LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] incasso van een bedrijf dat niet meer bestaat

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
harbuw

incasso van een bedrijf dat niet meer bestaat

Ongelezen bericht door harbuw »

Enige jaren geleden (2002-2003) ben ik door een kamerverhuurbedrijf een incasso bureau op mijn dak gekregen, door een uiterst dubieuze vordering. Inmiddels bijna vijf jaar later staan ze weer bij mij op de stoep met deze zelfde vordering. Ik heb al een keer eerder aangetoond dat de vordering dubieus is. Momenteel wil men de vordering toch betaald hebben, een vordering van 250e is opgelopen naar 1400e (zowiezo al knap gedaan) en het kamerverhuurbedrijf dat dat de originele vordering heeft ingediend bestaat inmiddels niet meer, het is overgenomen door de RotsVast groep. Mag dit? Wat zijn de regels in dit geval?

Sjors_B

Re: incasso van een bedrijf dat niet meer bestaat

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Volgens mij als je een bedrijf koopt dan koop je alle lusten en lasten van dat bedrijf. Dus ook de uitstaande schulden en incasso's.

Ik zou eens vragen aan de nieuwe eigenaar om een schriftelijk bewijs over deze vordering. Eiser moet aantonen hoe de schuld is ontstaan en waarom deze niet betaald is.

De Tegenpartij

Re: incasso van een bedrijf dat niet meer bestaat

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Als men de complete rechtspersoon overneemt wel. Meestal worden bij overnames de oude BV geliquideerd, en de activiteiten en vorderingen bij een andere BV ondergebracht. Dit moet men doen met een "koop van vordering" waarbij de debiteuren hiervan op de hoogte moeten worden gesteld.
De bewijslast voor de vordering wordt hierdoor echter steeds moeilijker, zeker bij dubieuze (z.g. dispuut meldingen).
Vaak worden deze vorderingen dan ook niet naar de rechtbank gebracht omdat ze daar geen kans hebben dat deze wordt toegekend. Bij een klein beetje twijfel zal de rechter de vordering niet gegrond verklaren.

Gesloten