LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgtoeslag

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
VanDaelen

Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door VanDaelen »

Als ik geroyeerd heb ik dan per direct geen verzekering meer?

Ik heb sinds jan 2008 geen zorgtoeslag aangevraagd ( ik heb er recht op), maar ik ben geroyeerd door mijn huidige verzekering (Agis). Heb ik er dan recht op als ik mijn achterstallige facturen betaal?

Alvast Bedankt,

Mathilde D.

Re: Zorgtoeslag

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik weet het antwoord niet. Maar ik kan u wel zeggen wat ik vermoed.

De zorgtoeslag wordt via de fiscus aangevraagd. Ik vermoed dat de aanvrager daarbij niet hoeft aan te tonen verzekerd te zijn.

Want wettelijk moet iedereen verzekerd zijn. Als je geroyeerd bent, moet je heel snel de rekeningen bij de oude zorgverzekeraar betalen en (vermoedelijk) daarna aanmelden bij een andere verzekeraar (die verplicht is een aanmelding te accepteren). Een verzekeringsplichtige (lees gewoon burger) die 3 maanden lang niet verzekerd is betaalt bovendien een boete van 30% (of 130%?) van het premie bedrag extra. De achterstallige premie dient altijd volledig betaald te worden.
Conclusie: ga het direct regelen: meld je desnoods aan de balie van Agis en toon je bereidwillig. Als Agis je niet meer accepteert, meld je dan direct bij een andere verzekeraar aan, liefst persoonlijk en vraag om een bewijs van aanmelding.

Gesloten