LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IJslandse Landsbanki

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Bard123
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 sep 2008 21:39

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Bard123 »

Tot nu toe was het nieuws dat de website moeilijk bereikbaar was, maar nu vermoed ik dat ze maandag al de kraan dicht hebben gedraaid. De bevestigingsemail van icesave kreeg ik op 06-10 om 15:10 uur en zojuist nog weer gekeken, maar het geld is nog niet terug.

loesje 2
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 nov 2006 20:05

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door loesje 2 »

Met sparen is ook beleggen, bedoel ik dat banken tegenwoordig beleggen met jou geld.

Je spaargeld kan dan wel gegarandeerd zijn tot 100%, maar ik zie nergens staan hoe lang het duurt voor je,je geld terughebt.

De eerste 20.000 euro moet je krijgen van Ijsland. Het spaar tegoed is hoger dan het hele kapitaal van IJsland. Als IJsland dus niet kan betalen, hoelang duurt het dan voor er een regeling is. Volgens cnn staat IJsland op de rand van een bankroet!

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik heb gisterochtend om 9.00 uur het hele tegoed opgenomen. Kreeg een bevestiging dat het afgeboekt was. Tot nu toe niks op de giro gezien. Ik heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd.

Jack747
Berichten: 411
Lid geworden op: 08 dec 2003 11:48

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Jack747 »

Het ligt eraan hoe je het bekijkt. 20.000,- wordt gegarandeerd door de staat Ijsland. De rest tot 100.000,- door de Nederlandse staat. De Nederlandse Bank gaat spaarders helpen hun tegoed terug te krijgen.

Het massaal opnemen van het geld is juist mede de oorzaak van de problemen. Een bank houdt een veel kleiner eigen vermogen aan om de risico's te kunnen dekken dan 'normale' bedrijven. In Nederland 8%, conform de regel van het BIS.

Bij massale opname komt een bank dan ook heel snel in liquiditeitsproblemen. Men zou er beter aan doen om het geld te laten staan, althans tot 100.000,- Dit is immers gegarandeerd.

groet,

Jack

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »


Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Gordon Brown today vowed to protect British savers who face losing money in the Icesave online bank which collapsed yesterday, and threatened legal action against the Icelandic authorities to force it to honour its obligations.

Icesave, the online British arm of Iceland’s second biggest bank Landsbanki, announced yesterday that its customers could no longer withdraw or deposit money, as Landsbanki was taken into receivership.

The Icelandic government have told me, believe it or not, they have no intention of honouring their obligations there,” Alistair Darling, the Chancellor, told BBC radio.
(bron: The Times)

IJslandse garantie lijkt dus garantie tot aan de deur. De EU zal dat natuurlijk nooit toestaan en de IJslandse regering dwingen om de afgegeven garantie na te komen.

Binnenkort te koop: failliet eiland, mooi gelegen tussen Groenland en Europa. vraagprijs: t.e.a.b? :?

tonw2008
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jul 2008 17:25

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door tonw2008 »

Icesave heeft de kraan sinds maandagmiddag dichtgedraaid
blijkt uit onderstaand artikel.
Dat is balen. Maar ik weet nu tenminste waar ik aan toe ben.


http://www.z24.nl/z24geld/artikel_33899.z24

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Tja, dan ben ik dus toch te laat geweest als er al sinds maandagmiddag geen transacties uitgevoerd zijn.
Wat een chaotische berichten allemaal.
Net op de radio gehoord dat IJsland de garantieregeling weigert voor de Britten en de Nederlanders. Dat kan toch niet? Dat is toch crimineel?
De DNB-site ligt plat.
De ING-bank schijnt de Britse spaartegoeden van de IJslanders te hebben overgenomen. Misschien willen ze de Nederlandse IceSave-spaarders ook wel overnemen? IK ben er niet op tegen in ieder geval. Ik heb mijn buik vol van IceSave, aandelen, Aegon enz.

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door thefxr »


Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door Gerborgh »

De ijsberg is gezonken....

Een bewindvoerder die benoemd is door De Nederlandsche Bank (DNB) heeft het heft in handen genomen. Het personeel op het Amsterdamse Icesave-kantoor, dat een onderdeel is van de gestruikelde IJslandse bank Landsbanki, is naar huis gestuurd.

