LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
gerdineg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2008 10:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door gerdineg »

Van Mijn huisarts en psych kreeg ik vorige week citaprolam 40 mg voorgeschreven. Echte,r, na dit forum doorgelezen te hebben was ik redelijk angstig om met dit middel te starten.Maar aangezien het nodig is om van mijn klachten af te komen,heb ik voorgesteld dan maar met 10mg te starten. Zo gezegd zo gedaan. Gister om half 10 mijn eerste pilletje ingenomen. Nog geen 2 uur later kreeg ik een gigantische paniekaanval, er leek een koude wind door mijn armen te waaien, zweten, ontzettende braakneigingen en direkt diarree. Ik ben de dag doorgekomen onder een warme deken, waarna ik tegen de avond een vreselijke hoofdpijn kreeg. Ik ben rond 10 uur maar mijn bed ingedoken met het idee van; kom op, iedereen heeft dit moeten doorstaan, het hoort er allemaal bij. Echter, vannacht werd ik om 1 uur wakker, badend in het zweet, trillen, ZEER zware hoofdpijn uitstralend vanuit mijn nek, en een hartslag van rond de 130 slagen per minuut. Na een uur zo rondgelopen te hebben heb ik uiteindelijk een aantal uurtjes kunnen slapen.Vanmorgen opgestaan, zweterig, plakkerig, hoofdpijn en hoge hartslag.Toch maar even voor de zekerheid de huisartenpost gebeld.De arts daar zei letterlijk ; NU stoppen! Het schijnt dat ik een te heftige reactie( allergie? )op het middel heb. De arts gaf aan de de meeste mensen de eerste week zo nu en dan wat bijwerkingen opbouwen. Maar aangezien het effect bij mij al binnen 2 uur na inname begon, en dan ook nog eens alles tegelijk, houdt dat dus in dat ik niet tegen het middel kan. Hij gaf aan dat als ik toch zou proberen om vandaag nog "door te zetten"en er 1 in zou nemen, ik waarschijnlijk uiteindelijk in het ziekenhuis kan belanden. Nou, daar zit je dan met je goeie gedrag. ik ben iemand die al jaren verschillende medicatie slik, nooit problemen gehad. Ik had me positief ingesteld op dit middel en ben erg geschrokken van wat er nu is gebeurd. Zo zie je maar dat niet iedereen hetzelfde is, en niet iedereen baat heeft bij dit middel. Ik ben blij dat het voor sommige mensen werkt, maar tegelijkertijd zou ik ook zeggen; luister naar je lichaam en luister naar je gevoel. als je denkt dat er iets niet in de haak is, check het dan na! Want het had in mijn geval ook heel anders kunnen aflopen. :!:

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

ja zo is alles bij iedereen anders.

Ik moet zeggen dat ik ook helse dagen heb gehad. en ook lang duurde. Nu ben ik ook op dokters advies van 30 terug naar 20 gegaan. het werd te heftig allemaal. nu heb ik wel HELAAS bijwerkingen omdat ik afbouw. ik heb vandaag de eerste 20 ingenomen, en ik ga het vanaf vandaag 6 weken aanzien/afzien en ga er voor. als ik na 6 weken niet beter ben kap ik er helemaal mee.

Ik heb voorgenomen een dagboek bij te houden. elke dag schrijf ik op mijn angsten, gedrag, wat goed en slecht ging., hoe ik me voel en geef mezelf een cijfer 0/10.

Ik vergeet namenlijk veel en door mijn angsten kan ik heeeeel onrealistisch gaan denken. na 2 weken kan ik voelen/denken alsof ik al 2 weken rot voel terwijl het misschien maar de afgelopen 5 dagen zijn geweest of zo. een dagboekje moet me dus helpen voor komen om anders te denken dan het echt is. Ik kan dan goed terug kijken na 6 weken en een goed oordeel geven of ik vooruit ben gegaan.

