LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

hallo SvG,

Bedankt voor je positieve bericht. Ik ga morgen inderdaad beginnen om van 150 mg naar 75 mg te gaan en dat in overleg met de huisarts 2 maanden vol te houden. Langzaam afbouwen is mijn uitgangspunt. Ik ben blij te lezen dat jij meer gevoel terugkrijgt en dat je je beter voelt. Hopelijk gaat het mij ook zo. hartelijke groet Antonie

Dummy
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Dummy »

Ik slik ook 225 mg per dag. 75 mg 's morgens en 150'mg 's avonds. Helaas is er bij mij geen sprake van afbouwen want ik kan mij nu redelijk staande houden. Helaas heb ik meer kans dat ik naar een zogenaamd klassiek middel zal moeten overstappen. Hiervoor is dan een opname bij de GGZ nodig omdat het snel afbouwen en clean worden voordat ik een ander middel krijg nogal heel heftig is. Dus afbouwen doe je rustig aan en onder goede begeleiding van een huisarts of GGZ arts of psychiater.

Door de Effexor ben ik wel 10 kilo aangekomen en gezien de hoge dosis is zweten voor mij geen probleem :( . Helaas schijnt dit bij een dosis van 150 mg of hoger niet te voorkomen zijn.

realism
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2008 11:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door realism »

Ik was ook ferm aangekomen, ik had zelfs andere broeken moeten kopen :?

Maar toen ik stopte zijn die kilo's er geleidelijk aan terig afgegaan hoor, maar dat zam wel verschillen van persoon tot persoon.

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Ik zit nu een paar dagen op 75 mg (kom van 150 mg) en wonderwel voel ik me prima. De eerste 2 dagen zelfs heel goed en energiek, daarna een minne dag, erg moe en lusteloos en vandaag vrij redelijk. Ik heb alle berichten op de site gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat bijna ieder lichaam anders reageert op medicijnen. Uiteraard is er veel overlap maar je leest positieve en negatieve berichten en soms is het bij iemand anders net weer een andere beleving. Na jaren van gebruik van AD (eerst seroxat en toen efexor) heb ik er positieve als negatieve ervaringen mee. Het heeft me zeker geholpen om me beter te voelen en te leren omgaan met mijn depressie. Eerdere pogingen om af te bouwen, waren erg moeizaam en vandaar ik nu ook zo verrast ben dat halvering van de medicijnen zonder slag of stoot mogelijk is. Tenminste tot nu toe! De laatste jaren ervoer ik toch gebrek aan gevoel. Je leest het eigenlijk steeds weer op dit forum. Het zombie gevoel. Ook herken ik het behoefte gevoel aan ritme. Doordeweeks prima voelen en in het weekend instorten. Ook herken ik het alcohol(mis)bruik, met gemak meer drinken zonder nare verschijnselen. Daarbij drink ik ook om meer te ervaren, roes/kick! en dit staat juist haaks op elkaar! Het is denk ik een feit dat er van Efexor en alle nieuwe AD medicijnen weinig bekend is over gebruik op lange termijn. Ik ben iemand die het jaren heeft gebruikt en ik heb sterk het gevoel dat ik op gevoelsgebied geen intense momenten meer heb. Ik denk dat afbouwen goed is en ik hoop dat ik als ik clean ben, een manier vindt om om te gaan met mijn chronische "milde" depressie en geen medicijnen meer nodig ben. Als dit wel zo moet zijn dan zal ik me erbij neerleggen, maar ik denk dat je op een gegeven moment toch moet kijken of je niet moet schommelen met doseringen. Het kan net even het verschil betekenen in wel of niet beter voelen. Maar ik ga nu voor een leven met meer gevoel, dus diepere dalen maar ook hoogtepunten en gevoelens van blijheid, dat is me meer waard dan een constant vlakgevoel. Ik voel me daar juist heel ongelukkig bij momenteel. Het is en blijft een gevecht, maar ik ben bereid het aan te gaan en daarbij goed voor mezelf te zorgen. Uiteindelijk moet je dat toch zelf doen! Bedankt voor alle ervaringen. Antonie