Inmiddels is de gehele IJslandse bankensector door de IJslandse staat onder curatele gezet. De kleine IJslandse staat is nu op zoek naar geld om de banken van de ondergang te redden. Of dat gaat lukken is de vraag, want ook de IJslandse staat wordt gewantrouwd.

Kan het land met slechts 300.000 inwoners de tientallen miljarden euro's aan bankschulden terugbetalen? Waarschijnlijk zal IJsland een beroep doen op een noodkrediet van het IMF.

In Nederland beheerde Icesave 1,7 miljard euro van zo'n 120.000 rekeninghouders.

Het goede nieuws... DNB heeft inmiddels de adressen van alle spaarders bij Icesave. Rekeninghouders kunnen eind van deze week, begin volgende week een brief in de bus verwachten met nadere informatie over hoe zij hun spaartegoed terug kunnen ontvangen en de hulp die DNB daarbij kan bieden. Het slechte nieuws... daarmee heb je nog niet direct je geld tot je beschikking.
Laatst gewijzigd door Gerborgh op 08 okt 2008 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door thefxr »

jep, ik denk dat je blij mag zijn als je het hele bedrag ooit terugkrijgt, zal wel een jaartje duren ofzo.
eerste 20 k moet van de Ijslandse nationale bank komen, de rest van de DNB tot aan 100.000.
veel succes

merlvh
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 dec 2007 22:50

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door merlvh »

Gerborgh,
Waar heb jij die info vandaan (over een brief van DNB etc)? Klinkt voor mij als nieuwe info.

Ik maak me er niet zo druk over, dat geld komt wel weer terug, echter...
Ik weet niet precies hoeveel erop stond (rentebijschrijving) en baal er van dat er geen inzage is in mijn tegoed. Heeft DNB dat dan wel?

Groet

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door thefxr »


four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Weet iemand hoe het zit als je en/of rekening had bij IceSave? Hoe is het dan geregeld met die garantie?

thefxr
Berichten: 53
Lid geworden op: 11 mar 2007 15:44

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door thefxr »

de eerste 20K moet van de ijslandse nationale bank komen en de rest to 100K van de DNB
de meeste hebben twijfels over de eerste 20K.

Straks NOVA NED2 22.15 uur, gaat over icesave.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Ik heb het filmpje gezien. Jammer dat die mensen een hele smak geld op die bank hebben gezet. Toen ik het erop zette, wist ik dat ik onder de 38.000 euro moest blijven. Meer werd toen niet gegarandeerd. Maar wie had nou verwacht dat die bank om zou vallen? En als IJsland zijn g*t afveegt met die garantieregeling, tja, zoiets kan niemand toch bevroeden? IceSave had toch een vergunning gekregen van de DNB en andere financiële autoriteiten? Dan ga je er toch vanuit dat het een bonafide bank betreft? Niet eentje die na een paar maanden geld binnenhalen ineens de stekker eruit trekt en oprot? Dit is je reinste roof!

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door dasaliz »

Mijn vraag is: wat nu te doen als Icesave klant?

Moet je je ergens melden, bij de Nederlandse Bank of misschien bij de IJslandse regering?

Dat mis ik het meest in alle nieuwsitems op alle verschillende sites die ik volg: wat wordt er van de consument verwacht. Dat kan ik op geen enkele site, inclusief de specia

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

De DNB heeft een tijdelijke website:

http://www.dnb.nl/html/

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door four-eyes »

Misschien willen sommige mensen hun ei kwijt bij de Premier van IJsland?

http://eng.forsaetisraduneyti.is/Contacts/

In de Volkskrant staat dat hij niks wil doen voor de Nederlandse IceSave spaarders: "I am very sorry for them".

http://www.volkskrant.nl/economie/artic ... _kou_staan

merlvh
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 dec 2007 22:50

Re: IJslandse Landsbanki

Ongelezen bericht door merlvh »

Bedankt voor de tip, ik heb een briefje naar de premier geschreven.

Mondjesmaat komt er wel steeds wat nieuwe informatie binnen op internet, maar waar ik mee zit...
- is dat ik niet precies weet wat mijn eindsaldo was bij icesave, hoe kom je daar nou achter?
- of je nu al een beroep kunt doen (proberen dan) op het ijslandse garantiestelsel en HOE je dat dan kunt doen. Dat de DNB wil helpen is wel duidelijk, maar hoe en wanneer??? Liefst stuur ik meteen een brief naar het ijslandse...

Ik ben benieuwd wanneer ik weer wat geld zie...

Gesloten