LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is de Belgische Argenta-garantieregeling geheel veilig ?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.

bent u tevreden met uw argenta spaarrekening?

ja! die 3,15 % is bijzonder hoog en ik zie geen enkel nadeel
20
36%
ja! die 3,15 % is hoog, maar er zijn enkele nadelen
1
2%
nee! ik raad af om met argenta in zee te gaan
22
39%
ik ben geen klant, maar heb nu wel interesse gekregen
13
23%

Totaal aantal stemmen: 56

supersaver

Re: is de Belgische Argenta-garantieregeling geheel veilig ?

Ongelezen bericht door supersaver »

Argenta Spaarbank NV is al meer dan 50 jaar een onafhankelijke bank met 100% familiaal aandeelhouderschap. Argenta is dus niet beursgenoteerd, en is dus ook niet overgeleverd aan de grillen en speculaties op de beurs.

Zowel in België als in Nederland heeft Argenta een ijzersterke kredietportefeuille, waarbij altijd alleen kredieten zijn verstrekt aan zeer kredietwaardige particuliere cliënten. Ook heeft Argenta niet belegd in hypotheken aan minder kredietwaardige kredietnemers (zgn. sub-prime leningen) en houden zij geen aandelenportefeuille aan.

De huidige RENTE OP DE SPAARREKENING is 4.5%. Dit ZONDER voorwaarden.

Ik heb ben al jaren trouwe klant van Argenta en heb het volste vertrouwen hierin. Daaorm staan mijn pensioen centjes hier nog steeds.

Ali Bensalah

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Spreiden is het devies, spreiden!!!
Er hoeven maar een paar 1000 malloten in een keer hun tegoed van een bank te halen en het is over en sluiten............

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Ali B. heeft helemaal gelijk:
Argenta verdient zijn geld met het uitzetten van aangetrokken spaargeld (direct opvraagbaar) in hypotheken (langlopend). Als veel rekeninghouders het spaartegoed van de rekening aftrekken, dan komt ook Argenta (net zo als alle andere banken!) in liquiditeitsproblemen.

Zet je spaargeld in deze tijd gewoon bij een Nederlandse systeembank (Rabo, ING, Postbank, Fortis/ABN Amro, SNS) dan loop je het minste risico. De overheid zal van deze banken nooit toestaan dat ze zullen omvallen, zoals je bij Fortis/ABN Amro al hebt kunnen zien.

Eneco klant

Ongelezen bericht door Eneco klant »

Zet je spaargeld in deze tijd gewoon bij een Nederlandse systeembank (Rabo, ING, Postbank, Fortis/ABN Amro, SNS) dan loop je het minste risico. De overheid zal van deze banken nooit toestaan dat ze zullen omvallen, zoals je bij Fortis/ABN Amro al hebt kunnen zien.
Is SNS (inclusief Reaal en ASN) ook een systeembank? Zo ja, dan heb ik nog een extra reden om vooral bij ASN te blijven sparen...!

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Spreiden is het devies, spreiden!!!
Er hoeven maar een paar 1000 malloten in een keer hun tegoed van een bank te halen en het is over en sluiten............
Zeer mee eens. Verder is het verstandig om flink wat contanten aan te houden voor het geval er ergens een 'run op de bank' ontstaat en de geldautomaten leeg raken. In dat geval is er nog de mogelijkheid om de eerste levensbehoeften te betalen.
Ik betwijfel of SNS Bank zal worden gezien als systeembank. Argenta zal in ieder geval niet als systeembank worden aangemerkt.

Wim2007

Is SNS (inclusief Reaal en ASN) ook een systeembank? Zo ja, dan heb ik nog een extra reden om vooral bij ASN te blijven sparen...!
Waarschijnlijk is het enige voordeel dat ASN en SNS Bank een afzonderlijke bankvergunning hebben. Altijd handig wanneer men eventueel een beroep moet doen op het depositogarantiestelsel.

Eneco klant

Waarschijnlijk is het enige voordeel dat ASN en SNS Bank een afzonderlijke bankvergunning hebben. Altijd handig wanneer men eventueel een beroep moet doen op het depositogarantiestelsel.
Kijk eens aan, de duurzame voordelen van ASN stapelen zich op. Maar dat van die aparte bankvergunning wist ik al. Blijft nog wel de vraag over de SNS en haar dochters als systeembank staan. Met googelen vind je maar weinig hits op dit modewoord. Op de website van dnb ook geen lijstje met systeembanken. Wie weet er echt meer? Gerborgh?

Gerborgh

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Om te weten of een bank een systeembank is, kijk je met name naar het marktaandeel van een dergelijke bank. SNS Bank (met haar dochterondernemingen zoals ASN) heeft op de Nederlandse markt een aandeel van ongeveer 15%. Dat is dusdanig dat als ze zouden omvallen dit zal leiden tot een domino-effect bij andere bankinstellingen. Omvallen van de SNS Groep zie ik dan ook niet snel gebeuren.

