LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 200 eurobiljet....

Je hebt geen vertrouwen in de euro of juist wel? Geef hier jouw mening.
Rolami

Re: 200 eurobiljet....

Ongelezen bericht door Rolami »

Een biljet van EUR 200,-- is een wettig betaalmiddel. Iedereen hoort dit aan te nemen als betaalmiddel. De kreet "van een biljet van eur 200 en eur 500 hebben we niet terug" houdt alleen maar in dat ze waarschijnlijk geen wisselgeld aanwezig hebben, maar dat lijkt me in de supermarkt zeer onwaarschijnlijk.
Vraag even of ze op papier willen zetten dat ze dit biljet niet willen accepteren en doe daarna aangifte bij de Nederlandse Bank via de plaatselijke politie.

Arie

Ongelezen bericht door Arie »

Beste Rolami,

Zoals ik al eerder heb gezegd hoeft niet iedereen altijd maar alles aan te nemen omdat het een wettig betaalmiddel is ( zie eerdere post). Wel eens je boodschappen afgerekend met je postzegelverzameling ? Is ook weetig betaalmiddel.

Ga jij maar klagen bij de NB, kunnen ze je daar ook uitlachen.

Arie

rdg1314

Ongelezen bericht door rdg1314 »

Arie heeft gelijk: ik heb in mijn studietijd wel eens een kleinigheid met postzegels afgerekend. De winkelier zag er de humor van in en had ze toch nodig. :lol:

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Het feit dat jij ooit eens 1 keer met postzegels betaald hebt, wil nog niet zeggen dat daarmee bewijs geleverd is dat het wettig betaalmiddel is.

Als je nu een wetsartikel zou citeren, dat is geloofwaardiger.

Arie

Beste SJZ en anderen die denken dat er een acceptatieplicht is,

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Gevonden op internet:
Hoewel ook de eurocampagne wel de indruk wekt dat het begrip wettig betaalmiddel juridische consequenties heeft in termen van acceptatieplicht is dat in Nederland niet het geval. Primair geldt contractsvrijheid, gebruik en gewoonte. Hiervan kan afgeweken worden doordat winkelier op winkelruit of boven toonbank duidelijk maakt waarmee betaald kan worden. Elke winkelier kan (en zal) zijn eigen invoeringsscenario opstellen en hanteren.

Dat het concept wettig betaalmiddel overigens nog zo stevig (en verkeerd) verankerd is in de menselijke geest houdt verband met het gegeven dat men produktkenmerken in het betalingsverkeer doorgaans niet accuraat kan reproduceren. Men denkt nog in termen van de oude perceptie. Zo zijn er nu nog steeds de nodige mensen die denken dat het niet mogelijk is om met een bankpas bij de Postbank te pinnen, terwijl dat in medio 1998 al omgezet is.
Dan laten we het hele 'postzegel' verhaal nog maar even buiten beschouwing.

DUS: ER GELDT GEEN ACCEPTATIEPLICHT OID VOOR WETTIGE BETAALMIDDELEN !!!!!

Wat is het toch heerlijk om gelijk te hebben.

Mvg.
Arie

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Beste Arie,

Je richt je nadrukkelijk tot mij, maar ik snap totaal niet waarom. Het enige waar ik om gevraagd heb is: Waar staat dat postzegels wettige betaalmiddelen zijn.
Daar geef jij geen antwoord op, dus waarom richt je je tot mij?

groeten,
Sjoerd

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

excuus, 'k was niet ingelogd, maar de reactie hierboven van "gast" was dus van mij.

groeten,
Sjoerd

Arie

Ow, Ik zie het. Mijn excuses Sjoerd, ik had even door elkaar gehaald wie welke reactie geplaatst had. Mijn reactie was meer gericht op Rolami en anderen. Ik zal op het ' postzegel' verhaal nog terug komen. Postzegels zijn namelijk een wettig betaalmiddel ( maar hoeven dus niet overal geaccepteerd te worden).

Mvg.Arie

ONRECHT.HATER

Ongelezen bericht door ONRECHT.HATER »

Even duidelijkheid scheppen wat wettig en wettig is. Ik heb daarover correspondentie gevoerd met o.a. De Nederlandche Bank. Ook heb ik contakt gehad met het MKB. HIER HEBBEN WIJ NIET VAN TERUG Die stikker kennen de meesten wel en was ook aanleiding om vragen te stellen. Taalkundig gezien kan/mag men dit opvatten als: Dit kunnen we niet wisselen In de praktijk worden de aangeduide biljetten gewoon geweigerd. De Nederlandse Bank heeft te kennen gegeven, dat men b.v. een 200 of 500 mag weigeren, als bij de kassa staat aangegeven, dat men die biljetten niet accepteert. Hier hebben we niet van terug klopt taalkundig niet. Daarover heb ik contakt gehad met het MKB. Zij gaven te kennen, dat het wel algemeen bekend is, dat die biljetten niet worden aangenomen. Daar was ik het dus niet mee eens. Inmiddels zijn er dus WEL stickers met de tekst: Dit biljet accepteren wij niet, met daaronder de afbeelding(en) van 200 en/of 500 Euro biljetten. Met muntgeld is het volgende aan de hand: Volgens de Nederlandsche Bank is een aantal van 50 munten (1 soort of gemixt) nog wettig betaalmiddel: Meer hoeft niet geaccepteerd te worden.

