LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
EyeLikeU
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:12

Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door EyeLikeU »

Ik ben eigenlijk benieuwd of meerdere mensen mijn ervaring met de Belastingdienst delen ..

Elk jaar opnieuw krijg ik een beschikking thuis voor huur- en zorgtoeslag bijvoorbeeld. Door het jaar heen wordt er dan ook maandelijks een bedrag naar mij overgemaakt hiervoor. Maar dan ... tegen het einde van het jaar (wanneer het sinterklaas en kerst wordt en dus de allerduurste maand van het jaar) valt er een brief op de deurmat, dat de ontvangen toeslagen van het jaar ervoor, onterrecht ontvangen zijn en je deze dus moet terugbetalen .. :shock:

Enorm lekker dus!! :evil:

Voorbeeld; in 2006 had ik maandelijks een totale toeslag van 176 euro. Dus een leuke zakcent van 2000 euro in dat jaar. Erg lekker omdat ik het al niet breed heb. Maar eind november 2007 komt er ineens een brief; "ow toeslag in 2006 is onterrecht ontvangen." Heel fijn ten eerste om het in deze drukke/dure periode te horen, maar nog erger .. waar haal ik dit vandaan? Zoals ik al zei, was ik erg blij met dit bedrag omdat alles al zoveel kost!

Nu de hamvraag eigenlijk; kan de Belastingdienst nou niet gewoon eens nadenken voordat zij iets uitgeven en vervolgens terugeisen? Doe er voor mijn part 3 jaar over dan ofzo (dus dat je in 2012 toeslag uitgekeert krijgt over 2009) Maar kijk dit eerst goed na, voordat jullie mensen blij maken met een enorm dode mus!!!

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door marcballijns »

Je moet toch zelf opgeven wat je denkt aan inkomen te hebben. Dat baseer je toch zelf op basis van het inkomen van het jaar daarvoor. Je kunt het altijd zelf via internet bijstellen als je denkt meer of minder te krijgen in dat jaar.
Ik heb tot heden iedere keer bij de definitieve aanslag geld gekregen. Kwestie van je salaris iets hoger te zetten, zodat je iets minder toeslag krijg....

Je bent zelf aanzet en niet de belastingdienst te schuld geven!!

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door Byob »

Moet het helemaal eens zijn met Marcballijns...

Daarbij lijken er nogal wat mensen die samenwonen of zelfs gehuwd zijn, de toeslag(en) per persoon te hebben ingevuld.

Waarbij je bijvoorbeeld als een van beiden niet of bijna niet betaald werk verricht deze een leuke toeslag krijgt.

Domper domper een jaar later als de belastingdienst toch de beide inkomens bijelkaar optelt, en dan blijkt dat je helemaal geen recht zou hebben op een toeslag.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je op tijd aangifte hebt gedaan (dus voor april 2007), dan wist je ook al wat je definitieve inkomen in 2006 was, en dan had je ook kunnen berekenen op welk bedrag je recht had.

j s
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2008 21:49

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door j s »

Bij deze 'n reactie op eye

Je staat er niet alleen voor.
Ook ik heb 'n brief op de mat gekregen, of ik het teveel genoten voorschot van huurtoeslag in 2007 gelieve terug wil betalen €700.
Ik heb in 2006 nog €300 moeten terugbetalen omdat ik teveel zou hebben gekregen.
Nou is er in die tussentijd niets gebeurd.
Geen loonsverhoging of iets dergelijks.
We leven nu eind 2008, dat wil zeggen dat ze 3 jaar lang mij (teveel) geld hebben gegeven, om vervolgens weer terug te vorderen.
Wat wil nou die belastingdienst hier eigenlijk mee bereiken?
Willen ze de mensen in de schulden brengen of zo.
Ik ben servicemonteur van beroep, en zit net boven het minimum, en kom bij veel mensen in huis, waar ze bijna allemaal met hetzelfde probleem kampen.
En nou woon ik nog maar in 'n klein dorpje, ken je nagaan wat voor effect dit voor heel nederland heeft.
Immers de belastingdienst stuurt zelf 'n brief naar je huis om te vragen of je recht hebt op huurtoeslag?
Vraag het aan en wij zullen kijken of je er recht op heb.
Makkelijker kan het niet.
Vul je jaaropgaves in en als je al aangifte hebt gedaan, je verzamelinkomen.
Wat ik dus, en met mij vele anderen gedaan hebben.
Wat doet de belasting..... geef ze maar alvast 'n voorschot, we zien wel later, moet dat 3 jaar lang zijn !!!
Ik verwacht in 2009 weer zo'n terugvordering.
Denk je nou echt dat mensen die het geld hard nodig hebben (en wie tegenwoordig niet) en die elk dubbeltje moeten omdraaien, dat die mensen 'n extra spaarrekening openen om het geld wat ze voorgeschoten krijgen, apart op 'n rekening te zetten, en vervolgens wachten of ze het mogen gebruiken?
Ik ben bang van de zorgtoeslag die nog moet komen.

