LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Hoeveel van de mensen hierboven hebben nu echt besloten om over te stappen naar een andere bank?
Kijk je kunt lang blijven klagen over de werkwijze van Postbank maar .... wanneer is "de maat vol"?

@ sei cilindri, heb je al een andere bank definitief gekozen of ben je toch maar bij de Postbank gebleven omdat het zoveel moeite kost?

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

Beste rvkeuken,

Hartverwarmend, hoe je het opneemt voor de Postbank:
" De meeste mensen hebben hun mobiel namelijk constant op zak, itt de papieren lijst, die thuis ligt, en sommige mensen vullen als dat gevraagd wordt 10 tancodes in "
Maar: ik heb mijn GSM niet constant op zak, ik gebruik hem zo weinig mogelijk, en ik wil er gewoon niet mee internet-bankieren. Ik heb een hekel aan GSM's. Jammer, maar de Postbank krijgt mij niet van die hekel af. GSM's kunnen bv ook gemakkelijk afgeluisterd worden, en dergelijke. Stel je voor dat ik hem kwijtraak; wat doet de vinder/dief ermee; en hoelang duurt het eer ik een nieuwe heb en weer kan bankieren?

En het argument, dat sommige mensen 10 codes invullen als daar om gevraagd wordt, bij gebruik van de papieren lijst; de Postbank heeft al vaker haar klanten gewaarschuwd (moeten waarschuwen!) voor gevaarlijke praktijken, en zal dat straks ook moeten doen als er zwakke plekken in het GSM-systeem blijken te zitten.
En tja, blijkbaar is internet-bankieren niet zo veilig als de Postbank ons steeds heeft willen laten geloven! Banken blijken uberhaupt niet zo veilig als men ons wil laten geloven!

Toch zal de Postbank nu duidelijk moeten maken, of het wel/niet 100% verantwoord is om met papieren TAN-lijsten te blijven werken. Als dat niet zo is, dan weten alle klanten die niet willen GSM-Tannen, dat het tijd is om op te stappen bij de Postbank. Dan maar naar de Rabo bv, de ASN, of de AMRO (veilig!)

Groeten Honda

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Sorry @rvkeuken, ik dacht dat het voor mij was.
We zijn het inderdaad eens.

Ik denk dat inderdaad de meesten hier het niet zo vreselijk vinden om de Tancodes op GSM te krijgen.
Maar de manier waarop het opgedrongen wordt en je verder geen keuze hebt. Daar zit het knelpunt.

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

@VENCO dropje
Waarschijnlijk zijn het er heel wat die overstappen als alles op de financiele markt weer stabiel is.
Ik in ieder geval wel.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

@ongerust

waarom nu niet?

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

@ justme1

Eerst vragen hoeveel keuze we hebben bij andere banken, terwijl dat niet terzake doende is en nu vragen waarom ik nu nog niet over stap terwijl ik dat in eerdere postings als duidelijk had gemaakt?
Ik wil niet persoonlijk worden, maar lezen wat er geschreven wordt zou je kunnen helpen antwoord op je vragen krijgen voordat je ze stelt?

Maar ik zal het evengoed nog een keer typen voor je.
De financiele markt is momenteel niet echt stabiel en ik wacht tot het één en ander duidelijker is wat betreft de banken.
Als alles weer "normaal" is op het financiele vlak dan ga ik op het gemak kijken welke bank mij het beste bevalt en mij het meeste te bieden heeft.

En voor het geval er weer een andere voor de hand liggende vraag komt:
Als je een zaak hebt (of het nu groot of klein is) neem je geen risico's die niet nodig zijn.
Zeker op het gebied van de financiën niet. Althans ik niet.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

ik heb ook de brief ontvangen ivm tancode's via de mobiele telefoon
maar ik heb geen mobiel, ik wil geen mobiel al kreeg ik deze gratis, ik heb nu een papierenlijst met tancode's die komt dan te vervallen????
en wat nu????

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@dijkmans: je houdt je papieren tancodes nog, behalve als je ergens hebt aangegeven dat je m per mobiel wilt krijgen.

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Toch zal de Postbank nu duidelijk moeten maken, of het wel/niet 100% verantwoord is om met papieren TAN-lijsten te blijven werken. Als dat niet zo is, dan weten alle klanten die niet willen GSM-Tannen, dat het tijd is om op te stappen bij de Postbank. Dan maar naar de Rabo bv, de ASN, of de AMRO (veilig!)
De tanlijsten zijn net zo veilig als het sms systeem, het is alleen maar hoe je er mee om ga. Als jij je lijst rond laat slingeren op je bureau en daarnaast ook je gebr.naam en wachtwoord ergens hebt opgeschreven, ja dan ben je natuurlijk onwijs stom bezig. Zolang jij je tanlijstje ergens goed hebt opgeborgen en in ieder geval je wachtwoord nergens hebt staan is er helemaal niets aan de hand.

