LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] problemen met incassoburo

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
mike1972

problemen met incassoburo

Ongelezen bericht door mike1972 »

hoi,

sinds een paar maanden woon ik samen met mijn vriendin die vroeger in de schuldsanering heeft gezeten.
daar is ze nu al geruime tijd uit, en voordat we gingen samenwonen heeft ze mij verzekerd dat alles geregeld was en dat er geen schuldeisers meer zijn.
tot mijn grote verbazing kwam er echter 4 weken geleden een brief binnen van een incassoburo ( de jong) waarin mijn vriendin werd geommeerd tot het betalen van een bedrag van ongeveer 700 euro.
er viel uit die brief verder niet op te maken welke schuld en over welke datum het zou gaan.
wij hebben de jong toen een brief gestuurd waarin we vroegen om meer informatie omdat we niet zomaar even 700 euro gaan betalen zolang we niet weten waar t over gaat.
daar hebben we een brief over terug gehad waarin werd gezegd dat ze het zouden uitzoeken met hun client.
weer een week later kregen we wederom een brief van de jong, nu ging het om een schuld van 1492 euro bij lindorff bv.
en de toonzetting: binnen 8 dagen betalen anders in beslagname van uw spullen en een aankondiging in alle plaatselijke kranten!!!

wederom geen datum aanwezig qua schuld en lindorff zei mn vriendin ook al niet zoveel.
dus weer hebben we een brief gestuurd naar de jong waarin we nu toch duidelijker hebben aangegeven dat we dit niet vertrouwden, en dat ze maar met bewijzen moesten komen.
als ze dat niet zouden doen, dan stappen we naar de politie voorhet doen van aangifte wegens oplichting.
daar hebben we dus zojuist antwoord op gehad.
het zou gaan om een schuld bij een telefoonmaatschappij en daar is destijds een uitspraak over geweest via het kantongerecht.
van die uitspraak hebben ze dus een kopie meegestuurd en het lijkt idd op een uitspraak ( ik heb er verder nooit ervaring mee gehad, dus geen idee hoe ze eruit moeten zien)
maar de uitspraak was gedateerd in juli 2006!!!!
dus na 2!!! jaar komen ze ineens om geld, dat snap ik serieus niet!

mijn viendin wist mij wel te vertellen dat ze in die periode nog in de schuldsanering zat, dat zij al helemaal nooit zo`n uitspraak thuis heeft ontvangen en dat ALS er al zoiets geweest is, dat dit dan bij de gemeente ( die handelden haar schulden af) bekend zou meten zijn.
en volgens haar is alles wat er in die tijd aan schulden was, niet meer op haar af te schuiven ( klopt volgens mij)
morgen zal z gaan proberen of ze bij de gemeente wat meer info kan krijgen en haar dossier uit die tijd.

ikzelf zit toch met wat vragen:

1:kan een schuldeiser 2 jaar na dato vanuit het niets ineens over geld beginnen?
2:lindorff is ook een incassoburo...is het normaal dat die het dan weer uit handen geven aan een ander?
3: kopen incassoburo`s misschien elkaars dossiers om te kijken of ze dmv intimidatie nog wat geld kunnen persen uit oude zaken?
4: moet ik niet gewoon naar de politie gaan en aangifte doen?

wie kan me helpen, want ik kom er even niet meer uit zo

De Tegenpartij

Re: problemen met incassoburo

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Nou daar komt ie;
1:kan een schuldeiser 2 jaar na dato vanuit het niets ineens over geld beginnen?
Ja dat kan, echter in dit geval niet, kom ik later op terug.
2:lindorff is ook een incassoburo...is het normaal dat die het dan weer uit handen geven aan een ander?
Dat gebeurd regelmatig, mede door het verhandelen van vorderingen.
3: kopen incassoburo`s misschien elkaars dossiers om te kijken of ze dmv intimidatie nog wat geld kunnen persen uit oude zaken?
Zoals eerder vermeld doen ze dat idd. Vooral moeilijk te incasseren vorderingen zijn populair, ze worden voor een percentage van de vordering verkocht of gekocht.
4: moet ik niet gewoon naar de politie gaan en aangifte doen?
Heeft geen zin, want juridisch mag het.
Of het moreel ook juist is, is een tweede, de incassant heeft vaak geen idee waarvoor de vordering is, en of deze terecht is.

Je vriendin zat in de schuldsanering (WSNP). Een vordering had toendertijd bij de bewindvoerder moeten worden ingediend. Nu dit niet is gedaan (vordering is niet geverificeerd), is er geen verhaalmogelijkheid meer (schone lei)

mike1972

ok, dat zijn heldere antwoorden waar ik toch weer enige moed uit put.
dan moet ik er nu dus voor zorgen dan mn vriendin het dossier uit die tijd daadwerkelijk in handen krijgt, en als daar dan instaat dat het een lopende zaak was in die tijd, dan kan ik verdere post van de jong negeren?
of is dat niet wijs?

let wel: in de bijlage die ze me dus nu gestuurd hebben ( die uitspraak van kantonrechter) staat letterlijk haar naam, en niet die van welke bewindvoerder dan ook.
maarja, hoe simpel is het om zelf zo`n formulier in elkaar te zetten...

