LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NS Via-reizen
NS Via-reizen
Wie een ritje met de trein wil maken, koopt een kaartje bij het loket of bij één van de automaten die op het station staan. De NS geeft een route en prijs aan, je drukt op ja, en klaar is kees. Je denkt dat je de snelste en goedkoopste route krijgt voorgeschoteld, maar dat is niet altijd zo.
Radar, maandag 22 september, 20.30 uur op Nederland 1
Radar, maandag 22 september, 20.30 uur op Nederland 1
Re: NS Via-reizen
Klopt helemaal. Als je een kaartje Zwolle-Almelo via deventer koopt ben je duurder uit dan dat je gwoon Zwolle-Almelo koopt. Terwijl je daarmee ook via deventer mag reizen. Heb dus een tijd voor niks meer betaald. Kwam door een andere vraag aan een servicemedewerker hier achter
Re: NS Via-reizen
Om het nog leuker te maken: Op de trajecten Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal zijn in de treinen van Syntus ook strippenkaarten en terabonnementen geldig.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 sep 2008 21:42
Re: NS Via-reizen
Ik denk dat ik wel weet, waarom de kaartotomaat van de NS niet vanzelf in de gaten heeft dat ook syntus en veolia meedoen. Volgens mij heeft het te maken met het onderlinge afrekenen. Zo is de klant niet alleen veel te duur uit, maar worden ook Syntus en Veolia niet gehonoreerd, immers de klnt heeft een kaartje voor het duurdere NS traject.= en hoeft de NS niks te delen.
Het lijkt mij zaak, dat NS gewoon standaard het hele spoornet inclusief Veolia en Syntus meeneemt in het berekenen van de kortste route, dat is eerlijk tegenover de klant en eerlijk tegenover de andere maatschappijen.
Het lijkt mij zaak, dat NS gewoon standaard het hele spoornet inclusief Veolia en Syntus meeneemt in het berekenen van de kortste route, dat is eerlijk tegenover de klant en eerlijk tegenover de andere maatschappijen.
Re: NS Via-reizen
Alweer een "voordeel" van de privatisering?
Re: NS Via-reizen
Dit is een typische werkwijze van de NS. Het is gewoon een slinkse manier van geld verdienen.
Hetzelfde heb ik gehad bij de teruggave van mijn NS Jaarkaart. Ik heb deze voortijdig moeten stopzetten. Het gehele jaarbedrag was in één keer betaald en ik had dus recht op restitutie. Restitutie geldt voor de resterende maanden minus de 2 maanden die je aan het eind 'gratis' krijgt.
Ik had 4 maanden gereisd, dus conform de voorwaarden recht op 12 - 4 -2 = 6 maanden restitutie.
Even een droog rekensommetje:
Prijs van een jaarkaart (inclusief 3% transactiekorting) = Euro 2.966 / 10 = Euro 296,60 per maand
Teruggave = 6 x 296,60 = Euro 1779,60.
Mooi niet dus:
De NS berekent het als volgt. Je hebt 4 maanden gereisd. Het normale bedrag voor een NS maandkaart is Euro 309,-. U heeft dus recht op 2.966 - (4 x 309) = Euro 1.730,-
Zo schiet je er dus even een kleine 50 euro bij in. En natuurlijk gaat het niet om dat geld, maar principieel vind ik dit wel een verkeerde manier van rekenen. Bovendien klopt het niet, met hetgeen vermeld in de algemene voorwaarden. De berekening van de NS gaat namelijk uit van de gereisde maanden en niet van de resterende maanden.
Hetzelfde heb ik gehad bij de teruggave van mijn NS Jaarkaart. Ik heb deze voortijdig moeten stopzetten. Het gehele jaarbedrag was in één keer betaald en ik had dus recht op restitutie. Restitutie geldt voor de resterende maanden minus de 2 maanden die je aan het eind 'gratis' krijgt.
Ik had 4 maanden gereisd, dus conform de voorwaarden recht op 12 - 4 -2 = 6 maanden restitutie.
