LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paroxetine. Aanbeveling?

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
agter
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 sep 2006 16:16

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door agter »

Twee jaar geleden heb ik voor angst- en paniekaanvallen paroxetine voorgeschreven gekregen. Toen ik net begon met deze medicijnen duurde het een paar weken voor ik het effect goed merkte. De bijwerkingen had ik wel direct.
Paroxetine heeft mij HEEL GOED geholpen. Na een paar weken kon ik alles weer.
Advies voor de mensen die twijfelen: Probeer het een paar weken, het kan echt goed helpen.

Na ongeveer een jaar ben ik rustig af gaan bouwen. Over dat afbouwen heb ik ongeveer 3 maanden gedaan. Heb geen rare verschijnselen gemerkt. Alles ging goed, zolang je het maar rustig doet.

Mijn ervaringen zijn heel positief.

SebasG
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 sep 2008 15:02

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door SebasG »

In 2005 ben ik geconfronteerd met een pittige depressie. Na bezoek aan huisarts heeft de psycholoog me geadviseerd anti-depresiva te gebruiken. Huisarts heeft op dat moment paroxitine voorgeschreven.

20mg/p.dag

Het middel heeft op dat moment zeker zijn werk gedaan, begon langzamerhand (ook door de psycholoog en hulp van familie en vrienden) weer op te krabbelen.

Weinig last gehad van de bijwerkingen, ook in combinatie met drank (beperkte hoeveelheid) geen probleem, sex werd zelfs beter aangezien andere spanningen weg vielen.

In 2006 werd ik ziek en ben toen een paar dagen gestopt met het gebreuik. Die dagen kreeg licht flitsen door mijn hoofd, onmogelijk te concentreren, licht en geluid waren snel teveel.

Op dat moment dacht ik nog dat het een onderdeel van de ziekte was (migraine o.i.d.) huisarts wist het ook niet. Tot dat bleek dat dit dus ontwenningsverschijnlen waren.

Aangezien we inmiddels een week verder zijn ben ik vanaf dat momnt de doses gaan halveren en gebruikte ik nog maar 10 mg/p.dag.

Weer een jaar later ben ik inmiddels overgestapt naar een kwart per dag. Dit heeft mij 4 weken aan bijwerkingen opgeleverd. Nu zit ik op een kwart doses per 1 1/2 etmaal. Nu merk ik na de 24 uur dat het middel begint uit te werken. Binnenkort hoop ik helemaal te kunnen stoppen. Ik verwcaht daarbij wel een week niet te kunnen functioneren (moe, concentratie gebrek, licht flitsen).

Conclusie: in mijn geval waren de bijwerkingen niet noemenswaardig tijdens het gebruik maar is het moelijk om af te kicken. Het middel heeft wel degelijk zijn werk gedaan. Ik zou daarom ook niet weten waar ik gestaan had als ik het middel niet gebruikt zou hebben.

Wel zou ik iedereen willen adviseren goed te laten voorlichten over alternatieven (of zelf het internet af struinen).

Iedereen heelveel sterkte/succes! 8)

Lidianne
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2008 22:37

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Lidianne »

Al jaren ben ik gebruiker van Seroxat en daarna Serotonine. Heel lang heb ik dit middel beschouwd als een soort levenselixer. Zo langzamerhand ondervind ik ook de nadelen hiervan en vraag ik me af wie ik nu eigenlijk zelf nog ben. Mijn gevoel is afgevlakt woordoor de wereld wel leefbaarder wordt, want het sluit immers alle negatieve prikkels uit, maar tegelijkertijd voel ik me moe, slaperig en niet goed geconcentreerd. Mijn geheugen vertoont regelmatig hiaten die ik heb geprobeerd te voorkomen door Ginseng te slikken naast de dagelijkse paroxetine. Alhoewel ik hierover vooraf advies heb gevraagd bij mijn huisarts en apotheker bleek dit middel bij mij toch niet goed te combineren. Duizeligheid en oude klachten kwamen weer terug. Het leek wel alsof ik koorts had. Nadat het stoppen van de Ginseng zijn deze klachten gelukkig weer verdwenen. Maar mijn vraag blijft, is er iemand of weet iemand een middel dat naast paroxetine gebruikt kan worden en die de concentratie, energie en het geheugen aansterkt. Kruiden lijken me niet zo goed want in Ginseng zit St Janskruid en dat blijkt niet altijd even goed samen te kunnen, zo blijkt bij mij dan. Wie kan mij helpen.
Alvast bedankt.

