LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik neem aan dat er bij het pensioenproduct ook een garantie'fonds' is, met een gegarandeerd rendement. En dat er wel is gekeken wat de jaarlijkse premie zou moeten zijn om via dat garantiefonds uit te komen op een pensioen dat vergelijkbaar is met een middelloonregeling. Was toen niet al duidelijk dat de premie wel erg hoog zou moeten zijn? En is er niet vergeleken met andersoortige regelingen en/of andere verzekeraars?

Hoe zit het trouwens met die collectieve en individuele regelingen. Is er bij die collectieve regeling niet een minimaal aantal deelnemers, of een minimaal kostenbedrag? Ik neem aan dat je niet voor bv. maar 1 deelnemer die collectieve regeling kunt nemen. Heb je daar misschien wat informatie over? En voldoet/voldeed je bedrijf aan die voorwaarden?

Ik ben overigens wel bang dat in geval van een ondernemer een rechter toch wat strenger zal kijken dan bij consumenten. Ik denk dat de rechter zal zeggen dat van een ondernemer mag worden verwacht dat hij weet wat voor contracten hij afsluit en dat hij, als hij die kennis niet heeft, kennis opdoet bij professionals die die kennis wel hebben. Of anders gezegd, consumenten moeten meer worden beschermd dan ondernemers.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Hi Kweenie,

Wij vertrouwden de tussenpersoon en hij gaf aan dat dit de beste regeling was. Ik heb de offerte erbij gepakt alleen toen bestond de WFT nog niet helaas. Je kan dus ook zeer weinig vinden over kosten etc en was al helemaal niet transparant.
Op dat moment hadden wij 25 werknemers en het product wat ik geadviseerd had gekregen(semi collectief) is voor maximaal 3 werknemers.

pure oplichting dus

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een bedrijf met 25 werknemers is het sowieso verstandig om voor zulk soort arbeidsvoorwaarde gerelateerde vragen een adviseur in te huren. En dan niet een verkoper van een verzekeraar, maar een echt onafhankelijk adviesburo. Die kan ook beter voor jou situatie bekijken wat goed/slecht is en wat de valkuilen zijn. Zeker als je een pensioenregeling gaat regelen, dat is een contract voor vele jaren en voor relatief hoge bedragen. Ik denk dat je voor een beetje redelijke pensioenregeling voor 25 man jaarlijks tussen de 1 en anderhalf ton kwijt bent, en dat voor vele jaren. Daarbij vergeleken valt het tarief van die adviesburo's in het niets. Wellicht kun je de schade beperken door alsnog zo'n buro in te schakelen.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Kweenie,

Dat is een heel goed advies...alleen mosterd naar de maaltijd.
In de tijd dat het contract was afgesloten waren er nog nauwelijks van dit soort goede onafhankelijke adviseurs..


Groet,
Aby

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door peewee »

SgtMossad,

Zoals inmiddels bekendgemaakt is de AFM bezig met een onderzoek naar de woekerpensioenen (verzekeringsregelingen). Ik ben benieuwd naar wat daar uitkomt. Vermoedelijk alleen een weergave van de HUIDIGE situatie en geen woord over de advisering in de periode tussen circa 1990 en 2005. Meer in zijn algemeenheid blinken de onderzoeken van de AFM méér uit in wat er NIET in staat dan wat er WEL in staat. Overheidsinstanties als de AFM willen blijkbaar altijd de kool en de geit sparen.
Tussen de regels doorlezen van deze rapporten zet echt kritische onderzoekers wel op een spoor van wat er werkelijk aan de hand is of was. Enig nut hebben die onderzoeksrapporten dus wel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door kweenie »

Sgtmossad, mijn advies is gedeeltelijk wel mosterd na de maaltijd, maar wellicht is het toch verstandig om eens met zo'n adviesburo te praten.

Voor de zakelijke markt zijn er overigens al decennia lang adviesburo's. Voor particulieren is het inderdaad nog zoeken naar een speld in een hooiberg naar goede onafhankelijke adviseurs, maar voor het MKB zijn die adviseursburo's er al veel langer. En dat zijn soms ook heel grote kantoren waarnaar het toch niet zo moeilijk zoeken is. Die werken dan wel met een (soms behoorlijk hoog) uurtarief, maar daarmee voorkom je wel situaties zoals waarin jij je nu bevindt. Wellicht kunnen zij nog een goede manier vinden om de schade te beperken.

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Bedankt voor jullie adviezen...


Heeft iemand al by the way meer nieuws over deze verzekeringen?

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door sgtmossad »

Dit zal toch niet vergeten worden door de AFM?

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door Gerborgh »

AFM werkt niet zo snel... :?

riniv74
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 nov 2005 16:05

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door riniv74 »

Peewee, wil je me vertellen wat er mis is met organisaties als pensioendesk?

sgtmossad
Berichten: 34
Lid geworden op: 06 sep 2008 18:20

Re: Nieuwe woekerpolis ontdekking miljoenen euro`s schade! MKB .

Ongelezen bericht door sgtmossad »

:D

Ja de AFM werkt echt niet snel inderdaad. Ik ben uberhaupt nieuwsgierig of ze hier iets mee gaan doen. Volgens mij wil de AFM gewoon rust in de tent. De verzekeraars zijn ondertussen al bezig om de polissen om te zetten. Binnenkort is alles in een rookgordijn verdwenene en is iedereen het vergeten.


Ik hoop dat de consument veel meer beschermd gaat worden tegen dit soort maffia producten!
Hopelijk neemt radar dit nog eens een keer als item in het programma

Gesloten