenoverzicht toe te sturen van hun beleggingsproducten?
Nationale Nederlanden heeft mij nog nóóit een kostenovericht toegestuurd sinds de start van mijn pensioenpolis. Niet na 1 januari en ook niet na verstrijken van de polisdatum dit jaar.
Volgens mij komt dus NN de verplichtingen van hun zijde niet na. Is dit een geldige reden om het contract te kunnen beëindigen en de volledige inleg van alle jaren terug te claimen?
Gezien het fiscale gedeelte van een pensoenpolis moet het nu toch mogelijk zijn dit geld op een kostenloze 'banksparen' rekening te laten storten.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Terugbetaling van betaalde premie + wettelijke rente
Re: Terugbetaling van betaalde premie + wettelijke rente
De verplichting om polisbezitters een overzicht van kosten met betrekkign tot een BELEGGINGSVERZEKERING te zenden, vloeit voort uit de toezeggingen die na het rapport van de Commissie de Ruyter (van december 2006) zijn gedaan door verzekeraar.
Bij een PENSIOENPOLIS bestaat er ook de verplichting om de pensieondeelnemer periodiek over de pensioenopbouw tot dan toe en te verwachten pensioenkapitaal te informeren. Deze plicht vloeit voort uit de Pensioenwet (en vóór 2007 ook al uit de Pensioen en Spaarfondsenwet).
Is je pensioenpolis tevens een beleggingsverzekeing (zie het overzicht op www.kifid.nl) dan gelden beide verplichtingen tezamen.
Bij een PENSIOENPOLIS bestaat er ook de verplichting om de pensieondeelnemer periodiek over de pensioenopbouw tot dan toe en te verwachten pensioenkapitaal te informeren. Deze plicht vloeit voort uit de Pensioenwet (en vóór 2007 ook al uit de Pensioen en Spaarfondsenwet).
Is je pensioenpolis tevens een beleggingsverzekeing (zie het overzicht op www.kifid.nl) dan gelden beide verplichtingen tezamen.
Re: Terugbetaling van betaalde premie + wettelijke rente
Dank voor uw reactie Peewee.
Het product 'Flexiplan Beleggingskoopsom' komt idd voor in de NN lijst op kifid.nl.
De jaarlijkse informatie over de pensioenopbouw ontvang ik idd wel gewoon. Echter helemaal niets over kostenopbouw en beleggingen. Bij het afsluiten heb ik een mixed fund aangekruist, dat is gelijk het laatste wat ik over het beleggingsgedeelte heb gezien.
Er is een eindsom gegarandeerd en daarbovenop is er kans op een winstdeling. Waar het mij om gaat is dat er misleidende winsttabellen zijn voorgelegd. Wanneer er slechts een deel ingelegd wordt, dan kloppen de eindbedragen niet bij de verwachte percentages. En is er dus geen goed vergelijk met bijvoorbeeld een spaarvorm mogelijk.
Mocht de belegging kosteloos omgezet kunnen worden in een gewenste spaarvorm vanwege het uitblijven van verplichte informatiegeving, dan zouden mensen met een soortgelijk geval nergens mee akkoord hoeven te gaan. Maar geheel kosteloos hun polis ergens anders kunnen onderbrengen.
Of dat uberhaupt mág en hoe dat dan móet zou ik graag te weten willen komen.
Het product 'Flexiplan Beleggingskoopsom' komt idd voor in de NN lijst op kifid.nl.
De jaarlijkse informatie over de pensioenopbouw ontvang ik idd wel gewoon. Echter helemaal niets over kostenopbouw en beleggingen. Bij het afsluiten heb ik een mixed fund aangekruist, dat is gelijk het laatste wat ik over het beleggingsgedeelte heb gezien.
Er is een eindsom gegarandeerd en daarbovenop is er kans op een winstdeling. Waar het mij om gaat is dat er misleidende winsttabellen zijn voorgelegd. Wanneer er slechts een deel ingelegd wordt, dan kloppen de eindbedragen niet bij de verwachte percentages. En is er dus geen goed vergelijk met bijvoorbeeld een spaarvorm mogelijk.
Mocht de belegging kosteloos omgezet kunnen worden in een gewenste spaarvorm vanwege het uitblijven van verplichte informatiegeving, dan zouden mensen met een soortgelijk geval nergens mee akkoord hoeven te gaan. Maar geheel kosteloos hun polis ergens anders kunnen onderbrengen.
Of dat uberhaupt mág en hoe dat dan móet zou ik graag te weten willen komen.