LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dagvaarden voor alleen rente en kosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
N21

Dagvaarden voor alleen rente en kosten?

Ongelezen bericht door N21 »

Beste forumlezers,

Ik zal jullie de hele voorgeschiedenis besparen maar vanwegen veel privé problemen was het voor mij niet mogelijk de rekeningen te betalen die mij door school gezonden werden. Ik heb hier meerdere malen gesprekken over gehad op school en mij werd toegezegd dat ik mij geen zorgen hoefde te maken omdat school dit zou gaan oplossen. Helaas komt de vrouw met wie ik dit gesprek heb gehad overspannen thuis te zitten en werden de rekenigen van het eerste en tweede jaar in handen gesteld van een gerechsdeurwaarderskantoor.

Hiervoor heb ik dan maar netjes een regeling getroffen, toen ik mijn derde schooljaar bijna afgerond had bedacht ik mij dat ook daar vast nog een rekening van moest zijn. Dus ik neem contact op met de debiteuren administratie met de vraag of ze mij schriftelijk in kennis wil stellen van deze rekening. Krijg ik inneens een laatste herinnering thuis gezonden met de vraag binnen 5 dagen te betalen. Helaas was ik toen niet in de gelegenheid € 270,00 te betalen. Dus ik neem direct weer contact op met de debiteuren administratie en geef dit aan. Volgens de vrouw aan de andere kant van de lijn moest ik dan maar een brief schrijven met een voorstel naar een bepaald persoon. Ik vraag haar of ze tot die tijd mijn rekening wel in eigen beheer wilt houden omdat ik natuurlijk niet weer wil dat er extra kosten bij komen na het eerste voorval. Ze zegt mij dit toe.

2 weken later, ik heb de brief inmiddels al gepost krijg ik inneens voor die rekening ook een brief van de gerechtsdeurwaarder of ik even
€ 270,00 wil betalen + € 103,00 kosten. Ik stond perplex! Moet ik eerst nog een voorstel schrijven krijgen we nu dit.. Heb maar gelijk van mijn vakantiegeld die hoofdsom betaald en een brief geschreven naar het gerechtsdeurwaarderskantoor om het hele verhaal uit te leggen.

Helaas blijven die van mening dat ik de kosten moet betalen, dit zou terrecht zijn wanneer ik te laat zou zijn maar omdat school geen tijdsebestek aangeeft waarin de brief binnen moet zijn en ik 2 weken!! later al een brief krijg van een gerechtsdeurwaarderskantoor vind ik ergens dat ik in mijn recht sta.

Hoe denken jullie over deze kwestie?

Waterlelie

Re: Dagvaarden voor alleen rente en kosten?

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Heb maar gelijk van mijn vakantiegeld die hoofdsom betaald en een brief geschreven naar het gerechtsdeurwaarderskantoor om het hele verhaal uit te leggen.
Aan wie heb je de hoofdsom betaald, aan de school of aan de gerechtsdeurwaarder?? Als je het aan de gerechtsdeurwaarder heb betaald dan is de hoofdsom nog niet volledig voldaan, ze halen eerst hun gemaakte kosten er van af, anders hebben ze geen vordering om te gaan dagvaarden.

Wat ik me afvraag is waarom je zolang heb gewacht om te vragen naar de rekening, je weet dat je ieder jaar een rekening zal ontvangen die je moet betalen.

Je kan wel gaan zeggen dat je geen rekening en herinnering heb ontvangen maar ik denk niet dat ze het geloofwaardig zullen vinden aangezien je nog meer zaken bij de deurwaarder heb.

Ik denk dat je gewoon moet gaan betalen.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Bedenk dat het deurwaarderskantoor nooit zal toegeven dat de kosten onterecht zijn, omdat het dan de rekening bij de school moet neerleggen. Dat betekent natuurlijk een commerciele afgang voor de deurwaarder, dus die zal altijd proberen jou voor de extra kosten op te laten draaien.

Als je kan aantonen dat de afspraken waarvan je beweert dat ze gemaakt zijn inderdaad zijn gemaakt dat hoef je de extra kosten niet te betalen. Of je nou aan de deurwaarder of aan de school betaald hebt. Immers, incassokosten zijn schadevergoeding. En zoals bij elke schadevergoeding worden onnodig gemaakte kosten niet vergoed. In dit geval waren de incassokosten onnodig, want jij had een afspraak gemaakt met de school.

Of je een en ander kan bewijzen is een andere zaak. Jij hebt hierin namelijk in principe de bewijslast. En als alles mondeling is afgesproken, tja, dan sta je niet sterk. Je kan de namen van de verschillende medewerkers noemen, en hopen dat de school zo fatsoenlijk is om zijn eigen misstep toe te geven. Het beste zou uiteraard zijn een schriftelijk bewijs van een afspraak met de school. Maar mocht je niks hebben en houden ze voet bij stuk, dan wordt het inderdaad betalen.

