LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] [Vodafone] Hoge datarekening ondanks blox

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
tm030614
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 mar 2006 22:44

Re: [Vodafone] Hoge datarekening ondanks blox

Ongelezen bericht door tm030614 »

Moet niet gekker worden:
Weet niet wat jij denkt daar uit op te maken, maar er worden geen rechten voor de consument beschreven, alleen rechten voor Vodafone.
artikel 10.4
Indien tarieven niet voorafgaand aan het leveren van een Dienst
worden betaald, brengt Vodafone de verschuldigde kosten in beginsel
maandelijks middels een factuur bij Contractant in rekening
.


Weet niet hoe jij erbij komt dat daar geen rechten voor de consument in staan beschreven, want dat staat er wel degelijk.
Tarieven zijn namelijk niet vooraf bekend, het bedrag dat ik moet betalen wordt immers pas bekend aan het einde van de maand. Daarom betaal ik mijn abonnementkosten ook een maand vooruit en de gebruikerskosten achteraf. Derhalve krijg ik ook een factuur van Vodafone. Als de kosten vooraf bekend zouden zijn hoef ik geen factuur. Punt is dat de kosten niet vooraf bekend KUNNEN zijn, tenzij Vodafone voorspellende gave heeft. Is namelijk totaal afhankelijk van mijn belgedrag.


Als ik zo de algemene voorwaarden is lees dan is dat ook niet echt vast gelegd.
Het is wel degelijk vastgelegd, namelijk in artikel 10 lid 4. Daar staat duidelijk dat Vodafone mij maandelijks middels een factuur de kosten in rekening brengt.

Wat wel is vastgelegd, is dat jij de gegevens van Vodafone moet weerleggen als je het er niet mee eens bent:

Artikel 9 Lid 5 De gegevens van Vodafone zijn beslissend voor de vaststelling van
de verschuldigde bedragen, tenzij wordt aangetoond dat deze gegevens
niet juist zijn.
Jij zegt dus dat ik 'gegevens moet weerleggen'.

Ik heb geen gegevens (factuur) gehad, dus ik kan ze ook niet weerleggen.

Er is door mij niet gesteld dat Vodafone een onjuist bedrag heeft afgeschreven, er is door mij gesteld dat Vodafone geen opheldering kan geven waar deze kosten vandaan komen. Het afgeschreven bedrag komt namelijk met geen enkele factuur overeen. Vodafone schrijft dus een bedrag af wat niet verantwoord kan worden.
Art 9.5 waar jij op doelt heeft betrekking op een foutieve factuur, waar in mijn geval geen sprake van is. Dat heeft dus geen bal met art. 9.5 te maken, zoals jij denkt.

Artikel 9.5 is bedoels als: 'Vodafone zegt dat klant 100 euro heeft gebelt aan 0900 nummers, klant zegt dat dat niet zo is, de klant moet dan aantonen dat hij dat nummer niet gebeld heeft'.

In jouw redenatie kan de volgende situatie ontstaan:

Jij bent klant bij Vodafone, Vodafone schrijft 100 euro van je rekening af. Je krijgt geen factuur/inzage of wat dan ook.
Vodafone mag nu zeggen (volgens jouw interpretatie) --> Bewijs jij als klant maar dat die 100 euro niet terrecht zijn. Hoe ga je dat doen? Een hele kromme interpretatie van jouw kant.
Volgens de AV wordt de verplichting om te betalen niet opgeschort door een klacht of iets dergelijks.
Sorry, maar Vodafone was sinds april zelf in gebreke krachtens haar eigen AV artikel 10 lid 4. Zij heeft nagelaten mij te voorzien van een factuur. Wettelijk gezien kon ik zelf daarna niet meer in gebreke geraken, dat was Vodafone namelijk al.
Het opschorten van mijn betaling was dus wel degelijk terrecht. Vodafone was namelijk zelf in gebreke.

Buiten dat heb ik mijn betalling niet opgeschort door een klacht maar door het feit dat er een bedrag wordt afgeschreven dat niet terugkomt op een factuur. Vodafone boekt dus 'zomaar' geld van mijn rekening af maar kon niet verantwoorden waarom.
Gevolg ALLE factuurgegeven sinds het begin van mijn aansluiting weg.

Hier is Vodafone niet verantwoordelijk voor tegenover jou. Misschien wel tegenover de overheid / belastingdienst. Jij dient zelf je facturen te bewaren mijn inziens. Tevens zijn ze jou geen vergoeding schuldig
Je snapt het probleem dus niet. Je stelt dat ik mijn facturen zelf moet bewaren, hoe moet ik dat doen als ik géén toegang heb tot mijn facturen? Vodafone moet mij dan wel die mogelijkheid geven (en dat deden ze niet, ik had geen toegang tot mijn facturen).

Buiten bovenstaande, Vodafone heeft ten tijde van het aangaan van de overeenkomst mij middels een folder op hun dienst 'My Vodafone' gewezen (ook een van de redenen dat ik voor Vodafone heb gekozen testijds)My Vodafone is dus een onderdeel van de overeenkomst.
In deze folder staat dat ik altijd, op elk moment van de dag, op elk gewenst tijdstip, wanneer het mij uitkomt inzage heb in mijn facturen. Vodafone heeft dus wel degelijk de plicht mij te voorzien van deze facturen, daar maken ze immers reclame mee.

Overigens bijzonder flauw om je reactie te mogen zien gezien je interpretatie. Jij mag je klacht hier wel deponeren (daarvoor registreer je je) maar wanneer je klacht is opgelost mag niemand anders meer klagen of zich negatief over VF uitlaten (zo komt het op mij attans over).
Jouw probleem is inmiddels opgelost (fijn voor jouw, immers anders had je hoge kosten gehad die mijn inziens onterecht waren), dus je hebt makkelijk praten.
Als er adequaat op mijn klacht was gereageerd had ik me niet zo negatief uit gelaten over Vodafone.


Gesloten