LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht vrije dagen inleveren?

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
Deborah82

Verplicht vrije dagen inleveren?

Ongelezen bericht door Deborah82 »

Ik werk 24 uur per week verdeeld over 5 dagen v.w mijn ziekte. Dit heb ik zo met mijn baas afgesproken en het was allemaal geen probleem. Doktersafspraken e.d maak ik allemaal buiten die tijd om.
Nu is het zo dat mijn baas begin dit jaar een week op vakantie ging en wij allemaal verplicht waren een week vrij te pakken omdat hij de zaak sloot. Voor onze vakanties vertelde hij dat hij de week vóór kerst ook weg gaat en wij dus weer een verplicht een week vrij moeten pakken. De meeste van ons zijn dus na hun eigen vakantie dus al hun dagen al kwijt, terwijl er mensen zijn die tussen kerst en oud&nieuw vrij wilden pakken.
Nu zitten we helaas bijna zonder werk en verlangt hij van mij dat ik nu ook weer dagen in ga leveren als ik mijn uren niet kan maken.
Nou vraag ik me toch af of dit allemaal maar zomaar kan.
We kunnen dus alleen onze zomervakantie pakken en de rest maakt hij wel op om het zo maar te zeggen, dit kan toch niet zomaar?

Met vriendelijke groet,
Deborah.

Remster

Re: Verplicht vrije dagen inleveren?

Ongelezen bericht door Remster »

Bij mijn weten mag een werkgever dit alleen doen in een aaneengesloten periode zoals bv. de bouwvak.
Maar misschien verschilt het per branche.
Het zou in ieder geval vermeld moeten staan in je CAO en/of je contract.

Deborah82

Mijn baas is een echte ouderwetse vent dus een CAO hebben wij niet. Ik heb me laten vertellen dat we het wetboek moeten aanhouden wat regels betreft. Een schriftelijk contract heb ik ook niet, het is toen mondeling afgesproken (mijn vaste aanstelling) maar op mijn loonbriefjes staat het wel.
Ik zit overigens in de productie. Heb al heel internet afgestruind hoe het in elkaar kan zitten maar vind niets over wat ik graag wil weten.
Misschien een tip waar ik deze info wel kan krijgen?

Met vriendelijke groet,
Deborah.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

Er zou een CAO moeten bestaan voor de bedrijfstak waarin je werkzaam bent. Zo niet, dan bestaat er ongetwijfeld nog een soort 'algemene' CAO.

Persoonlijk lijkt het me echter verstandig om vooral te blijven solliciteren naar een andere baan. Jouw type werkgever lijkt me absoluut niet prettig om voor te werken.
Ik weet niet wat jouw ziektebeeld precies inhoudt, maar ik hoop niet dat dat je in de weg staat om een baan te zoeken waarbij je, naast je salaris, gewoon de waardering en duidelijkheid krijgt die je verdient.

Succes.

pbarendse

Ongelezen bericht door pbarendse »

Niet alle bedrijfstakken hebben een CAO. Er bestaan ook zgn 'vrije beroepen'. Automatisering is daar 1 van, bij mijn werkgever val ik ook niet onder een CAO. Dan gelden gewoon de afspraken die je zelf maakt, met als kader de Nederlandse wetgeving.

Deborah82

Nee het is inderdaad niet leuk om voor hem te werken. Ik ben gelukkig ook al met m'n eigen zaakje bezig dus hoop ik volgend jaar zeker te kunnen stoppen. Het is alleen zo ongelofelijk vervelend dat je constant op moet letten dat hij je niet bedonderd met de dingen. Gek word ik ervan.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je voor vaste dagen bent aangenomen, dan mag hij je in elk geval niet verplichten om als het even wat rustiger is maar vrij te nemen ten koste van jou vakantiedagen. Volgens mij mag hij je ook niet verplicht, ten koste van je vrije dagen, vrij geven als hij even op vakantie wil. Trouwens, waarom zou jij dan niet kunnen doorwerken?

In welke sector werk je trouwens? Weet je zeker dat er geen cao voor jou soort werk is?

Deborah82

Ik werk maar in een heel klein bedrijf, ongeveer 6 man, en hij denkt dat wij een stel kleuters zijn dus als hij weg gaat, op vakantie bijvoorbeeld, dan gooit hij de zaak gewoon dicht en moeten wij vrije dagen inleveren.
Ik werk trouwens in de productie maar dit is geen lopende band werk ofzo maar meer het verpakkingsgedeelte. In principe kunnen we wel doorwerken als we wat hebben en weten wat er gedaan moet worden.
Ik heb hem al een paar keer gevraagd wat betreft onze CAO maar de ene keer zegt hij dat we het CAO van uitzendbureau's aanhouden ( :? ) en de andere keer als ik hem bijvoorbeelde confronteer met zoiets dan houden we dat niet aan en hebben we er geen. Dan moeten we het algemeen CAO conform het wetboek aanhouden...heel vaag en ik word er gewoon doodmoe van.

Gesloten