Michelle80
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2008 19:01

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Michelle80 »

Hallo Lidianne,

Ik herken wat je zegt. Ook ik merk steeds meer van de bijwerkingen. Ik zou bijna vergeten hoe goed Paroxitine mij heeft geholpen. Ik weet zeker dat ik zonder dit medicijn niet nu dit bericht kon maken. Ik zou er niet toe in staat zijn door de paniek en angststoringen.
Ik wist dat st Janskruid en seroxat niet samengaan. Ik heb zelfs begrepen dat het levensgevaarlijk is! Het werkende middel zou op elkaar lijken (geloof ik)
Ik overweeg het medicijn af te bouwen. Door jaren therapie heb ik het gevoel dat het nu goed met me gaat en dat ik zonder medicijn door het leven kan. Is dit voor jou geen oplossing? therapie bedoel ik.
Ik lees in sommige reacties dat men veel is bijgekomen. Dit is bij mij ook het geval. Hoe zit dat bij jou en wat doe je eraan?
groetjes, Michelle

Lidianne
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2008 22:37

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Lidianne »

Hoi Michelle,

Dank je voor je reactie. Zoals ook jij schrijft, lijk ik zonder paroxetine niet te kunnen functioneren. Het is alsof iets anders het dan van mij over neemt. Ik vermoed dat het te maken heeft met angst voor mensen die soms zomaar hatelijke opmerkingen maken. Mij een soort etiket op willen leggen dat niet van mij is maar van hen. Er is niets bijzonders aan mij. Ik ben al jaren getrouwd en moeder van een autistische zoon. Vaak ervaar ik een te sterke drukl te moeten beantwoorden aan wereldbeelden die er heersen door media en maatschappij, verwachtingen of beelden die door onderen worden opgelegd of worden verwacht. Paroxetine helpt mij daar weerbaarder tegen te zijn en mijzelf daarin terug te vinden. Toch wil ik ook mijn eigen menszijn terugwinnen en ben daarom in therapie gegaan. Ik kan niet verder leven met het idee mijn leven te moeten laten beheersen door mensen die ik niet ken maar het nodig vinden mij een etiket op te moeten plakken. Leer mij s.v.p. ook maar wat asio-gedrag en schelden, want dat mis ik schijnbaar, waardoor iedereen over mij heen schijnt te mogen lopen. Ik kan namelijk vaak niet reageren en mijn gevoelen uitten op momenten dat het nodig is. Het duurt bij mij heeeeeel lang voordat ik boosheid toon.
Ik weet dus letterlijk niet meer wie ikzelf ben. Mensen zijn soms zo gemeen, onverdraagzaamheid, jalouzie, en kuddegedrag vieren hoogtij. Als je hoofd iets hoger boven het maaiveld uit komt, ben je de piespaal en wordt je aan de schandpaal genageld. Bah waarom kunnen mensen niet wat eerlijker en toleranter tegen elkaar zijn. Nou Mischelle je hoort het, ik zadel je met heel wat innerlijk strijd van mezelf op. Trek het je niet aan, want het is niet persoonlijk aan jou gericht. Ik wordt overigens niet dik maar juist misschien wel magerder van die paroxetine. Het is ook mijn aard. Als ik ergens mee zit, wordt als het ware de lust om te eten me ontnomen. Ik wil ook graag van de medicijnen af maar moet nog heel wat steviger in mijn schoenen staan. Welke soort therapieen heb jij gevolgd? Wil je mij laten weten hoe lang het heeft geduurd voordat jij het aandurfde met je medicijnen te stoppen? Ik zoek naar een middel dat ik naast mijn medicijnen kan gebruiken om me fitter te voelen en het geheugen te versterken. Het zou heel fijn zijn als iemand daar ervaring mee heeft en positief resutlaat heeft ervaren. Ik wens je alvast heel veel sterkte bij het afbouwen van je medicijnen.