Even een droog rekensommetje:
Prijs van een jaarkaart (inclusief 3% transactiekorting) = Euro 2.966 / 10 = Euro 296,60 per maand
Teruggave = 6 x 296,60 = Euro 1779,60.
Mooi niet dus:
De NS berekent het als volgt. Je hebt 4 maanden gereisd. Het normale bedrag voor een NS maandkaart is Euro 309,-. U heeft dus recht op 2.966 - (4 x 309) = Euro 1.730,-
Zo schiet je er dus even een kleine 50 euro bij in. En natuurlijk gaat het niet om dat geld, maar principieel vind ik dit wel een verkeerde manier van rekenen. Bovendien klopt het niet, met hetgeen vermeld in de algemene voorwaarden. De berekening van de NS gaat namelijk uit van de gereisde maanden en niet van de resterende maanden.
Re: NS Via-reizen
Sorrie, maar ik weet toch niet waar die externe treintjes rijden, laats staan wat ik moet intiepen aan 'reizen via...'
Moet ik dan alsnog ene tomtom op zak hebben als ik bij zo'n NS kaartjes apparaat sta om deze eerst te raadplegen welke 'reizen via' ik moet intikken.
Te zot voor woorden. STandaard zouden beiden alternatieven aan de reiziger gepresenteerd moeten worden. Die mag dan kiezen tusen beiden.
En niet dat ik dit allemaal op voorhand moet uitzoeken.
Moet ik dan alsnog ene tomtom op zak hebben als ik bij zo'n NS kaartjes apparaat sta om deze eerst te raadplegen welke 'reizen via' ik moet intikken.
Te zot voor woorden. STandaard zouden beiden alternatieven aan de reiziger gepresenteerd moeten worden. Die mag dan kiezen tusen beiden.
En niet dat ik dit allemaal op voorhand moet uitzoeken.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 22 sep 2008 21:42
Re: NS Via-reizen
Het gaat natuurlijk niet om een enkel geval, alles bijelkaar is het met die schijnbaar kleine bedragen toch een hele berg geld dat de NS door steeds naar zich zelf toe te rekenen zich toeeigend. De overheid telt wel de minuten vertraging, maar zouden ze ook niet moeten letten op de slimme rekenmethoden van de NS?
Het gaat hier niet om een product met vrije marktwerking, het is een maatschappelijke en zeer noodzakelijke dienstverlening.
Het gaat hier niet om een product met vrije marktwerking, het is een maatschappelijke en zeer noodzakelijke dienstverlening.
Re: NS Via-reizen
Dat je voor reizen met een syntus of veolia trein niet met een NS kaartje toe kunt, komt door eisen vanuit Synthus en Veolia, niet door eisen vanuit de NS.
Re: NS Via-reizen
Ben allang blij als ze op tijd rijden.
Ik ben 15 september begonnen met mijn nieuwe opleiding en sindsdien heb ik serieus pas één dag zonder vertraging, niet werkende kaartautomaten of gebroken bovenleidingen meegemaakt! Ongelooflijk en onuitstaanbaar.
Ik ben 15 september begonnen met mijn nieuwe opleiding en sindsdien heb ik serieus pas één dag zonder vertraging, niet werkende kaartautomaten of gebroken bovenleidingen meegemaakt! Ongelooflijk en onuitstaanbaar.
Re: NS Via-reizen
Allemaal leuk en aardig, maar openbaar vervoer is openbaar vervoer.Dat je voor reizen met een syntus of veolia trein niet met een NS kaartje toe kunt, komt door eisen vanuit Synthus en Veolia, niet door eisen vanuit de NS.
Ik moet gewoon OVERAL een kaartje kunnen kopen dat op ALLE rijdende treintjes geldig is, ongeacht welk vervoersnaamplaatje het draagt.
Re: NS Via-reizen
In een ideale wereld wel ja, maar dat is natuurlijk al een tijdje niet meer zo.
Maar het is niet juist om de NS daar de schuld van te geven
Maar het is niet juist om de NS daar de schuld van te geven