"Help elkaar, koop Nederlandsche waar" plaats uw spaartegoed bij één van de Nederlandse banken.

Eneco klant

Mooi, dan blijf ik zeker bij hun dochter ASN Bank. Was toch al niet van plan daar weg te gaan. Als alle banken net als zij duurzaam zouden bankieren voor de wereld van morgen, dan zou er vandaag volgens mij helemaal geen kredietcrisis bestaan. Oh ja rentezoekers op dit forum: de rente is daar 4,75% op een vrij opneembare rekening en 5% op een 1-jaars deposito. Dus als je riscio wilt spreiden en vermijden...!

VENCO dropje

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Eneco, we delen dus weer dezelfde mening.

Wim2007

Om te weten of een bank een systeembank is, kijk je met name naar het marktaandeel van een dergelijke bank. SNS Bank (met haar dochterondernemingen zoals ASN) heeft op de Nederlandse markt een aandeel van ongeveer 15%. Dat is dusdanig dat als ze zouden omvallen dit zal leiden tot een domino-effect bij andere bankinstellingen. Omvallen van de SNS Groep zie ik dan ook niet snel gebeuren.
SNS Bank zet het volgende daarover op hun website: http://www.snsbank.nl/particulier/over- ... -bank.html
(SNS Bank is dus wel een systeembank)
Mooi, dan blijf ik zeker bij hun dochter ASN Bank. Was toch al niet van plan daar weg te gaan. Als alle banken net als zij duurzaam zouden bankieren voor de wereld van morgen, dan zou er vandaag volgens mij helemaal geen kredietcrisis bestaan. Oh ja rentezoekers op dit forum: de rente is daar 4,75% op een vrij opneembare rekening en 5% op een 1-jaars deposito. Dus als je riscio wilt spreiden en vermijden...!
Eerst de desillusie die Icesave heeft opgeleverd verwerken. Daarna open ik er wellicht ook nog eens een rekening.

Consumentt

Ongelezen bericht door Consumentt »

Geen NL deposito garantie bij Argenta.
Voor wie nog steeds denkt dat het niet zo'n vaart zal lopen, kijk nog maar eens goed naar IceSave. Bank met AA rating en van de ene op de andere dag pleite.
Als de Belgen niet meteen over de brug komen bij een failliet van Argenta dan zal Bosje niet opnieuw zo snel in actie komen.
En zeg niet dat het niet vergelijkbaar is.
Op dit moment sta ik nergens meer van versteld. Ook Argenta kan het loodje leggen.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

@ consument

Wat een raaskal....

Belgie zit óók nog eens in BENELUX...

en 100.000 = 100.000 (pér naam)
dus bij en/of 200.000

straks ga je nog zeggen...

tja het blijft een "rotterdamse" bank.. en ík zit in amsterdam..

Consumentt

Ongelezen bericht door Consumentt »

Voor mij is er momenteel nog 1 garantie betrouwbaar en dat is de nationale nederlandse regeling.

België is een ander land en als daar stront aan de knikker komt zullen ze ook daar hun eigen inwoners preferent behandelen.

België heeft ook minder vet op de botten als Nederland, dus de kans dat de Belgen net als de IJslanders niet over de brug komen is aanwezig.

B-

Ongelezen bericht door B- »

Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Op 7 oktober 2008 heeft de Belgische regering aangegeven dat deze Garantieregeling is verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder. Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling.

B-

Argenta is een van de weinige banken die ik persoonlijk voor 100% vertrouw.

Ali Bensalah

Argenta is een van de weinige banken die ik persoonlijk voor 100% vertrouw.
Na de laatste mailing begint dat vertrouwen langzaam enigszins weg te ebben.

Gelukkig had ik m'n hele tegoed naar de Icesave overgeboekt :lol:

---
"win some, lose a lot"

Ianne

Ongelezen bericht door Ianne »

Argenta valt onder de Belgische Collectieve Garantieregeling. Op 7 oktober 2008 heeft de Belgische regering aangegeven dat deze Garantieregeling is verhoogd naar €100.000 per rekeninghouder. Hiermee is de garantie bij Argenta gelijk aan de Nederlandse regeling.
Belgie heeft een enorm hoge staatsschuld. Wat is zo'n garantie waard?

Ali Bensalah

Wat is zo'n garantie waard
Net zoveel als de IJslandse?

IJsland zou ook ondersteund worden vanuit de Scandinavische landen maar voorlopig heeft alleen Rusland wat geschoven voor zover bekend.

Misschien dat de Europese saamhorigheid wat beter is?

B-

Ik heb al mijn spaargeld en dat van mijn vrouw en kinderen overgemaakt naar de Argenta bank en naar de ASN bank. Heb in deze banken het volste vertrouwen. En ik kan het weten, heb zelf heel veel met banken meegemaakt en werk zelf al jaren bij een bank.

Gesloten