Hartelijke groet,
Lidianne

Cloë
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2008 14:17

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Cloë »

Ik gebruik nu bijna 3 weken Paroxetine 20mg p.dag, i.v.m. depressief zijn.De eerste 5 dagen heb ik veel hoofdpijn gehad en daarna ben ik een dag of 10 misselijk geweest.Nu heb ik alleen nog maar een droge keel en verder nergens last van.Ik ben inderdaad iets afgevlakt qua gevoelens, maar dat bevalt me wel.Zelf merk ik buiten dit nog niet echt veel, maar mijn gezin zegt dat ik meer lach en lekkerder in mijn vel lijk te zitten.Ook loop ik bij een psycholoog en heb ik eenmalig een gesprek met een psychiater, dit omdat ik me grote zorgen maak over sommige bijwerkingen, zoals het aankomen in gewicht, wat ik nogal veel hoor.Ik heb nl al 25 kg overgewicht en meer aankomen gaat me zeker niet vrolijk maken.Daarbij vind ik het idee om geen zin in seks te hebben zolang als ik dit middel gebruik, ook niet prettig, met name niet voor mijn man.Ik hoop dat de psychiater me het een en ander kan verduidelijken over Paroxetine.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Als je denkt dat de paroxetine niet (meer) nodig is, overleg dan eens met degene die de paroxetine heeft voorgeschreven (psychiater?) over het afbouwen van de kuur.

Lang niet altijd "werkt" dit medicijn (dat wel de rijvaardigheid kán beïnvloeden) en er bestaat risico op verslaving. Vaak wordt depressiviteit veroorzaakt door externe gebeurtenissen (zoals financiële problemen) en levert het oplossen dáárvan meer baat op dan een "pilletje".
Maar daarvoor zul je naar andere hulpverleners moeten (schuldhulp, rouwverwerking, enz.), die dan hopelijk (goed) met elkaar samenwerken.

jelmer woudstra
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2008 19:18

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door jelmer woudstra »

Ik heb zelf die medicijn ook geslikt voor een half jaar.
had ook 20 mg.
toen ik de medicijn ongeveer 2 maand had,begon ik me zelf echt opgeknapt te voelen, zelf had ik de eerste 2 maanden geen bijwerkingen.
Maar na een half jaar voelde ik me gewoon weer normaal.En ben ik gaan afbouwen.
Het spul werkt goed, ik denk gewoon dat je het niet te lang moet blijven slikken.

succes.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Quisquid »

Ik beweer ook niet dat het medicijn onzin is. Natuurlijk zijn er mensen die er baat bij hebben. Maar ik lees ook veel berichten dat in een groot aantal gevallen (uiteraard lang niet alle) dit medicijn (of dit medicijn alléén) géén oplossing biedt.
Dát bedoelde ik te zeggen.

j n n t
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008 13:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door j n n t »

hallo

ik ben nu sind 4 dagen aan dit paardenmiddel en heb last van alle bijwerkingen zoals moe, zweten, bang, duizelig,diaree, trillingen.

heb er genoeg van!!!!!!!

ben nu na 5 dagen naar de dokterswacht geweest ik werd vanmorgen wakker met een dikke en witte tong en moeite met slikken.
de arts zei dat dit een allergische reactie is en moet eerst 2 dagen stoppen.

