Hier in het veraf gelegen Zeeuws-Vlaanderen heb je alleen maar Delta en Zeelandnet voor energie, kabel en internet. Zij houden andere bedrijven tegen en melken de mensen uit met hun verouderde en dure technologie. Nu hebben ze weer iets nieuws: je bent verplicht een automatische incasso te doen en als je er niet mee akkoord bent, krijg je maandelijks een aanmaning door hun dochterbedrijf Konsensus. Als zij fouten maken, moet je kosten betalen. Tja, je kan niet zeggen dat je het niet betaald want dan sluiten ze je af... Zelfs de leden van de gemeenteraad zitten in het bestuur van Delta / Zeelandnet.
Voor het water bv. moeten wij ontzettend veel transportkosten betalen omdat het water uit het noorden van Nederland moet komen, terwijl er in België (heel dichterbij) de Antwerpse Waterwerken gelegen is, die het water veel goedkoper tot bij ons kan leveren?!
Digitale TV van Delta heeft als enig voordeel dat je EPG hebt en een beter beeld. Van de andere opties hebben ze nog nooit gehoord. Toen ik vroeg bij UPC waarom UPC niet bij ons te verkrijgen was, kreeg ik het antwoord: omdat Delta / Zeelandnet en de gemeente dit tegen houdt. Leven wij in een dictatuur, waar sommige bedrijven worden opgedrongen aan de mensen?!
Wanneer gaat deze oplichterij stoppen en kunnen wij, net als de rest van Nederland, genieten van de concurrentie en nieuwe technologieën?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Delta / Zeelandnet
Re: Delta / Zeelandnet
In heel nederland kunt u switchen van leverancier voor gas en elektra en u bent daarvoor dus niet gebonden aan Delta. De leidingen/kabels blijven echter van delta, dus u zal altijd netwerkkosten aan Delta verschuldigd blijven. Het kan echter bij de meeste leveranciers geregeld worden dat u de netwerkkosten aan de leverancier betaalt en de leverancier dit voor u afdraagt aan uw netbeheerder Delta.
Voor analoge TV via de kabel zal er inderdaad maar 1 aanbieder zijn, dat is niet alleen in zeeuws-vlaanderen zo, maar ook in het gedeelte van brabant waar ik woon. Daar kan ik geen UPC krijgen, maar alleen Essent (tegenwoordig Ziggo)
Echter er zijn ook andere aanbieders van digitale televisie en internet, gaat dan via de telefoonlijn. Bijv Tele2 en er zijn er vast nog wel meer.
Het is wel zo, dat bijna alle aanbieders van elektra, gas, internet en tv je min of meer dwingen tot automatische incasso. Soms heb je wel de keus, maar betaal je per maand extra administratiekosten.
Voor analoge TV via de kabel zal er inderdaad maar 1 aanbieder zijn, dat is niet alleen in zeeuws-vlaanderen zo, maar ook in het gedeelte van brabant waar ik woon. Daar kan ik geen UPC krijgen, maar alleen Essent (tegenwoordig Ziggo)
Echter er zijn ook andere aanbieders van digitale televisie en internet, gaat dan via de telefoonlijn. Bijv Tele2 en er zijn er vast nog wel meer.
Het is wel zo, dat bijna alle aanbieders van elektra, gas, internet en tv je min of meer dwingen tot automatische incasso. Soms heb je wel de keus, maar betaal je per maand extra administratiekosten.
Re: Delta / Zeelandnet
Voor de volledige correctheid: Dat kabel verhaal is in héél Nederland zo hoor!Voor analoge TV via de kabel zal er inderdaad maar 1 aanbieder zijn, dat is niet alleen in zeeuws-vlaanderen zo, maar ook in het gedeelte van brabant waar ik woon
Voor kabel zit u vast aan het kabelbedrijf dat de desbetreffende regio voorziet. U kunt dit vergelijken met de netbeheerder.
Voor digitale TV hebt u meer en een vrije keuze. (vergelijkbaar met een leverancier van energie)
Internet is eigenlijk hetzelfde. Wilt u via de kabel internetten dan zit u vast aan het kabelbedrijf welke uw regio voorziet. Kiest u voor een andere internet verbinding (dus géén kabel) dan kunt u kiezen uit talloze mogelijkheden.
Met andere woorden: u bent vrijer dan u denkt, maar is afhankelijk van welke verbinding/tv u kiest. Datzelfde geldt voor de leverancier van energie. Dat is juist de vrije markt en kunt uzelf kiezen. Mbt netbeheer (dus transport) niet.
Ten aanzien van water: Ook hiervoor geldt dat wij consumenten geen keuze hebben. Je krijgt het van het waterleidingsbedrijf welke actief is in uw regio. (eveneens te vergelijken met netbeheer maar dan leverancier in een). Deze waterconstructie is al eeuwen oud, zoals vroeger ook de energieleverancie was. Water is geen vrije markt.
Verplichting om te betalen middels alléén automatische incasso kan en mag niet. U moet ook kunnnen betalen middels een acceptgirokaart. Hieraan kunnen extra administratiekosten verbonden zijn. Zaak is als u voor deze betaalwijze kiest u de betaling vóór de gestelde vervaldatum betaald dient te hebben. Hebt u dat niet gedaan dan pas kunnen u aanmaankosten in rekening worden gedaan.
Voorwaarden:
Artikel 10 Betalingen
10.1 Betaling van Diensten dient plaats te
vinden binnen de op de factuur aangegeven
betalingstermijn door middel
van betaling per bank- of girorekening,
dan wel automatische incasso.
De betalingsverplichting gaat in op
het moment dat de overeenkomst tot
stand komt én de Dienst feitelijk
beschikbaar wordt gesteld.
10.2 Dienstverlener is gerechtigd om
kosten voortvloeiend uit een andere
betalingwijze dan een automatische
incasso door te berekenen aan cliënt.
10.3 In geval van automatische incasso dient
Cliënt aan Dienstverlener bij aanmelding
een machtiging te verlenen om de
verschuldigde bedragen van een rekening
van Cliënt af te schrijven. Cliënt
dient zorg te dragen voor een zodanig
saldo op de des betreffende rekening
dat het verschuldigde bedrag door
Dienstverlener kan worden geïnd.
10.4 Indien op de vervaldatum de verschuldigde
vergoeding door toedoen
van Cliënt niet kan worden geïncasseerd
of niet aan Dienstverlener is
voldaan, is Cliënt vanaf dat tijdstip in
verzuim.
10.5 Vanaf de vervaldatum is Cliënt buitengerechtelijke
incassokosten verschuldigd
over het openstaande factuurbedrag.
10.6 Vanaf de vervaldatum is Cliënt de
wettelijke rente verschuldigd over
het openstaande factuurbedrag.
10.7 Een overzicht van de door Cliënt aan
Dienstverlener verschuldigde bedragen,
of deze verplichtingen al dan
niet door Cliënt aan Dienstverlener
zijn voldaan en zo ja, wanneer, kan
Cliënt, indien Cliënt Dienstverlener
heeft gemachtigd om verschuldigde
bedragen via automatische incasso
van een rekening van Cliënt af te
schrijven, nalezen op zijn PiP.
BRon Zeelandnet
http://www.zeelandnet.nl/overzeelandnet ... aarden.pdf
O: www.aansluitingen.nl kunt u zien welke beheerders (kabel/water/energie netbeheer) voor u standaard van toepassing zijn.
Een beetje dom is dat de KPN er ook nog steeds bij vermeld staat, terwijl wij hier niet meer aan vast zitten voor telefonie.