LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] verkopen aan minderjarige kinderen
-
verkopen aan minderjarige kinderen
Mijn dochter van 7 heeft buiten mijn weten om ( van haar eigen spaarcentjes ) een paar laarzen gekocht bij de schoenenreus.
De laarzen zijn 2 maten te groot en passen absoluut niet bij haar leefdtijd, zitten hakjes onder en zijn vrij ordinair voor deze leefdtijd.
Omdat zij ze gelijk heeft aangetrokken en de kaartjes eraf gehaald heeft konden we ze niet meer ruilen.
Tot 3 maal toe heb ik de klantenservice van schoenenreus een mail gestuurd met de vraag of het normaal is dat de verkopers schoenen verkopen aan kleine kinderen als er geen ouder/verzorger bij is ? en of er misschien een soort protocool gestaat hiervoor om de kinderen te beschermen. Uiteindelijk na 4 weken kreeg ik een mail retour.
Dit was de reactie van de schoenenreus:
Allereerst willen wij u onze verontschuldigingen aanbieden voor de late reactie op uw email.
Ik heb de situatie besproken met de filiaalmanager van ons filiaal in Alpen aan de Rijn en hij geeft aan dat dit vaker voorkomt. Bijvoorbeeld dat kinderen met hun ouders komen kijken en vervolgens de volgende dag zelf de schoenen mogen komen kopen. U begrijpt dat het onmogelijk is om hier zicht op te houden.
Omdat wij uw reactie wel begrijpen kunnen wij u uit coulance 10% korting aanbieden op uw volgende aankoop. De filiaalmanager is hiervan op de hoogte, met hem heb ik afgesproken dat u de korting krijgt op vertoon van deze email.
Hopelijk kunnen we het zo naar tevredenheid oplossen.
Is er misschien iemand die weet of er wettelijke regels bestaan voor het verkopen aan minderjarige kinderen. ( dan bedoel ik natuurlijk niet bv een ijsje kopen ) ?
De laarzen zijn 2 maten te groot en passen absoluut niet bij haar leefdtijd, zitten hakjes onder en zijn vrij ordinair voor deze leefdtijd.
Omdat zij ze gelijk heeft aangetrokken en de kaartjes eraf gehaald heeft konden we ze niet meer ruilen.
Tot 3 maal toe heb ik de klantenservice van schoenenreus een mail gestuurd met de vraag of het normaal is dat de verkopers schoenen verkopen aan kleine kinderen als er geen ouder/verzorger bij is ? en of er misschien een soort protocool gestaat hiervoor om de kinderen te beschermen. Uiteindelijk na 4 weken kreeg ik een mail retour.
Dit was de reactie van de schoenenreus:
Allereerst willen wij u onze verontschuldigingen aanbieden voor de late reactie op uw email.
Ik heb de situatie besproken met de filiaalmanager van ons filiaal in Alpen aan de Rijn en hij geeft aan dat dit vaker voorkomt. Bijvoorbeeld dat kinderen met hun ouders komen kijken en vervolgens de volgende dag zelf de schoenen mogen komen kopen. U begrijpt dat het onmogelijk is om hier zicht op te houden.
Omdat wij uw reactie wel begrijpen kunnen wij u uit coulance 10% korting aanbieden op uw volgende aankoop. De filiaalmanager is hiervan op de hoogte, met hem heb ik afgesproken dat u de korting krijgt op vertoon van deze email.
Hopelijk kunnen we het zo naar tevredenheid oplossen.
Is er misschien iemand die weet of er wettelijke regels bestaan voor het verkopen aan minderjarige kinderen. ( dan bedoel ik natuurlijk niet bv een ijsje kopen ) ?
Re: verkopen aan minderjarige kinderen
HHmmmm Zowiezo vind ik het heel byzonder dat een kind van 7 onopgemerkt kan/mag shoppen.
Ja, die regels zijn er, maar ze zijn helaar niet erg zwart-wit. In principe is een verkoop aan minderjarigen niet rechtsgeldig, tenzij het in het maatschappelijk verkeer normaal wordt beschouwd dat ze die aanschaf doen. Een ijsje kopen is dan wel geaccepteerd en rechtsgeldig, een nieuwe fiets kopen zal een 7 jarige niet mogen doen.
