LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welk besturingssysteem is beter?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Welk bestuuringssysteem is beter?

Mac OS X
22
30%
Linux
22
30%
Windows XP
29
40%
 
Totaal aantal stemmen: 73

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »


BugMeNot
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2006 18:45

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door BugMeNot »

Ik werk al meer dan 20 jaar met zowel Windows (van 3.1 tot XP), Mac OS (9 en X) en Linux (Red Hat, Mandrake/Mandriva, Ubuntu) maar Linux blijft voor mij het beste systeem. Snel, ook op oude hardware, gratis, inclusief alle benodigde software, en veilig, geen last van virussen, trojanen, wormen en wat niet. Een aanrader.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 27 Dec 2007 04:44 door jor

Aardig bericht.

http://www.webwereld.nl/articles/49185/ ... buntu.html
Inderdaad een aardig bericht. Ik kan het verder niet echt inhoudelijk beoordelen (ben gebruiker van een andere Linux distro dan Ubuntu) maar er worden gewoon positieve en negatieve zaken van ieder OS beschreven zonder direct af te geven op een van de andere OS-en.

Zelf vind ik deze wel leuk:
Zelfs Linux' nieuwe versie van Ubuntu kwam met een hoop nutteloos uiterlijk vertoon, klaagden de experts. Bij de laatste upgrade naar versie 7.10, Gutsy Gibbon (vrij vertaald: stoutmoedig slingeraapje), wapperen vensters tijdens het verslepen over het scherm als was aan de lijn op een gure winterdag. Volgens gebruikers is dat 'ongeveer tien minuten grappig'.
In het verleden werd er nogal negatief gedaan over de beperkte grafische mogelijkheden van Linux. Nu is het weer teveel grafische opsmuk. Het is ook nooit goed. :lol:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door BBCS »

en een internet met minder virussen, spyware en spam etc
Dit krijg je alleen voor elkaar als de hufters die de boel zo nodig moeten verzieken opflikkeren van internet.

De consumentenbond klaagt steen en been dat de providers maar een veilige internetdiensten moeten leveren.
Maar ze vergeten wel even dat het de hufters zijn die de boel verzieken.

Kijk, internet zelf is geen dienst, maar is niks anders dan een hele grote computernetwerk die over de gehele wereld loopt.
De internetproviders zorgen ervoor dat jij aan internet gekoppeld wordt, dus ze zorgen voor de fysieke verbinding.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door BBCS »

Quote:
Geplaatst op 27 Dec 2007 04:44 door jor

Aardig bericht.

http://www.webwereld.nl/articles/49185/ ... buntu.html
Inderdaad een aardig bericht. Ik kan het verder niet echt inhoudelijk beoordelen (ben gebruiker van een andere Linux distro dan Ubuntu) maar er worden gewoon positieve en negatieve zaken van ieder OS beschreven zonder direct af te geven op een van de andere OS-en.
Ik ben zelf pas een paar dagen bezig met Kubuntu.
Wel even wennen als je Windows gewent bent.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door queenfan »

@ BBCS


Linux is inderdaad even wennen maar dat is ook maar even, maar wat vindt je er tot nu toe van.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door BBCS »

Niet slecht.

Voor de degene die Vista gewend zijn, zijn ook heel snel Linux gewend.

Ik heb wel bewust gekozen voor Kubuntu, omdat die grafisch wat beter is dan de overige versies.

Daarnaast is het vrij gemakkelijk om via Wine Windowsprogramma's te installeren.

Echter wat ik nog moet uitzoeken is de beveiliging:

Firewall, Anti-virus enz.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Dec 2007 11:18 door BBCS

Ik heb wel bewust gekozen voor Kubuntu, omdat die grafisch wat beter is dan de overige versies.
Op Ubuntu draait de Gnome desktop manager.
http://nl.gnome.org/
Op Kubuntu draait standaard KDE.
http://www.kde.nl/
KDE is niet per definitie beter maar lijkt meer op de GUI van Windows. Smaken verschillen, sommigen zweren bij Gnome. KDE is ook mijn favoriete desktop omgeving.
Echter wat ik nog moet uitzoeken is de beveiliging:

Firewall, Anti-virus enz.
Waarschijnlijk zit er al standaard een firewall in Kubuntu. Kijk anders eens naar Firestarter:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/181692
Je zal mij waarschijnlijk niet geloven maar je hebt in Linux echt geen virusscanner nodig. :)
Het kan bijvoorbeeld wel nuttig zijn een virusscanner onder Linux te draaien om bijvoorbeeld uitgaande e-mail op virussen te checken om te voorkomen dat de ontvangers die Windows draaien besmet raken. Kijk eens naar KlamAv.
http://klamav.sourceforge.net/klamavwik ... /Main_Page
Bovenstaande programma's zijn hoogst waarschijnlijk met de software installatie tool van Kubuntu van internet te downloaden en te installeren. Ik weet dat niet zeker omdat ik een andere Linux distro gebruik dan (K)ubuntu.

