LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] intrum justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Ach ja, soms leest men hier mee :wink: en dan kunnen dingen opeens wel.

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

@ Glorixjim.

Ook ik heb sinds gisteren ruzie met Tele 2 en I.J.
Ook van mij is er een vordering van tele 2 naar I.J gegaan, door misverstanden (ik dacht dat ik het betaald had) stond het factuurbedrag inderdaad open, oke mijn fout.
Ik heb netjes die factuur betaald bij I.J.
Omdat I.J verzuimde dit te melden aan tele 2 ging de factuur van de maand erna dus ook naar I.J.
Ik weer gebeld, nee ik had gelijk volgens I.J.
ik heb afgesproken dat ik het bedrag van de openstaande factuur over zou maken.
De incassokosten hoefde ik niet te betalen, nou netjes opgelost dacht ik nog.
Sterker nog de meneer aan de telefoon verzekerde mij dat het dossier nog dezelfde week afgemeld zou worden.
Kom ik dus gisteren thuis, is dus telefoon en televisie afgesloten.
Ik bellen met Tele 2.
Tot mijn verbazing, blijken de facturen die ik aan I.J heb betaald nog steeds open te staan bij tele 2.
En je raad het al, omdat de vordering nog niet afgemeld was bij hun is de factuur van de maand erna weer naar I.J verdwenen.
Nou ja ik heb netjes uitgelegd hoe het gelopen was, dus ja werd ik weer terug verwezen naar I.J.
Hier werd mij verteld, dat omdat er nog incassokosten open stonden hun het dossier niet gesloten hadden en niets aan tele 2 gemeld hadden.
Nou ja toen ik wederom het verhaal uitlegde, werd er letterlijk gezegd dat ik aan liegen was.
Nou ja toen liep eigenlijk de emmer al over, maar toen deze dame mij ook nog eens ging vragen: "Maarreh gaat u die kosten nou nog betalen of niet?" schoot mij dat echt helemaal in het verkeerde keelgat.
Ze hebben geen andere facturen op mijn naam binnen gehad, dus waar die andere maand dan gebleven is, hij is in ieder geval niet van mijn bank afgeschreven.
Toen heb ik eigenlijk redelijk overstuur de telefoon opgehangen, en maar weer Tele 2 gebeld.
Deze betreuren de zaak ten zeerste, en leggen mij ook uit dat I.J zo niet te werk mag gaan, maar oplossen ho maar!!!!
Wat ik aan I.J betaald heb, is dus nooit naar Tele 2 overgemaakt, waardoor er bij hun natuurlijk een achterstand in betalen in het systeem staat vandaar natuurlijk dat ze de diensten onderbreken, zij het onterecht.
Nu gaan ze dus actie ondernemen, ik moest de betalingsbewijzen mailen en nu gaat een speciale afdeling er achter aan.
Maareh aansluiten..nee hoor.....
Maar goed voorlopig zijn er nu dus 2 facturen niet van mijn rekening geincasseerd, omdat zolang de vordering bij I.J loopt de facturen direct naar hen gaan, nou I.J heeft ze niet zeggen ze.
Ik ben hier echt zo boos over...en dan kan sandra 128 zeggen dat wij onze rekeningen moeten betalen...typisch intrum Justitia, mag zij oordelen?
Lijkt me niet..er kunnen heel veel verschillende redenen zijn waarom een vordering bij hen komt.
Wat wij gelukkig wel kunnen zeggen tegen Sandra 128 is....doe als incassobureau je werk...jullie verzaken behoorlijk en doen jullie werk niet goed, hebben achterstanden bij het leven, en zijn ronduit onbeschoft en misschien nog wel het balangrijkste geef je fouten gewoon eens toe.
ik ben bang dat mijn verhaal voorlopig nog niet opgelost is..graag zou ik ook wat advies van medeforummers ontvangen, want ik zit echt met de handen in het haar.