Of nieuwe laarsen ertoe behoren valt nog te bezien. Ik zou het zelf raar vinden als een 7 jarig meisje zelf laarzen gaat kopen, maar aan de andere kant zullen laarzen bij de schoenenreus waarschijnlijk minder duur zijn dan bij een speciaalzaak en komt het wellicht vaker voor. Maar ik denk wel dat je als verkoper in zo'n geval behoorlijk zeker van je zaak moet zijn dat de ouders het ermee eens zijn en dat het een normale aankoop is. En ik denk dat ze dan ook een extra plicht hebben om na te gaan of de aankoop klopt, bijvoorbeeld door na te gaan of de schoenen wel passen.
Of nieuwe laarsen ertoe behoren valt nog te bezien. Ik zou het zelf raar vinden als een 7 jarig meisje zelf laarzen gaat kopen, maar aan de andere kant zullen laarzen bij de schoenenreus waarschijnlijk minder duur zijn dan bij een speciaalzaak en komt het wellicht vaker voor. Maar ik denk wel dat je als verkoper in zo'n geval behoorlijk zeker van je zaak moet zijn dat de ouders het ermee eens zijn en dat het een normale aankoop is. En ik denk dat ze dan ook een extra plicht hebben om na te gaan of de aankoop klopt, bijvoorbeeld door na te gaan of de schoenen wel passen.
-
Mijn dochters mochten een ijsje halen en de schoenenreus zit boven de cafetaria dus is niet zo vreemd dat dit onopgemerkt is gegaan.
Wat betreft de prijs van de schoenen moet dat denk ik niet uitmaken of het wel/niet verkocht mag worden aan een 7 jarig meisje.
Ik denk alleen dat het in een speciaalzaak niet zal gebeuren want daar werkt heel ander personeel, bij de schoenenreus zijn dat vaak hele jonge meisjes
Wat betreft de prijs van de schoenen moet dat denk ik niet uitmaken of het wel/niet verkocht mag worden aan een 7 jarig meisje.
Ik denk alleen dat het in een speciaalzaak niet zal gebeuren want daar werkt heel ander personeel, bij de schoenenreus zijn dat vaak hele jonge meisjes
Dit is ooit in een consumenten programma geweest, in dit geval een jongetje die schoenen kocht.
Het winkelpersoneel is er niet verantwoordelijk voor maar de ouders.
Kinderen krijgen nl ook zakgeld, dat is niet om thuis te laten.
Het winkelpersoneel is er niet verantwoordelijk voor maar de ouders.
Kinderen krijgen nl ook zakgeld, dat is niet om thuis te laten.
Dit was les 1 voor je dochter om verantwoord met geld om te leren gaan.
Ze heeft nu van haar spaargeld haar eerste miskoop gedaan, dus kan ze niets anders meer kopen voor dat geld.
Van vallen en opstaan wordt je wijzer.
Ik vindt het wel een grappig verhaal eerlijk gezegd.
Als je persé een schuldige aan wilt wijzen denk ik dat je het eerder bij jezelf moet zoeken dan bij de schoenenreus.
Ze heeft nu van haar spaargeld haar eerste miskoop gedaan, dus kan ze niets anders meer kopen voor dat geld.
Van vallen en opstaan wordt je wijzer.
Ik vindt het wel een grappig verhaal eerlijk gezegd.
Als je persé een schuldige aan wilt wijzen denk ik dat je het eerder bij jezelf moet zoeken dan bij de schoenenreus.
-
Waar is de tijd gebleven dat er een slot op een spaarpot zat? Of die vreselijke spaarpotten met die kartelrandjes die alleen bij de bank opengemaakt konden worden?
De prijs doet er wel degelijk toe.
Als het om een bedrag van bijvoorbeeld 15 euro gaat, zou je nog kunnen zeggen dat het gebruikelijk is dat jongere kinderen een dergelijke aankoop doen.
Als het echter om een paar schoenen van 50 euro gaat, wordt het weer een ander verhaal.