Sunshine1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2008 18:10

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Sunshine1 »

Het allerbelangrijkste wat ik geleerd heb als je wilt afbouwen met Efexor is het langzaam te doen! Ik heb ook een cold turkey gedaan maar dat ging niet goed. Ik had de hele dag last van duizelingen, elektrische schokjes in mijn hoofd, was heel erg prikkelbaar :evil: en veel emotioneler. Na 4 dagen cold turkey vond ik het genoeg. Zo wilde ik het niet langer. :(

Ik heb toen eerst weer 2 dagen 37,5 mg geslikt en ben toen langzaam gaan afbouwen. Dat langzaam afbouwen deed ik met 10 korrels minder per capsule per dag en dat is goed gegaan!

Het is nu anderhalve week geleden dat ik ben gestopt en ik voel me goed! Heb af&toe nog last van duizelingen maar dat is heel goed te hanteren. Ook ben ik emotioneler maar dat vind ik niet erg zolang ik ook dit kan handlen wil ik niet meer terug naar Efexor!
:)

Jotelies
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2008 04:59

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Jotelies »

Hallo,

Ik gebruik Efexor sinds een jaar of vijf á zes. (75 mg.). Ik herken wel wat lichte bijverschijnselen die op het forum worden beschreven, en dichtte ze eigenlijk niet toe aan de Efexor. Je wordt ouder (ik ben nu 39) waardoor je lichaam/hormoonhuishouding ook verandert, dus ik weet niet of het daaraan, of aan de Efexor ligt.
In ieder geval is het zo dat, ondanks dat ik nooit aan wat voor medicatie dan ook wilde, ik vrij snel na de start me beter voelde dan ooit. Ik begon te leven ipv overleven, had het gevoel eindelijk normaal te kunnen ademhalen, en gewoon te kunnen 'zijn'. Wat dat betreft ben ik er erg blij mee. Zolang ik me kan heugen, was ik voor die tijd heel onzeker, depressief en angstig. Therapie hielp me daar niet van af.
Ik ben blij met dit forum omdat ik nu weet dat ik met mijn gevoel goed zit over het stoppen: heel, heel langzaam. Ik ga dus ook met mijn huisarts in overleg om hiervoor te zorgen. Want ik heb geen zin in ellendige afkickverschijnselen, en ben met name bang voor het terugkeren van de oude problemen. Ik hóóp dat het gaat lukken, ben het zeker voornemens! Misschien start ik gelijktijdig wel met een flinke Spirulinakuur, oid. Als blijkt dat ik niet zonder Efexor kan (want dat kan het geval zijn als het gaat om depressie/angststoornis veroorzaakt door traumatische ervaringen uit het verre verleden), dan is dat maar zo. Want ik wil me nooit meer zo voelen als tot voor een jaar of zes terug...! De bijwerkingen neem ik dan maar voor lief.
Toch hoop ik heel erg dat ik zonder Efexor kan. I wish myself luck! En iedereen die het gaat proberen.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo,

zoals ik al zei ben ik aan het afbouwen nu 37,5 de afgelopen 3 dagen niets meer ingenomen na jetlag vakantie. Ineens enorm last van griep/ duizelig/misselijk. Of ik heb de griep of het ligt aan medicijnen die ik niet meer innam. Ik heb gelijk weer 37,5 ingenomen en probeer het volgende week nog een keer. Ik ben benieuwd of het dan lukt. Volgens mij blijft die efexor nog lang in je lichaam zitten als je stopt. Hopelijk gaat het lukken en ben ik dan van alles af. Het heeft me geholpen maar nu wil ik weer gaan voelen en beleven want dat mis ik toch echt met efexor het voelen/ruiken/proeven/genieten wordt enorm onderdrukt.

gr.