IS DE BELASTINGDIENST SOMS TRAAG VAN BEGRIP !
OF MISSCHIEN NOG BETER GEZEGD KAN DE BELASTINGDIENST HET ALLEMAAL WEL AAN?
ZIJN DIT FOUTEN VAN MENSEN?
OF GEVEN ZE DE COMPUTER WEER DE SCHULD?
KAN DIE HET NIET VERWERKEN?
Ik heb nog 'n pentium 2 die sneller is.
Het is te zot voor woorden.

EyeLikeU
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:12

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door EyeLikeU »

Kijk ... DAT bedoel ik!!! Is idd toch gewoon te zot voor woorden!! Elk jaar in juli wordt mijn huur verhoogd. Omdat ik al bekend ben bij de huurtoeslag, wordt deze verhoging automatisch doorgegeven aan de B.-dienst. Dus ik heb hier zelf geen omkijken naar eigenlijk. Maarja, wordt wel elk jaar gek van de terugvorderingen dus. Ik heb mijn huurverhoging toch nie doorgegeven??!

En de reacties hierboven; kennelijk moet je dus ruim onder je eigen gegevens gaan zitten, om zo schijnbaar wél iets te vangen. Tuuuuuurlijk ...

Gisteren ontving ik trouwens 2 brieven over beide toeslagen. (alsof ze et roken) Op beide papieren staan leuke bedragen, maarja .. voor hoelang kan ik dat leuk noemen? Over een maand komt natuurlijk weer de bewuste terugvordering op de mat ..

Ja idd .. alsof ik een extra bankrekening heb waar mijn belastinggeld staat .. niet dus, want na elk dubbeltje om te moeten draaien, is het niet ongewenst als er vooral in deze dure tijd een leuk bedrag voorbij gezweefd komt ..

BELASTINGDIENST NL, WEES ES EEN KEER WAT GERICHTER. NOGMAALS, DENK VOOR MIJN PART 3 JAAR NA OVER EEN TOESLAG. MAAR NIET ZOALS HET NU GAAT, WANT DAAR WORDT IK (EN MET MIJ NOG MEER MENSEN) ZOWWW ZIEK VAN!!

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Mensen met huurtoeslag hebben minimaal twee maal per jaar een beschikking gehad met daarbij een foldertje waarin nadrukkelijk verzocht wordt de gegevens te controleren. De tijd die het kost om dat foldertje te lezen en de gegevens te controleren is minder dan de tijd die je nodig hebt om allerlei scheldkanonnades op het internet te plaatsen. Maar ja, het is nu eenmaal makkelijker om de schuld aan een ander te geven dan je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Je bent in de voorschotfase zelf verantwoordelijk voor het inkomen dat je opgeeft. Het is natuurlijk wel zo handig om dat zo nauwkeurig mogelijk te doen en anders iets te hoog te schatten zodat je in ieder geval niet hoeft terug te betalen.. :idea:

j s
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 okt 2008 21:49

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door j s »

Ik krijg maar 1x per jaar een jaaropgave, en laat maar 1x per jaar mijn belastingpapieren invullen.
Voor de rest heb ik de ballen verstand van belastingzaken.
Gelukkig heb ik meer verstand van het werk wat ik doe.
Ik werk tenminste nog.( in wit ) :!:
Of kan ik beter thuis zitten en in het zwart werken, heb ik dan wel recht op huurtoeslag :?:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een kleine moeite om bij het invullen van je belastingaangifte ook de aangevraagde toeslagen te corrigeren. Dan hoef je er niet 3 jaar op te wachten tot de belastingdienst je gegevens vergelijkt en ziet dat je aanvraag van de toeslag niet klopt.

Nogmaals, met de aanvraag die je van tevoren doet kun je een voorlopige toeslag krijgen. Dit wordt achteraf altijd gecorrigeerd op basis van je werkelijke inkomensgegevens. Als je na het jaar dus definitief weet wat je inkomen was, dan kan de definitieve toeslag worden bepaald. Als dat afwijkt van de gegevens op je voorlopige aanvraag, dan moet je dat aan de belastingdienst doorgeven. En afhankelijk daarvan moet je bijbetalen of krijg je extra terug.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

De verantwoordelijkheid om eventuele gegevens te corrigeren ligt idd bij jou en niet bij de belastingdienst. Wel vind ik het kwalijk dat de mensen bij de belastingdienst nogal regelmatig blijken zitten te slapen als je een teruggaaf stop wil zetten, met als resultaat dat je terug moet betalen met heffingsrente. Dat vind ik kwalijker.