De Tegenpartij

Vanaf welke datum zat ze in de WSNP en welke datum is de uitspraak ?

Waterlelie

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Je vriendin zat in de schuldsanering (WSNP). Een vordering had toendertijd bij de bewindvoerder moeten worden ingediend. Nu dit niet is gedaan (vordering is niet geverificeerd), is er geen verhaalmogelijkheid meer (schone lei)
TS heeft niks gezegd over de WSNP. Schuldsanering kan ook betekenen het minnelijke traject van 3 jaar via bijv. de Gemeentelijke Kredietbank. Hierbij werken de schuldeisers vrijwillig mee en zal het restant van de schuld na 36 maanden kwijtschelden. Indien de vriendin van TS deze vordering toendertijd is vergeten deze vordering niet door te geven dan vrees ik dat er gewoon betaald zal moeten worden.

Het beste wat je vriendin kan doen is inderdaad contact opnemen met de gemeente voor inzage in het dossier.

Als er op de vonnis een stempel van de rechtbank staat met datum dan is het geen knutselwerk, dan is het een echte vonnis

mike1972

ze heeft bij het buro cash gezeten , en wat ik van haar begrijp dus idd een traject van 3 jaar.
en verder wist mn vriendin me nog te vertellen dat ze dus wel te maken heeft gehad met de bewuste telefoonmaatschappij en dat de papieren daarover 100% zeker weten aan cash zijn gegeven.

en even over de stempel op dat papier: dat is een soort wapen met erboven en eronder vermeld welke rechtbank.
een datum zit niet in het stempel verwerkt.
dit stempel zou ik trouwens gewoon kunnen kopieren en in ieder willekeurig document kunnen verwerken hoor.
ik kan niet zeggen dat dit hier ook is gebeurd, maar er gebeuren gekkere dingen, dus uitsluiten kan ik het ook niet.

Waterlelie

Dan zou ze bij Buro Cash dan haar dossier maar moeten inzien.

Mbt de vonnis, volgens mij, ik weet het niet 100% zeker, kan je bij de rechtbank, sector kanton de vonnis opvragen, laat je vriendin morgen maar met de kantonrechter bellen mbt informatie hierover.

mike1972

voor buro cash heeft ze inmiddels een brief opgesteld waarin ze aangeeft wat er nu aan de hand is en dat ze haar dossier wil hebben.
telefonisch kom je met dat buro niet veel verder zei ze al tegen mij.
dus ik wacht maar weer af hoe omslachtig dit alles weer gaat zijn.

mike1972

Vanaf welke datum zat ze in de WSNP en welke datum is de uitspraak ?

november 2003 is ze het traject bij cash ingegaan, en de uitspraak is van juli 2006.
mijns insziens dus binnen het traject van 3 jaar

Lindorff

Ongelezen bericht door Lindorff »

Goedenavond Mike 1972,

Namens Lindorff ben ik de persoon die klachten in behandeling neemt.

U geeft aan dat u een brief heeft ontvangen van deurwaarderskantoor de Jong. Omdat dit oorspronkelijk een vordering betreft die door onze opdrachtgever aan Lindorff is overgedragen, zou ik graag met u in contact komen om het dossier te beoordelen en te kijken waarom de betreffende schuld niet is meegenomen in de schuldsanering. Ook zal ik proberen om antwoord te geven op uw vragen.

Zou u zo vriendelijk willen zijn om contact met mij op te nemen via [email protected]?

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd en zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mevr. Bosch
afhandeling klachten
http://www.lindorff.nl

mike1972

nou, eerst kijk ik even wat cash te vertellen heeft en als die me geen duidelijkheid kunnen verschaffen kan ik altijd nog ervoor kiezen om met lindorff in conclaaf te gaan.

als ze zelf al 2 jaar konden wachten voordat ze weer eens via een ander incassoburo (wat ook een hoogst merkwaardige gang van zaken is) onze brievenbus weten te vinden, dan zal er nu ook wel geen haast bij zijn.

en...ik moet nog even alle reacties op deze site mbt lindorff gaan evalueren, aangezien wat ik tot nu toe heb gelezen, neigt naar dubieuze praktijken.

het lijkt me trouwens ook raadzaam om een advocaat in de arm te nemen, want zover was ik dus al wel qua de berichtgeving hier.

