LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Expiratie datum en Aegon

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire

Wie weet het juiste tijdstip van de expiratie dag is?

Peiling eindigde op 30 sep 2008 11:19

De datum op de polis
0
Geen stemmen
De dag na de datum op de polis
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

mbrant

Expiratie datum en Aegon

Ongelezen bericht door mbrant »

Wat ons is overkomen is volstrekt rigide.
De lijfrente polis -toch al gedaald vanwege deelname in het Equity fund en niet 10 jaar in het Aegon fund- zou expireren op 19 september 2008.
Wat schetst de verbazing dat Aegon een expiratie datum aanhoudt van 18 september, de slechte dag op de beurs en niet de 19' de bijzonder goede dag op de AEX. Ook Aegon flink was gestegen, inclusief Equity fund van 17.75 naar 19.92 punten.
Omdat ik heb geprotesteerd zijn ze bij Aegon zo "vriendelijk" het bedrag wat op 19.92 punten uitkomt uit te betalen! (Wat toch al een reductie van 25.00 euro is op het bedrag wat op de oorspronkelijke polis staat)

Voor mijn gevoel is dat weer zo'n neiging voor onduidelijkheid bij Aegon in dit geval.

peewee

Re: Expiratie datum en Aegon

Ongelezen bericht door peewee »

Volgens mij is het Aegon Equity Fund een wereldwijd beleggend aandelenfonds. Dus de een-op-een relatie die jij legt met de AEX(=uitsluitende de Amsterdamse aanelenbeurs) is mij niet helemaal duidelijk. Maar ik begrijp je punt: één dag kan veel verschil maken.

Van een lijfrentevezekering waarbij er in de polis al direct bij aanvang een bepaalde koerswaarde wordt aangegeven op de expiratiedatum heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat je wat zaken door elkaar haalt.
Laatst gewijzigd door peewee op 26 sep 2008 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mbrant

Bij mijn weten haal ik niets door elkaar.
Ik sprak over de verhoging van Aegon op de AEX en de aanverwante stijging van Equityfund. Die punten (euros) heb ik genoemd!

Op de in 1991 afgesloten polis stond:
gegarandeerde uitkering bij overlijden ( ... )
en gegarandeerde uitkering bij leven op 65 jaar (..)
op datum 19 september 2008 als we per jaar dat bepaalde bedrag zouden inleggen!

Jaren later bleek dat dit aleen gold bij een fondskeuze voor AegonFund en het advies in 1991 van onze adviseur was om Equity fund te nemen!
In de vernieuwde polis (wijziging van de regering ivm de kapitaalsuitkering bij overlijden, waar nu ook een lijfrente voor moest worden gekocht) stond toen ook het woord gegarandeerd niet meer, wel de bedragen en pas de laatste jaren kregen we een overzicht van de waarden van de polis en dat nog eens in heel kleine lettertjes!

Wij zijn in het geheel nooit geïnformeerd dat de uitkomst lager zou zijn, erger nog, dat het kapitaal eventueel zou kunnen verdampen als we op dit fonds bleven staan. Tussentijds hebben we de adviseur gevraagd welk fonds verstandig was en we hebben geluisterd naar dat advies. Toen het te laat was, was het geen optie om te wijzigen, gezien het feit dat ook AegonFund een duikelaar en een stijger bleek.
De koersen vind je op de AegonSite, waar je zelf je eigen fondsen kunt instellen. Zo ben ik dus achter de de juiste slotcijfers gekomen.
Nu beweert Aegon de de koers van de dag ervoor bepaalt wat de expiratie is op de volgende dag.
Dit is het antwoord van Aegon:
"De expiratiedatum is 19 september 2008, op een vrijdag.
De eindkoers van de beursdag, donderdag, 18 september 2008, bepaalt de expiratiekoers op 19-09-2008.
Zoals u weet is de beurs vorige week vrijdag steil omhoog gegaan door aankondiging van het reddingsplan door de Amerikaanse regering.
U keek maandag, 22-09-2008, op onze site naar de koers.
Deze site gaf bij het overzicht koersen overige fondsen ( w.o. Aegon Equity Fund ), bovenin een verkeerde datum bij de koers, tw € 18,92 voor 19-09-2008, terwijl dat voor 22-09-2008 had moeten gelden."

Ook bovenstaande over de expiratie die van een dag eerder wordt genomen, heb ik nooit eerder gehoord en staat ook nergens vermeld in de voorwaarden.
Het geheel is en blijft onduidelijk, want zoals ik de site steeds heb gevolgd staan de koersen op de juiste datum!
Wij zijn met Aegon in discussie over dit alles, want er zijn nog meerdere zaken die volgens ons niet helemaal juist zijn of anders erg onduidelijk.

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Gezien de uiteenlopendheid van je klachten. Deels betreffen je klachten de adviseur van destijds, deels Aegon zelf, adviseer ik je een klachtprocedure te starten tegen zowel Aegon als de tussenpersoon, bij het KIFID. Zie www.kifid.nl

mbrant

Bedankt, voorlopig werken wij zelf aan het verhaal. Ik ben niet zo overtuigd dat ik wordt geholpen door dat soort instellingen. Momenteel sorteren we het meeste effect door zelf op te treden en of zaken uit te zoeken. Kifid loopt niet zo hard!
Ik dacht op dit forum te weten te komen hoe het zit met de tijdstip van de expiratie datum en de stand van het fonds!
Kort gezegd; Aegon zegt dat de expiratie een dag eerder is dan de datum die op de polis staat! Ik betwijfel dat!

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

Volgens mij is het helemaal juist wat er gebeurd is. Je polis expireert op 19-09. Dus dat betekent dat je geld vrij komt op 19-9. Je hebt op die datum beschikking over het geld( even los van het fiscale aspect) Theoretisch kan het zijn als je een kapitaalspolis hebt dat ze dezelfde dag het geld op je rekening storten. Om de waarde te berekenen wordt de koers van die aangehouden.
Omgekeerd stel dat op de 18e de koers hoger was dan op de 19e, wat is je reactie dan?

mbrant

Het gaat erom dat niemand precies weet te vertellen waneer precies de koers wordt toegekend en er ook niets van in de voorwaarden staat vermeld!
Bij Dexia was het de middenkoers van de expiratie datum zelf.
Zo te zien kun je er alle kanten mee op.
En het was al een bak met pech; de datum was nu eenmaal de 19'.
Er is al 25.00 euro verloren op de polis.

Gesloten