demolenaar
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2007 07:14

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door demolenaar »

@BBCS:

Als je toch met Linux aan het testen bent, kan ik je Pardus aanraden.
Is een distro die ontwikkelt wordt met ondersteuning van de Turkse overheid. Ze werken met een eigen ontwikkelt pakketbeheer, genaamd pisi. Ik werk er nu ong. een half jaar mee en heb eigenlijk alles wat ik nodig heb. Supereenvoudig te installeren en (bijna) alles werkt "out of the box."
Nieuwe software ophalen en installeren is ook een fluitje van een cent.

http://www2.pardus-linux.nl/
http://www2.pardus-linux.nl/index.php?page_id=14

Het werkt echt ontzettend fijn.
Suc6

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door D1RK »

Ubuntu is de meest gebruikte en zelfs in Russisch te verkrijgen!
Ook turks en vele andere talen...
Xubuntu is de lichte, Kubuntu de uitgebreide voor ervaren gebruikers en Eubuntu voor scholen maar ze zijn eigenlijk hetzelfde!
Ik kan de standaard Ubuntu zowel KDE als Gnome laten draaien en mag kiezen en onder verschillende gebruikers bij ons thuis dus 3x Gnome en 2x KDE, maar beter, nee, meer hetzelfde maar iets andere vormgeving.

Het is de meest gebruikte Prive versie ter wereld en de snels groeiende, dus de 8.04 die april 2008 uit komt zou wel eens beter kunnen zijn dan Vista!
Voor oudere PC kun je ook de 6.06 gebruiken, maar als 64 Bits AMD bezitter moet ik wel deze 7.10 gebruiken en ook de laptop uit 1994 draaide ondanks maar 128 mb geheugen er toch redelijk en betrouwbaar en stabiel op!

LINUX zou als de ondersteunig van XP wegvalt en je geen dure nieuwe Vista geschikte wilt kopen of upgraden wel eens een sterke groei kunnen krijgen!
Ook de oude printers werken er nog onder, dus ook de oude Star LC10 met typemachine lintje... en dat is zelfs onder XP al lastiger voor ketting formulieren met doordruk functie....
Dus ook zakelijk, betrouwbaar en stabieler en geen kosten, ook het office pakket is beter en als je de laatste update haalde is de waarschuwing van www.waarschuwingsdienst.nl overbodig, dus dus overheid maakte zich ten onrechte zorgen, want alle geupdate computers van na maart 2007 zijn veilig...

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Heerlijk de reacties van de LINUX mensen. Schijnbaar snappen die mensen nog steeds niet dat voor vele mensen LINUX geen optie is. Windows is gebruikersvriendelijk en werkt. Hier kunnen 99,9 van de 100 mensen mee uit de voeten, behalve de anti mensen die vinden altijd wel iets. Er werd hier al geroepen de soep wordt niet zo heet gegeten zoals die wordt opgediend. Windows XP zal gewoon blijven werken en er al een kritische update noodzakelijk is zal MicroSoft die ook blijven bieden. Het klinkt enger dan het in werkelijkheid is en voor de LINUX mensen is dit natuurlijk weer eens olie op het vuur. Wanneer zullen deze mensen eens volwassen worden en inzien dat niet iedereen met LINUX kan werken en dat de PC een algemeen gebruikersgoed is waar iedereen mee moet kunnen werken.

Laat de LINUX mensen genieten van hun LINUX en de Windows mensen van hun Windows, idem de MAC'ers.
Dit vond ik op een forum en ik kan het er best wel mee eens zijn.Om nu over het stoppen van de ondersteuning met XP te praten is natuurlijk dikke onzin. In het eerste kwartaal van 2008 komt SP3 uit en het zal nog jaren kritieke update's krijgen. Ik rommel op een aparte partitie met Ubuntu en dat is best leuk en daar blijft het voor mij bij.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Jammer dat veel mensen niet even wat verder kijken.
Kijk maar eens op:
http://support.microsoft.com/gp/lifesupsps#Windows

En dan zie je dat voor XP Home en ProfessionalService Pack 1op 17-sep-2006 met pensioen gaat. Als je vóór die datum dus op SP2 zit heb je voorlopig nog geen probleem. Te meer omdat het waarschijnlijk is dat er nog een SP3 gaat komen en vanaf dat moment heb je nog weer 12 maanden voordat SP2 met pensioen gaat.