liefs

romyxx
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 14:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door romyxx »

hoi andrea68
wat erg he die bijwerkingen in het begin,ik ben nu weer opnieuw begonnen met 10 mg,advies van mijn dokter,hij zei dat 5 mg te weinig was en vandaar bijwerkingen had,ik weet het niet meer hoor
maar gisteravond heb ik 10 mg ingenomen,ik werdt vanmorgen wakker,wederom met veel angst,paniek,zweethanden,misselijk enz
maar probeer nu maar door te zetten

en hoe gaat het nu met jou?

groetjes romy

gerdineg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2008 10:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door gerdineg »

Het is allemaal zeker heftig.
Ik wou in eerste instantie ook met 5 mg beginnen, maar aangezien de psycholoog 40mg had voorgesteld, heb ik toch maar voor 10mg gekozen want dat is best weinig. Dacht ik. Als je beseft dat in de bijsluiter staat dat volwassenen normaalgesproken met 20mg beginnen. Maar als ik nu naga dat ik al binnen enkele uren op 10mg zo heftig reageerde....dan durf ik het risico niet te nemen om dan maar de 20mg te proberen om te zien of het dan beter gaat.Bovendien heeft de weekendarts die ik dus vanochtend gesproken heb mij duidelijk gemaakt dat wanneer ik bij 10mg zo reageer( en dat schijnt op zon eerste dag niet vaak te gebeuren) ik sowieso niet naar 20mg moet aangezien het de klachten alleen nog maar kan verergeren. Ik ben gister en vooral vannacht door een hel gegaan. Ben veel gewend, heb al jaren aangezichtspijn en migraine, dus ik klaag niet snel, maar citaprolam nooit meer! De weekendarts raadde mij een ander middel aan; anafanil. Ik moet maandag met mijn eigen huisarts overleggen of dat kan. Want het kan maarzo zijn dat er toch een bepaald stofje in deze antidepressiva's zit waar ik te sterk op reageer. Aan de andere kant heb ik jaren geleden ivm migraine amitriptyline gehad, en daar had ik echt nauwwelijks bijwerkingen van. Helaas moest ik daar na een aantal maanden mee stoppen aangezien het niet hielp tegen de migraine. De reden dat ik nu medicatie nodig heb is het feit dat ik de laatste weken last heb gekregen van paniekaanvallen in de auto. Echt een ramp. heb 2 keer de auto op de handrem gegooid midden op een snelweg. Kon niet langer. Dus ik hoop dat ik iets anders kan krijgen waar ik wel mee om kan gaan. Maar ik hoop dit echt nooit meer mee te maken. Mijn lichaam kan al niet veel meer hebben heb ik het idee( ben nog steeds zweterig en koortsig van de citaprolam van gisterochtend) dus ik kijk het allemaal eerst maar even aan...voelde me beter zonder medicatie.

Bushokje
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2008 20:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bushokje »

Hoi Robert en anderen,

Heb zelf 2 maanden lang alprazolam 3x 0.25 mg gebruikt.

En het was mij verteld dat ....lam zeer verslavend was, dus dat jij hetal zo lang slikt vind ik een beetje raar van je dokter.

Maar ja jij zit ernu helaas een tijdje mee om er van af te komen.

Kan je wel vertellen dat citalopram het na 2 weken al over nam betreffende alprazolam. Na 1mnd citalopram te gebruiken was ik helemaal af van de alprazolam.

Denk dat jij er iets langer over doet aangezien jij een hogere dosering en het veel langer gebruikt. Maar je komt er absoluut vanaf.

Citalopram heeft veel meer voordelen dan alprazolam, je bent niet meer zo sloom, je hebt niet meer het gevoel dat je een afgestompt voorwerp bent, maar dat je weer normale emoties hebt. Dit geldt voor mij. Hopelijk straks ook voor jouw.

Oh ja en het werkt niet verslavend.

Helaas zit er ook een groot nadeel aan. De sex is 3 maal nix.

In mijn geval werkt het hartstikke goed. Moet nog een maal naar de psycholoog en als het goed is kan ik daarna beginnen met afbouwen.