Vergelijk het met je pincode achterop je pinpas schrijven omdat je hem anders niet kunt onthouden, dat doe je gewoon niet, hetzelfde met je toegangscodes en je tancodes.

Veilig internetbankieren heeft 2 kanten, 1 hoe het bij de bank geregeld is, en 2 hoe jij als klant zelf met de spullen omgaat. Reken maar dat punt 1 goed geregeld is, alleen zijn er mensen die met punt 2 niet om kunnen gaan.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Ik heb inmiddels ook een brief gekregen van de Postbank als particulier. Ik ben al zo'n 40 jaar klant bij Postbank, maar zal inderdaad nu ook gaan overstappen en wel om twee redenen:

1. De rentepunten kan je niet opnemen als je geen bankpas hebt, dus waardeloos, want ik wil niet van elke rekening een pas. Dus net waarmee ik het meeste spaar heb ik geen pas. Na briefwisseling blijven zij bij hun standpunt, dus erg klantonvriendelijk.
2. Ik wil GEEN Tan codes via GSM en wel omdat ik alleen zakelijk een GSM hebt en deze dus na werktijd uit wil. Een ieder kan mij via het vaste net bereiken, maar mijn mobiel blijft uit. Kwestie van privacy.

Dus als dit de manier van omgaan is van Postbank, dan neem ik een andere bank. Het schijnt allemaal heel makkelijk te zijn en er is een speciale overstapservice, dus dat gaan we dan maar doen.

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

@dijkmans
Als je een zakelijke rekening gekoppeld had met je priverekening, dan hou je ( maar wie weet voor hoe lang nog) je papieren tancodelijst voor je zakelijke rekening. Ze vragen dan elke keer bij het inloggen wèl of je over wil stappen naar de GSM tancodes, maar je hebt (nog) de keuze of je dat wil. Ergens onderaan staat dan een link om naar je Mijn Postbank account te gaan.

Je priverekening is dan los van de zakelijke rekening en daar ben je dus verplicht om de tancodes op een GSM te ontvangen.
Inmiddels is de aanbieding van de Postbank om de zogenaamde "gratis" mobiel te verstrekken (bij overmaking van 500 euro naar je spaarrekening. Wat dus niet iedereen zo maar even heeft liggen...) van hun site. Dus dat zal ook wel verleden tijd zijn dan.
Als je geen GSM hebt of je vult je nummer niet in, dan wordt je priverekening geblokkeerd door de Postbank en moet je een nieuw wachtwoord aanvragen, waarna je na ontvangst van die brief met dat wachtwoord alsnog een GSM nummer in moet vullen, wil je bij je priverekening kunnen.

En ik dacht dat het zo was dat als je alleen een priverekening hebt, dat je dan de papieren tancodelijst voorlopig houd.
Wél heb je dan de keuze om eventueel over te stappen naar de tancodes op een GSM. (geloof ik)

Ik hoorde van een klant dat "Kassa" het al in een programma aangekaard had maar dat het niets opgeleverd heeft.
Iemand daar iets van gehoord of gelezen?

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

ik heb deze vraag bij de postbank neer gelegd

ik heb geen mobiel en ik wil geen mobiel al krijg ik deze gratis
en wat nu????

hun reactie zal ik hier plaatsen

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

@ Ongerust

Het klopt niet helemaal wat je zegt. Als je zakelijk en privé ging scheiden moest je idd een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord verzinnen voor prive, en een mobiel nummer invullen voor de tancodes.
Als je geen mobiel nummer voor handen had, zou je een activeringscode ontvangen om later alsnog een mobiel nummer te activeren. Maar je zou wel direct moeten kunnen inloggen in mpb.nl particulier. Als dat niet zo was, dan is er bij het inloggen iets niet goed gegaan...

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

HSfanatic werkt bij Postbank of ING? Je zou het haast wel zeggen, gezien de reactie maar oke.

