LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@Maxiem
Dat staat ook bij de meest gestelde vragen geloof ik.
Ik had een dag of 5 geleden een mailtje gestuurd (bellen doe ik niet meer, want ik weiger 10cent per minuut te betalen voor onzin die verteld wordt) met de vraag of het mogelijk was na het ontkoppelen en het ontvangen van de Tancodes voor priverekeningen, over te stappen op papieren Tanlijsten.
Ik dacht dat we er met alle flauwekul van de postbank wel waren, maar nee, nét als je denkt dat je alles wel gehad hebt aan klantonvriendelijkheid, egoistme en arrogantie van de Postbank zetten ze nog even een tandje bij.
Ik kreeg een mailtje terug dat het absoluut onmogelijk is om weer een papieren Tancode lijst te ontvangen. De particulieren die ontkoppeld hebben zijn verplicht om de Tancodes via SMS te ontvangen.
In het mailtje stond een link naar een pagina waar je een vragenlijst in kan vullen.
Dat was niet zo slim want ik heb overal "Slecht" achter gezet en bij de vraag of ik nog verdere inlichtingen had, gezet dat ze maar eens beter naar hun klanten moeten gaan luisteren en voor de gein eens dit forum moeten gaan lezen inplaats van klanten verplichtingen op te leggen en doodleuk te zeggen dat als je geen GSM hebt er maar 1 moet kopen, of 500 euro op de spaarrekening moet storten om dat ding van hun te kunnen ontvangen, dan wel naar een andere bank gaan. Er bij nadenken dat er misschien wel klanten zouden kunnen zijn die de 500 euro prive niet kunnen missen is teveel gevraagd waarschijnlijk.
Ik heb ze dat telefonisch ook al een keer verteld en toen kreeg ik als antwoord dat ik het dan toch van de zakelijke rekening kon halen en dat op de spaarrekening zetten. Hoezo zakelijk en prive ontkoppelen en gescheiden houden vraag je je dan af..
en @ PostbankklantAF heeft gelijk. Ook ik stap over naar een andere bank als de crisis een beetje achter de rug is.
Inderdaad is het incasso gebeuren dan wél weer even lastig.
IJSKOUDE DOUCHE VOOR DE POSTBANK
Dat staat ook bij de meest gestelde vragen geloof ik.
Ik had een dag of 5 geleden een mailtje gestuurd (bellen doe ik niet meer, want ik weiger 10cent per minuut te betalen voor onzin die verteld wordt) met de vraag of het mogelijk was na het ontkoppelen en het ontvangen van de Tancodes voor priverekeningen, over te stappen op papieren Tanlijsten.
Ik dacht dat we er met alle flauwekul van de postbank wel waren, maar nee, nét als je denkt dat je alles wel gehad hebt aan klantonvriendelijkheid, egoistme en arrogantie van de Postbank zetten ze nog even een tandje bij.
Ik kreeg een mailtje terug dat het absoluut onmogelijk is om weer een papieren Tancode lijst te ontvangen. De particulieren die ontkoppeld hebben zijn verplicht om de Tancodes via SMS te ontvangen.
In het mailtje stond een link naar een pagina waar je een vragenlijst in kan vullen.
Dat was niet zo slim want ik heb overal "Slecht" achter gezet en bij de vraag of ik nog verdere inlichtingen had, gezet dat ze maar eens beter naar hun klanten moeten gaan luisteren en voor de gein eens dit forum moeten gaan lezen inplaats van klanten verplichtingen op te leggen en doodleuk te zeggen dat als je geen GSM hebt er maar 1 moet kopen, of 500 euro op de spaarrekening moet storten om dat ding van hun te kunnen ontvangen, dan wel naar een andere bank gaan. Er bij nadenken dat er misschien wel klanten zouden kunnen zijn die de 500 euro prive niet kunnen missen is teveel gevraagd waarschijnlijk.
Ik heb ze dat telefonisch ook al een keer verteld en toen kreeg ik als antwoord dat ik het dan toch van de zakelijke rekening kon halen en dat op de spaarrekening zetten. Hoezo zakelijk en prive ontkoppelen en gescheiden houden vraag je je dan af..
en @ PostbankklantAF heeft gelijk. Ook ik stap over naar een andere bank als de crisis een beetje achter de rug is.
Inderdaad is het incasso gebeuren dan wél weer even lastig.
IJSKOUDE DOUCHE VOOR DE POSTBANK
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Ook ik was verplicht te ontkoppelen
Waardoor ik niet meer prive internet kan bankieren.
Ik verwachtte een brief van de Postbank, met een wachtwoord, zoals op de site stond met een bepaalde briefcode, zodat ik weer kon bankieren via internet.
Die brief kwam dus niet, dus ik na 2 weken maar eens bellen.
Ik moest dus mijn verzonnen wachtwoord daar intikken. LEKKER DUIDELIJK.
Ondertussen stond ik rood en ik kon eindelijk mijn priverekening tevoorschijn toveren, nog even TAN-codes deblokkeren en dan kon ik van mijn internetspaarrekening weer geld storten naar mijn lopende rekening.DACHT IK. FOUT!! Ik moest een mobiel nummer intikken.
Die heb ik dus niet en ben ik ook niet van plan aan te schaffen(wordt je weer op kosten gejaagd).
En een internetspaarrekening kan je alleen via internet beheren.
Dus ik weer bellen, moest ik weer wachten natuurlijk.