Slik citalopram nu bijna een jaar. Heb in die tussen tijd wel een groeps therapie gevolgd genaamd Cognitieve gedrags therapie. Die hielp mij zeer goed met het fout denken (piekeren en dan angsten ontwikkelen).

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten

vili
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 09:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vili »

Hallo Allemaal.

@vhid.
ik zie dat je een lagere dosis hebt gekregen.
Ik ben gisteren naar de huisarts geweest, ik moet vanaf vandaag 2 tabl.voor mijn maag nemen i.p.v. 1, omdat ik nog steeds elke dag misselijk ben en maagpijn heb.
En ook vanaf vandaag de citalopram ophogen van 30 naar 40 mg.
Dus vanmorgen meteen begonnen met 2 stuks, ben benieuwd naar de bijwerkingen.

Ik doe dat ook een dagboek bijhouden, dan kan je inderdaad terug kijken.

Groetjes Vili

Robert123
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2008 15:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Robert123 »

Hoi Bushokje en anderen,

Bedankt voor je reactie! Het was namelijk mijn bedoeling om
in contact te komen met mensen die ook ervaring hebben met
het afbouwen van Alprazolam. Ik slik nu 5 dagen Citalopram en heb
wel de bekende bijverschijnselen.Ik heb wel het gevoel dat ik hiermee de Alprazolam mee kan afbouwen, sterker nog ik ben sinds gisteren
daar langzaam mee begonnen en gaat tot op heden goed.
Hopelijk spreek ik je nog een keer Bushokje!

Groeten Robert

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

hey!

@vili!

Raar genoeg heb ik telkens het idee dat 20 echt niet genoeg zou zijn, misschien is dast omdat ik veel mensen hoor over 30 en zelfs 40 mg.
Ik denk dat dat ook 1 van de redenen id waarom ik 30 had aangevraagt, Ik geloofde er heilig in dat dat het beste was. Beginnen met 20, sja...moet ik straks dan hoger opbouwen?

30 viel me zo zwaar. het duurt allemaal ook zo lang he. hoe bevalt het jou nu? heb je nog tegen vallen? ik hoop dat het beter met je gaat. mijn concentratie en geheugen is en nul. voel me net een dom kind!

liefs, helen

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

OK Ik ben nog al para, en ik las op het internet dus wat er precies in je hoofd gebeurd waardoor je dus tijdens een paniekaanval zo raar voelt.

Het blijkt dus (IK WIL NIEMAND BANG MAKEN!!!) Dat de schokken, licht in eje hoofd voelen, flauwvalllen, warmte/heet/opvliegers etc etc die je ervaart tijdens zo'n paniektoeval betekend dat op dat moment hersencellen afsterven die niet meer vervangen kunnen worden. DIT is dus de reden dat je je zo voelt. De paniekaanval is dus je hersens die niet goed functioneren. Waarom? Omdat de bloed toevoeg en zuurstof op dat moment door je angst je hersens flink aan tasten.

Nou ging ik verder door zoeken, en kwam ik op dit filmpje uit.
Kijk ik geloof er nu dus een klein beetje in dat dokters eeeerg makkenlijk doen over paniekaanvallen en dat niemand je eigenlijk verteld wat er op dat moment in je hoofd gebeurd waardoor je je dus zo voelt, en flauw valt.

Dit filmpje is gebaseert op een stikspelletje onder de jeugt. Maar het komt op het zelfde neer. het flauw vallen, te kort aan zuurstof, en de schokken. de hitte.. etc etc.

Het ergste is nog...wij vechten om er van af te komen, en deze domme tieners zijn juist verslaafd aan die gevoel..ze vinden het COOL.

http://www.youtube.com/watch?v=qhdXqr_- ... re=related#

vili
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 09:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vili »

Hoi vhid.

Hoe is het vandaag gegaan met je 20 mg?
Hoe lang ben jij nu bezig met de citalopram?

Ik ben vanmorgen begonnen met 40mg. en ik durf het bijna niet te zeggen ,maar ik heb me vandaag redelijk gevoeld.
Vandaag nog niks gemerkt van bijwerkingen.

