LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
henkbuijs
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 okt 2008 12:14

depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door henkbuijs »

beste mensen,

twijfel :: huis verkocht in februari dit jaar en overschot 350.000 euri op de sns bank op deposito geplaatst voor 4,5 % voor 1 jaar dus dit geld komt over 4 maanden vrij.

Ben singel dus garantie tot 100.000 euri. Heb geen goede baan dus dit geld echt nodig. Slaap slecht want ben bang die overige 250.000 euri te verliezen. Als ik ze opneem moet ik 3000 euri boete betalen.
Hoe schatten jullie dat in ? zou de sns bank mij op 15 februari 2009 nog volledig uit kunnen betalen ?

Als ik die 250.000 euri opneem en gespreid vast zet voor 1 jaar til ik dit geld over de termijn van de deposito garantie regeling heen. Want de verhoogde garantie regeling zou in principe maar voor 1 jaar gelden.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door Byob »

De kans dat de SNS niet aan zijn verplichtingen zou kunnen voldoen lijkt mij nihil, maar zeg nooit nooit.

Nu boete betalen zou wel betekenen dat je het geld ook weer tegen meer rente weg kunt zetten. Volgens mij heeft de SNS nu 1 jaar voor 5,2, en er zullen vast andere banken zijn die ook rondt dat tarief zitten.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door rvkeuken »

belangrijkste reden: garantiestelsel en dan lekker slapen.
lekker slapen is heel belangrijk.
ten eerste denk ik dat je je niet druk hoeft te maken over sns bank.
dat je dit wel doet/blijft doen snap ik.

wat je kan doen: met sns bank te praten over hoe je dit beleeft en kijken of het mogelijk is 1 ton bij asn bank te zetten (ook onderdeel van sns) zonder of met lagere boeterente. ASN heeft een aparte vergunning (dus garantie is dan 2 ton)
de andere 1.5 ton zou je over bijv. fortis en ing kunnen verdelen tegen 5,2%, hierdoor kan je je boetebedrag verlagen, je rente verhogen (zou het netto max. 1750 boete worden.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Hoe schatten jullie dat in ? zou de sns bank mij op 15 februari 2009 nog volledig uit kunnen betalen ?
Dat weet niemand. Het hoeft niet meer dan een paar uur te kosten wanneer er sprake is van een 'run op de bank' om een bank te laten omvallen. Wel heeft SNS Bank de status van systeembank. Daarom is er in het geval van calamiteiten wellicht kans dat de overheid zal inspringen om de bank met tegoeden en al overeind te houden.
Als ik die 250.000 euri opneem en gespreid vast zet voor 1 jaar til ik dit geld over de termijn van de deposito garantie regeling heen. Want de verhoogde garantie regeling zou in principe maar voor 1 jaar gelden.
Zoals het nu lijkt geldt de periode waarin € 100.000 wordt gegarandeerd inderdaad voor de periode van een jaar. Spreiden over meerdere banken tot een maximum van € 40.000,- is een optie (volgens de oude regeling). Een andere optie is om effecten van het geld aan te schaffen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen in de vorm van obligaties of een obligatiefonds (met een wat lager risicoprofiel). Bij een eventueel faillissement van de bank blijven deze effecten buiten de failliete boedel van de bank (en ontstaan er geen problemen met het maximumbedrag van een garantiestelsel).

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Tip: onderhandel met SNS of je bijv. de 2,5 ton euro in bijv. het SNS Euro Liquiditeitenfonds kan beleggen. Vandaag een fondsjournaal ontvangen van SNS (ik beleg zelf oa. in SNS/ASN huisfondsen). Dit fonds sloot volgens het journaal als enige fonds het woelige tweede kwartaal met winst af.
Dit fonds kon juist tegen aantrekkelijke rente leningen verstrekken aan, ja je raad het al, de systeembanken ABN AMRO, ING en SNS. Het is volgens het journaal reeel te veronderstellen dat de rente op korte leningen op een veel hoger niveau zal handhaven dan de afgelopen jaren.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Tip: onderhandel met SNS of je bijv. de 2,5 ton euro in bijv. het SNS Euro Liquiditeitenfonds kan beleggen.
In aanvulling daarop: ook letten op de fiscale aspecten van het beheer van een dergelijk bedrag. Dus ook (in verband met de vrijstelling voor box 3 en het verhogen van heffingskortingen) overwegen om geld te beleggen in een ethisch fonds en/of een groenfonds.

rvkeuken
Berichten: 584
Lid geworden op: 29 dec 2006 08:19

Re: depositogarantieregeling hoe lang en sns bank

Ongelezen bericht door rvkeuken »

geld te beleggen in een ethisch fonds en/of een groenfonds.
het maakt niet uit hoe je je doel bereikt, als je het maar bereikt. Het doet mij deugt dit soort zinnen te lezen, helemaal als ik lees van wie die zin komt :wink:

Gesloten