Mijn vraag: Hoe kom ik bij mijn geld? Weer wachten
Gelukkig kon ik telefonisch mijn Internetspaarrekening opzeggen en laten overboeken op mijn lopende rekening.
Hun tip, nu kan ik alles pinnen of via papieren overschrijvingen betalen.
Internetbankieren wordt dus niet gestimuleerd.
Ik heb dus een klacht gemaild hierover en dit is hun reactie:
TAN-codes worden per heden alleen nog via de mobiele telefoon verstuurd.
Het ontvangen van de TAN code via de mobiele telefoon om betaalopdrachten via Mijn Postbank.nl goed te keuren is veiliger dan door middel van vooraf per post verstrekte TAN lijsten. Bovendien wordt deze betaalmethode door het merendeel van onze klanten vanwege het gemak verkozen boven de TAN lijst.
Voor uw zakelijke rekening waarbij u gebruik maakt van de papieren TAN-lijst, kunt u deze betaalwijze aanhouden.
Het is toch krom, dat je voor zakelijk bankieren wel een papieren TAN-code lijstkan krijgen en voor je prive-rekening niet.
Voor mijn Prive-rekening ben ik dus genoodzaakt naar een andere bank te stappen, kan ik gelijk naar een aantrekkelijkere rente kijken voor mijn spaargeld.
Waardoor ik niet meer prive internet kan bankieren.
Ik verwachtte een brief van de Postbank, met een wachtwoord, zoals op de site stond met een bepaalde briefcode, zodat ik weer kon bankieren via internet.
Die brief kwam dus niet, dus ik na 2 weken maar eens bellen.
Ik moest dus mijn verzonnen wachtwoord daar intikken. LEKKER DUIDELIJK.
Ondertussen stond ik rood en ik kon eindelijk mijn priverekening tevoorschijn toveren, nog even TAN-codes deblokkeren en dan kon ik van mijn internetspaarrekening weer geld storten naar mijn lopende rekening.DACHT IK. FOUT!! Ik moest een mobiel nummer intikken.
Die heb ik dus niet en ben ik ook niet van plan aan te schaffen(wordt je weer op kosten gejaagd).
En een internetspaarrekening kan je alleen via internet beheren.
Dus ik weer bellen, moest ik weer wachten natuurlijk.
Mijn vraag: Hoe kom ik bij mijn geld? Weer wachten
Gelukkig kon ik telefonisch mijn Internetspaarrekening opzeggen en laten overboeken op mijn lopende rekening.
Hun tip, nu kan ik alles pinnen of via papieren overschrijvingen betalen.
Internetbankieren wordt dus niet gestimuleerd.
Ik heb dus een klacht gemaild hierover en dit is hun reactie:
TAN-codes worden per heden alleen nog via de mobiele telefoon verstuurd.
Het ontvangen van de TAN code via de mobiele telefoon om betaalopdrachten via Mijn Postbank.nl goed te keuren is veiliger dan door middel van vooraf per post verstrekte TAN lijsten. Bovendien wordt deze betaalmethode door het merendeel van onze klanten vanwege het gemak verkozen boven de TAN lijst.
Voor uw zakelijke rekening waarbij u gebruik maakt van de papieren TAN-lijst, kunt u deze betaalwijze aanhouden.
Het is toch krom, dat je voor zakelijk bankieren wel een papieren TAN-code lijstkan krijgen en voor je prive-rekening niet.
Voor mijn Prive-rekening ben ik dus genoodzaakt naar een andere bank te stappen, kan ik gelijk naar een aantrekkelijkere rente kijken voor mijn spaargeld.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Wat een frustratie, wat een frustratie, lach me rot hier.
Tan codes via de sms, het handigste internetbankier systeem dat ik ken. Ben ook klant van Rabo, ben sinds een jaar ook Postbank klant geworden en ik maak nu steeds meer gebruik van mijnpostbank.nl dan van rabobank internetbankieren, simpelweg omdat ik mijn mobiel altijd bij me heb, en mijn random reader niet. En storingen? Iedereen klaagt erover maar waarom heb ik er dan nog nooit last van gehad?
Echt mensen, de helft van wat er hier gepredikt wordt op het forum raakt kant noch wal, en ik kan het weten (bedenkt zelf maar waarom)
Tuurlijk voor ouderen en voor mensen in het buitenland was een tanlijst ideaal. Maar sommigen van jullie geven aan wel een zakelijke rekening te hebben, maar geen mobiele telefoon. Begin me dan sterk af te vragen hoe jullie de ondeneming/zaak/bedrijf runnen.
En noble
Zoek een leven!
Zo dat wilde ik even kwijt, zie jullie reactie graag tegemoet!
Tan codes via de sms, het handigste internetbankier systeem dat ik ken. Ben ook klant van Rabo, ben sinds een jaar ook Postbank klant geworden en ik maak nu steeds meer gebruik van mijnpostbank.nl dan van rabobank internetbankieren, simpelweg omdat ik mijn mobiel altijd bij me heb, en mijn random reader niet. En storingen? Iedereen klaagt erover maar waarom heb ik er dan nog nooit last van gehad?
Echt mensen, de helft van wat er hier gepredikt wordt op het forum raakt kant noch wal, en ik kan het weten (bedenkt zelf maar waarom)
Tuurlijk voor ouderen en voor mensen in het buitenland was een tanlijst ideaal. Maar sommigen van jullie geven aan wel een zakelijke rekening te hebben, maar geen mobiele telefoon. Begin me dan sterk af te vragen hoe jullie de ondeneming/zaak/bedrijf runnen.