Vanmorgen ook gestart met 2 tabl. voor de maag, vandaag ook minder last van de maag gehad en vooral minder misselijk geweest, vanavond de eerste keer sinds weken weer eens warm gegeten.

Hoe gaat het met je 2 kleine kruimeltjes?

Welterusten en groetjes Maril :)

romyxx
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 14:25

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door romyxx »

nou ben dus vanaf gisteren bezig met 10 mg citalopram,ben nu nog angstiger dan ooit,zweet breekt me uit,had vanavond 39.2 koorts
heel duizelig en misselijk,ik weet echt niet meer wat ik moet doen

met 5 mg ging het niet,maar met 10 helemaal niet,als ik me morgen nog zo beroerd voel,bel ik de weekendarts maar op

wordt er stapel gek van,zonder de pillen was het lang niet zo erg

groetjes romy

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

@Vili,

Ik ga waarschijnlijk ook naar 40, dinsdag gesprek met de psyc.
Loop je nog bij maatkracht en psycholoog

@Vhid
Voel jij je al beter zo na je menstruatie

Bianca

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Romy,

De angst die nog erger word is echt normaal. Hoe gek het ook klinkt, je moet echt doorzetten. Voordat ik aan medicatie begon had ik ook paniek. Ik werkte wel gewoon nog maar voor de rest was ik altijd te moe om iets te doen door de aanvallen. maar toen ik dus aan de pillen begon werd mijn angst ook ineens 10 keer zo erg. De hond uitlaten was zelfs al teveel. Ik snap echt wat je voelt, maar het gaat echt over. Dit zijn gewoon de bijwerkingen die je bij elk medicijn hebt. De klachten verergeren in het begin bij elke antidepressiva.

Het is ook juist een teken dat het een juist middel voor je is en dus gaat werken. had je die bijwerkingen niet gehad dan had je die pillen allang weg kunnen flikkeren want het werkt dan gewoonweg niet. Het duurt wel een tijdje voordat je angsten verdwijnen. pas na 8 weken werkt een bepaalde dosis optimaal, en 5 MG is echt wel erg weinig. 20 MG is wel een stuk zwaarder, maar des te sneller gaat het zn werk doen en des te groter is de kans dat het de juiste dosis is. je kan wel eerst 5 MG afwachten en zo in een paar maanden naar 20 gaan ofzo, maar het kan nu juist sneller gaan. neem gewoon 2 keer per dag 10 mg oxazepam. mij heeft het echt geholpen de moeilijke periode door te komen. Als de citalopram werkt kan je met behulp van je psychiater de oxazepam langzaam gaan afbouwen.

heel veel succes in elk geval en hou vol.

groetjes

vhid
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 aug 2008 21:38

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vhid »

hey!!


@BB1: Ik voel me top. Ik ben er weer helemaal nu. Ik heb vandaag een heerlijke dag gehad. Ik voel em altijd beetje angstig rond etens tijd en daarna, ga dan ook het liefst vroeg naar bed.

@Maril:

Hey meid! Ja alles gaat nu goed. 20 mg jeetje wat lijkt dat weinig he! Ik hoop dat het voldoende is. Zo niet dan bouw ik later weer langzaam op als ik goed gewent ben.
ggz viel zwaar tegen, ik ga zelf een maatschappelijk werkster zoeken die mij kan helpen. GGz vond ik onbeschoft en brutaal. Ze keken me echt aan van:" ja je paniek aanvallen, maar daar slik je nu toch war voor? wat doe je hier dan?" Ik zoek zelf iemand waar ik me vertrouwd bij voel.

Ik zie groep sesies niet zitten. Ik schaam me heel erg voor mijn uiterlijk, dit is ook de reden dan ik sociaal me erg terug trek. Ik weet dat als mijn " babyvet" eraf is dat ik me een stuk zekerder voel, maar afvallen is zooooo zwaar!!
en ik krijg zoveel honger van citalopram. Lekker honger, eet het liefst de hele dag chocolade en drink cola. FOUT!!!