ik zit er sterk over na te denken om helemaal te stoppen ik trek dit niet.

zijn er meer mensen die er zo voor zitten????

het stome vind ik dat mijn arts niet mee werkt hij zegt dat ik door moet gaan met dit middel en als ik wil stoppen is het op eiegn risico

graag een reactie

Cloë
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2008 14:17

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Cloë »

Hoi Jnnt,

De bijwerkingen die jij noemt, heb ik ook gehad en die komen heel veel voor.Normaal is dit tijdelijk, maar dat over je tong en de allergische reactie, is iets nieuws, volgens mij. Neem geen risico's met allergie voor medicijnen alsjeblieft.Vraag eventueel aan je huisarts voor een verwijzing naar een psychiater, alleen om je medicatie te bespreken, want er zijn ook andere middelen die jou misschien kunnen helpen.Ik heb dit ook gedaan en de psychiater heeft me heel wat wijzer gemaakt betreft paroxetine, de werking en (eventuele)bijwerkingen ervan.Een psychiater weet er net even meer vanaf dan de huisarts.Succes!!

Cloë

j n n t
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008 13:54

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door j n n t »

cloe

bedankt voor je reactie.

heb nu inderdaad zelf stappen ondernomen kan binnenkort naar een psygoloog en ben begonnen met fysio om mijn hyperventilatie en angst onder controle te houden. ik doe het nu zonder medicijnen voel me lichamelijk wel iets beter. paroxetine is voor mij geen oplossing de huisarts heeft het ook verkeerd voorgeschreven verkeerde dosering.

wens niemand zo n rot gevoel

je hebt gelijk kan beter psygoloog raadplegen over medicatie

dewitte25
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2008 11:42

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door dewitte25 »

Hoi

Ik wilde vragen of er meer mannen zijn die last hadden na het innemen van paroxtine 20 mg pd van moeilijke zaadlozing.

Ik gebruik dit net 1 week en sindsdien heb ik daar heel erg last van..
Uiteraard ook zweten , misselijkheid , diarree

Is dit normaal en zo ja hoelang duurt de bijwerking..

Peter

HarryW
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 nov 2008 13:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door HarryW »

hey peter,

De bijwerkingen schijnen normaal te zijn (volgens de bijsluiter). Iedereen reageert er anders op. Ik ben enkel sinds een paar dagen verschrikkelijk moe (en daardoor minder scherp) en heb hoofdpijn. Geen last van mijn maag/darmen ofzo.

Als ik alles zo lees moet na 2 weken alles weer minder worden. Nog even doorbijten dus!

Harry
Laatst gewijzigd door HarryW op 03 aug 2011 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Beste mensen het wordt er zelfs voor gebruikt om het uit te stellen.
Groet T

kaar1969
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2008 00:18

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door kaar1969 »

Hoi allemaal,

Ik zou uit eigen ervaring willen zeggen: mensen slik het niet! Het klinkt misschien wel een bteeje hypcriet van mij, omdat het mij in het begin best op de goede weg heeft geholpen. Maar zit er nu helaas al 13(!!!) jaar aan vast. Ik ontdekte in de loop der jaren dat ik mezelf niet meer was; ik kende dan wel geen diepte punten, maar helaas oprecht blij en vrolijk was ik ook niet meer. Wat ook een erg naar verschijnsel is bij het lange slikken, dat je ontzettend moe bent en dat ook blijft zelfs na voldoende slaap. Kortom ik leef al jaren op de automatische piloot. Ik heb er genoeg van en ben sinds kort bezig met afbouwen! Nou dat is nog zoiets; probeer maar eens op een normale manier af te bouwen, dan merk je gewoon dat dit middel jou echt in zijn macht had; he lijkt echt wel drugs! Als iemand geinteresseerd in mijn verdere verloop van de afbouwing dan reageer ik er graag op. Dat geldt ook voor mensen die mij nog wat tips kunnen geven.
Bedankt voor het lezen!
Kaar

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi!