Het gaat dus om de algemene ondersteuning die stopt aan het einde van de lifecylce, maar de uitgebreide ondersteuning via de Service Packs zijn ofwel niet van toepassing of lopen nog door tot 31-12-2011 voor XP Pro.
Komt van dezelfde site, 31-12-2011 loopt de ondersteuning pas af.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door BBCS »

Dit vond ik op een forum en ik kan het er best wel mee eens zijn.Om nu over het stoppen van de ondersteuning met XP te praten is natuurlijk dikke onzin. In het eerste kwartaal van 2008 komt SP3 uit en het zal nog jaren kritieke update's krijgen. Ik rommel op een aparte partitie met Ubuntu en dat is best leuk en daar blijft het voor mij bij.
De ondersteuning en support stopt dan bij Microsoft zelf.

Echter is de verkoper van de computer verplicht om ten aller tijden de support aan de computer te geven, mits dat er een OEM-licentie met de computer verkocht is.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door NONO »

Even iets anders.

Van de week meldde zich een update aan voor Office 2004 voor OS X, die zich niet wilde laten installeren omdat hij een eerdere update niet kon vinden.

De automatische updatemelding van Microsoft schijnt niet zo best te werken, want ook op mijn tweede Mac was hetzelfde het geval.

Probleem is echter dat ik er niet achter ben kunnen komen welke versie er nu daadwerkelijk op de computer staat.

Dus wordt het downloaden van de site en trachten te installeren tot het systeem eindelijk zegt de juiste update te pakken te hebben. Vervolgens kun je dan alle updates daarachter installeren.

Gelukkig dat je daarvoor de machine niet eerst hoeft te stoppen zoals ik bij Windows maar al te vaak tegenkom als er iets geïnstalleerd is en eerst naar de registry weggeschreven moet worden.

Nu meldde zich deze week ook versie 10.5.3 van Leopard aan; op zich niet zo interessant, maar wat me nu wel opviel na dat moeizame Microsoft gedoe, dat op de Apple downloadsite - http://www.apple.com/support/downloads/ - de term OS X 10.5.3 Combo Update werd gemeld.

Beschrijving lezend blijkt het te gaan om een gecombineerde systeemupdate ineens als het systeem niet van 10.5.2 is voorzien.

Vraag je na dat moeizame Office installatiegedoe toch onwillekeurig waarom Microsoft daar ook niet iets dergelijks kan verzinnen om in het systeem in één keer te laten detecteren wat er ontbreekt en vervolgens in één slag te laten installeren.

Moet voor zo'n grote topfirma toch niet zo moeilijk zijn om te verzinnen (ook al zouden ze daarvoor misschien weer eens voor de zoveelste keer het kopieerapparaat in moeten schakelen).

Of besteden ze in Redmond hun tijd en geld liever aan het in een kwaad daglicht stellen van managers die trachten te kiezen voor een niet Microsoft standaard?
Zoals een aantal jaren geleden in Massachusetts is gebeurd: http://news.cnet.com/Massachusetts-CIO- ... 12030.html

Real WW
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2008 07:26

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door Real WW »

Wat is het beste OS?
Tja in de tijd voor Vista zou ik zeggen Windows, voor beginnende gebruikers en voor spelletjes.
Voor de meer ervaren gebruiker en serieuze software zou ik zeggen een Linux distributie.
De mac is in mijn ogen meer voor grafische wereld en mensen die denken dat ze voor design gaan.

Nu Vista er echter is en Ubuntu 8.04, zou ik zeggen Ubuntu vind ik beter. Veel mensen ergeren zich groen en geel aan de vele vragen die Vista stelt, al gaat dat na een tijdje wel weer weg (wordt minder). Ubuntu is wat dat betreft in de basis veiliger wat mij betreft en hoeft dus niet zoveel te vragen, ook al omdat men gewoon niet standaard root (administrator) rechten heeft.
Verder installeert alles automatisch en zelfs oudere randapparatuur wordt in 1x herkend, dus wat mij betreft is een versie van Ubuntu het beste OS.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Draadloos internet( USB Sticks) van Vodafone(HuaweiE220) en van KPN(MDF628) geprobeerd te installeren op een Acer One met Linux, Gevolg, gaat niet! geen drivers/ondersteuning voor.Lekker hoor dat Linux. :idea:. Kan ik er eerst XP op gaan zetten.


Linux is dus geen serieuze optie op dit moment.