Met de kinderen gaat het goed. mijn dochter word 3 nov 3 en mijn zoon word 28 november 2. Ik ga het op 1 dag vieren in de zondag er tussen. feestje voor alleen familie die erg close is, want ik heb GEEN zin om mijn hele dag weg te gooien aan serveren. Wil met mijn kinderen zijn:d!

Winkelen met de kinderen vind ik nog steedts erg eng, maar ik heb een broefje in mijn porto gedaan met mijn adres, telefoon nummers, naam dokters medicatie etc etc. dat geeft me rust. ook hebben mijn kinderen alle 2 nu zo'n leger ketting om met hun adres en naam erop. Ik draag nu ook een armband met touw eraan die vast zit aan de armband die mijn kleintje dan draagt. Mocht ik flauw vallen en er is even niemand in de buurt of zo, kunnen mijn kinderen niet aan de wandel gaan.

Misschien eeerg overdreven, maar ik voel me een stuk rustiger zo.

Ben blij dat het beter gaat met jou nu!
Ik hoop dan ook dat het blijft, het is je zo gegunt, je zit er nu al zo lang mee. Heb jij zelf kinderen> getrouwd??

liefs, helen

BB11
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2008 13:43

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door BB11 »

Hoi vhid (Helen),

Naar welke ggz ben jij geweest, want ik moet dinsdag in Rotterdam.
Fijn dat het beter met je gaat hoor.

Ik ben vandaag lekker naar de dierentuin geweest (Blijdorp). Was wel lekker hoor.

@Maril gaat alles goed, ik zal je morgen even mailen.

@Jannie,
Hoe is het met jou, de pil nog doorgeslikt en al minder last.

Gr. Bianca

krent
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2008 23:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door krent »

hallo

Eindelijk waag ik mij eens op een forum
Ik heb zo het een en ander gelezen en merk dat het bij bijna
iedereen anders is/gaat.
Ik gebruik nu 3 jaar alprazolam en citalopram.
Het starten met citalopram is heel heftig en na 3 dagen
bleek het stukken beter te gaan met behulp van alprazolam
Helaas zit ik nu na 3 jaar nog steeds gedeeltelijk aan de
alprazolam maar heb wel al afgebouwd tot 0,25 per dag
Ook heb ik de citalopram van 30 naar 20 verlaagd maar zie er als
een baksteen tegenop om verder af te( moeten )bouwen!!!!!
De angst dat de angst weer terug komt blijft je bezetten en je voelt
en beleeft het ook zo alsof alles weer heftig terugkomt.
en weet niet meer goed of het van het afbouwen is of omdat je
mindert.
Je geest is bijna niet te beinvloeden en gaat met je aan de wandel
Je hele leven staat weer op de kop terwijl je eigenlijk daar net een
beetje bovenop gekrabbeld was met die medicijnen
Ik heb de alprazolam dan ook met 1 achtste tabletje per 3 maanden
afgebouwd...........dus een zeer langdurige weg die ondanks deze
snelheid nog moelijk genoeg was.
De citalopram ging me iets beter af al zei mijn omgeving er veel
last van te hebben. Ik vang juist de afkickverschijnselen van de
citalopram op met het gebruik van een klein beetje alprazolam
voor mijn gevoel omdat ik de paniek daar nog een beetje mee
kan onderdrukken............of het juist is weet ik niet maar het
geeft mij een beetje steun dat ik die dan nog kan pakken als het
helemaal te verschrikkelijk word voor mijn gevoel

Weten de vrouwen eigenlijk dat het gebruik van deze middelen
(eigenlijk de oorzaak waarom je ze gebruikt) ook heel veel te
maken kan hebben met het slikken van de pil?????
Zo gauw ik weer een pil ging slikken dan draaide ik helemaaaaaal
dol..........dus die is hier allang de deur uit!!!!.......echt niet te geloven
dat daar nooit naar gevraagd wordt. het is waardeloos waardeloos
voor de geest om die dingen te slikken je zal het wel merken als
je ongesteld moet worden dat het dan stukken slechter gaat soms al
een dikke week van te voren en zo gauw je ongesteld bent begint
de ellende weeral na een dag of 3.........je hormonen kunnen ook
heel wat bijdragen aan al de ellende ..zeker weten!!!