OteP
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2008 15:13

Re: Efexor

Ongelezen bericht door OteP »

'' Ik probeer ook al jaren van efexor af te komen, maar bepaalde bijwerking houden dit tegen.
Ik krijg golfjes van een soort duizeligheid in mijn hoofd.
Moeilijk te omschrijven.
Ik heb een week geprobeerd geen efexor te nemen maar het het gaat niet weg. Zodra ik een tablet heb genomen is het na een half uur weg. Na 24 uur komt het weer opzetten.
Het is echt irritant.
Mijn huisarts zegt dat ik de tabletten moet halveren en zo afbouwen, maar dat werkt niet echt. Of ik nu een hele neem of een halve. Het blijft hetzelfde.
Enfin, hoe kom ik er af is de hamvraag. Herkent iemand dit?

Groeten,

Jos van Gelder. ''
Dit fenomeen van golfjes van duizeligheid herken ik direct! Ik ben nu sinds 3 dagen geheel gestopt met het medicijn en ik moet zeggen dat ik me de laatste 2 dagen net een zombie voel. Alsof ik gewoon een verminderd bewustzijn heb. Ik neem de dingen wel waar, maar ze komen vertraagd aan in mijn hersenen ofzo.

Ik ben er December vorig jaar mee begonnen om Efexor op t ebouwen 37,5 mg. omdat ik last had van hyperventilatie-aanvallen (spanningen/paniek). Tijdens de opbouw voelde ik me ook nog niet optimaal. Pas toen ik een tijd lang 75 mg. gebruikte voelde ik me eigenlijk best weer goed (afgezien van het feit dat je emotioneel gezien gewoon wordt afgestompt). Bij het afbouwen ervaarde ik dezelfde klachten als nu, alleen duurde dat anderhalve dag ofzo en in veel lichtere mate. Ik hoop dat het nu ook weer vanzelf verdwijnt. Heeft iemand anders nog tips hiervoor? Of heeft iemand dezelfde ervaringen hiermee?

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Heey,
Ben vorige week bij de psychiater geweest en ik ga nu ook na een jaar gebruik afbouwen vanaf 150 mg. Hij zei dat als je de retard variant gebruikt het belangrijk is in gelijke mate af te bouwen en daarna kun je je 14 dagen rot voelen. Hoeft niet natuurlijk. Dus doorzetten allemaal.
Suc6.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

hallo,

vanochtend voor laatste x bij psyc. geweest. Na 2 maanden afbouwen tot 37,5 te hebben gebruikt mag ik nu helemaal stoppen. Ben er echt blij mee geen bijwerkingen meer en hopelijk snel een gezuiverd lichaam. En hopelijk snel de 7 kilo kwijt!! Ben nu op punt dat bijwerkingen meer opvallen dan hulp van medicijn zelf. Probeer het nu op eigen kracht te doen en mezelf positief in te praten. Er zijn geen angsten! Je bent gezond! Etc etc. Efexor heeft bij mij gewerkt en gezorgd dat ik even goed stil heb gestaan bij mezelf. Nu moet het op eigen kracht. Ben benieuwd hoe het gaat.

Dummy
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 feb 2006 18:23

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Dummy »

SvG: mooi resultaat joh en succes bij je laatste stapjes.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Super SvG, heel positief!!
Ik ben vandaag begonnen....van 150 mg naar 75 mg. Voel me wel een beetje licht in mijn hoofd. Doorzetten maar!

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi,

Nou dag 1 zonder efexor best zwaar hoor ben best duizelig en misselijk maar zet gewoon door. Nu merk ik eigenlijk pas hoe sterk dit medicijn is ben benieuwd hoe het met jullie gaat.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

OK, SvG, dag 2 75 mg i.p.v. 150 mg. Vreselijke hoofdpijn, misselijk en duizelig. Denk dat ik maar in bed kruip. Hoe lang duurt dit?? Doorzetten! Suc6.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Toen ik van 150 naar 75 ging heb ik bijna niks gemerkt en ook niet van 75 naar 37,5 maar nu wel. Ik hoor dat het maximaal 2 weken kan duren maar houdt vol en weet dat je lichaam reageert ook al voel je je beroerd. Je bent niet de enige ik ben ook duizelig en misselijk maar slaap gelukkig wel goed. Zoek afleiding en denk niet teveel na.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Nu bijna een week 'clean' duizeligheid wordt al minder maar slaap wel als een blok. Nog wel af en toe warm en grieperig gevoel en beetje prikkelbaar. Hoe gaat het met jullie?