meijde1
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2008 19:49

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door meijde1 »

Ook ik heb vandaag een brief gehaad dat ik de huur toeslag moet terug betalen. dat ik terus moest betalen had ik wel verwacht. maar dat ik zon hoog jaar inkomen had in 2007 wist ik niet ( grapje )
volgens de belasing dienst had ik een jaar inkomen . van 39000 Euro .
op mijn jaar opgaaf is het echt toch maar 19000 euro . dia is nog wel een heel groot verschil . ik ga maar een bezwaar schrift in dienen .
het is toch wel belachelijk dat hun een fout maken ik eerst moet bewijzen dat ik echt maar 19000 euro verdien .
hoe zo gemakelijker kunnen wij het niet maken .
en ik ben niet de eenige die het heeft meerdere colegaas hebben het zelfde gehad van de week . goed bezig daar bij de belasting dienst .
niet dus
groetjes peter

EyeLikeU
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:12

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door EyeLikeU »

Heel veel succes met je bezwaarschrift!!

Er staat dat je binnen 6 weken moet reageren, wanneer je bezwaar hebt. Zij zullen dan daarop schriftelijk reageren binnen 10 weken. Jaaa .. muh neus!! Ik heb op 6 juli een bezwaarschrift gestuurd .. tis nu 23 oktober, maar nog steeds niks nakkes nada gehoord van ze. Tja, facturen met acceptgiro's deraan .. die wel. Zo gauw als ze moeten vangen, zijn ze wel wakker. Maar als iemand om andere dingen vraagt, zijn ze niet thuis. Zou dat misschien betekenen dat ze eindelijk es inzien dat ze fout zitten??!! (Keb trouwens ondertussen nog wel 3 brieven nagestuurt, waar mijn reactie uberhaupt blijft ..)

Als mijn huur elk jaar omhoog gaat, en dit automtisch wordt doorgegeven door de woningbouw aan de belasting .. waarom krijg ik dan tóch elk jaar een rekening dat ik teveel ontvangen heb? Dat slaat toch nergens op! Ik doe niks!!

Ja idd .. belastingdienst kan et nie leuker maken, wél makkelijker .. voor zichzelf ja. Das etzelfde bij die domme actie die nu weer loopt, over een baan voor jongeren. Mijn neefje heeft hiervoor aangifte gedaan, want uit de vragenlijst bleek dat ie geld terug kreeg. Wat denk je??! BETALEN!! Ze doen et gewoon expreess die zakkenwassers! Mensen overal in laten trappen, zodat zij uiteindelijk kunnen vangen. Slaat toch nergens op?

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Tja, als je niks doet zal je ieder jaar terug moeten betalen. De toeslag is inkomensafhankelijk. Nu je blijkbaar een lager inkomen hebt opgegeven dan je in werkelijkheid hebt zal je terug moeten blijven betalen. Dit heeft niks te maken met de huurgegevens die de woningbouwvereniging doorgeeft.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De belastingdienst werk met een computersysteem wat uw aangifte en gegevens automatisch verwerkt.
Ik had laatst voor mijn zoon zoiets.
Berekende de huurtoeslag middels het programma van de belastingdienst.
Antwoord, heeft geen recht op huurtoeslag. Normaal verzend ik de aanvraag dan niet maar mijn zoon vroeg er om dus denk ik, om ruzie te voorkomen, toe maar dan, je krijgt niets.
Wat schetste mijn verbazing? Hij kreeg zowaar huurtoeslag!
Twee maanden later mocht hij alles terug betalen omdat hij daarop geen recht had.
Wij willen zelf aangifte van inkomsten doen. Via internet kon ik die opgave niet doen omdat het systeem automatisch de heffingskorting vermeld en daar hebben wij geenr echt op omdat mijn vrouw exact hetzelfde verdient dan ik. Met de belastingdienst gebeld en om uitleg gevraagd. Meneer u moet dan het inkomen als loon uit een eerdere werkgever vermelden maar dat wordt nergen gesteld.
Een puinzooi die belasting, nu maar een papieren aangifte doen. Zien wat daar uit komt.

miepiecabral
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2008 23:11

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door miepiecabral »

Ook ik heb die beroemde brief van de Belastingdienst gehad. Ik moet over 2007 1500 euro!!! terugbetalen. Ik heb begin dit jaar al 300 euro terugbetaald over 2007!

Op de website kun je uitrekenen hoeveel huurstoeslag je krijgt. Er staat dat je dus je loonstrookje erbij kan pakken. Dit heb ik dus gedaan. Het loon dat echter op mijn beschikking staat is 3600 euro meer!!!!
Ik weet ook niet hoe ze aan dat bedrag komen. Ik moet maar snel eens bij ze langs gaan....