En dan die waardeloze sex bij het gebruik van citalopram en alprazolam
alsof je geen gevoel meer hebt.
af en toe eens een sprankeling bij hoge uitzondering
dit is voor mij ook een grote reden om er helemaal vanaf te kunnen geraken alleen is het bij het minderen van de citalopram helemaal
nul komma nul..........dus ook daar moet je weer doorheen!
al met al is het allemaal drama voor mij waar ik graag na al die
jaren voor blijf gaan om er vanaf te komen. alleen duurt het zo vreselijk lang dat afbouwen soms denk je ik stop ineens met alles
dan ben ik er misschien met 3 maanden helemaal doorheen maar
probeer het niet want je gaat fallikant onderuit!!!!....geduld geduld

groet van een medetobbertje.

krent
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 sep 2008 23:29

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door krent »

hallo robert.

Ik las dat jij citalopram heb voorgeschreven gekregen om
alprazolam af te bouwen..

ik gebruik momenteel nog een klein beetje alprazolam om
mijn citalopram af te bouwen...

wat een gekke wereld zeg.

Maar gaat het afbouwen van de alprazolam dan wel een beetje goed?
Ik heb er na 2 dagen al geweldige last van
zeker de angsten komen dan heel heftig terug maar ook mijn
hele lijf reageert erop..........daarom bouw ik maar met 1 achtste
per 3 maanden af!!!..........en jij hoe ga jij dat dan doen?
je slikt het toch ook al anderhalf jaar?
en ga je je dan nu moeten verslaven aan de citalopram?
want ook daar wil je waarschijnlijk dan weer van af?
want het zijn allemaal middelen die het onderdrukken maar niet
genezen hoor!!!....Ok ik kon ook niet zonder maar om nu met
een ander middel te starten wat ook weer zoveel ellende geeft
om het andere af te kunnen bouwen.
lijkt je dat de goed weg?
ben zeer benieuwd hoe het je verder gaat
want het duurt toch een paar dagen voordat je het pas echt
gaat merken dat je gemindert heb.

laat je dat even weten?????

groet krent.

vili
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 aug 2008 09:51

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door vili »

hallo luitjes.

@helen.

Blij voor je dat het nu met de 20mg. beter met je gaat.
Dus het was geen sucses bij het ggz?

Heb je verstandig aan gedaan dat je de kleintjes een ketting hebt omgedaan, is beter voor je eigen gevoel.

Ik lees dat jij honger krijgt van de tabl, bij mij is het net andersom heb helemaal geen eetlust ben 6 kilo afgevallen.

Gaan je kindertjes ook naar de peuterspeelzaal?


@bianca.

ik heb je nog een mailtje gestuurd.

Groetjes Maril.

gerdineg
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2008 10:53

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door gerdineg »

