LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] garantieperiode notebook
garantieperiode notebook
Mijn zoon heeft 09-06-2007 een notebook ASUS PRO31TC_AP073C 15.4 gekocht. In de witte vlakken op het beeldscherm komen er nu steeds roze spikkels. Ik heb de speciaalzaak waar de NB gekocht is gebeld. Om te weten of deze nog in garantie valt. Ze zeiden dat er maar 1 jaar garantie op zit. Op de factuur staat : Garantie nieuwe artikelen volgens fabrikant ( min. 1 jaar). In het garantieboekje staat 2 jaar pick-up en return garantie. Op de NB zelf zit nog een stickertje 24 mnd garantie.Waar heb ik nu eigenlijk recht op??
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36
Re: garantieperiode notebook
2 jaar garantie natuurlijk.
Re: garantieperiode notebook
Ik zou de leverancier hier op aanspreken. U mag verwachten dat een laptop langer meegaat dan drie jaar.
Dit recht mag niet worden geschonden laat de reclame op de tv op een juiste manier weten.
Dit recht mag niet worden geschonden laat de reclame op de tv op een juiste manier weten.
Re: garantieperiode notebook
Klopt niet.Ik zou de leverancier hier op aanspreken. U mag verwachten dat een laptop langer meegaat dan drie jaar.
Volgens de bovenstaande uitspraak mag de consument dus verwachten dat een laptop gedurende de 3 jaar niet kapot zal gaan of kapot kan gaan.
Een dergelijke uitspraak is nergens op gebaseerd en kan al helemaal niet van de leverancier worden verwacht dat hij een dergelijke garantie zal kunnen afgeven.
Electronica kan kapot gaan, en het gaat ook kapot. Daar is weinig aan te doen.
Echter geeft Asus 2 jaar garantie, en de schade valt niet onder eigen schade en dan heeft de TS recht op garantie.
Re: garantieperiode notebook
U moet de wet- en regelgeving hier eens op naslaan.
http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... jk_product
http://www.consumentenautoriteit.nl/cab ... jk_product
Re: garantieperiode notebook
Waar staat hier dan dat het kosteloos moet??Als dat niet zo is en een product vertoont gebreken die de consument niet had hoeven verwachten, dan bent u verplicht het gebrekkige exemplaar te (laten) repareren of te vervangen binnen een redelijke termijn (afhankelijk van het soortproduct en de onmisbaarheid voor een consument).
Dat de detaillist gedurende de economische levensduur het probleem moet oplossen, dat is duidelijk.
Maar over kosteloos spreekt de wet totaal niet.
Daarnaast kan de detaillist niet verplicht worden om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking, als de fabrikanten aangeven dat ze na 1 jaar de goede werking niet kunnen garanderen.
Als de fabrikant het niet kan, kan de detaillist het zeker niet.
Re: garantieperiode notebook
Lezen is ook moeilijk.Waar staat hier dan dat het kosteloos moet??
Extra service
De reparatie of vervanging mag de consument geen ernstige overlast bezorgen of extra geld kosten.
-
- Berichten: 3097
- Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47
Re: garantieperiode notebook
Here we go again
Re: garantieperiode notebook
Ontbinden van de koopovereenkomst
De consument kan niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan kan de consument de koopovereenkomst alsnog ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer de consument geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom retourneert.
En nou stop ik er mee. Tegen een paard kun je niet gapen.
Ik vraag me af wie bij hem zou willen kopen.
De consument kan niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging. Is een kosteloze oplossing niet mogelijk, dan kan de consument de koopovereenkomst alsnog ontbinden. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het recht heeft op volledige terugbetaling van de aankoopsom. Alleen wanneer de consument geruime tijd probleemloos gebruik heeft gemaakt van het product kan het redelijk zijn dat u niet de volledige aankoopsom retourneert.
En nou stop ik er mee. Tegen een paard kun je niet gapen.