Ik heb dit ook geslikt. Ik begon er in 1999 mee. Eerst 20 mg en wat een bijwerkingen, niet normaal! Ik ben daarna redelijk goed geweest totdat ik weer terugviel. Ik was inmiddels weer op 10 mg. Nu heb ik sinds 3 weken dit afgebouwd en ben begonnen met Citalopram. Mildere bijwerkingen, alleen wat misselijk. En ik durf alweer veel meer. Ik heb agorafobie en paniekaanvallen namelijk.

Paroxetine heeft mij maar even geholpen en ik doe er dan ook nog therapie bij, maar opbouwen van dit middel is voor mij geen optie. Dit lukt gewoon niet, want ik heb nog geprobeerd weer op te bouwen naar 20 mg.

Succes

Joshen10
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2008 13:32

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Joshen10 »

Goedemiddag,

Mijn vriendin gebruikt sinds afgelopen donderdag (13/11) paroxetine 20 mg. Volgens haar psycholoog heeft ze last van een depressie na een terugval na een burn-out in maart en het overlijden van haar vader in april.

Het gaat mij even om de bijwerkingen. Ze voelt zich erg slap en moe en doet niet veel meer dan op de bank zitten. De ene nacht slaapt ze goed, de andere niet. Ze heeft ook het gevoel koorts te hebben maar heeft het niet. Ook af en toe moeite met concentratie en duizelig. Daarnaast weinig eetlust maar ze dwing zich wel om toch te eten. Ze voelt zich erg rot door deze bijwerkingen maar zet wel door omdat ze oa hier op dit forum heeft gelezen dat dat er bij kan horen en na verloop van tijd mider wordt cq overgaat.

Kan iemand mij vertellen of dit er idd allemaal bijhoort ? Herkent iemand deze bijwerkingen bij gebruik in de eerste week ?

Alvast dank voor eventuele reacties.

Mirriam
Berichten: 46
Lid geworden op: 03 nov 2008 11:20

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door Mirriam »

Hoi!

Toen ik startte met Paroxetine had ik ook deze bijwerkingen, nog erger zelfs. Ik kreeg heftige paniekaanvallen erbij en ik was continu misselijk, maar ook de rest wat jij omschrijft. Dit gaat over!!! Het kan 2 tot 6 weken duren.

Wat ik wel vreemd vindt is dat ze meteen op 20 mg moet beginnen, ik ben op 10 mg begonnen en dat was al heftig genoeg.

Heel veel sterkte voor je vriendin!

het_dwergje
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 nov 2008 22:04

Re: Paroxetine. Aanbeveling?

Ongelezen bericht door het_dwergje »

hoi iedereen,

Mijn ervaring met paroxetine (seroxat) is ronduit slecht..
Ik heb het 2,5 maand gebruikt, ben 5 kg aangekomen, en mijn lichaam is er compleet verslaafd aan. Zelf merkte ik het niet, tot ik het van het weekend helemaal niet kon slikken door een keel ontsteking.
De 2e dag dat ik het niet kon slikken ging ik trillen, zweten, voelde mijn lichaam niet meer, slap, tintelingen in het gezicht, met name de wang, kin en mond.
Nu heb ik andere medicatie, hier had ik om gevraagd omdat ik zo vreselijk ben aangekomen in die korte periode. Ik had ze juist om uit een depressie te komen wat met mijn gewicht te maken heeft..
Als de kg je niets doen, dan is het opzich een goede pil, ik kon wel weer behoorlijk functioneren. ik heb 1 maand in de ziektewet gezeten omdat ik echt te depressief was. dus het heeft mij in 1 maand al uit de grootste diepte gehaald.. dat was het pluspunt van paroxetine..

groetjes

Ik

Gesloten