En noble
Zoek een leven!
Zo dat wilde ik even kwijt, zie jullie reactie graag tegemoet!
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@HSfanatic werkt bij de ING zeker? (geintje)
Ik kan alleen voor mezelf spreken uiteraard. Ik heb een webwinkel en gebruik míjn GSM alleen voor zakelijk. Als ik bijvoorbeeld met vakantie ga of familiebezoek, dan neem ik míjn GSM niet mee. Waarom zou ik? Mijn man heeft dan die van hem bij zich en dan alleen voor nood gevallen.
Mij gaat het ook niet zozeer om het ontvangen van Tancodes op de GSM. Mij gaat het meer om het feit dat we geen keuze meer hebben of we dat wel willen ja of nee. Het is toch belachelijk dat een dienstverlenende organistatie (wat een bank tenslotte toch is) je verplichtingen op gaat leggen over hoe jij je zaken wil regelen? Al we de keuze hadden gehad of we de papieren lijst of de GSM gebruiken voor de Tancodes had er niet zoveel ellende ontstaan denk ik.
Het is gewoon (althans bij mj) het feit dat ik ergens toe verplicht wordt wat ik niet wil.
En dan dat gezeur van eerst koppelen (hartstikke makkelijk, 1 Tancodelijst voor alles. Ideaal) en dan na een paar jaar weer ontkoppelen met een hoop gezeur en toestanden er om heen. Klopt echt niets van.
én HSfanatic er zijn inderdaad nog mensen (ook zakelijk) die géén GSM hebben en er ook geen willen. En nu mag jij je afvragen hoe ik dat weet.
Ik kan alleen voor mezelf spreken uiteraard. Ik heb een webwinkel en gebruik míjn GSM alleen voor zakelijk. Als ik bijvoorbeeld met vakantie ga of familiebezoek, dan neem ik míjn GSM niet mee. Waarom zou ik? Mijn man heeft dan die van hem bij zich en dan alleen voor nood gevallen.
Mij gaat het ook niet zozeer om het ontvangen van Tancodes op de GSM. Mij gaat het meer om het feit dat we geen keuze meer hebben of we dat wel willen ja of nee. Het is toch belachelijk dat een dienstverlenende organistatie (wat een bank tenslotte toch is) je verplichtingen op gaat leggen over hoe jij je zaken wil regelen? Al we de keuze hadden gehad of we de papieren lijst of de GSM gebruiken voor de Tancodes had er niet zoveel ellende ontstaan denk ik.
Het is gewoon (althans bij mj) het feit dat ik ergens toe verplicht wordt wat ik niet wil.
En dan dat gezeur van eerst koppelen (hartstikke makkelijk, 1 Tancodelijst voor alles. Ideaal) en dan na een paar jaar weer ontkoppelen met een hoop gezeur en toestanden er om heen. Klopt echt niets van.
én HSfanatic er zijn inderdaad nog mensen (ook zakelijk) die géén GSM hebben en er ook geen willen. En nu mag jij je afvragen hoe ik dat weet.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Mij gaat het meer om het feit dat we geen keuze meer hebben
hoeveel keuzes heb je bij andere banken??
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
het verschil is dat je eerst een keuze had, en deze keuze nu min of meer verdwijnt. Welk argument je ook gebruikt, het is logisch dat hier tegenstanders van zijn. Wat andere banken aanbieden doet dan ook nu niet ter zake.
ten tweede is het zo dat een aantal zakelijke en prive rekeningen eerst samen gevoegd zijn en nu weer uit elkaar moeten.
De postbank had een hoop problemen kunnen voorkomen door deze groep wel gewoon de keuze voor de papieren tanlijst te geven.
Daarnaast ken ik de problemen van internetbankieren ook niet, heb het wel eens gehad, dat de postbank site plat lag, maar goed met ik weet niet hoeveel miljoen klanten kan dat gebeuren en ook ik vind de gsm tancode ideaal, nooit problemen mee gehad.
ten tweede is het zo dat een aantal zakelijke en prive rekeningen eerst samen gevoegd zijn en nu weer uit elkaar moeten.
De postbank had een hoop problemen kunnen voorkomen door deze groep wel gewoon de keuze voor de papieren tanlijst te geven.
Daarnaast ken ik de problemen van internetbankieren ook niet, heb het wel eens gehad, dat de postbank site plat lag, maar goed met ik weet niet hoeveel miljoen klanten kan dat gebeuren en ook ik vind de gsm tancode ideaal, nooit problemen mee gehad.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Kijk @rvkeuken snapt het.
Ik weet niet hoe andere banken het doen en wat voor keuzes je daar hebt omdat ik nooit bij een andere bank gezeten heb. Ik ben vanaf begin dat ik op eigen benen stond, klant bij de Postbank. En dus ook zakelijk met ze in zee gegaan omdat ik bijna geen problemen met ze had.
Inderdaad af en toe de site plat, maar dat kan overal gebeuren.
Het doet inderdaad niet ter zake wat en hoe andere banken het doen.
Het gaat er om dat er eerst keuze was en nu niet meer.
En dat is gewoon zo krom als maar kan.
Waarom voor je zakelijke rekening wel een keuze hebben en na het ontkoppelen verplicht de Tancodes op een GSM ontvangen.
