LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Even buiten het feit dat we een vertraging van 9 uur hadden viel ons op dat d eprijzen in de vliegtuigen steeds duurder worden.

blikkie lauwe cola : 2,50
""sandwich"" ( zonder boter ) 3,50
burger king menu op schiphol : 9 euro 75

iedereen accepteert dit maar,we kunnen ook niet anders,maar het waarom ontgaat mij even,waarom is het op vliegvelden alles 2 keer zo duur als op bijvoorbeeld een treinstation oid ????

faas1
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 okt 2007 17:42

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door faas1 »

Misschien omdat de kosten die bedrijven op Schiphol hebben twee keer hoger zijn van de bedrijven die op stations zijn gevestigd???

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door kweenie »

En in de prijs in het vliegtuig zitten ook de hoge kosten verwerkt van het door de lucht vervoeren van een redelijke voorraad drank, plus de ruimte om dat mee te nemen en uit te serveren, plus de kosten van de stewardessen.

Op het vliegveld is het inderdaad: hoge huren, veel vraag naar eten en drinken en weinig concurrentie maakt de prijzen hoog. Maar dit heb je ook als je in het centrum van een toeristische stad op een terrasje wat gaat drinken.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door MLF »

iedereen accepteert dit maar,
nee hoor
ik niet

ik neem een eigen broodje mee
alleen willen ze op de vlucht nog wel eens zeuren over eigen drinken
ik mocht een keer mijn eigen breezer niet drinken omdat ze die zelf voor 3x de prijs verkochten
ik heb het gewoon gedaan

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Als jij je spullen koopt na de boarding pass controle is er niemand die jou tegenhoudt van drinken en eten van je spullen die je bij de taxfree zone hebt gekocht.Ja gekker moet het niet worden zeg.

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door hharteman »

Vroegah, kon je in een koffiehuis je meegebrachte brood ook rustig op eten.
Tegenwoordig kijken ze een beetje raar als je dat doet.
Maar ja, daar kom je tegenwoordig niet meer voor koffie 8)
Inderdaad zijn de prijzen vaak zwaar overtrokken.
Als daar nog een beetje kwaliteit tegenover staat, kan ik er wel mee leven, echter dat is vaak niet het geval.

In Turkije op de vliegvelden kunnen ze er helemaal wat van.
€5 voor een bakje nescafe (oploskoffie) betalen daar.
Never nooit niet, dat ik dat daarvoor uit ga geven.
Daarbij vergeleken is Schiphol nog goedkoop.
€2.75 voor een grote bak koffie van kwaliteit.
Het is natuurlijk maar wat je goedkoop noemt.
Als ik even terug reken naar guldens......, maar niet meer doen, dan schrik je.

Ik vul me handbagage gewoon af met broodjes en krentebollen, en je kunt je lege waterflesje nog vullen voor de gate.
Een blikje cola voor onderweg, kan er nog wel af.
Het is immers vakantie als we gaan.
Dat mag wat kosten, maar er zijn grenzen.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Ja precies.

MLF
Berichten: 798
Lid geworden op: 20 okt 2005 13:43

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door MLF »

Het is immers vakantie als we gaan.
Dat mag wat kosten, maar er zijn grenzen.
ben ik mee eens
ik was ook niet van plan in de vakantie meer te betalen omdat het vakantie is
sommige dingen kunnen niet anders, ja dan moet het wel
maar ik trek echt wel een grens

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door diepezucht »

Niet zeuren.

Tot een paar jaar geleden kon je op vakantievluchten nog voor full-service kiezen, iedereen herinnert zich Dutchbird en de eerste incarnaties van AirHolland nog wel. Toen Martinair nog binnen Europa vloog hoefde je ook onderweg niet bij te betalen.

Echter, De Consument heeft gekozen en die keuze was overduidelijk: de ticketprijs moet zo laag mogelijk zijn. Tja, en dan is dit een logisch gevolg. Het moet tenslotte ergens vandaan komen.

Wil je nog steeds voorzien worden van je natje en je droogje, dat kan. Boek dan een vlucht bij een reguliere lijndienstmaatschappij, maar hou dan wel rekening met (meerdere keren) overstappen en een ticketprijs die vele malen hoger ligt. Letterlijk.

Maar ja, Nederlanders hè...

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Ja Nederlanders ?

Ik denk eerder luchthavens en vliegtuigmaatschappijen...nu snap ik ook waarom de eigenaar van EasyJet miljardair blijft.

diepezucht
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 mei 2006 13:49

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door diepezucht »

Donna, bijna alles wat je daar opnoemt is opgelegd door de Nederlandse Staat, daar heeft Transavia geen enkele invloed op. Zo zie je meteen dat een groot deel van het geld wat je voor je vliegticket betaalt meteen naar meneer Bos gaat.

