LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco "pikt" mijn geld in!!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Sebastiaan1985
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:12

Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Sebastiaan1985 »

Vandaag werd er ineens, zomaar zonder aankondiging 325,99 van mijn rekening gepikt door Eneco.
Toen ik thuiskwam, lag daar een brief van Eneco: Zij waren vergeten vanaf 16oktober 2006 abonnementskosten te heffen over onze wateraansluiting.
Dit riekt bij mij toch wel naar diefstal. Er wordt zomaar, zonder vooraankondiging 325,99,- van mijn rekening afgeschreven.
Ik krijg niet eens de tijd om te reageren op dit bericht, gewoon bam keihard afgeschreven.

Hebben hier meer mensen ervaring mee?? Ik ga in ieder geval morgen even met de klantenservice bellen, dus als iemand tips heeft..die zijn heeeeeeeel erg welkom!

Groet,

Sebastiaan

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Eneco en een wateraansluiting??? Bij mijn beste weten levert Eneco alleen maar gas en electriciteit.

Sebastiaan1985
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 sep 2008 23:12

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Sebastiaan1985 »

Nee, in Rotterdam zijn zij ook de innende instantie voor de waterleverantie

TobiasB
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2006 21:28

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door TobiasB »

Eneco gaat nog veel meer van je pikken!!
Per 15 september gaan ze 1.19 per acceptgiro van je rekening stelen

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Als Sebastiaan via acceptgiro had betaald dan hadden ze het geld niet "zomaar"van zijn rekening kunnen halen.

Door een doorlopende machtiging af te geven heeft Sebastiaan ze ook de ruimte gegeven om dit te doen.

Als Sebastiaan beter op zijn vaste lasten had gelet had hij al gemerkt dat er over 2006 te weinig was betaald.

Het was netter van Eneco geweest om wat meer ruimte te laten tussen de brief en de daadwerkelijke afschrijving.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

Als Sebastiaan beter op zijn vaste lasten had gelet had hij al gemerkt dat er over 2006 te weinig was betaald.
Eneco stuurt maar één keer per jaar een specificatie: namelijk met de jaarnota. Dus zó veel viel er voor Sebastiaan niet op te letten, hoeveel mensen spitten de (ondoorgrondelijke) nota van Eneco tot 3 cijfers achter de komma door?
Als Sebastiaan via acceptgiro had betaald dan hadden ze het geld niet "zomaar"van zijn rekening kunnen halen.
Die onmetelijke luxe om zélf je geld te beheren kost tegenwoordig € 1,19 per maand bij Eneco.
Het was netter van Eneco geweest om wat meer ruimte te laten tussen de brief en de daadwerkelijke afschrijving.
Om de één of andere reden is post van Eneco standaard een hele week onderweg. Standaard antedateren is m'n 2e optie, maar dat klinkt gelijk weer zo negatief (hoewel ik ze er daadwerkelijk weleens van verdenk)

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door henduk »

waarom motten we dat eingelijk betalen dat water? als je de kraan los zet gaat het toch weer de grond in en die waterbedrijven halen het er weer uit en wij motten het weer betalen en dan zetten we weer de kraan los en gaat het weer de grond in en hun halen het er weer uit enzo kan ik natuurlijk uren door gaan,m,a,w, we betalen steeds voor hezelfde water wat we allang hebben gebruikt en een X keer hebben betaald?????????????????????????????????????????
groet,n

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

en die waterbedrijven halen het er weer uit
Misschien dat je daar voor betaalt? Is maar een suggestie hoor...
En als je dat niet wil zet je toch gewoon een teiltje onder je gootsteen, kun je je eigen water gratis hergebruiken.

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door henduk »

een teiltje onder je gootsteen, kun je je eigen water gratis hergebruiken.
---------------------------------------------------------------------------------
das een goed idee,mot ik alleen nog een zuiveringsinstalatie aanschaffen ik zal het eens overleggen met vitens of ze dat willen installeren hier,,dan wordt ik mischien wel rijk en kan ik naar frankrijk,(lol)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

alleen nog een zuiveringsinstalatie
ik heb zómaar het idee dat je daar óók voor betaalt aan Vitens. Gek he?

