LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] briefgeheim

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
hvm
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2006 11:54

briefgeheim

Ongelezen bericht door hvm »

:( Wie weet hier antwoord op. Mag een hoofd stafbureau van een school, alle binnenkomende post, zowel op naam gesteld als post waar vertrouwelijk op staat (laten) opmaken. Argument, degene die de post open maakt heeft een 'vertrouwensfunctie'(adm.med) en alle binnenkomende post is gewoon zakelijk. privé post moet men maar naar huis laten sturen.
Volgens mij bestaat er zoiets als briefgeheim en heeft zakelijk er niets mee te maken. Volgens mij gaan ze daar hun boekje te buiten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is er wel degelijk een verschil tussen privé post en zakelijke post mbt het briefgeheim. Zakelijke post voor een bedrijf mag volgens mij in principe wel door een ander worden opengemaakt. De post is nl. in eerste instantie gericht aan het bedrijf, en pas in tweede instantie aan de specifieke werknemer van het bedrijf.

Of vertrouwelijke post ook geopend mag worden betwijfel ik. Je hebt immers groepen die zeer vertrouwelijke informatie kunnen hebben. Ik denk hierbij met name aan de O.R., maar ook aan bv. een bedrijfsarts die misschien medische gegevens van een medewerker vertrouwelijk toegestuurd krijgt. Ik denk dat zulk soort post ook niet zomaar door iemand in een vertrouwensfunctie geopend mag worden.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door BBCS »

Mag een hoofd stafbureau van een school, alle binnenkomende post, zowel op naam gesteld als post waar vertrouwelijk op staat (laten) opmaken.
Waarom niet?

Als mensen zo stom zijn om prive post met gevoelige informatie niet naar huis sturen, maar naar ergens anders, dan is dat de fout van diegene.

De post is naar een zakelijk adres gestuurd en de eigenaar van dat adres mag tuurlijk gewoon de post lezen die naar dat adres gestuurd is en geadresseerd is.

Bram Bonnewel
Berichten: 146
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:28
Locatie: Sluis

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Uit de Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden:

1.Grondrechten

Artikel 13

lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.

Dit is ook geldig voor post naar bedrijven.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door BBCS »

lid 1. Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter.

Dit is ook geldig voor post naar bedrijven.
Als post naar een bedrijf gestuurd wordt en het is aan een werknemer van dat bedrijf, dan mag het bedrijf die post gewoon openen.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door Frans75 »

Als mensen zo stom zijn om prive post met gevoelige informatie niet naar huis sturen, maar naar ergens anders, dan is dat de fout van diegene.

De post is naar een zakelijk adres gestuurd en de eigenaar van dat adres mag tuurlijk gewoon de post lezen die naar dat adres gestuurd is en geadresseerd is.
Zeker nog nooit gehoord van vertrouwenspersonen of ondernemings-commissie?

Die zijn in uw bedrijf natuurlijk niet aanwezig, dus waarom zou u zich iets van de wet moeten aantrekken? Alhoewel nu toch wel als bekend mag worden beschouwd dat u een hele aparte manier van interpretatie heeft als het om regelgeving gaat. :roll:

alfatrion
Berichten: 22043
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het briefgeheim houd in dat niemand anders dan de geadresseerde het poststuk mag openen. Post die naar persoon A wordt gestuurd mag dus niet door persoon B worden geopend. Daarvoor maakt het niet uit of persoon B op het zelfde adres woont of werkt. Ik kan me wel voorstellen dat post waar de bedrijfsnaam op de brief is gezet toch geopend mag worden als de werknemer ziek is, omdat het bedrijf daar een gerechtvaardigd belang bij heeft. De werkgever moet van prive post afblijven net zoals hij prive telefoongesprekken niet mag afluisteren of opnemen.

kuklos
Berichten: 10132
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door kuklos »

Helaas mist in de thread een wettelijke omschrijving van het briefgeheim en eventuele jurisprudentie.
Ik kan me voorstellen dat niet alle post geopend mag worden door 1 persoon, doch het is in (kleine) bedrijven wel gebruikelijk dat 1 persoon alle post opent.

Dit laat onverlet dat het zeer onverstandig is om prive post naar je werk te laten sturen. Dan vraag je erom dat er iets mis kan gaan.

Frans75
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 nov 2007 20:11

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door Frans75 »


runnertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007 18:46

Re: briefgeheim

Ongelezen bericht door runnertje »

Als er persoonlijk én vertrouwelijk opstaat wordt dit ongeopend aan de betreffende persoon gegeven. Wie zegt dat het privé post is?

Gesloten