LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] rechtszaak energie direct

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

rechtszaak energie direct

Ongelezen bericht door renegade66 »

na maanden discussieren met E.D en I.J is het nu zover dat ze een rechtszaak tegen mij willen starten. ik heb een brief gekregen van een 3de partij, te weten gerechtsdeurwaarder Van Arkel. nou die zijn net zo erg als de andere 2. ik heb een brief gestuurd naar beide partijen met een vraag om uitleg. er wordt gewoon niet gereageerd en Van Arkel is niet bereikbaar. ik zal jullie laten zien waar het om gaat.

Geachte L.S

Na diverse dure telefonische contacten zitten we nog steeds met een probleem die niet opgelost lijkt te gaan worden. Ik zal nog 1 maal een poging wagen.

ik zal deze zin andes formuleren daar mensen het niet begrijpen (Het schijnt dat ik in april 2008 te laat was met betalen van mijn energierekening bij Energie Direct,) in april 2008 kon E.D geen geld afschrijven via automatisch incasso. oké, dat kan een keer gebeuren ik had namelijk net een nieuwe baan, en de betalingen van het salaris liepen niet helemaal zoals was verwacht. Heeft u niets mee te maken waarschijnlijk maar kan gebeuren toch? Alle betalingen vanaf het begin zijn namelijk vlekkeloos verlopen.
Het was mij niet opgevallen omdat ik niet elke dag mijn bankrekening en email controleer.
Plots op 19 mei 2008 zie ik tot mijn schrik dat ik een email heb ontvangen van Intrum Justitia. Ik heb direct contact met ze opgenomen en ook met E.D. Ik kreeg te horen van Intrum justitia dat ik gewoon moest betalen en ook de incassokosten. Bij energie direct kreeg ik te horen dat alle correspondentie nu via Intrum zou gaan. Daarbij werd gezegd dat een herinnering niet wettelijk verplicht is.

Een beetje zichzelf respecterend bedrijf stuurt in zo’n geval netjes een herinnering naar zijn klant(en). Het kost ze namelijk geen klanten en het geeft ze toch een beetje meer aanzien in de toch al moeilijke maatschappij.

Toch zat het me niet lekker en ben een aantal dingen gaan uitzoeken en heb dat ook aangegeven bij beide bedrijven. Ik werd gewoon onbeschoft behandeld door diverse medewerkers en behandeld als een echte wanbetaler.

Na heel wat telefoontjes en email verkeer werd ik in juni gebeld door iemand van Intrum justitia, (helaas weet ik de naam niet meer), de persoon was heel vriendelijk en vroeg mij of ik kon uitleggen wat het probleem was. Na dit gedaan te hebben heeft die meneer mij gevraagd of ik wel bereid was de kosten van E.D te betalen. Dit wilde ik wel maar vroeg “en de incassokosten dan?” E.D was namelijk niet verplicht mij herinneringen te sturen. Dat valt nog te bezien zei die meneer, hij zou dat wel uitvechten met E.D.

Ik heb op 17 juni 2008 het bedrag gelijk overgemaakt naar Intrum Justitia.

Nu krijg ik naderhand nog steeds dreigbrieven ( want zo zie ik het) van Intrum Justitia, of ik de incassokosten wel ff wil betalen? Anders laten we beslag leggen, ze hebben zelfs al informatie bij mijn baas aangevraagd. Dat mag intrum niet eens. Daartoe zijn ze niet bevoegd.“Wet op de privacy”



Nu maanden later blijft Intrum Justitia dwarsliggen, ik vind de incassokosten onterecht en heb ook contact met mijn advocaat hierover gehad, In de voorwaarden van E.D. staat het volgende:

14.7 Indien de contractant die elektrische energie en/of gas
uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier
afneemt, niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, deelt
de leverancier hem dit schriftelijk mee en stelt daarbij een
nieuwe termijn van betaling vast, met dien verstande dat
indien de contractant de leverancier heeft gemachtigd tot
automatische incasso de leverancier gerechtigd is eerst een
tweede poging te doen het verschuldigde te incasseren.
De contractant is de leverancier de in het tarievenblad
bepaalde kosten verschuldigd voor de schriftelijke
herinnering als bedoeld in dit lid.
14.8 De contractant die elektrische energie en/of gas
uitsluitend voor huishoudelijke doeleinden van de leverancier
afneemt, is zonder nadere ingebrekestelling in verzuim indien
ook binnen de in het vorige lid bedoelde nieuwe termijn niet
is betaald.

Volgens de voorwaarden van E.D blijkt dus dat ze een tweede poging moeten ondernemen of een herinnering moeten sturen. Dit is dus absoluut niet gedaan. E.D houd zich dus met andere woorden niet eens aan hun eigen voorwaarden.

Ik heb ze dit ook medegedeeld en ik word gewoon voor leugenaar uitgemaakt. Dit alles heb ik ook aan Intrum gemeld, en ook aangegeven dat de incassokosten dus niet van toepassing kunnen zijn. Het is gewoon of je tegen een betonnen bunkermuur praat. Ik MOET gewoon betalen.