Hai Romy,

ik vraag me af hoe het nu met je gaat?
ik ben inmiddels nu 2 dagen gestopt met de citaprolam, maar heb hou toch zo nu en dan even dit forum in de gaten.
ik herken namelijk helemaal jou reactie op de medicijnen. en ik zie dat je wat reacties terugkrijgt van gebruikers die aangeven dat je er even doorheen moet en dat het er allemaal bijhoort.
zo dacht ik afgelopen week ook toen ik aan de citaprolam begon. maar aangezien ik dus ook , net als jij, koorts kreeg( verhoging) , misselijk en duizelig was etc etc heb ik zaterdag toch -voor mijn eigen geruststelling- de weekendarts gesproken. IK moest dus wel direkt stoppen. hij gaf aan dat normaalgesproken mensen bijv de eerste dag misselijk kunnen zijn, de dagen erna komen er dan steeds wat bijwerkingen bij. Maar bij mij ging het dus te snel. ik had op de 1e dag al zoveel bijwerkingen, dat het gewoon echt gevaarlijk werd. en al helemaal aangezien ik dus ook bijna 39graden verhoging had. ik had ook erg veel last van een klamme huid en handen, rwarm/koude rillingen, erge hoofdpijn en een hele snelle hartslag. De weekendarts zei letterlijk; als je hiermee nog een dag doorgaat, kan je lichaam het niet meer aan en beland je nog in het ziekenhuis. ik ben daar zo van geschrokken aangezien ik op dit forum juist lees dat het er "allemaal"bijhoort. Maar je kan ook ,net als ik ,gewoon een uitzondering zijn. Hou dat alsjeblieft in je achterhoofd?( helemaal als je verhoging/koorts of snelle hartslag hebt!) Ik had gehoopt dat ik, net als de meesten op dit forum, goed zou reageren op dit middel, maar helaas. Ik ben dus na 1 dag "slikken" direkt gestopt. Ben de afgelopen 2 dagen zelfs ZO ziek geweest dat ik de hele dag in bed heb gelegen. Vandaag heb ik pas het idee dat het middel redelijk uit mijn lichaam is verdwenen, en ik moet zeggen; ik ben erg nerveus, zweterig, maar ik ben BLIJ dat ik ervanaf ben. De arts zei nog dat wanneer je stopt met dit middel, na 24 uur pas de helft van het middel uit je lichaam is. Daarna gaat het elke dag iets beter. Hoe ik me nu nl voel is niets vergeleken bij hoe ik me voelde met citaprolam( ik voel me weer helder en beter). Bovendien heb ik nu weer het gevoel dat ik de "oude"weer ben, en ga vanmiddag met mijn huisarts overleggen voor een ander middel. De weekendarts stelde Anafanil voor. ik heb op internet eens gekeken en dat is een zelfde soort SSRI als dit middel, maar misschien reageer ik daar dus wel veel beter op. Ik heb alleen zelf besloten om eerst 2 weken diazepam te gaan gebruiken. Ik ga dit wel overleggen met mijn huisarts, maar ik wil EERST wat rustiger worden van de afgelopen dagen. Het middel heeft een aardige aanslag gedaan op mijn lichaam( en geest) in zon korte tijd, en ik heb het idee dat ik eerst moet bijkomen van een zware griep. Dus eerst rust nemen, en dan misschien over een week of 2 eens kijken welke andere middelen er beschikbaar zijn. Ik hoop dat je wat aan mijn reactie hebt. Onhou dat iedereen anders is, en voor velen werkt dit middel dus, maar er zijn ook mensen( zoals ik ) die spijt hebben dat ze er ooit aan begonnen zijn.
Maar goed, misschien ben je inmiddels dus zelf ook al bij de weekendarts geweest, en misschien gaat het juist nu veel beter met je. Mocht dat zo zijn, dan ben ik erg blij voor je :D Groetjes en sterkte , Gerdine

Robert123
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2008 15:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Robert123 »

Hoi Krent,

Wat jij schrijft is allemaal heel erg herkenbaar. Ik slik inderdaad al
anderhalf jaar alprazolam. Ik slik nu ongeveer een week 20 mg
Citalopram, ik moet zeggen dat het nu wel aardig gaat.
Het punt is dat ik ben begonnen met een ander middel (citalopram) dus, ik merkte op een gegeven moment iedere keer als de Alprazolam was uitgewerkt dat ik me echt verschrikkelijk voelde, duizelig etc etc.
Ik moet wel zeggen dat ik nu de afgelopen week al mijn Alprazolam
dosis al lichtelijk heb verlaagt naar 0,75 mg per dag. En gelukkig voel ik me daar redelijk bij. En tuurlijk is het de bedoeling om uiteindelijk ook van de Citalopram af te komen. Maar gevoelsmatig heb ik ook nog steeds behoefte iedere dag om toch nog enigzins Alprazolam te gebruiken. Ik ben op de goede weg en we zien wel even als de Citalopram volledig is ingewerkt.
Ben wel (blij) dat ik via dit forum mensen ontmoet, die ook (problemen) hebben met Alprazolam.
Lijkt me fijn om nog eens een keer van van je te horen!

Groeten Robert

Gesloten