Mvg Joop

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 09 Nov 2008 18:24 door jor

Draadloos internet( USB Sticks) van Vodafone(HuaweiE220) en van KPN(MDF628) geprobeerd te installeren op een Acer One met Linux, Gevolg, gaat niet! geen drivers/ondersteuning voor.Lekker hoor dat Linux. Idea. Kan ik er eerst XP op gaan zetten.
Voor die HuaweiE220 is een Linux driver. Binnen 20 sec. gevonden met Google :roll:
http://oozie.fm.interia.pl/pro/huawei-e220/
Linux is dus geen serieuze optie op dit moment.
Dat is enkel jouw mening. En als hardware fabrikanten geen drivers maken houdt het op. Kun je moeilijk Linux de schuld van geven. Met Windows Vista zijn er vergelijkbare problemen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

Had ik ook al gevonden, werkt dus niet!
De USB sticks werken in XP en Vista +Mac perfect. Worden gelijk herkent en zijn binnen 5 minuten online. Beide werken niet normaal onder Linux en je kunt van onervaren gebruikers niet verwachten dat ze het internet gaan afzoeken naar drivers die wel werken.De USB netwerksticks van Vodafone en KPN zijn onbruikbaar icm Linux, afgezien van het feit dat Zowel Vodafone en KPN linux NIET ondersteunen.
Dat is enkel jouw mening. En als hardware fabrikanten geen drivers maken houdt het op. Kun je moeilijk Linux de schuld van geven. Met Windows Vista zijn er vergelijkbare problemen.
Slappe onzin, de huidige hardware ( en daar spreek ik hier over ) is prima geschikt voor Vista.Heel in het begin feb 2007 heb ik wel een printer moeten vervangen omdat HP het niet nodig vond om nog drivers te maken en ook een Hercules webcam moest worden vervangen. De aflopen 12 maanden heb ik geen nieuwe hardware meer gevonden die ongeschikt voor Vista waren.Twee grote providers die het kennelijk niet nodig vinden om hun hardware geschikt te maken voor Linux, dat is de realiteit.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door jor »

En buiten dat het nog niet eens werkt, hoe moet iemand die net begint en dat met Linux doet hier nu wegwijs uit worden?
http://oozie.fm.interia.pl/pro/huawei-e220/

Dit is geen info voor een beginnende gebruiker en dus komt hij/zij met deze twee USB-modems niet online.
Successful? Unsuccessful? I want to hear from you!
Ik heb hem verteld dat het niet werkt, afwachten dus maar.

WillemV
Dat is enkel jouw mening.
Ja , net zoals het tegenovergestelde enkel jouw mening is toch?. Laten we verder niet zeuren over dit onderwerp, ik heb niets tegen Linux en heb het korte tijd zelf gebruikt. Niets mis mee. Een onervaren gebruiker kan aardig in de problemen komen zonder de juiste drivers/ondersteuning.Ik trouwens ook want beide Acer One's met Linux kunnen niet( draadloos met deze USB-modems) online. :wink:

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Welk besturingssysteem is beter?

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 09 Nov 2008 21:10 door jor

Had ik ook al gevonden, werkt dus niet!
Vreemd. Is er soms een oude GNU/Linux dstro op die laptop geïnstalleerd? Vanaf kernel versie 2.6.20 zou die Vodafone usb modem gewoon moeten werken. Zonder de driver van die site.
E220 works well with Linux, as support for it was added in Linux kernel 2.6.20, but there are workarounds for distributions with older kernels[2][3][4] (eg for Debian etch's 2.6.18.). The card is also supported by Vodafone Mobile Connect Card driver for Linux, and it is possible to monitor the signal strength through other Linux applications.[5]
http://en.wikipedia.org/wiki/Huawei_E220
Slappe onzin, de huidige hardware ( en daar spreek ik hier over ) is prima geschikt voor Vista.Heel in het begin feb 2007 heb ik wel een printer moeten vervangen omdat HP het niet nodig vond om nog drivers te maken en ook een Hercules webcam moest worden vervangen. De aflopen 12 maanden heb ik geen nieuwe hardware meer gevonden die ongeschikt voor Vista waren.
Rustig maar. Dat is geen slappe onzin. Ik wou alleen maar aangeven dat wanneer de hardware fabrikanten geen drivers voor een bepaald OS maken, je (zoals jij doet) dat OS daar niet de schuld van kan geven.
Twee grote providers die het kennelijk niet nodig vinden om hun hardware geschikt te maken voor Linux, dat is de realiteit.
En daar kan Linux niets aan doen. De Vodafone usb modem werkt dankzij de Linux ontwikkelaars in ieder geval wel. Op de site van Vodafone:
Vodafone levert geen ondersteuning voor Linux systemen, wel zijn er een tweetal handige websites waar meer informatie te vinden is over gebruik van Vodafone Mobile Connect onder Linux.
http://www.vodafone.nl/zakelijk/mobiel_ ... _managers/
Ja , net zoals het tegenovergestelde enkel jouw mening is toch?.
Dat was een reactie op deze opmerking van jou:
Linux is dus geen serieuze optie op dit moment.
Miljoenen GNU/Linux gebruikers en het zou geen serieuze optie zijn? Dat heeft niets met mijn mening te maken. :wink:

Gesloten