Het zou klantvriendelijker zijn (zeker voor de klanten die al jaren hun rekening bij de Postbank hebben) als die keuze er wél was.
En daar gaat het dus om. Niet om hoeveel keuze we hebben bij een andere bank. We zitten bij de Postbank en daar hàdden we de keuze. Nu dus niet meer.
Ik weet niet hoe andere banken het doen en wat voor keuzes je daar hebt omdat ik nooit bij een andere bank gezeten heb. Ik ben vanaf begin dat ik op eigen benen stond, klant bij de Postbank. En dus ook zakelijk met ze in zee gegaan omdat ik bijna geen problemen met ze had.
Inderdaad af en toe de site plat, maar dat kan overal gebeuren.
Het doet inderdaad niet ter zake wat en hoe andere banken het doen.
Het gaat er om dat er eerst keuze was en nu niet meer.
En dat is gewoon zo krom als maar kan.
Waarom voor je zakelijke rekening wel een keuze hebben en na het ontkoppelen verplicht de Tancodes op een GSM ontvangen.
Het zou klantvriendelijker zijn (zeker voor de klanten die al jaren hun rekening bij de Postbank hebben) als die keuze er wél was.
En daar gaat het dus om. Niet om hoeveel keuze we hebben bij een andere bank. We zitten bij de Postbank en daar hàdden we de keuze. Nu dus niet meer.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@ HSfanatic
En?? wat kwam bij jou zo hard aan??
Dat je de meeste mensen hier op het RADAR forum niet begrijpt??
laat maar weten, dan proberen ze misschien, je het nogeens uit te leggen.
En?? wat kwam bij jou zo hard aan??
Dat je de meeste mensen hier op het RADAR forum niet begrijpt??
laat maar weten, dan proberen ze misschien, je het nogeens uit te leggen.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Ik begrijp alle reacties beter dan jij denkt, beter dan zou kunnen denken, omdat jij niks over mij weet.
Alleen wat ik hier bij jou zie is dat je hier loopt te zeuren óm het zeuren, ik begin bijna te denken dat jij niet eens postbankklant bent, maar gewoon hier loopt te zeuren omdat je verder niets beters te doen hebt.
Maargoed, we gaan hier niet persoonlijk spelen, het gaat hier om de actie van de postbank om geen tanlijsten meer te verstrekken aan nieuwe particuliere klanten. Dit doen ze omdat sms veiliger is dan een tanlijst. Wel eens van phishingemails en trojan horses gehoord? Als je dit op je computer hebt zitten bestaat de kans dat je na het inloggen op mpb.nl een vals invoerscherm te zie krijgt dat naar 10 tancodes vraagt. Als je een tanlijst hebt, kan je deze (als je niet goed nadenkt) zo klakkeloos invullen. En als je sms hebt??? Niet dus, omdat je pas je tancode krijgt zodra je een overschrijving doet. Je hebt dus niks op voorraad dus is het veiliger.
Alleen wat ik hier bij jou zie is dat je hier loopt te zeuren óm het zeuren, ik begin bijna te denken dat jij niet eens postbankklant bent, maar gewoon hier loopt te zeuren omdat je verder niets beters te doen hebt.
Maargoed, we gaan hier niet persoonlijk spelen, het gaat hier om de actie van de postbank om geen tanlijsten meer te verstrekken aan nieuwe particuliere klanten. Dit doen ze omdat sms veiliger is dan een tanlijst. Wel eens van phishingemails en trojan horses gehoord? Als je dit op je computer hebt zitten bestaat de kans dat je na het inloggen op mpb.nl een vals invoerscherm te zie krijgt dat naar 10 tancodes vraagt. Als je een tanlijst hebt, kan je deze (als je niet goed nadenkt) zo klakkeloos invullen. En als je sms hebt??? Niet dus, omdat je pas je tancode krijgt zodra je een overschrijving doet. Je hebt dus niks op voorraad dus is het veiliger.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
L.S.,
Ook ik kreeg begin oktober een brief van de Postbank. Het ging over TAN-codes via mobiel.
Ik dacht:
een paar weken geleden was in het nieuws dat er grote hacker-problemen waren met TAN-codes via mobiel: het zal dus wel gaan om een ekskuus-brief, met tegelijkertijd allerlei adviezen hoe je als consument de Postbank kunt helpen om dit soort problemen de kop in te drukken. Let op dit, let op dat, enzovoorts.... .
Maar wat las ik:
" Voor internetbankieren gebruikt u Mijn Postbank nl. in combinatie met een papieren TAN lijst. Een bewezen effectieve en veilige methode. Inmiddels is er een nieuwe methode die nog veiliger is: TAN-code via uw mobiele telefoon. Omdat veilig internetbankieren voor u belangrijk is, vragen wij u nadrukkelijk om over te stappen op TAN-code via mobiel... "
Wat denk ik nu?
Wat bedoelt Postbank met "nog veiliger"? TAN-mobiel was niet veilig, en toch is het nu veiliger dan de papieren TAN-lijst? Is werken met de papieren-TAN-lijst dan bv net zo gevaarlijk als sparen bij ICESAVE? Als ik gewoon met de papieren TAN-lijst blijf werken (omdat ik niet gedwongen wil worden om met een GSM te bankieren) klaagt de Postbank mij dan straks aan als onverantwoordelijk spaarder, omdat ik tegen hun advies in toch met de TAN-lijst ben blijven werken?