Als het om een bedrag van bijvoorbeeld 15 euro gaat, zou je nog kunnen zeggen dat het gebruikelijk is dat jongere kinderen een dergelijke aankoop doen.
Als het echter om een paar schoenen van 50 euro gaat, wordt het weer een ander verhaal.
Laatst gewijzigd door Big-V op 30 sep 2008 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je kind heeft geen toestemming van jouw gekregen om schoenen te gaan halen, dan is ze niet handelingsbekwaam. Ook is het niet de gewoonste zaak van de wereld dat een kind van 7 schoenen gaat kopen. De winkelier had beter moeten opletten en niet zomaar vanuit gaan dat ze toestemming had om deze handeling te verrichten.Hier een artikel uit het Burgerlijk Wetboek:
Art. 1: 234 BW
1. Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
2. De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Aan de hand van dit artikel kan de koopovereenkomst ontbonden worden.
De filiaalmanager had al aangegeven dat het wel vaker voorkomt, dus in die zin kan hij gerust veronderstellen dat het gebruikelijk is dat minderjarigen van die leeftijd zo'n handeling zelfstandig kunnen verrichten.3. De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Er bestaat ook nog zoiets als gezond verstand.
Als het spaargeld thuis gewoon voor het graaien ligt dan is het logisch dat een kind daar vroeg of laat mee aan de haal gaat.
In plaats van dat de moeder de situatie gebruikt als leermoment voor zichzelf en voor haar dochter, gaat ze met haar vinger naar de winkelier wijzen. Daar zakt mij de broek echt van af.
-
Misschien is het voor de filiaalmanager heel normaal maar die moet ook aan het kind vragen of die inderdaad toestemming van zijn ouders heeft en niet zomaar ervanuit gaan dat dat wel zo is omdat dat weleens gebeurd. Die moet zich ook aan de wet houden.
In het maatschappelijk verkeer is deze handeling door een kind van 7 niet gebruikelijk.
In het maatschappelijk verkeer is deze handeling door een kind van 7 niet gebruikelijk.
Dat is blijkbaar discutabel.In het maatschappelijk verkeer is deze handeling door een kind van 7 niet gebruikelijk.
-
Inmiddels een mail ontvangen van de klantenservice vd schoenenreus dat het wettelijk niet is toegestaan dat een kind jonger dan 12 zelfstandig, zonder toestemming, zulke aankopen doet. De laarzen kunnen worden teruggebracht.
Ik ben het ermee eens dat dit voor ons als ouders een leermoment is en wij hebben daar onze maatregelen al voor getroffen.
Ik ben het ermee eens dat dit voor ons als ouders een leermoment is en wij hebben daar onze maatregelen al voor getroffen.
Het is onzin om te zeggen dat het een kind wettelijk verboden is schoenen te kopen. Minderjarigen zijn (in beginsel) handelingsonbekwaam, niet handelingsonbevoegd.Inmiddels een mail ontvangen van de klantenservice vd schoenenreus dat het wettelijk niet is toegestaan dat een kind jonger dan 12 zelfstandig, zonder toestemming, zulke aankopen doet. De laarzen kunnen worden teruggebracht.
Maar goed; het probleem is in elk geval opgelost en daar gaat het om.
-
Idd. fijn dat het "probleem" is opgelost. Ik blijf het echter vreemd vinden dat bij dit soort dingen de winkelier aangesproken kan worden.Wanneer gaan we nou weer eens gewoon terug naar af. M.a.w. Ouders hebben kinderen, kind ben je voor de wet tot 18 jaar, dus tot de 18de verjaardag zijn de ouders (of verzorgers) verantwoordelijk. PUNT UIT!
.
.
"...kind ben je voor de wet tot 18 jaar, dus tot de 18de verjaardag zijn de ouders (of verzorgers) verantwoordelijk"
...dus tot je 18de mag je geen rechtshandelingen plegen, dus een verkoop aan minderjarigen is geen rechtsgeldige handeling, dus moeten we er vanuit gaan dat de verkoop niet heeft plaatsgevonden en moeten de laarzen worden teruggenomen.