Roanna
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008 18:16

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Roanna »

Hallo Ik ben hier nieuw en ben via het googlen hier terecht gekomen het forum wat over IJ gaat.Nou ook ik heb hier iets mee.
Er zou nog een rekening open staan van UPC (ook zo'n instantie die niet deugd)met een openstaande rekening van 92.31 euro.Ik kreeg een brief van IJ dat het om een rekening gaat van 153.31 euro rara hoe kan dat??Dus ik in de mail gekropen (tel niet te pakken kunnen krijgen) Dat er al een bedrag van 50 euro is overgemaakt en dat het volgens mijn adminstratie nog ging om 42.31 euro.Prompt kreeg ik weer een brief van IJ dat ik een bedrag van 153.31 nog niet had voldaan en dat ik het in termijnen kon betalen.Dit moest gedaan worden voor 10 september.Heb netjes op 4 september mijn restbedrag over gemaakt en nu schept mijn verbazing dat ik vandaag weer een brief kreeg met daarin weer dat ik niet aan mijn verplichtingen had gehouden en nog een bedrag van 153.31 euro openstond.En dat de deurwaarder eerdaags langs zou komen.De brief is gedateert op 8 september en ik kreeg hem vandaag op 13 september en ik kon de deurwaarder nog tegenhouden om het bedrag over te maken voor 11 september.Hier klopt dus niets van.Maar zulke mensen laten je wel schrikken met hun manier van handelen.En ik weet niet zo goed wat ik hier tegen moet gaan doen .

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Roanna, niets doen, je hebt de initiële vordering voldaan (ik hoop rechtstreeks aan UPC) en kan dat ook aantonen middels afschriften.
IJ gaat pas daadwerkelijk kijken of alles betaald is als men de intensie heeft naar de rechtbank te stappen. En ondanks de gespierde taal doet men dat niet snel (zeker de laatste tijd niet meer, gezien het aantal zaken welke onderuit gaan :wink: )
Zorg dat je de betalingsbewijzen goed bewaard, en wacht rustig af. Niet reageren op de brieven van IJ (zonde van je tijd en energie)

Roanna
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008 18:16

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Roanna »

Dank je wel tegenpartij.
Ik heb de bedragen wel aan IJ betaald en niet aan UPC.Ik ben er door het lezen van jullie verhalen er wel achter gekomen dat ik dat beter had kunnen doen.Een leer voor de volgende keer.
Wel heb ik een aangetekende brief naar IJ gestuurd met daarin mijn bevindingen en mijn betalingen.
Ik vond het te gek voor woorden hoe ze te werk waren gegaan en dacht ik laat dit niet op zijn beloop.Ik wacht nu hun reactie af.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Als je aan een incassoburo betaald boeken ze het bedrag eerst af op de kosten en laten ze de oorspronkelijke faktuur (gedeeltelijk) open staan waardoor er juridisch grond blijft voor een gerechtelijke procedure.

Je bent helaas niet de enige die vind dat IJ dingen doet die te gek voor woorden zijn. Een aantal grote opdrachtgevers doen al geen zaken meer met dit bedrijf, maar doordat ze incasso's opkopen ( :shock: ) blijven dit soort praktijken bestaan.

Er wordt achter de schermen echter hard gewerkt en gelobby'id om al deze praktijken te stoppen.

Roanna
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008 18:16

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Roanna »

Toch merk ik dat er toch nog grote opdrachtgevers zijn (zoals UPC,maar ja daar klopt het een en ander ook al niet)Misschien komt het ook zo over doordat wat je zei ze incasso's opkopen.Het is wel jammer dat ondanks dat er gelobbyd wordt deze praktijken nog steeds bestaan en onnodig mensen bang gemaakt worden met hun manier van handelen.

Inkspot
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2008 21:58

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Inkspot »

Mensen! blijf alsjeblieft bij KPN, ik weet het...het is duurder en ook niet alles, maar het klopt meestal altijd!
Nooit geen gezeur gehad met die gasten en het werkt altijd!
UPC, Tele2 en meer van die ballententen proberen mee te snabbelen in de digitalewereld van internet en/of telefonie.
Ik draai al een aantal jaartjes mee ik heb ze allmaal zien komen die graaiers...maar ik hoor en zie alleen maar klachten, om dat een Nederlander altijd voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en bij het minste geringste aanbieding over schakelen naar een goedkopere aanbieder, of het nu tele2, UPC or what ever is.
Het zelfde geld ook voor Energie bedrijven ze beloven dat het veel goedkoper kan, zeker wel €20 p/m..zeker dat is zo, maar dan krijg je nog een rekening van het voormalige Gem. energie bedrijf..€21 voor transport kosten, het gaat wel over hun net waar ze in geinvesteerd hebben, duidelijk toch!?.