Luchtvaart is niet veel anders dan de auto: een melkkoe, onder het mom van milieu en 'veiligheid'.

arnoldw
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:26

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door arnoldw »

Wat is duur? 0,4 liter sinaasappelsap voor 2 euro. Kom daar maar eens om op een terrasje. Wel is het zo dat op de terugweg vaak veel op is.
Luchthavens zijn inderdaad schreeuwend duur, maar ja die willen ook steeds meer verdienen en de rijksoverheid is in Nederland grootaandeelhouder van Schiphol....... Iedereen probeert een graantje mee t epikken.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Een graantje meepikken, zeg maar gerust een vrachtwagen graan vol....het is maatschappelijk geaccepteerd dat men genaaid wordt op luchthavens met voedsel en drinken, dat geldt tevens voor de verdubbeling van vakantieprijzen en vliegtickes in de grote kindervacanties....dat iedereen zo mak als een lammetje is en maar betaald omdat.....´´het nu eenmaal zo is´´, is ronduit lachwekkend te noemen.

Terugkomend op dat syteem van drinken kopen nu....je mag geen vloeistoffen meenemen,maar als je na je boarding de zogenaamde taxfree zone in bent,mag het opeens wel...je kan dus met je gekochte flesje water wat je in de txfree zone hebt gekocht voor 2,50 euro, ook van alles uitspoken op het toilet wat na de boarding zone zit......wat een land zeg....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door kweenie »

Na de veiligheidscontrole kom je niet meer in de taxfree zone. Je kunt na de controle weinig meer met je flesje uitspoken.

Trouwens, wat zou je na de controle met je flesje op de wc willen uitspoken? Als je er iets gevaarlijks in zou willen stoppen, hoe zou je daar dan aan moeten komen? Dat zou dan ook door de controle moeten komen.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Je hebt 2 controles. de eerste is er voor en de tweede er na.dat is correct...maar het gaat hier om de ABSURDE CRIMINELE prijzen voor voedsel en drinken op en rond en in de luchthaven Schiphol !

Dat gezwets van...ja dat weet je nu eenmaal...dat is nu eenmaal zo....dat zwakke maatschappelijk geaccepteerde gebrabbel...dat is voor de zakkeren onder ons....die willen niks meer en kunnen niks meer....neem dan tenminste je broodje kaas en flesje lidl water mee van huis..... :) 8)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat de meeste mensen tegenwoordig wel weten dat de vliegmaatschappijen (met name de budgetvliegers) hun winst niet uit de tickets halen, maar uit de zaken om het vliegen heen. Het verlies dat de maatschappijen maken als je tegenwoordig soms een ticket voor een cent kunt kopen (exclusief belastingen etc.) wordt weer gecompenseerd doordat je voor je drankje en wat te eten in het vliegtuig fiks moet betalen. En voor je (extra) bagage. En voor wat dan nog meer.

Zo is het ook bij Schiphol zelf. Ook de duty-free winkels zijn/waren een goudmijn. Als je van de normale winkelprijzen van bv. sterke drank de accijnzen en btw zou aftrekken, dan kom je op een prijs die heel wat lager is dan de prijzen bij de duty-free winkel. Door de winst uit zulke zaken te halen, kunnen de tarieven voor het vliegen zelf relatief laag blijven.

Voordeel is wel dat je zelf meer keuze hebt of je geld uitgeeft aan de aanvullende producten en diensten.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

Maar Kweenie, ik snap het systeem wel,maar even over die tarieven van de tickets....de tarieven van het vliegen zijn niet relatief laag,die zijn alleen maar gestegen...ik heb het niet over een retourje naar Madrid of Londen,maar over verdere vluchten, dus boven de 3 a 4 uren...

prijk
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 jul 2008 16:17

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door prijk »

Welnee joh, intercontinentaal vliegen is ook veel goedkoper geworden. In 1980 betaalde ik 2000 gulden voor een retourtje Ecuador. In 1994 betaalde ik 2400 gulden voor een retourtje Singapore. En naar de Canarios betaalde ik in 2004 350 euro. En nu betaal ik voor dit soort vluchten hoogstens 900 euro of (veel) minder en met Ryanair vlieg ik naar de Canarios voor 200 euro!
Conclusie? Vliegen is de laatste jaren alleen maar goedkoper geworden!

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door ron1 »

O,wacht ik snap het nu....mijn salaris is gezakt...het is duidelijk,bedankt.

meniles
Berichten: 158
Lid geworden op: 17 sep 2008 22:50

Re: Prijzen in en om vliegtuigen is aflegging !

Ongelezen bericht door meniles »

Ja Ron zoek een nieuwe baan. Wat krijg ik hier de kriebels van zeg :S niet normaal vanwege dit soort posts schaam ik me dat ik Nederlander ben! Als je zoveel te zeuren hebt dan vlieg je toch gewoon niet!? Niemand verplicht je iets te kopen in het vliegtuig. Daarnaast is het te bewijzen dat de tarieven de afgelopen jaren WEL gedaald zijn (dat geloof je vast niet maar ik verwijs je graag naar onderzoeken van het ANVR en het Continuvakantieonderzoek alsmede verschillende onderzoeken van onderzoeksbureaus als GfK)...

Daarnaast vind ik 2 euro of 2.5 voor een colaatje nog best wel schappelijk. Op een terrasje in de binnenstad van een gemiddelde stad betaal ik in de zomer namelijk precies hetzelfde...

Gesloten