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door henduk »

keb gebelt naar vitens maar ze willen niet, anders wil iedereen zo,n instalatie en dan kan vitens geen winst meer maken,,heh jammer!!! keb gezegt dat ik er niet over zal praten dat ik zo,n ding heb en nog willen ze het niet!!!! ze vertrouwen me zeker niet en dat terwijl ik toch elke 3 maand trouw betaal dat water,kinderachtig of niet dan (lol)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco gaat nog veel meer van je pikken!!
Per 15 september gaan ze 1.19 per acceptgiro van je rekening stelen
Lucratieve business... Eneco heeft volgens haar eigen website 2 miljoen zakelijke en particuliere klanten. Laten we voor het gemak stellen dat de helft daarvan per acceptgiro betaalt dan vloeit er toch maandelijks bijna 1,2 miljoen extra in de kas van Eneco.
Weliswaar wordt die als korting weer verrekend op de jaarrekening, maar dan heeft het al wél een jaartje rente staan trekken, toch zo'n 35 mille alleen al aan rente per maand, is op jaarbasis een slordige 4 ton.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

@henduk
Niemand verbiedt je om je wateraansluiting op te zeggen hoor... ook Vitens niet. Alleen die zuiveringsinstallatie zal je dan toch écht zelf moeten aanschaffen. Flauw he.

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door henduk »

tja dat bedoel ik ,,hoe wordt men snel rijk,,daar gaat m,n droom droomkasteel in frankrijk,,misschien had ik dan beter voor the big boss van vitens(ofzo) kunnen leren dan had ik ook niet zolang op school hoeven te zitten anyway het was me een waar genoegen hierzo.
ajuparaplu,ps ik zal eens proberen om een biertapkraan tussen de keukenkraan te zetten wie weet misschien wel een gat in de markt en dan gauw pattent aanvragen anders maak ik slapende hondjes wakker en die zijn er genoeg vandaag de dag.
groet,n

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

hoeveel mensen spitten de (ondoorgrondelijke) nota van Eneco tot 3 cijfers achter de komma door?
Niet genoeg; degenen die dat niet doen zijn de figuren die we op de consumentenfora tegenkomen.

Ik wil zelf graag weten waarvoor ik betaal; ondanks dat ik geen boekhoudkundige achtergrond heb valt het dus ook vaak vrij snel op als een rekening afwijkt van het normale stramien.

Maar zoals afgelopen weken al eens in de krant stond; veel Nederlanders zijn financiële nitwits! Te beroerd om zich druk te maken om financiële zaken. In het geval van het krantenbericht ging het geloof ik met name om verzekeringen etc. maar dat kan je ook naar zaken als energie en water doortrekken.

Laten we voor het gemak stellen dat de helft daarvan per acceptgiro betaalt dan vloeit er toch maandelijks bijna 1,2 miljoen extra in de kas van Eneco.
Er zit een bepaalde gedachte achter het "verleiden"van mensen tot het betalen per auto incasso.

Da's niet omdat ze graag rente willen trekken maar omdat binnen de groep van AC adepten ook de grootste groep wanbetalers te vinden is (niet heel opmerkelijk). Incasso traject kost geld wat anders door alle klanten opgebracht moet worden.

Wat betaling voor de AC's betreft:
De goeden - mensen die via de AC hun geldzaken goed in het oog willen houden - moeten hierbij dus weer lijden onder de slechten; de mensen die hun geldzaken niet in orde hebben!

Ben zelf overigens ook niet roomser dan de paus:
Mijn voorkeur had het ook om per AC te betalen maar door regelmatig verblijf in het buitenland viel ook bij mij wel eens een aanmaning op de mat. Daarom toch maar gekozen voor AI betalingen.
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 17 sep 2008 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

henduk
Berichten: 110
Lid geworden op: 20 feb 2007 13:38

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door henduk »

nog ff dit; ik kan natuurlijk een eenmansbedrijf opzetten als water bedrijf dan hoef ik alleen maar te leveren aan soestdijk gezien al die ramen die daar moeten worden gelapt en al die paarden die motten drinken en het personeel dat dorst heeft en bea en aanhang die motten schijten en de wc motten doortrekken en al dat gras dat moet worden gesproeid en de staasbanketten die er gehouden worden en de plantjes die voor de ramen staan niet te vergeten enz enz, maar alex die zal wel weten wat hij doet hij zit immers diep in het water(slimme rakker is dat (lol)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

Ik heb er 'ns een telefoontje naar Consuwijzer aan gewijd .
Keuzevrijheid is belangrijk, ook
bij het kiezen van een betaalmiddel
Die keuzevrijheid is niet nader gedefinieerd dan "een ruime keuze". In de praktijk (volgens Consuwijzer) is de keuze uit 2 betalingswijzen voldoende.
het is geoorloofd, en verklaarbaar dat
consumenten hierbij geconfronteerd worden met kostenverschillen.
Deze kosten moeten "redelijk" zijn, volgens Consuwijzer vallen bedragen tot € 5 onder de noemer "redelijk".
Betekent in de praktijk dat de energieboer de keuze mag geven tussen gratis AI en betaalde AC, waar dan vervolgens maximaal € 5 per keer voor berekend mag worden, en dat je als consument geen poot hebt om op te staan.
Het rekensommetje over rente heb ik van de week al gepost.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Het rekensommetje over rente heb ik van de week al gepost.
Aan facturering (waaronder je aanmaak en het versturen van de AC's kan rangschikken) zitten ook kosten verbonden.