Volgens mij behoort het elektronische geldtransactie-systeem bij een Bank gewoon veilig te zijn; en geen keuze te bevatten tussen "veilig" of "nog veiliger"! Ongelooflijk!
Ik vind dit gewoon weer het zoveelste voorbeeld van de enorme klanten-minachting bij de Postbank. Zoals ook de lage rente in ruil voor rentepunten-cadeautjes; en geen verantwoordelijkheid nemen voor de non-service van aldus verkochte Postbank-Computers (zie mijn topic van enkele maanden geleden: "Gaat ING ook de POSTBANK-SHOP overnemen?" dd 12 mei jl)!! Ik moest een jaar lang knokken, om eindelijk een minimaal-fatsoenlijke reactie-brief van de Postbank te ontvangen.
Als het om de oplossing van hun eigen bedrijfsvoering-problemen gaat, dan zijn ze er als de kippen bij om jou brieven te sturen, en van alles te vragen!
Helaas is ook deze TAN-mobiel kwestie weer een voorbeeld, hoe een Bank eigenlijk niet echt weet waarmee ze bezig is. En als het hele Bank-gebeuren dan vastloopt, dan springen de Overheden wel weer bij. Van mijn en van uw belasting-centen. Niet voor niks trouwens, dat de ING/Postbank samen met Aegon (vd woekerpolis) in beeld kwam nadat Bos een reddings-potje van 20 miljard instelde. Te financieren op de geld-markt, en wel met rente die wordt betaald door ons, de belastingbetalers! En geloof maar: die rente is vast een stuk hoger dan de 2.5% internetsparen-rente van de Postbank!
Zo leren die Banken het nooit! Als ik zelf, als fatsoenlijke burger, een klein financieel foutje maak (bv mijn belasting-biljet te laat inlever), dan krijg ik meteen een boete!
Ik ben nog steeds bij de Postbank. Maar een flink deel van mijn Spaargeld had ik reeds voor de Banken-Crisis overgeheveld naar de nederlandse dochter van de turkse AK-bank (zelfde Nederlandse Bank-garanties als de Postbank!) en naar de ASN-bank.
Grapje: Oh, was ik maar een bedelaar. Zijn park-bankje valt niet om! Heeft ook geen gelazer met GSM-bankieren!
Vriendelijke Groet Honda
Ook ik kreeg begin oktober een brief van de Postbank. Het ging over TAN-codes via mobiel.
Ik dacht:
een paar weken geleden was in het nieuws dat er grote hacker-problemen waren met TAN-codes via mobiel: het zal dus wel gaan om een ekskuus-brief, met tegelijkertijd allerlei adviezen hoe je als consument de Postbank kunt helpen om dit soort problemen de kop in te drukken. Let op dit, let op dat, enzovoorts.... .
Maar wat las ik:
" Voor internetbankieren gebruikt u Mijn Postbank nl. in combinatie met een papieren TAN lijst. Een bewezen effectieve en veilige methode. Inmiddels is er een nieuwe methode die nog veiliger is: TAN-code via uw mobiele telefoon. Omdat veilig internetbankieren voor u belangrijk is, vragen wij u nadrukkelijk om over te stappen op TAN-code via mobiel... "
Wat denk ik nu?
Wat bedoelt Postbank met "nog veiliger"? TAN-mobiel was niet veilig, en toch is het nu veiliger dan de papieren TAN-lijst? Is werken met de papieren-TAN-lijst dan bv net zo gevaarlijk als sparen bij ICESAVE? Als ik gewoon met de papieren TAN-lijst blijf werken (omdat ik niet gedwongen wil worden om met een GSM te bankieren) klaagt de Postbank mij dan straks aan als onverantwoordelijk spaarder, omdat ik tegen hun advies in toch met de TAN-lijst ben blijven werken?
Volgens mij behoort het elektronische geldtransactie-systeem bij een Bank gewoon veilig te zijn; en geen keuze te bevatten tussen "veilig" of "nog veiliger"! Ongelooflijk!
Ik vind dit gewoon weer het zoveelste voorbeeld van de enorme klanten-minachting bij de Postbank. Zoals ook de lage rente in ruil voor rentepunten-cadeautjes; en geen verantwoordelijkheid nemen voor de non-service van aldus verkochte Postbank-Computers (zie mijn topic van enkele maanden geleden: "Gaat ING ook de POSTBANK-SHOP overnemen?" dd 12 mei jl)!! Ik moest een jaar lang knokken, om eindelijk een minimaal-fatsoenlijke reactie-brief van de Postbank te ontvangen.
Als het om de oplossing van hun eigen bedrijfsvoering-problemen gaat, dan zijn ze er als de kippen bij om jou brieven te sturen, en van alles te vragen!
Helaas is ook deze TAN-mobiel kwestie weer een voorbeeld, hoe een Bank eigenlijk niet echt weet waarmee ze bezig is. En als het hele Bank-gebeuren dan vastloopt, dan springen de Overheden wel weer bij. Van mijn en van uw belasting-centen. Niet voor niks trouwens, dat de ING/Postbank samen met Aegon (vd woekerpolis) in beeld kwam nadat Bos een reddings-potje van 20 miljard instelde. Te financieren op de geld-markt, en wel met rente die wordt betaald door ons, de belastingbetalers! En geloof maar: die rente is vast een stuk hoger dan de 2.5% internetsparen-rente van de Postbank!