helma

Ongelezen bericht door helma »

tje had ik dat maar eerder geweten.
ik heb jaren op een tankstation gewerkt,en je hebt altijd van de grappemakers die met kleingeld betalen.
voor 20.00 gulden getankt,en dan komen ze met een stapel kleingeld aan stuivers en dubbeltjes en kwartjes.
je bent minuten bezig met tellen en je la met kleingeld puilt uit :evil:
maar je moet wel,anders hebben ze geen geld.
en voor 8.00gulden stuivers is dan echt geen uitzondering.
en het grote briefgeld is ook een ramp.
s'morgensvroeg de eerste 3 klanten een pakje sigaretten betalen met een briefje van hondert gulden,en weg is je wisselgeld.
en daar sta je dan met een kas zonder klein briefgeld.
moet je elke keer naar buiten als er een klant komt en vragen of ze gepast of met de pin betalen,want je kan niet terug geven.
meer klein briefgeld zei je dat?????????????????????????
de verzekering trekt zijn handen terug als er teveel geld in de lade zat bij een overval.
en ik ben al 2 keer overvallen,en gelukkig zat er nooit teveel in de lade want dan ben je zelf verantwoordelijk voor het tegrote bedrag.
want er zijn regels en daar dien je je aan te houden.
dus een klein beetje begrip voor je medemens a.u.b.
:oops: :oops: :oops:

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

hallo Arie,

jouw stukje tekst ging over de invoering van de euro. Je hebt het nog een beetje aangepast zie ik. Uit z'n verband rukken noemen ze dat! bovendien was het een soort column!

Ik heb ook in een winkel gewerkt (nog in het guldentijdperk). Wij konden aan de kassa geen biljetten van f 1000 aannemen, maar deze wel wisselen. In de kluis was immers een veelvoud van dit bedrag aanwezig. Je kunt je klanten wegjagen door het niet te accepteren, maar daarvoor het mijn toenmalige werkgever niet gekozen. Ik begrijp best dat dit voor een benzinepomp niet mogelijk is, maar voor de AH natuurlijk wel.

gr. simon

Gast

Voor de Ah is het ook niet mogelijk net zoals al die andere supermarkten. We hebben namelijk een tijdslot op de kluis. Kunnen we dus niet bij komen. Dus ga je onzin ergens anders verkopen. Trouwens bij de pinautomaat kun je kiezen tussen verschillende biljetten. Doe dat eens. Hoeft niemand zich meer te ergeren.

Simon

Ongelezen bericht door Simon »

dus AH kiest er bewust voor de klanten weg te jagen. Een bewuste keuze, uit (terechte) angst voor overvallen blijkt er een tijdslot op de kluis te zitten.

Als een andere winkel (groter dan AH) besluit geen tijdslot op de kluis te zetten, o.a. zodat ze deze klanten niet wegjagen, verkoop ik opeens onzin.

Bij welke geldautomaat is er biljetkeus? Ik neem aan dat je dat bedoelde met je term 'pinautomaat'.

gr. Simon

marina23

Ongelezen bericht door marina23 »

Ik heb zelf ook als leidingegevende gewerkt bij Bas van der Heyden.
Zij hebben inderdaad heel veel stickers hangen en de caissieres moeten echt de klant er op attenderen dat ze met 200 euro niet kunnen betalen.
Het komt namelijk veel vaker voor dat mensen hun geld 'ff' gaan wisselen.
Het is echt gedaan voor de veiligheid van de caissiere.
Zelf hebben wij nog weleens een oogje dicht geknepen, als het bedrag wat afgerekend moest worden niet te klein was.
Maar wij haalde dit gelijk uit de kassalade, zodat er niet teveel geld in de lade zou zitten.

Ik kan begrijpen dat het irritant is maar U wilt toch ook op een veilige manier werken?

Mr.BB

Ongelezen bericht door Mr.BB »

Hallo kan iemand mij een andwoord geven op de volgende vraag:
Is een gestempelde postzegel ookeen wettig betaal middel en kan je daar ook in de super markt mee betalen.

:) BasBovelander

Gast

Jij wel maar daarvoor ben jij ook een uitzondering.

de euro

Ongelezen bericht door de euro »

om eerlijk te wezen heb ik die nog niet eens gezien hoe ziet dat eruit

ik zie alleen honderd en heb gehoord over 500

Gast

nee mrbb, een gestempelde postzegel heeft geen waarde! Alleen ongestempelde!

s kramer

Ongelezen bericht door s kramer »

Als die biljet vals blijkt te zijn geefj e je naam dan op zodat je hem weer terug kan krijgen?
Want als je als winkelier dit overkomt kun je mooi naar je centen fluiten
En kom nou niet aan met bedrijfsrisico want daar loopt me de schoen van over.
Oke gr sietse

Gast

Het is inderdaad dab een wettig betaalmiddel maar er blijkt heel veel vals geld in omloop te zijn wat niet van echt te onderscheiden is. Maar grote bedrijven zijn daar voor verzekerd en waarom ze het niet aan nemen is gewoon. blijft dus een raadsel. Ik kan me wel voorstellen dat jeals zelfstandige werk zoals eigen zaakje dat je geen biljet aanneemt wat groter is dan €100,- die lijden echt verlies

Gesloten