Door middel van al deze snelle jongens komen er veel klachten binnen over I.J.
Deze gasten starten iets op om snel geld te verdienen maar sluiten bij voorbaat een contractje bij I.J. ...kijk maar in de forums, een beetje bedrijf heeft een andere vorm of incaso bedrijf die heel wat genuancerder met mensen omgaan.

Ook bedijven die sokken o.i.d. toe zenden..lache, laat maar voor komen, je moet namelijk iets teken voor ontvangst, geen overeenkomstige handtekening niks betalen.

futureline
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2005 14:44

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door futureline »

Ik heb een brief gekregen van IJ. Daarin staat dat ze mij een bedrag willen laten betalen van 87,08 euro. Ik zal even een overzicht geven van de kosten die ik echter niet begrijp.

Hoofdsom: 22,85
Rente: 2,23
Incasso kosten: 37,00
Registratie kosten: 25,00

Ik snap dat er geld moet worden verdiend! Maar hier snap ik niets van. Ik heb getracht op de site van IJ te zoeken naar een omschrijving van de gemaakte kosten. Helaas kan ik deze niet vinden.

Waar het me voornamelijk omgaat zijn de "registratie kosten"?? Wat is dat. Volgens mij proberen ze de kosten op te drijven.

Het gaat om een factuur die een jaar geleden niet is betaald. Het bedrijf in kwestie werkt via internet die ik al een jaar niet meer bezoek. Ik heb ook nooit een brief ontvangen of een telefoontje met de melding dat er nog een factuur open stond. Niet zo netjes. Maar dat heeft ook een verhaal. (zou het op verzoek eventueel wel kunnen toelichten)

Hoe pak ik dit nu het beste aan.?

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@futureline,

Lees het incasso stappenplan eens door, daar staan genoeg tips;

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=62197

Ik zou in jouw geval de oorspronkelijke vordering voldoen aan het internetbedrijf en IJ lekker links laten liggen. Een bedrijf welke na een jaar met een incassoburo komt heeft zelf ook wat steekjes laten vallen.

Succes

Saskiac1977
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 dec 2007 06:36

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Saskiac1977 »

Ik kom toch nog even terug op mijn verhaal over tele 2 en IJ.
Het is opgelost, na heel wat telefoontjes en nadat Tele 2 erachter heeft gezeten heeft IJ het bedrag naar Tele 2 over gemaakt, en hoef ik verder geen zaken meer te doen met IJ...dus die incassokosten hoef ik ook niet meer te voldoen....
Nadat het hele verhaal is uitgezocht, blijkt inderdaad dat IJ het door mij betaalde bedrag nooit heeft over gemaakt naar Tele 2, nu hebben zij dat wel gedaan en is het opgelost.
Ik vernam van een mevrouw van Credit Control, die mij belde dat zij op zoek zijn naar een ander incassobureau om mee in zee te gaan.
Ik heb haar gezegd dat mij dat een juist besluit lijkt.
Nou ja eens kijken wat IJ nu gaat doen, hun kennende gaan zij toch proberen die kosten op mij te verhalen....maar goed dat zijn weer zorgen voor later.

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

@Saskiac1977,

Gelukkig, maar idd de kans dat IJ voor de kosten door gaat is aanwezig. Gewoon negeren, ze brengen kosten alleen niet naar de rechtbank. Had vandeweek een geval waarbij ze hun eigen kosten als hoofdvordering hadden gemaakt en daarbij weer kosten optelden :shock:

Als Tele2 ook gaat stoppen met IJ blijft er steeds minder over (Nuon is ook al gestopt bij IJ)

I.van.Loyola
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jan 2009 15:27

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door I.van.Loyola »

Vandaag (zaterdag,...) werd ik gebeld door I.J.
Ik zou mij niet aan een betalingsregeling hebben gehouden m.b.t. een openstaande rekening. Vreemd want er is helemaal nog geen betalingsrekening. De tekst van de bijzonder agressieve dame luidde,
'Ja als u niet betaald dan wordt het water afgesloten en dan bent u verder van huis'. Ik moet maandag betalen want anders gaat het naar de deurwaarder.