Ik had een gebruikersnaam en wachtwoord verzonnen en geen mobielnummer ingevuld.
Op de activeringscode gewacht. Brief kwam binnen en nee dus. Kon niet inloggen op mijn priverekening.
Postbank Helpdesk gebeld. De activeringscode was helemaal niet nodig volgens de medewerkster.
Op mijn vraag hoe ik nu bij mijn priverekening kwam, was het simpele antwoord dat ik toch een neiuwe gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt had. Jahaaa had ik ook, maar daar kon ik niet mee inloggen.
Ik moest dan maar een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord aanvragen en die zou ik dan opgestuurd krijgen.
Was ook zo. Een week later. Met dat nieuwe spul én de activeringscode kwam ik er nog niet in.
Weer gebeld (en gemaild) en weer moest ik een nieuw wachtwoord en gebruikersnaam aanvragen en die zou ik dan weer opgestuurd krijgen.
Klopte ook. Alles bij elkaar heeft het me 2 en halve week gekost om bij mijn priverekening te kunnen. En uiteraard na invulling van een GSM nummer.
En ik ben niet de enige die deze problemen had zoals je op dit forum kunt lezen.
Reactie op mijn mail naar de Postbank: Helaas verloopt alles nog niet soepel.

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

@ongerust

zeg dame...het zijn gewoon vragen die ik stel of een opmerking die ik maak. Niks persoonlijks of wat dan ook....

Als iemand een argument gaat geven dat er nog maar 1 keuze is, terwijl andere partijen ook maar 1 keuze bieden, vind ik dat persoonlijk niet een goed argument en vind ik het er persoonlijk wel degelijk toe doen...als jij dat anders ziet dan is dat jouw goed recht...goddank leven we nog in een vrij land....

Ik wil niet persoonlijk worden, maar lezen wat er geschreven wordt zou je kunnen helpen antwoord op je vragen krijgen voordat je ze stelt?
En dan wil ik ook niet persoonlijk worden, maar als jij voortaan iets gaat lezen moet je je eerst realiseren dat een woord/zin ook anders geinterpreteerd kan worden, voordat je een bepaalde aanname gaat doen

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

L.S.,

Gisteren was op TROS RADAR TV te zien, dat bedrijven misbruik maken van hun anonieme positie, door sluikreklame toe te passen,

Iets anders wat ook gebeurt, dat is dat werknemers van bv de Postbank in fora op allerlei, vaak vervelende, manieren proberen kritiek op hun bedrijf onschadelijk te maken.
Bijvoorbeeld door mensen uit de tent te lokken; of door middel van een speciaal soort van opmerkingen een rustige inhoudelijke diskussie in chaos te laten uitmonden. Door mensen belachelijk te maken e.d.

Justme1: werk jij bij de Postbank?

Groet HONDA

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

HSfanatic werkt bij Postbank of ING? Je zou het haast wel zeggen, gezien de reactie maar oke.
Feitenkennis de beste :wink:

justme1
Berichten: 105
Lid geworden op: 15 feb 2008 17:01

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door justme1 »

@honda

Nou blijkbaar moet je alles eerst gaan lezen voor je iets gaat vragen, maar als antwoord op je vraag, ja ik heb al aangegeven dat ik daar werk. Ook kun je lezen in eerdere postings die ik heb geplaatst over dit tancode-verhaal, dat ik het zelf ook niet een handige stunt vind van de Postbank.....

Shocking...of niet honda....
Bijvoorbeeld door mensen uit de tent te lokken; of door middel van een speciaal soort van opmerkingen een rustige inhoudelijke diskussie in chaos te laten uitmonden. Door mensen belachelijk te maken e.d.

Een speciaal soort opmerkingen?? chaos??....Waar heb je het in hemelsnaam over?? Ik neem ook gewoon deel aan deze discussie op een normale manier. Of zijn Postbank en Ing medewerkers uitgesloten van deze discussie ofzo. Kan dit namelijk nergens terug vinden..

De enige die een misplaatste opmerking maakt is mevr ongerust zelf...


oh...enne ps...de aanbieding geldt nog steeds, en is ook nog steeds op de site te vinden!!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Mendoza »

@Honda
Ik moest een jaar lang knokken, om eindelijk een minimaal-fatsoenlijke reactie-brief van de Postbank te ontvangen.
Als het om de oplossing van hun eigen bedrijfsvoering-problemen gaat, dan zijn ze er als de kippen bij om jou brieven te sturen, en van alles te vragen!
Heb je die "waardevolle" excuusbrief nog ingelijst honda?

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Ik had niet het idee dat het de bedoeling is dat dit een persoonlijke discussie gaat worden. Het ging en gaat over de Tancodes.

En wat ik vind over die zogenaamde GSM aanbieding is inmiddels wel duidelijk lijkt me.

Gesloten