Er wordt volgens zeggen door Intrum eerst een uitgebreid onderzoek verricht voor ze tot incasso overgaan. Dit onderzoek is puur om na te gaan of alles wel juridisch is nagekomen.
Dit blijkt gewoon gezien het bovenstaande totaal niet gebeurd te zijn. En anders wil ik daar een bewijs van zien. Die moet namelijk te overleggen zijn als Intrum zijn werk goed heeft verricht.

Ik heb ook een uitgebreide mail naar E.D geschreven en ook dat loopt op niets uit. Er staan dingen in die niet waar zijn. Volgens zeggen van E.D zou Intrum mij een eerste sommatie per post hebben gestuurd waarop ik geen reactie heb gegeven. Ik kan verzekeren dat dit niet gebeurd cq ontvangen is. Ik heb wel een mail gehad van intrum en hierop heb ik wel degelijk gereageerd.

Er zijn heel veel gesprekken en emails over en weer geweest met Intrum en E.D zonder bevredigend antwoord.

In een email van E.D staan ook nog tegenstrijdige alinea’s in een antwoord op een laatste email van mij en ik citeer weer:

Uit uw bericht heb ik begrepen dat u een betalingsregeling wenst voor het op dit moment openstaande bedrag van EUR 612,12. Omdat het incassobureau de administratieve afhandeling doet m.b.t. betalingsregelingen, beslissen zij of u een regeling van hen krijgt. Aangezien er sprake is van een betalingsachterstand m.b.t. de registratie kosten, incassokosten en rente, hebben zij besloten u geen regeling aan te bieden m.b.t. op het bedrag van EUR 612,12. Indien u bezwaar maakt tegen deze kosten, kunt u informatie in winnen bij: www.nvio.nl.

Om te voorkomen dat de kosten voor u niet hoger oplopen, willen wij u het volgende voorstellen:

De overige kosten van EUR 62,56 kunnen wij bij het bedrag EUR 612,12 optellen. Voor het totaal bedrag van EUR 674,68 zal een betalingsregeling door Intrum Justitia worden aanvaard van 6 termijnen. Door deze regeling te accepteren voorkomt u dat de kosten niet hoger oplopen.

Eerst wordt er geen betalingsregeling geaccepteerd en dan ineens een paar regels verder gaan ze wel accoord!!!!!!

Wij hebben hier op gereageerd dat we daar wel mee akkoord gaan mits wij een bevestiging krijgen per post. En wij betalen de incassokosten nog steeds niet.
Hier wordt niet op gereageerd door geen van beide.

Tevens blijkt nu dat ondanks de afgesproken betalingsregeling er wel incassokosten van EUR 150,- zijn berekend. Sorry maar dit valt allemaal onder hetzelfde dossiernummer en dan mag u niet nog eens incassokosten berekenen en wat al niet meer voor kosten. Tevens was dit ook niet de afspraak met Energie Direct. Wij wilden dit namelijk weliswaar met tegenzin netjes afhandelen met een betalingsregeling.

Nu hebben wij ook die € 110,- ineens niet betaald volgens een medewerker van Intrum en is het bedrag ineens meer dan € 700,-. Mocht die € 110,- wel betaald zijn, dan zijn er wel degelijk extra kosten overheen gekomen op het bedrag van € 674,68. en daar gaan wij natuurlijk weer niet mee akkoord.

Het lijkt mij duidelijk dat er heel erg veel geknoeid word en ik betaal niet eerder dan dat ik een duidelijke omschrijving heb van de te betalen bedragen en waarvoor die bedragen zijn.

Incassokosten zijn: € 37,00 of 150,-

Rente is een paar cent

Maar dan registratiekosten???? En wel € 25,00?

Wat voor registratiekosten?

Ik zal u even op onderstaande wijzen,

Registreren voor interne doeleinden valt onder de normale bedrijfsadministratie en zal dus al bij incassokosten moeten zijn inbegrepen.

Ik vraag nogmaals voor de laatste keer om alles goed uit zoeken, en mij een factuur volledig met omschreven bedragen toe te sturen.

Dit geld voor Intrum Justitia en Energie Direct. Ik geef u 2 dagen om dit te realiseren. Anders ben ik genoodzaakt alle betalingen te bevriezen en gerechtelijke stappen af te wachten.

lange brief maar krijg alleen maar te horen dat ik moet betalen of anders zien we elkaar voor de rechter. ik zou zeggen kom maar op dan.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 09 okt 2008 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

jeepjeeps
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 aug 2008 21:44

Re: rechtszaak energie direct

Ongelezen bericht door jeepjeeps »