Zo leren die Banken het nooit! Als ik zelf, als fatsoenlijke burger, een klein financieel foutje maak (bv mijn belasting-biljet te laat inlever), dan krijg ik meteen een boete!
Ik ben nog steeds bij de Postbank. Maar een flink deel van mijn Spaargeld had ik reeds voor de Banken-Crisis overgeheveld naar de nederlandse dochter van de turkse AK-bank (zelfde Nederlandse Bank-garanties als de Postbank!) en naar de ASN-bank.
Grapje: Oh, was ik maar een bedelaar. Zijn park-bankje valt niet om! Heeft ook geen gelazer met GSM-bankieren!
Vriendelijke Groet Honda
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@HSfanatic
Het gaat niet alleen om "nieuwe" klanten bij de postbank. Als je al jaaaaren (zowel particulier als zakelijk) moet je de rekeningen ontkoppelen. En dat brengt dus de verplichting met zich mee om de Tancodes voor de pariculiere rekeningen te ontvangen op GSM.
En als je invult dat je dat niet wilt.....jammer dan, dan heb je een geblokkeerde rekening. Dan kun je wel zakelijk met de papieren Tancodeljst de overschrijvingen doen, maar je priverekening is dan geblokkeerd. Dan zijn er natuurlijk klanten die zeggen "Ja maar je kunt meteen een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aan maken en dan kun je erin" dus niet... mijn priverekeningen waren in totaal 2 en halve week geblokkeerd omdat ik geen GSm nummer in wilde vullen.
De gebruikersnaam en het wachtwoord dat ik aangemaakt had, werkte niet want ik had geen GSM nummer ingevuld. ik moest alles nieuw aanvragen en de brief met het wachtwoord ophalen bij het postagentschap.
Dat gedaan en wat denk je? ja hoor ik moest een GSM nummer invullen anders werd mijn rekening geblokkeerd. En dat gebeurde dus. Dan krijg je het gezeur weer helemaal opnieuw. Weer een nieuw wachtwoord aanvragen en ophalen bij het postagentschap.
Toen heb ik toch maar het GSM nummer ingevuld en kon weer bij mijn rekeningen. Nu krijg is steeds bij het inloggen op de zakelijke rekening de mededeling dat ik het beste over kan stappen op TANcodes op de GSM.
Maar bij de zakelijke rekening heb je dan (nog) de keuze om dat te doen of niet. Dat dan weer wél.
Zo ga je toch niet met klanten om? En of de GSM veiliger is? Ik weet het zo net nog niet.
Ik heb het al eerer geschreven geloof ik, maar ik schrijf het nog een keer.
Als alles op het financiele gebied weer wat rustiger is, stap ik over naar een andere bank.
ééntje die wèl weet wat klantvriendelijkheid is en service enzo.
De vraag is nu nog even "Welke bank"
Het gaat niet alleen om "nieuwe" klanten bij de postbank. Als je al jaaaaren (zowel particulier als zakelijk) moet je de rekeningen ontkoppelen. En dat brengt dus de verplichting met zich mee om de Tancodes voor de pariculiere rekeningen te ontvangen op GSM.
En als je invult dat je dat niet wilt.....jammer dan, dan heb je een geblokkeerde rekening. Dan kun je wel zakelijk met de papieren Tancodeljst de overschrijvingen doen, maar je priverekening is dan geblokkeerd. Dan zijn er natuurlijk klanten die zeggen "Ja maar je kunt meteen een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aan maken en dan kun je erin" dus niet... mijn priverekeningen waren in totaal 2 en halve week geblokkeerd omdat ik geen GSm nummer in wilde vullen.
De gebruikersnaam en het wachtwoord dat ik aangemaakt had, werkte niet want ik had geen GSM nummer ingevuld. ik moest alles nieuw aanvragen en de brief met het wachtwoord ophalen bij het postagentschap.
Dat gedaan en wat denk je? ja hoor ik moest een GSM nummer invullen anders werd mijn rekening geblokkeerd. En dat gebeurde dus. Dan krijg je het gezeur weer helemaal opnieuw. Weer een nieuw wachtwoord aanvragen en ophalen bij het postagentschap.
Toen heb ik toch maar het GSM nummer ingevuld en kon weer bij mijn rekeningen. Nu krijg is steeds bij het inloggen op de zakelijke rekening de mededeling dat ik het beste over kan stappen op TANcodes op de GSM.
Maar bij de zakelijke rekening heb je dan (nog) de keuze om dat te doen of niet. Dat dan weer wél.
Zo ga je toch niet met klanten om? En of de GSM veiliger is? Ik weet het zo net nog niet.
Ik heb het al eerer geschreven geloof ik, maar ik schrijf het nog een keer.
Als alles op het financiele gebied weer wat rustiger is, stap ik over naar een andere bank.
ééntje die wèl weet wat klantvriendelijkheid is en service enzo.
De vraag is nu nog even "Welke bank"
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
tan-codes per mobiel zijn veiliger dan de papieren lijst, de mogelijke methode om er misbruik van te maken is gelijk gedicht na bekend worden ervan. Jammer als je de feiten niet kent en ook jammer als je je niet beseft dat het soms noodzakelijk is om over te stappen, veiliger betekent nu doorontwikkeling naar een veiligere methode dan de papieren tan-lijst. De meeste mensen hebben hun mobiel namelijk constant op zak, itt de papieren lijst, die thuis ligt, en sommige mensen vullen als dat gevraagd wordt 10 tancodes in (zie hsfanatic).