NobeG

Ongelezen bericht door NobeG »

Voor de hoogte van incassokosten kun je kijken op:

www.incassokosten.com

De Tegenpartij

NobeG, bedankt voor je links. Ik vind het echter schandalig dat er geld gevraagd wordt voor op te stellen brieven en verweren.
Lijkt bijna wel op incassoburo praktijken :evil:

Pavlova

Ongelezen bericht door Pavlova »

Als er een vonnis is, ja!
Je geeft aan dat de zaak naar de Jong is gegaan, dat is een deurwaarderskantoor, die kunnen nl vonnis halen en dan beslag leggen, en dit kan Lindorff niet!

Over het vonnis met het stempel van de rechtbank: het lijkt me dat het mogelijk is bij de betreffende rechtbank na te gaan of het vonnis echt is, mocht je nog steeds hieraan twijfelen.

Wat betreft de WSNP: Als de vordering na uitspraak WSNP is ontstaan kan deze niet in de schuldsanering zijn meegenomen. Dan is de vordering gewoon opeisbaar. Mocht je vriendin toch overtuigd zijn dat de vordering in de regeling is meegenomen kan ze beter contact opnemen met de bewindvoerder die ze tijdens de WSNP had. Die kan ongetwijfeld nagaan of de vordering is meegenomen.

En nog iets: kan het niet zo zijn dat het om twee vorderingen van Lindorff gaat die bij de Jong lopen. Binnen een week een kostenstijging van 792 kan niet. Kijk even of de dossiernummers kloppen en neem desnoods even contact op.

[/quote]

De Tegenpartij

De vordering kan in principe niet na de uitspraak van de WSNP zijn onstaan, er kan tenslotte geen overeenkomst worden aangegaan tijdens die periode.

Ik vermoed zelf dat de vordering van voor de uitspraak is, en het buro deze niet heeft ingediend bij de bewindvoerder. De procedure loopt dan gewoon door, tot bij de rechtbnk aan toe. Dat deze niet gecontroleerd heeft of de betreffende wellicht in de WSNP zat is uiteraard slordig, maar komt in de praktijk wel voor.

mike1972

hoi pavlova,

ik ben iets te onduidelijk geweest in mijn eerste bericht, dus dat zal ik nu even rechtzetten:

het zijn idd 2 verschillende vorderingen.
van die eerste heb ik ,op de brief na waarin ze zeggen het te aan uitzoeken , niets meer van gehoord.

en er is intussen ook contact geweest met cash en die gaan het uitzoeken.

mike1972

hoi tegenpartij,

als jouw vermoedens waar blijken te zijn: wiens verantwoordelijkheid is dat dan?

Waterlelie

@ mike1972:

Zat je vriendin nou in:
1.de minnelijke traject; schuldenregeling via een schuldhulpverlenende instantie. Hier is er geen uitspraak van de rechter, alleen een overeenkomst mbt schuldenregeling tussen je vriendin en de schuldhulpverlenende instantie.

2. de wettelijke traject; uitspraak van de rechter: wettelijke schuldsanering natuurlijke personen (WSNP)? Heeft je vriendin een beschikking van de rechtbank hiervan??

Bij de 1ste werken de schuldeisers hier vrijwillig mee tegen kwijtschelding na 36 maanden van het restant van de vordering.

Bij de 2de zijn ze door de wet verplicht hieraan mee te werken. En bij een schone lei word wat er nog openstaat ook kwijtgescholden.

Waterlelie

er kan tenslotte geen overeenkomst worden aangegaan tijdens die periode.
Je blijft gewoon handelingsbekwaam wanneer je in de WSNP zit, denk bijv. aan een nieuwe baan of een andere goedkopere woning, daar teken je ook een overeenkomst. Het is niet toegestaan om nieuwe schulden te maken maar dat gebeurd weleens.

mike1972

ze zat dus in het minnelijke traject.

vergeef me mijn onduidelijkheid, ik wist tot een paar dagen geleden niet eens dat er meerdere soorten schuldsaneringen waren.
ik heb zelf nl nog nooit met dit soort dingen te maken gehad.

ik wacht ook maar geduldig af wat cash mij gaat vertellen.
dit heeft mn vriendin ook schriftelijk aan de jong meegedeeld ( per telefoon zijn die lui serieus niet te bereiken)

tot die tijd maak ik me ook geen zorgen, want al zouden ze morgen bij me op de stoep komen staan ( als ze dat al durven :twisted: ) er valt hier niets te halen voor ze.
mn vriendin is door de jaren heen helemaal uitgezogen door dit soort instanties, en nu zij en ik zijn gaan samenwonen in een nieuw huis...is dat voornamelijk ingericht met mijn spullen ( waarvan ik altijd netjes alle rekeningen op mn naam bewaard heb)

dus dan zouden ze mijn spullen moeten meegraaien en daar wens ik ze heel veel succes mee.

Gesloten