Nu dan daar heb je hem ook weer, ook al ben ik best soms wat onbezonnen, ik zweer het, ik heb het echt niet verzonnen. Heb me ook jaren afgevraagd ben ik nu zo een ei… of trek ik het gewoon aan, in elk geval sinds het laatste geval ZIT ik er boven op. Ik vertrouw echt niemand meer en zeker niet als het om geld gaat.
IK heb een chek list qua betalingen, controleer geregeld de bijschrijvingen op mijn bank rek:
Als ik nu met een bedrijf in contact komt, neem ik echt wel even de tijd om hier over te lezen, zelfs de voorwaarden, nu heb ik ook geleerd dat stommen vragen niet bestaan, dat computers geen fouten maken ten zij, deze zijn ingevoerd. Wacht niet af tot dat je bericht krijgt van een incasso, controleer eerst je eigen gegevens, bellen kan maar je wordt er meestal niet wijzer van tenzij het niet anders kan natuurlijk. Schrijven – E-mailen bedoel ik vaak krijg je vrij snel contact plus dat het geregistreerd staat zwart op wit, printen dus en op bergen in een map het kan erg handig zijn. Als je er eens iemand me om de oren wil slaan, spreek woordelijk dan.

Nu dan 19-9 betaal ik een rek: 24-9 is het terug geboekt. Het betreft hier een energie bedrijf, controleer mijn pers. Pag. precies het bedrag staat nog open. Te voldoen. Mail de desbetreffende bijna per Direct een mail terug > Ik hebt u gegeven enz… Zoals u kunt zien… Zelf een maand achter loopt…..
Vraag me af of ze hier van balen ik heb mijn bank afschrift van af/bij boekingen van een jaar gemaild, ik heb elke maand betaald.. Zeker een nieuw contract afgesloten met een incasso ??? ik heb nog geen bericht terug ontvangen, oplichters de energie die er in zit echt een zonde.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: rechtszaak energie direct

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

www.sgc.nl is er ook nog. Maar goed, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

RayWhisperer
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mar 2008 21:42

Re: rechtszaak energie direct

Ongelezen bericht door RayWhisperer »

Hi 'renegade66',

Heb je hele verhaal niet gelezen, maar dat is volgens mij ook niet nodig. Goed dat je in het begin van je betoog al aangeeft dat je zelf nalatig bent gewenst door niet te betalen. Het fascineert mij wel om te lezen dat je het klaarblijkelijk als 'normaal' beschouwd dat jij jouw rekeningen niet tijdig voldoet., of interpreteer ik het verkeerd? Ogenschijnlijk zit je al in een vergevorderd incasso traject, om deze reden trek ik maar even de conclusie dat het niet om slechts één factuur gaat, eerder om meerdere facturen over een langere periode. Snap werkelijk niet wat jouw doel is op dit forum, allereerst heb jij je ‘bewust’ niet gehouden aan de betalingsverplichting, volgens mij heeft jouw energieleveranciers er wel voor gezorgd dat je het warm hebt! Vervolgens confronteert men jou met de feiten, je moet namelijk betalen, lijkt me niet meer als logisch, toch? Na deze confrontatie heb je zo te lezen niets beters te doen dan klagen op dit forum.
Stop met zeuren! Betaal je rekeningen gewoon en ik beloof je dat niemand je meer lastig zal vallen.

Succes ermee.

Groet,
RayWhisperer

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: rechtszaak energie direct

Ongelezen bericht door renegade66 »

hey whisperer,

misschien lijkt het me beter dat je eerst het verhaal leest voor je een conclusie trekt naar iemand, als je goed leest zie je dat ik niet bewust niet betaald heb maar zal het anders formuleren: het gaat namelijk om om een automatisch incasso dat bij niet goed is gelopen doordat mijn geld later was en dat ze mij zonder een herrinering of een tweede poging tot afschrijven, mij gelijk maar een incassobureau op mijn dak hebben gestuurd met allerlei kosten er bovenop. die rekening is allang betaald, alleen de incassokosten niet, en dat was in overleg met iemand van intrum. nu kwam even later mijn eindafrekening en die kon ik niet ineens betalen en heb netjes gevraagd bij E.D om een betalingsregeling en dat was eest niet accoord en later wel maar dat kon alleen geregeld worden via intrum en daar zou ik van intrum bericht over krijgen. en dat is niet gebeurd, nee ze gooien er weer incassokosten overheen terwijl het onder hetzelfde dossiernummer staat als de vorige al betaalde regeling. en dat mag helemaal niet en ik ben het daar ook niet mee eens. is toch belachelijk dat je om een betalingsregeling vraagt omdat je het niet ineens kan betalen en dan gaan ze je ervoor straffen? en zij vangen ff lekker dubbel incasso.

er bestaat nog zoiets als een nederlands rechtssysteem, en ik heb echt wel uitgezocht of het wettelijk mag wat die 2 mallafide bedrijven doen. anders was ik er nooit aan begonnen. daarbij ik heb altijd netjes aan E.D betaald, is nooit fout gegaan op die ene keer na dan. en het ging maar om 1 rekening en die was niet langdurig maar door te vragen om een betalingsregeling voor de eindafrekening werden het er 2. maar volgens jou ben ik dan verkeerd bezig? sorry hoor. en volgens mij is dit forum er om je ervaring met anderen te delen? en als jij dat als klagen ziet, so be it. misschien hoor jij hier wel niet thuis dan.

Gesloten