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@hsfanatic
nu zien hoelang het duurt dat voordat ie doorheeft dat ik EX postbank/fan ben...
- - - - - - -
rest my case....
kijk nou, d'r wordt er eentje wakker...ik begin bijna te denken dat jij niet eens postbankklant bent,
nu zien hoelang het duurt dat voordat ie doorheeft dat ik EX postbank/fan ben...
- - - - - - -
en:Echt mensen, de helft van wat er hier gepredikt wordt op het forum raakt kant noch wal
Ik begrijp alle reacties beter dan jij denkt
rest my case....
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@ rvkeuken
Op die manier wordt het inderdaad noodzakelijk om over te stappen, maar dan wel naar een andere bank.
En jij vind dat we bij de Postbank nu een doorontwikkeling mee maken? Nou ik niet. Ik vind het terug gaan in de tijd.
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat de Postbank dan wel ING deze klachten (en dat zijn er genoeg zou je zeggen) niet oppikt en een alternatief geeft.
Hoezo ken ik de feiten niet? Volgens mij is het gevoel van veiligheid (in welke vorm dan ook) puur persoonlijk en het gaat me niet zozeer om het wel dan niet veilig zijn alswel om de verplichting de Tancodes na ontkoppeling op je GSM te MOETEN ontvangen."Dáár voel ik me dus niet prettig bij.Jammer als je de feiten niet kent
Hoezo noodzakelijk om over te stappen??? Die begrijp ik niet. Hoe kun je nu a. Een klant ergens toe verplichten en b. het noodzakelijk vinden om de klant geen keuze te laten.jammer als je je niet beseft dat het soms noodzakelijk is om over te stappen
Op die manier wordt het inderdaad noodzakelijk om over te stappen, maar dan wel naar een andere bank.
En jij vind dat we bij de Postbank nu een doorontwikkeling mee maken? Nou ik niet. Ik vind het terug gaan in de tijd.
Wat ik trouwens wel vreemd vind is dat de Postbank dan wel ING deze klachten (en dat zijn er genoeg zou je zeggen) niet oppikt en een alternatief geeft.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
De Postbank wil zelfs de tan-codes niet sms-en naar een vast telefoonnummer, terwijl dat gewoon mogelijk is.
Ik zou dit een prima alternatief vinden.
Nee, je moet en zál een mobieltje nemen als het aan de Postbank ligt.
Ik zou dit een prima alternatief vinden.
Nee, je moet en zál een mobieltje nemen als het aan de Postbank ligt.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Ja @Dydi en als je geen GSM hebt, dan stort je toch gewoon 500 euro op je spaar rekening?
Alsof iedereen dat zo ff heeft liggen in een oude sok ofzo.
Er zijn toch nog altijd mensen die wèl een zaak(je) hebben, maar geen privé reserves om dat soort stunten te kunnen doen.
Als je dat meld bij de Postbank dan krijg je als reactie dat je toch "gewoon" 500 euro van de zakelijke rekening naar de privé spaar rekening kunt storten en dat later weer terug storten. Dan heb je in ieder geval hun "gratis" GSM in huis en kun je toch de Tancodes op GSM ontvangen.
Alsof iedereen dat zo ff heeft liggen in een oude sok ofzo.
Er zijn toch nog altijd mensen die wèl een zaak(je) hebben, maar geen privé reserves om dat soort stunten te kunnen doen.
Als je dat meld bij de Postbank dan krijg je als reactie dat je toch "gewoon" 500 euro van de zakelijke rekening naar de privé spaar rekening kunt storten en dat later weer terug storten. Dan heb je in ieder geval hun "gratis" GSM in huis en kun je toch de Tancodes op GSM ontvangen.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Dydi, ik denk dat sms-en via de vaste lijn veel minder veilig is dan via de gsm. Berichten via de gsm zijn via een zeer complexe methode versleuteld, en kunnen dus niet zomaar worden 'gekaapt', terwijl dat bij vaste telefonie wel kan.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
Beste,
Als de Postbank niet snel kan garanderen - liefst openlijk, ten overstaan van TROS RADAR TV - dat internet-bankieren met de oude TAN-lijsten 100% veilig is, dan ga ik mijn Bankzaken (salaris e.d.)overzetten naar een andere bank.
Hoogstens blijft de Postbank voor mij een soort slapende rekening, alleen vanwege enkele Beleggingsfondsen die ik daar nog heb en die ik niet (zeker nu niet) wil opzeggen.
Ik hoop dat velen hetzelfde doen, als de Postbank door blijft gaan met dit domme gedoe.
Ik dacht al;
voor de zomervakantie had de Postbank een "aanbieding" van een fietsenlampje a 5 euro, wanneer je 500 euro spaargeld wilde storten. Kort daarna kwamen ze met een actie waarbij je ineens voor 25 euro belgeld zomaar een mooie GSM kon krijgen (gratis eigenlijk). Ik vond het al raar, maar nu is dus de aap uit de mouw gekomen. Ze willen iedereen dwingen om per GSM te gaan internet-bankieren, en ze hoopten dat met deze cadeau-aktie minder mensen zouden gaan protesteren.
Wat mij nog het meest stoort aan de Postbank is, dat ze hun klanten behandelen als idioten.