Ik vraag me af wat er kan gebeuren bij de volgende scenario's.
1. ik betaal het oorspronkelijke bedrag aan Waternet en negeer I.J.
2. ik bel Waternet en leg uit op welke manier I.J. hun (de klanten van waternet) bejegenen en bedreigen met afsluiting. Vervolgens probeer ik dàn een regeling te treffen met Waternet.
Naar mijn mening kan I.J. helemaal geen uitspraak doen over een eventuele afsluiting. Tenminste niet in dit stadium.
Ik ben dus benieuwd of een van de forum leden hier een advies/mening over heeft.

Verder lijkt het mij wel een goede zaak de opdrachtgevers te blijven inlichten over de manier van handelen en bejegenen van I.J.
Consumenten kunnen ook dreigen, namelijk dat zij een andere energie aanbieder gaan zoeken, of een andere provider. Het gedrag van I.J. kan je dan direct koppelen aan de opdrachtgever en op die manier wordt de opdrachtgever geassocieerd met I.J.
dreigen met een overstap kan volgens mij een middel zijn.
in eerste instantie zal een opdrachtgever dan denken, voor jou tien anderen, maar als die tien anderen ook die ervaringen hebben met I.J. denk ik dat het mes aan twee kanten gaat snijden.

Hoop een reactie Uwerzijds:-)

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door rene117 »

en wat zij het waternet
intrum is niet bevoegt om het water af tesluiten
en als uw het bedrag gewoon aan het water betaald is er niets aan de hand

Jeehaaef
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:16

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Jeehaaef »

Zoals een van de velen heb ook ik een brief gekregen om € 25 te betalen nu lees ik al die brieven van mede slachtoffers maar ik lees nergens wat er aan te doen is er nu niemand die de o[plossing weet ?

Melvine
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 apr 2007 20:44

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door Melvine »

haha zijn apen daar zeezicht ken het verhaal, dossier kosten rekenen ze maar dat wordt meestal niet toegelaten. Verder is de kosten niet op te wegen tegen de baten, in het slechste geval moet socks 700 eurie betalen aan voorschotten aan intrum justitia om een paar sokken te innen van een tientje, no way doen ze niet. Buiten het feit Intrum Justitia met een connectie deurwaarders mensen met brieven dreigt maar echter zit ik nog steeds met smart op de rechtziting te wachten voor een afrekening van Energie Direct a 12552,17 euro je leest het goed twaalf en een half duizend euro boven de 960 die ik betaald heb voor de 9 maanden energie alsof ik een hennepkwekerij run. Ik heb in die 3 jaar nog immer geen dagvaarding mogen ontvangen.

marian42
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2009 22:48

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door marian42 »

Ik heb vorig jaar een abonnement genomen op een tijdchrift dit zou volgens de kaart automatisch stopgezet worden, na ontvagst van een aantal nummers. Ik heb een brief gekegen waarin stond wanneer ik het laatste nummer zou krijgen. Zijhebben vervolgens mij het blad nog een aantal keren gestuurd gekregen, Ik heb gebeld en gezegd dat ik dit niet wens, ik heb het blad niet meers gekregen. wel kreeg ik een acceptgiro, of ik het aar abonnement wilde betalen, nu ik zeg tegen die jufvrouw nee dat doe ik niet, ik heb niks afgesloten en ik wil geen abonnement. Nu de jufvrouw was niet voor rede vatbaar en dreigde gelijk met stappen en incassobureau's, nu ik heb gezegd u doet maar. Vervolgens heeft i.j. contact met mij gezocht en ik heb alles uitgelegd en ik moest de ontvangen opzeggingsbrief toesturen. Nu dit heb ik gedaan vervolgens maanden niks meer gehoord en wat denk je? Kom vandaag thuis vind eenbrief van i.j. met de mededeling dat ik nog abonnementsgeld en kosten daarbij verschuldigt bent en of ik dat maar binnen2 dagen telefonisch nog wel wil betalen zo niet dan wordt de gerechtsdeurwaarder ingeschakeld!Nu ik ga niks betalen en laat ze maar komen, dit is toch te gek voor woorden!