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Ook ik ben af aan t bouwen van effexor, dit na burnout en angst klachten. Ik vertel het heel licht maar ik heb hier echt lang mee gezeten. Wilde eigenlijk niet aan de AD maar er was geen andere oplossing. Nu bijna 2 jaar Effexor geslikt eerst 70mg later 37,5 en nu deel ik de capsules in 2. Dus dagelijks 18,75. (en dat dan verdeeld in 2 porties van 9,375 mg.)

Ik heb ook eerder geprobeerd af te bouwen. Dit is namelijk de 2e keer dat ik Effexor slik. De eerste keer ging het al vrij snel goed. Maar ben gewoon veel te vroeg gestopt. Daarnaast ben ik "cold turkey" afgebouwd en werd (wat ik al meer heb gelezen) erg aggressief en prikkelbaar. Daarnaast was ik extreem moe en futloos en zweette ik me echt helemaal kapot. Had ik een polo aan in de zomer, was ie gewoon helemaal nat.

Nu ben ik in het afbouwen dus veel wijzer geworden. Ik heb lege capsules gehaald bij de apotheek en seresta's (oxazopam) voor de echte zware momenten. Mede hierdoor gaat het afbouwen ook beter. Daarnaast ben ik er erg open over geworden naar mijn vrienden/familie en kenissen wat ook erg veel rust heeft gekregen.

Ook heb ik mijn tijdsindeling nu erg rustig gemaakt. Doe alleen het hoognodige als ik me slecht voel(werken dus)..

Ben nu 2 weken bezig van 37,5 p/d naar 18,75 en merk het toch wel goed. Maar gelukkig heb ik er niet voor gekozen ineens af te bouwen. Dit is iets wat psychologisch al veel meer rust geeft bij mij.

Waar ik nu veel last van heb zijn:

*Erg vermoeid/versufd
*Zweten (zowel handen, voeten als hoofd)
*Het gevoel dat mijn hoofd niet gelijk gaat met mijn hersenen
*haar uitval
*soms lichte spanning/duizelingen


Iip moet dit na de 3e week (deze week) grotendeels over zijn. Dus dat is afwachten.



Ook merk ik trouwens positieve dingen na het afbouwen. Zo begin ik er wel veel beter uit te zien en ik meer zin in sex krijg.

Als deze afbouw lukt, wil ik pas na een maand of 3 weer een klein stapje afbouwen. Ik wil het namelijk zo licht doen dat het geen grote stap kan zijn...
Mensen ervaring met die enorme vermoeidheid en zweten bij afbouwen?
Laatst gewijzigd door Bram1234 op 14 okt 2008 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Bram1234
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 okt 2008 12:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Bram1234 »

Verder ben ik overdag vaak veel te moe.. Om eerlijk te zijn eigenlijk te moe om te werken. En vaak in de avond juist klaar wakker... Vroeg opstaan doe ik al.. Kent ook iemand dit?

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hoi Bram,

Goed dat je de tijd neemt. Ik ben juist veel minder moe nu met Efexor was ik echt enorm moe en trok het echt slecht nu juist meer energie. In de ochtend wel moe en kom moeilijk uit bed, droom veel slaap vast. Neem de tijd succes

Case´82
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2008 14:39

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Case´82 »

Hey,

Zelf gebruik ik al twee jaar 150 mg Efexor voor zware, onbeschrijvelijke, paniekaanvallen. Na twee maanden waren de aanvallen bijna volledig verdwenen. Natuurlijk heb ik er bijwerkingen aan overgehouden zoals hoge spierspanningen, kleine stuiptrekkingen, overmatig transpiratie en wazige dromen. Maar dit zijn peanuts vergeleken de paniekaanvallen, hoewel het natuurlijk erg vervelend is.

Door het gebruik van Efexor (in combinatie met meditatie en andere ontspanningstechnieken) heb ik weer levenskwaliteit en sta ik weer in het leven. Stoppen met Efexor is nog niet bij mij opgekomen.

Ik wens iedereen veel sterkte toe want het is niet altijd even makkelijk!

Gesloten