En zijzelf; probeer bij hen maar eens een antwoord te krijgen op een iets moeilijker dan gemiddelde vraag. Dan word je doorverwezen naar andere (soms dure) telnrs. Van het kastje naar de muur. Je komt terecht in een mistige bureaucratie, waar het beruchte UWV niks bij is. Wat zijn we eigenlijk stom met zijn allen, om vrijwillig bij z'on bank te blijven.
Vriendelijke Groet Honda
Als de Postbank niet snel kan garanderen - liefst openlijk, ten overstaan van TROS RADAR TV - dat internet-bankieren met de oude TAN-lijsten 100% veilig is, dan ga ik mijn Bankzaken (salaris e.d.)overzetten naar een andere bank.
Hoogstens blijft de Postbank voor mij een soort slapende rekening, alleen vanwege enkele Beleggingsfondsen die ik daar nog heb en die ik niet (zeker nu niet) wil opzeggen.
Ik hoop dat velen hetzelfde doen, als de Postbank door blijft gaan met dit domme gedoe.
Ik dacht al;
voor de zomervakantie had de Postbank een "aanbieding" van een fietsenlampje a 5 euro, wanneer je 500 euro spaargeld wilde storten. Kort daarna kwamen ze met een actie waarbij je ineens voor 25 euro belgeld zomaar een mooie GSM kon krijgen (gratis eigenlijk). Ik vond het al raar, maar nu is dus de aap uit de mouw gekomen. Ze willen iedereen dwingen om per GSM te gaan internet-bankieren, en ze hoopten dat met deze cadeau-aktie minder mensen zouden gaan protesteren.
Wat mij nog het meest stoort aan de Postbank is, dat ze hun klanten behandelen als idioten.
En zijzelf; probeer bij hen maar eens een antwoord te krijgen op een iets moeilijker dan gemiddelde vraag. Dan word je doorverwezen naar andere (soms dure) telnrs. Van het kastje naar de muur. Je komt terecht in een mistige bureaucratie, waar het beruchte UWV niks bij is. Wat zijn we eigenlijk stom met zijn allen, om vrijwillig bij z'on bank te blijven.
Vriendelijke Groet Honda
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@honda
De 25 euro beltegoed kon je op de GSM zetten die je kon "krijgen" als je 500 euro op je spaarrekening zou storten.
Alleen de GSm met de 25 euro beltegoed zat er niet in.
Ik hoop dat RADAR dit oppakt en ze eens voor de camera haalt, want het lijkt echt nergens op.
De 25 euro beltegoed kon je op de GSM zetten die je kon "krijgen" als je 500 euro op je spaarrekening zou storten.
Alleen de GSm met de 25 euro beltegoed zat er niet in.
Ik hoop dat RADAR dit oppakt en ze eens voor de camera haalt, want het lijkt echt nergens op.
Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.
@ongerust: de feiten niet kennen sloeg op het stukje voor jou, van honda over mobiele tancodes
wij zijn het er beide over eens dat je als klant van een zakelijke/prive rekening die eerst samengevoegd is en nu weer gescheiden moet zijn eigenlijk voor beide gewoon de papieren tancode lijst zou moeten kunnen krijgen.
@honda: zie het eerder genoemde voorbeeld: er worden via phishing 10 tancodes gevraagd, mensen geven die en voila, je rekening is leeg. Met je gsm kan dit niet, want je krijgt geen voorraad, ook de andere mogelijkheid om te stelen via mobiele tancode is onmogelijk gemaakt.
En inderdaad ze willen iedereen het liefst aan de tancode per mobiel helpen, daarbij hebben ze een actie waar je de mobiel gratis krijgt, maar je papieren lijst kan behouden.
Op het 1e voorbeeld na (zakelijk en priverekening) denk ik dat ze een hele nette manier van werken hebben. Als bestaande klant wordt je gepusht om over te stappen, icm een gratis mobieltje bij 500 euro sparen (en als je daar ietswat serieus naar kijkt dan kan bijna iedereen dat), nieuwe klanten krijgen de keuze ook niet (maar wel de keuze om wel of niet voor de postbank te kiezen). Alleen, en dat kom je hier het meest tegen is de gang van zaken rond de zakelijke/prive rekening niet netjes en hebben ze een niet goed functionerende helpdesk.
wij zijn het er beide over eens dat je als klant van een zakelijke/prive rekening die eerst samengevoegd is en nu weer gescheiden moet zijn eigenlijk voor beide gewoon de papieren tancode lijst zou moeten kunnen krijgen.
@honda: zie het eerder genoemde voorbeeld: er worden via phishing 10 tancodes gevraagd, mensen geven die en voila, je rekening is leeg. Met je gsm kan dit niet, want je krijgt geen voorraad, ook de andere mogelijkheid om te stelen via mobiele tancode is onmogelijk gemaakt.
En inderdaad ze willen iedereen het liefst aan de tancode per mobiel helpen, daarbij hebben ze een actie waar je de mobiel gratis krijgt, maar je papieren lijst kan behouden.
Op het 1e voorbeeld na (zakelijk en priverekening) denk ik dat ze een hele nette manier van werken hebben. Als bestaande klant wordt je gepusht om over te stappen, icm een gratis mobieltje bij 500 euro sparen (en als je daar ietswat serieus naar kijkt dan kan bijna iedereen dat), nieuwe klanten krijgen de keuze ook niet (maar wel de keuze om wel of niet voor de postbank te kiezen). Alleen, en dat kom je hier het meest tegen is de gang van zaken rond de zakelijke/prive rekening niet netjes en hebben ze een niet goed functionerende helpdesk.