TPG rekent bijvoorbeeld zo'n 84 eurocent.
http://www.tntpost.nl/zakelijk/brieven/ ... index.aspx
en dan moeten de gegevens nog aangeleverd worden vanuit de klant.
Komt de zogenaamde winst op 1,19-0,84=34cent
De gerekende kosten zijn puur het printen en verzenden. De kosten van het aanleveren van de gegevens zitten hier nog niet bij; de uiteindelijke winst zal dus nog lager zijn (als je dan even uitgaat van het TPG verhaal; wat het werkelijke bedrag is weten we natuurlijk niet maar dat zal redelijk marktconform zijn en bovenstaande niet veel ontlopen).

Met 600.000 kleinverbruikers - grootverbruikers praten we niet over; die vallen in een heel andere categorie; zeker wat betalingsgedrag betreft - waarvan, pak hem beet, 25% (uit betrouwbare bron weet ik dat dit een reëlere verhouding is :wink: ) met AC betaald staat de teller dan op 51.000euro per maand waar dan wat rente over gevangen zou worden.

Gaan daar dus nog de administratiekosten van het energiebedrijf van af en de gederfde inkomsten - aan gemiste rente over reguliere cashflow - vanwege laks betaalgedrag van een gedeelte van de AC klanten en dan denk ik dat iedereen de "vette winst" voor het energiebedrijf zelf wel uit kan tekenen.

Ze verdienen genoeg op de gewone rekening en met name transport om het van een paar duppies op een AC'tje te moeten hebben. Laks betalingsgedrag kan leiden tot betalingsachterstanden en oninbare vorderingen; da's veel meer grond tot het verleiden tot AI dan rijk worden van de rente.

Stel dat je op die 600.000 klanten - of whatever - 100 klanten hebt waarop je een vordering hebt van gemiddeld 5000 euro die uiteindelijk oninbaar is.
Ben je die vette rentewinst alweer kwijt (en ik denk dat aantallen klanten en bedragen riant laag geschat zijn!)
AI voorkomt dit soort achterstanden niet in alle gevallen maar een AC raakt nog wel eens gemakkelijk kwijt of komt onderop de stapel te liggen als het even niet uit komt.

Mocht dit verhaal niet overtuigend zijn dan kunnen we de zaken even verder in perspectief te zetten:
Omzet Eneco in de eerste helft van 2008
2,4 miljard euro
zogenaamde winst door rente op AC's
400.000 euro (volgens rekensommetje Kiz; als je puur over een jaar kijkt kom je rekenkundig ruim 25% lager uit op ongeveer 294.000 euro)
Maar goed, die 400.000 euro rente zou een riante 0,32 promille - promille=1/1000'ste procent - zijn op de jaaromzet (uitgaande van ongeveer 5miljard).

Tel uit je winst ;-)

Geloof wat je geloven wilt; "het rente verhaal" doet het natuurlijk altijd goed aan de borreltafel 8)

(Overigens mooi dat je het aan Consuwijzer hebt voorgelegd; hebben we in ieder geval daar duidelijkheid over!)

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door kiz »

Bese Ali,

Jouw verhaal is helder, echter gaat voorbij aan het feit dat de door jou genoemde kosten op dit moment al gemaakt worden en dat Eneco hier dus "onder de streep" gewoon beter van wordt, c.q. geld aan overhoudt.
Als dat namelijk niet zo zou zijn dan zou men simpelweg de AI klanten rechtstreeks een korting geven.
Ook gaat het overigens voorbij aan de volume-afspraken die een groot bedrijf als Eneco heeft v.w.b. postverzending en afspraken met de banken v.w.b. betalingsverkeer. Zowel jouw als mijn rekensommen zullen daarom altijd gebaseerd blijven op aannames.

De reden overigens dat ik de vraag aan Consuwijzer heb voorgelegd is om helder te krijgen of bedrijven in het algemeen (dus niet alleen Eneco in het bijzonder) gedwongen kunnen worden om een derde betalingswijze aan te bieden, bijvoorbeeld digitale nota's via de Notabox. Om diverse redenen ben ik (en met mij vele anderen, om variërende redenen) namelijk niet zo'n voorstander van AI, maar voor die keuzevrijheid moet bij steeds meer bedrijven betaald worden, en dat begint een beetje in de papieren te lopen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Eneco "pikt" mijn geld in!!

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

en dat begint een beetje in de papieren te lopen.
En wat werkt dus beter als stimulans: een korting of een heffing? 8)

gezien de reacties (dit is niet de eerste keer dat we het er hier op het forum over hebben) kies ik voor het laatste.

Gesloten