Ik vraag me af wie bij hem zou willen kopen.
Re: garantieperiode notebook
De consument kan niet verplicht worden tot bijbetaling bij herstel of vervanging.
In de garantieperiode is dat duidelijk, daarbuiten niet logisch.
De consument krijgt van te voren heel duidelijk te horen hoe lang de garantieperiode is.
En gedurende de economische levensduur kosteloze reparatie of vervanging is dus niet mogelijk.
Ik ga niet meer uitleggen waarom.
Re: garantieperiode notebook
Dat kun je niet...
Re: garantieperiode notebook
Ik ken hem verder niet, maar ga maar eens met je defecte HP laptop van 2 jaar oud (en met 12 maanden HP garantie) naar de Mediamarkt/Dixons/willekeurige webshop/winkel X voor gratis herstel.Bij geen enkele winkel gaat dit zonder slag of stoot. Dit zie je telkens maar weer op dit en vele andere forums. Tevens neig ik erna om BBCS ook wel gelijk te geven op een paar punten. Je mag namelijk verwachten dat bij een pc of laptop er binnen 3 jaar een reparatie moet worden gedaan, zie oa dit onderzoek:http://tech24.blogspot.com/2006/11/lapt ... -test.html en dit betreft alleen het eerste jaar!En nou stop ik er mee. Tegen een paard kun je niet gapen.
Ik vraag me af wie bij hem zou willen kopen.
Ik vraag mij altijd af waarom Nederland niet gewoon de EU regelgeving heeft overgenomen. Dus gewoon 2 jaar garantie danwel aanspraak kunnen maken op de verantwoordelijkheid vd reseller.
Mocht elke winkelier zonder morren deze claims honoreren, dan zullen de prijzen in Nederland zeker stijgen en gaan consumenten uitwijken naar andere EU landen voor hun aankopen. Dit zie je ook met bv de vliegtax en de tax op bepaalde media (dvd/cdr/rw). Voor een paareuri goedkoper zijn we altijd te porren immers
Re: garantieperiode notebook
Nederlamd heeft de europeese richtlijn niet geïmplementeerd omdat de nederlandse wetgeving voldoende bescherming biedt. daar waar de nederlandse wetgeving tekort schiet is alsnog de europeese richtlijn van kracht.Ik vraag mij altijd af waarom Nederland niet gewoon de EU regelgeving heeft overgenomen. Dus gewoon 2 jaar garantie danwel aanspraak kunnen maken op de verantwoordelijkheid vd reseller.
Re: garantieperiode notebook
Ik vraag mij altijd af waarom Nederland niet gewoon de EU regelgeving heeft overgenomen. Dus gewoon 2 jaar garantie danwel aanspraak kunnen maken op de verantwoordelijkheid vd reseller.
Die 2 jaar garantie is echt een fabeltje.
Volgens de Europese richtlijn is de leverancier 2 jaar aansprakelijk.
De Nederlandse wetgever heeft deze periode niet overgenomen, maar gelijk gesteld aan de economische levensduur.
Dus bij computers is dat dus 3 jaar.
Dus de consument heeft gedurende 3 jaar recht op de wettelijke bepalingen en dus niet 3 jaar recht op de handelsgarantie.
De leverancier is dan verplicht:
- om het probleem op te lossen. Hoe hij dit doet is niet van belang en of dat kosteloos of niet moet is ook niet van belang.
- om gedurende die periode het aanspreekpunt te zijn voor de consument.
- de tijd van ongemak zo kort mogelijk te houden en de overlast tot het minimum te beperken.
Lees ook:
http://europa.eu/scadplus/leg/nl/lvb/l32022.htm
Ik vraag mij altijd af waarom Nederland niet gewoon de EU regelgeving heeft overgenomen. Dus gewoon 2 jaar garantie danwel aanspraak kunnen maken op de verantwoordelijkheid vd reseller.