...dus tot je 18de mag je geen rechtshandelingen plegen, dus een verkoop aan minderjarigen is geen rechtsgeldige handeling, dus moeten we er vanuit gaan dat de verkoop niet heeft plaatsgevonden en moeten de laarzen worden teruggenomen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Iedereen mag kopen volgens de wet.
Het is alleen service van de zaak als ze iets terug nemen.
Ouders zijn verplicht op hun kind toe te zien, de ouders zijn verantwoordelijk voor de kinderen en wat zij doen.
(helaas leven we in dit land met een afschuif systeem, iedereen is verantwoordelijk behalve jijzelf)
MLF, het was ook vooral een reactie op de redenering van marleenvanh. Dat wat zij wil, 'terug naar af', ook tot precies het tegenovergestelde kan leiden.
Overigens is het niet zo dat iedereen voor de wet mag kopen en het alleen service van de zaak is als ze iets terugnemen. Kinderen zijn tot hun meerderjarigheid in het algemeen handelingsonbekwaam. Wanneer een handelingsonbekwaam persoon toch een rechtshandeling verricht, kan de rechtshandeling worden vernietigd en waar mogelijk worden teruggedraaid.
Maar: minderjarigen kunnen wel handelingsbekwaam zijn als ze toestemming hebben van hun ouders. En omdat dit niet expliciet hoeft te gebeuren, kan de winkelier niet altijd weten of de minderjarige toestemming heeft van zijn ouders. Als een kind een ijsje koopt, kun je als winkelier er vanuit gaan dat het kind daar toestemming voor heeft gekregen. Als het een auto wil kopen, dan niet. Maar waar de grens is, dat is niet altijd helder. En daar zit hem de kneep.
Overigens is het niet zo dat iedereen voor de wet mag kopen en het alleen service van de zaak is als ze iets terugnemen. Kinderen zijn tot hun meerderjarigheid in het algemeen handelingsonbekwaam. Wanneer een handelingsonbekwaam persoon toch een rechtshandeling verricht, kan de rechtshandeling worden vernietigd en waar mogelijk worden teruggedraaid.
Maar: minderjarigen kunnen wel handelingsbekwaam zijn als ze toestemming hebben van hun ouders. En omdat dit niet expliciet hoeft te gebeuren, kan de winkelier niet altijd weten of de minderjarige toestemming heeft van zijn ouders. Als een kind een ijsje koopt, kun je als winkelier er vanuit gaan dat het kind daar toestemming voor heeft gekregen. Als het een auto wil kopen, dan niet. Maar waar de grens is, dat is niet altijd helder. En daar zit hem de kneep.
Nou mijn kind mocht wel een auto kopen hoor.
Heb ze perfect opgevoed hoor.
Gelukkig hadden we toen een andere regering
die al die poespas van bpm-btw-aow-ww-wao etc-etc
niet ingesteld had.
Moet er wel bij vertellen dat die auto 1 gulden koste
en in plastic was verpakt.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Heb ze perfect opgevoed hoor.
Gelukkig hadden we toen een andere regering
die al die poespas van bpm-btw-aow-ww-wao etc-etc
niet ingesteld had.
Moet er wel bij vertellen dat die auto 1 gulden koste
en in plastic was verpakt.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
@ kweenie en MLF:
Allebei is niet geheel correct.
Minderjarigen kunnen rechtsgeldige overeenkomsten sluiten zolang het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een persoon van die leeftijd een dergelijke rechtshandeling verricht.
Is het kind "te jong" voor het type rechtshandeling, dan is de overeenkomst in beginsel nog steeds geldig, maar wel vernietigbaar.
De ouders van de minderjarige kunnen de overeenkomst vernietigen, waardoor het product moet worden teruggenomen en het betaalde bedrag moet worden vergoed.
Allebei is niet geheel correct.
Minderjarigen kunnen rechtsgeldige overeenkomsten sluiten zolang het in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat een persoon van die leeftijd een dergelijke rechtshandeling verricht.
Is het kind "te jong" voor het type rechtshandeling, dan is de overeenkomst in beginsel nog steeds geldig, maar wel vernietigbaar.
De ouders van de minderjarige kunnen de overeenkomst vernietigen, waardoor het product moet worden teruggenomen en het betaalde bedrag moet worden vergoed.