Tip: Ik heb zelf wel eens een dergelijke situatie gehad, het ging hier om ziektekosten die door een buitenlandse verzekeraar werden vergoed. Omdat de verzekeraar traag was en het bedrag te groot om in een keer te betalen, heeft men uiteindelijk een deurwaarder ingeschakeld. Ik kwam ermee weg omdat ik kon aantonen dat ik afspraken over de betaling had met de medische instelling, en dat ze op de hoogte waren van mijn situatie. Bovendien had de verzekeraar de hoofdsom al direct aan de instelling betaald. Maar ik kwam er alleen mee weg omdat ik een en ander op schrift had staan.

N21

Helaas heb ik geen van de gemaakte afspraken op schrift staan omdat je er vanuit gaat dat leraren en medewerkers op school je willen helpen in je toekomst. Het enige wat ik heb zijn de aantekeningen in mijn agenda wanneer ik de verschillende gesprekken heb gehad.

School geeft geen enkele reactie meer! Niet op telefoon en niet op e-mail. Ook heb ik mijn diploma nog niet ontvangen omdat er niemand reageert. Omdat de emotie erg hoog zit durf ik niet langs te gaan omdat ik bang ben voor mijn eigen reactie. Daarom heb ik nu een brief gezonden naar de klachtencommisie die school heeft.

Wat betreft de schuld, omdat er geen bewijslast is zal er niets anders opzitten dan ook deze extra kosten nog betalen?!

Zijn er verder nog tips om evt. school aan te klagen voor hun gedag?

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als je niks kan bewijzen kan je beter gewoon betalen (eventueel onder protest). Daarna kan je eventueel opnieuw de dialoog met de school openen met het argument dat je je goede wil hebt getoond. Misschien kan je dan nog wat gedaan krijgen.

Het lullige is hier dat ik vermoed dat de inschakeling van het incassobureau te wijten is aan miscommunicatie bij de school. De huisvrouwen die daar op de administratie werken zijn vaak parttimers, dus dat gaat als volgt:

V: Dag, ik wil graag de rekening wat later betalen, er zijn persoonlijke omstandigheden.
Huisvrouw 1: Natuurlijk, ik begrijp het. Dat is goed.

1 week later.... Huisvrouw 1 werkt toevallig deze dag niet want ze is part-timer... huisvrouw 2 heeft dienst.

Huisvrouw 2: Ik zie dat deze rekening nog openstaat. Ik schakel een incassobureau in.

2 weken later...

V: Ik krijg een brief van een incassobureau met incassokosten! Maar we hadden afgesproken dat ik wat later mocht betalen!
Huisvrouw 3: Daar weet ik niks van. Volgens mijn gegevens stond de rekening nog open.
V: Ja, maar er was een afspraak over gemaakt met uw collega, huisvrouw 1!
Huisvrouw 3: Ik zal het intern navragen.

3 weken later op de stafvergadering....

Huisvrouw 3: Dan is er de klacht van V over het uit handen geven van de rekening. Hij zegt dat er een afspraak was over latere betaling.
Leidinggevende: Is dat waar?
Huisvrouw 2: Ik weet van niks, ik zag dat het openstond en heb toen het incassobureau ingeschakeld.
Huisvrouw 1: (Oh k*t, ik ben het helemaal vergeten.... Maar dat kan ik niet toegeven, dan krijg ik problemen) Nee hoor, zover ik weet heb ik geen enkel telefoontje ontvangen!
Leidinggevende: Tja, dan gaan we gewoon door met de incassoprocedure.

Dus als jij zegt
Helaas heb ik geen van de gemaakte afspraken op schrift staan omdat je er vanuit gaat dat leraren en medewerkers op school je willen helpen in je toekomst.
moet ik hier helaas toevoegen dat het mensen zijn die vergissingen maken en graag hun baan willen houden... en dat debiteurenadministrateurs geen leraren zijn en niet om je toekomst malen.

N21

en dat debiteurenadministrateurs geen leraren zijn en niet om je toekomst malen.
Dat heb ik inmiddels wel gemerkt ja, ik heb nu een brief ontvangen van het deurwaarderskantoor dat ze mij in de gelegenheid stellen het bedrag aan rente en kosten in 2 maal te voldoen. Waar ze dan ook nog zo prachtig bij stellen dat dit geen vriendelijkheid is maar een plicht!

Zal eens kijken of ik zo vriendelijk wil zijn die plicht na te komen :wink:

Gesloten