Veel detaillisten in het buitenland hanteren een minimale garantieperiode van 2 jaar, om dat gezeik en gedonder maar niet te krijgen.
In Nederland hebben die detaillisten dat dus niet gedaan en krijgen dus dat gezeik en gedonder over zich heen.
In Europa bestaat die regel van minimaal 2 jaar handelsgarantie helemaal niet.
Die is door veel consumenten, maar ook door veel consumentenorganisaties en consumentenrechten"experts" zelf verzonnen.
Dat komt omdat de meeste fabrikanten gewoon na het verstrijken van de garantieperiode (vaak 1 jaar) gewoon alle kosten in rekening brengen en dat de detaillist deze kosten heel moeilijk tot onmogelijk bij de fabrikant gedeclareerd krijgt.maar ga maar eens met je defecte HP laptop van 2 jaar oud (en met 12 maanden HP garantie) naar de Mediamarkt/Dixons/willekeurige webshop/winkel X voor gratis herstel.Bij geen enkele winkel gaat dit zonder slag of stoot.
Daarnaast werkt de wetgevers ook niet mee om deze kosten vergoed te kunnen krijgen.
Re: garantieperiode notebook
Toch even een paar kanttekeningen:Geplaatst op 07 Okt 2008 23:33 door TheLD
Je mag namelijk verwachten dat bij een pc of laptop er binnen 3 jaar een reparatie moet worden gedaan, zie oa dit onderzoek: http://tech24.blogspot.com/2006/11/lapt ... -test.html en dit betreft alleen het eerste jaar!
- Van de in de url genoemde laptops behoeft tussen de 16 en 19% een reparatie in het eerste jaar. Er wordt niet bij verteld dat dit onder garantie gebeurt. M.a.w. alle laptops die defect zijn geraakt door de schuld van de gebruiker (uit het raam laten vallen bijvoorbeeld) zijn in deze gegevens meegenomen. Deze reparaties moeten de consumenten gewoon betalen.
- Dan blijven de laptops over die niet door een gebruikersfout, maar onder garantie zijn gerepareerd. Het merendeel van deze garantie reparaties is dan een bewuste keuze van de fabrikanten. Alle fabrikanten geven immers een fabrieksgarantie van minimaal één jaar. Blijkbaar is het goedkoper een bepaald risico te lopen op productiefouten en vervolgens zo'n 17% onder garantie te repareren dan deze productiefouten te voorkomen. De fabrikanten zijn niet gevoelig (aansprakelijk) voor de langere wettelijke garantie. Ik zou dus wel eens willen zien hoeveel procent van de laptops defect raken tussen het 2e en 5e jaar.
Ik weet niet of garantie afwikkelingen in bijvoorbeeld ons buurland Duitsland momenteel beter worden afgewikkeld dan in Nederland. Ik heb wel de indruk dat consumenten artikelen (waaronder laptops) in Duitsland nu al goedkoper zijn.Mocht elke winkelier zonder morren deze claims honoreren, dan zullen de prijzen in Nederland zeker stijgen en gaan consumenten uitwijken naar andere EU landen voor hun aankopen.
Die vergelijking gaat mijns inziens niet op. Vliegtax en belasting op dvd's worden geïncasseerd door de overheid en verstoren de marktwerking tussen verschillende belastingregio's (landen). Bij een betere garantie afwikkeling is er alleen maar een eerlijkere allocatie van de kosten. De producten zullen duurder worden maar mensen met een defecte laptop hoeven minder reparatie kosten te betalen. M.a.w. alle consumenten betalen meer mee aan onder garantie gerepareerde producten.Dit zie je ook met bv de vliegtax en de tax op bepaalde media (dvd/cdr/rw). Voor een paareuri goedkoper zijn we altijd te porren immers
Re: garantieperiode notebook
Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
U mag de kosten van reparatie of vervanging wel doorberekenen aan de consument:
als de consument het gebrek meldt nadat de gemiddelde levensduur van het product is verstreken en ook de termijn van de eventueel door u afgegeven extra garantie is verstreken.
als de consument het gebrek zelf heeft veroorzaakt
Re: garantieperiode notebook
Zeer flauw.Kosten reparatie of vervanging
U mag de kosten van reparatie of vervanging niet doorberekenen aan de consument:
als het gebrek aan het product niet de schuld van de consument is en de gemiddelde levensduur van het product nog niet is verstreken.