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Iik ik had via Tele2 problemen met Intrum Justitia. die wiede mij, naast de incassokosten, ook die € 25,- registratiekosten in rekening brengen. Hier op de site heb ik een stukje hierover geschreven, en iemand van Tele2 reageerde dat ik een mail moest sturen, ene alex Weijers. Heb ik gedaan, verhaal uitgelegd, en dat ik dus de incassokosten wel had begtaald, maar ij had aangeschreven dat ik die Registratiekosten dus niet ging betalen, en of ze dan, nu het allemaal voldaan was, mijn dossier wilde sluiten zodat ik weer aangesloten worden door Tele2.
Dhr. Weijers mailde mij terug dat ik dat bedrag wél moest betalen, en dat tele2, ondanks dat alle betalingen zijn voldaan, inclusief incassokosten, mij niet mag aansluiten als IJ daar geen toestemming voor geeft...jaja....we hebben een nieuwe god !

Kort daarop belde ik met IJ, met de vraag wanneer zij mijn dossier zouden sluiten. Dat zou dit weekend gebeuren volgens hun. Niks aan het handje....dus zelfs de "experts"van tele2 weten niet hoe het zit. Jammer, jammer, jammer.......

31 maart loopt mijn contract af....en ben ik eindelijk af van tele2...hoezeeee.

dus, een ieder die nog van die leuke nota's van IJ krijgt, niet doen !!. brief of e-mail sturen ( mét ontvangsbevesteging ) met dat je het niet eens bent met de Registratiekosten die zij in rekening brenge, maar dat je wel de incassokosten al hebt betaald. Dan kunnen ze je niks meer maken.

Las trouwens hierboven iets over het voor de rechtbank brengen i.v.m deze onterechte kosten. Dat is mij ook al eens overkomen, voor € 100,- die nergens op sloegen. Is voorgekomen, en ik heb niet moeten betalen. Denk dat de rechters het ook goed beu zijn inmiddels.

poepjes
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2009 16:18

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door poepjes »

onlangs kreeg ik een brief van intrum justitia
mijn zoon van 11 jaar had een boek besteld bij bruna via internet
15 euro koste dat boek is nu 97euro
ik heb gelijk gebeld na de brief.een betalings regeling afgesproken,was accoord
de volgende dag weer gebeld
ik wou een regeling op papier,kon alleen als de eerste betaling binnen was,anders koste het hun te veel werk,en moeite,omdat volgens hun de meeste mensen zich niet aan de betalings regeling zouden houden.okee,dacht ik
bedrag over gemaak van 32,61euro,waarvan ik een accept giro van heb gekregen.
ik heb weer gebeld of de beteling op tijd was binnen ge komen dat was dus op tyd
degene die ik aan de telefoon had,wist niks over een regeling,zij zou het in orde maken.
niet dus (ps iedere 16de van de maand,euro32,61)

gisteren,zaterdag21 2 ,kreeg ik een aanmaning binnen 5 dagen het restant van euro.65,30 tebetalen..anders komt er een gerechts deurwaarder in beslag nemen van mijn spullen en een rechtzaak
dit strookt toch niet???
mijn hele weekend is kapot
ze werken langs elkaar heen
het enige bewijs wat ik heb, is die accept giro kaart
wat moet en kan ik doen???

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: intrum justitia

Ongelezen bericht door rene117 »

niet meer op in gaan laat ze de zaak maar voor komen dat doen ze niet en er moet eerst een vonis zijn van de rechter dan kan men beslag leggen maar dat gaat intrum te veel kosten plus ze zullen hard op hum bek gaan met de hoogekosten dus laat uw niet bang maken
bij mijn dreigen ze ook all 5 jaar met een recht zaak laar ze maar komen

Gesloten