LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beslaglegging na echtscheiding

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Brigitte1972

Beslaglegging na echtscheiding

Ongelezen bericht door Brigitte1972 »

Sinds 3 januari jl. ben ik officieel gescheiden van mijn partner. Mijn partner komt zijn deel van de schulden die via het echtscheidingconvenant zijn vastgelegd niet na aangezien hij na de scheiding nog meer schulden heeft gemaakt.

Hij heeft nu een raadsman in de hand genomen om voor hem te gaan eventueel een minnelijke schikking met schuldeisers te regelen en anders de schuldsanering in te gaan. Aangezien hij van zijn zijde nooit de middelen had om zijn deel van de schulden op zijn naam te zetten, staan deze ook nog steeds op mijn naam geregistreerd.

Kan het nu gebeuren dat de schuldeisers bij mij komen en beslag gaan leggen op mijn inboedel? Ik kan ook niet zijn deel nog betalen. We waren trouwens getrouwd in gemeenschap van goederen. Wat volgens ingewonnen informatie inhoudt dat ik sowieso nog 5 jaar verantwoordelijk ben.

Wie kan mij vertellen wat me te wachten staat?

vladja

Re: Beslaglegging na echtscheiding

Ongelezen bericht door vladja »

Omdat uw ex niet voldoende middelen had om alleen voor de schulden/leningen te tekenen, neem ik aan dat u voor de leningen meegetekend hebt?

Wat zijn de andere schulden voor soort schulden?

Vladja

Brigitte1972

Het betreft hier een doorlopend krediet, WOZ-krediet, onderhandse lening en creditcard. De onderhandse lening en creditcard heb ik niet voor getekend. Overig wel. Deze zijn aan mijn ex toegewezen.

Aan mij zijn toegewezen een hypotheek, winkelkrediet en creditcard. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn ex heeft meegetekend voor de hypotheek. Ik heb getracht de hoofdelijke aansprakelijkheid van mijn ex hiervan te laten verwijderen, wat kon mits de leningen op 1 naam kwamen te staan van de begunstigde.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik ga ervan uit dat dat wel het geval was. Bovendien is er gemeenschap van goederen dus blijf je sowieso aansprakelijk voor schulden die op het moment van de scheiding bestonden, los van de vraag of je meegetekend hebt. Voor latere schulden ben je uiteraard niet aansprakelijk.

Als je ex niet betaalt kunnen schuldeisers verhaal komen halen bij jou, en dan heb jij een verhaalsrecht jegens je ex. Als je ex de schuldsanering ingaat zal je daar niet veel aan hebben want dan zal jij slechts een concurrente vordering op je ex hebben die je pas na 3 of 5 jaar misschien krijgt uitbetaald, en dan ook hoogstwaarschijnlijk niet volledig. En als er teveel preferente schuldeisers zijn krijg je zelfs helemaal niets.

Ik ben niet erg thuis in het familierecht dus corrigeer me als ik het mis heb. Ik wou dat ik je een positiever verhaal kon vertellen, maar misschien weet iemand anders iets dat ik niet weet?

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

De schuldeisers staan buiten de regeling, die jullie onderling hebben getroffen in het echtscheidingsconvenant. De schuldeisers zijn geen partij in die overeenkomst. Die geldt enkel onderling. Je kunt dus geen beroep doen op deze regeling door te stellen: Hij heeft die schuld toegewezen, ga die maar bij hem halen.

Ik vind het trouwens merkwaardig dat je niet hebt hoeven mee te tekenen voor bepaalde zaken. Of zijn er dingen bij van voor de echtverbinding?

Vladja

Brigitte1972

Ik zie er van in komen dat als de schuldeisers bij mij op de stoep staan ook ik in de schuldsanering ga belanden. Voor mijn deel kan ik tot op heden goed opdraaien, maar zodra ik zijn portie erbij krijg......... dan houdt het voor mij ook lekker op.

Brigitte1972

Reactie op Vladja,

De reden dat ik niet heb hoeven meetekenen voor de onderhandse lening is omdat dit een regeling is geweest tussen mijn broer en mijn ex waar ik niets mee van doen had. Wist toentertijd niet dat, ook al heb ik niet getekend, ik hiervoor ook aansprakelijk ben.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Een ontzettend vervelende situatie, en ik vind ook dat je dit niet zomaar over je heen moet laten gaan. Als ik jou was zou ik ook kijken of ik rechtshulp kan krijgen.

Mocht er daadwerkelijk sprake zijn van een minnelijke regeling of schuldsanering kan je misschien eisen ook bij de onderhandelingen betrokken te worden omdat dit jou ook aangaat. Je kan dan in ieder geval proberen gedaan te krijgen dat de schuldeisers niet na een eventuele minnelijke regeling of schuldsanering bij jou aankloppen want dat is geen minnelijk akkoord meer, maar gewoon het probleem verschuiven.

Ik zou bij de onderhandelingen eisen dat ze bij een eventuele minnelijke regeling met je ex geheel afzien van dat deel van de vordering. Stel dat je weigert op te draaien voor de financiele malversaties die je ex na de scheiding heeft gepleegd.

Je bent de enige van wie de schuldeisers wel het volle pond krijgen, en dat is zowel je wapen als je zwakheid. Het geeft je namelijk ook een onderhandelingspositie.

Je kan bijvoorbeeld stellen dat als jij voor alles aansprakelijk gesteld word je zelf ook de schuldsanering in zal gaan. Uit eigen beweging kan je nu bijvoorbeeld 60% betalen, als je de schuldsanering ingaat zal dat stukken minder zijn, bijvoorbeeld de helft of nog minder. Je kan ook stellen dat je nu nog bereid bent om hard te werken en veel te verdienen zodat je ook meer kan afbetalen, maar dat je als je de schuldsanering ingaat die prikkel niet meer zal hebben omdat je toch op een minimumniveau wordt gezet. Je crediteuren kunnen dan misschien dreigen met faillissement, daar kan je tegenover stellen dat ze dan helemaal niks meer krijgen en dat je dan ook helemaal niet meer je best gaat doen om nog iets te verdienen.

jolandastik

Ongelezen bericht door jolandastik »

hallo mijn ex heeft een conflict al jaren mat ber en list bekende oplichters met dhr van benthem nu staat hij niet meer bij mij ingeschreven en we waren niet getrouwd wij hebben een samenlevings contract afgesloten in 1993 al deze spullen wou dhr van benthem verkopen terwijl ik met de zaak niets te maken heeft hoe ver mag deze schoft gaan hij heeft al bij mij uitverkoop gehouden en wat spullen mee genomen hoe ver mag dit zomaar in nederland en is er dan niemand die deze schoft kan tegen houden HELP HELP moeder met 3 kids

Gesloten