Want hiermee wordt dus de detaillist verplicht om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking, en dat kan hij niet.
Geen één leverancier kan gedurende de 3 jaar garant staan voor de goede werking van een computer, dus kan hij daarom ook niet verplicht worden om gedurende die periode alle reparaties kosteloos uit te voeren als die schade niet door de consument veroorzaakt is.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Re: garantieperiode notebook
dat kan hij wel verplicht worden, jr bent hier al meerdere malen op het quelle arrest gewezenGeen één leverancier kan gedurende de 3 jaar garant staan voor de goede werking van een computer, dus kan hij daarom ook niet verplicht worden om gedurende die periode alle reparaties kosteloos uit te voeren als die schade niet door de consument veroorzaakt is.
misschien toch eens tijd voor een cursus consumentenrecht? dan leer je wat flauw is, namelijk de smoesjes van de winkeliers om onder hun wettelijke verplichtingen uit te komenZeer flauw
Re: garantieperiode notebook
Wat ik citeer kan flauw lijken doch wet is wet, garantie is garantie.
De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.
Je moet groentenboer worden.
De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.
Je moet groentenboer worden.
Re: garantieperiode notebook
De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.misschien toch eens tijd voor een cursus consumentenrecht? dan leer je wat flauw is, namelijk de smoesjes van de winkeliers om onder hun wettelijke verplichtingen uit te komen
Geld verdienen?
Wordt wakker!!!!
Dergelijke regels KOSTEN alleen maar geld voor de detaillist.
De detaillist kan dergelijke kosten nooit op de fabrikant verhalen, omdat tussen de fabrikanten en detaillisten andere regels gelden.
En die wettelijke bepaling?
Zolang de overheden en de wetsbedenkers mailing aan de ondernemers hebben, krijg je dergelijke onzinsregels.
Een ander feit:
De overheden willen met dergelijke regels bereiken dat de fabrikanten en winkelieren voornamelijk duurzame kwaliteitsproducten gaan produceren en leveren.
Degelijke producten willen de consumenten niet, omdat ze veel te duur zijn.
De handel verdiend er bijna geen geld mee.De handel wil wel geld verdienen maar er iets voor doen is een tweede.
Van een laptop die € 436,55 kost, verdient de winkelier maar €47,85 en moet hij dan van dat geld dan gedurende de 3 jaar kosteloze reparaties betalen, terwijl de fabrikanten alle kosten in rekening mogen brengen omdat diezelfde fabrikanten niks met die consumentenbeschermingsregels te maken hebben????
Europa heeft maling aan de ondernemers. Europa bestempeld en beschouwd de ondernemer als oplichter.
Juist, en die wet zegt dat de consument gedurende de economische levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging gedurende de economische levensduur, en daarbij dient de detaillist gedurende die economische levensduur garant te staan voor de goede werking (anders kwam die wetgever niet met dat recht voor de consument) terwijl diezelfde detaillist dat helemaal niet kan garanderen.Wat ik citeer kan flauw lijken doch wet is wet, garantie is garantie.
En dat is dus mijn punt.
De ondernemer wordt dus wettelijk verplicht om te gaan liegen en de boel te gaan bedriegen.
En dat is onacceptabel!!!!!
De fabrikant kan na de garantieperiode van 1 jaar de goede werking niet garanderen, dus kan daarom de detaillist ook niet veplicht worden om gedurende de economische levensduur garant te staan voor de goede werking.
BASTA!!