IK heb elke wijziging doorgegeven, maar vorig jaar was de enige wijziging een verhuizing naar een duurder huurhuis, dus dat was maar 1 wijziging. Ik heb geen loonsverhoging of zo gehad, dus de fout in doorgeven ligt niet bij mij. Het was zoveel beter toen het nog gewoon huursubsidie was...

meijde1
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 okt 2008 19:49

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door meijde1 »

ik hoor de vandaag op ons werk dat meer dan de helft van het personeel terug moeten betalen . en dat ze een veel tehoog inkomen zouden verdienen volgens de belastings dienst. nou en dat zij er veel er werken bij onst 900 man . het word eens een keer tijd dat de tv er aandacht aan gaat schenken . anders zijn er straks nog veel meer mensen de dupe van een fout door de belasting dienst . mijn nieuwe slogan voor de belating dienst is belachelijker kunnen wij het niet maken .

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De belastingdienst werkt niet meer. Ze hebben je de keet al drie maal leeg gehaald voordat ze er achter komen dat er fouten zijn gemaakt. Ik vind dat de deurwaarder der belastingdienst moet worden afgeschaft omdat de dienst bij gebrek aan een goede staat van dienst niet meer voor zichzelf kan instaan. Maar goed, wie ben ik.

EyeLikeU
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2008 15:12

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door EyeLikeU »

Zie je wel dat ik niet de enige ben met al die problemen>! Zucht wat een opluchting ..

Het ligt dus echt niet aan wat ik jaarlijks doorgeef. Er blijken er hiero meer last van te hebben dat de Belasting zomaar ff denkt een saldo in te vullen en dus gewoon met geld in de weer te zijn wat niet klopt.

Nou, ik zie zo langzamerhand door de bomen et bos nie meer hoor .. Is et nu wel of niet van mij?

Et wordt iig echt tijd dat er eens een tvitem hierover wordt gemaakt vind ik! Er komt anders een tijd dat de belasting gaat lopen met onze centen en et nog legaal mag ook! Das toch van de zotte ...

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door Mendoza »

Wij willen zelf aangifte van inkomsten doen. Via internet kon ik die opgave niet doen omdat het systeem automatisch de heffingskorting vermeld en daar hebben wij geenr echt op omdat mijn vrouw exact hetzelfde verdient dan ik. Met de belastingdienst gebeld en om uitleg gevraagd. Meneer u moet dan het inkomen als loon uit een eerdere werkgever vermelden maar dat wordt nergen gesteld.
Een puinzooi die belasting, nu maar een papieren aangifte doen. Zien wat daar uit komt.
Chanmaster, dit is niet juist.
Iedereen heeft namelijk recht op de algemene heffingskorting, en als jij dan het inkomen (hoger dan 6500) van je vrouw op haar naam invult bij BOX 1, dan vindt er automatisch al geen uitbetaling van de algemene heffingskorting plaats. Dit word dan toegepast op het inkomen van je partner.
Het ligt dus echt niet aan wat ik jaarlijks doorgeef. Er blijken er hiero meer last van te hebben dat de Belasting zomaar ff denkt een saldo in te vullen en dus gewoon met geld in de weer te zijn wat niet klopt.
Daar ligt het dus wel aan, je krijgt aan het begin van het jaar een toeslagbeschikking. Op die beschikking staat een toetsingsinkomen vermeld. Jij moet dus controleren of dat inkomen een juiste schatting is, zo niet dan moet je dat wijzigen. Wijzigt je situatie in de loop van het jaar (bv. loonsverhoging) dan moet je het wijzigen.

De belastingdienst kan helaas voor 2008 de gegevens niet controleren omdat die er nog niet zijn.

Het gevaar van een schatting in het lopende jaar is dat mensen die er niets van snappen niet weten wanneer ze een wijziging moeten doorgeven en daardoor dus mogelijk te veel krijgen.

miepiecabral
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 okt 2008 23:11

Re: Toeslagen die een jaar later niet blijken te kloppen

Ongelezen bericht door miepiecabral »

IK moest dus heel veel huurtoeslag terugbetalen. Nu zei de man aan de telefoon dat het loon op mijn jaaropgaaf hetzelfde moest zijn als het bedrag dat zij hebben gebruikt als toesingsinkomen.

Dit is niet het geval en nu moest ik dus volgens hem een Bezwaar aantekenen, nou wil ik dat best doen. maar ik wil toch eerst gaarg weten hoe het verzamelinkomen wordt berekend. Had een berekening op internet gevonden, maar de uitkomst leek niet op mijn toetsingsinkomen of het bedrag dat op mijn Jaaropgave staat.

Weet iemand dus hoe het toetsingsinkomen berekend wordt?
Als het toetsingsinkomen hoger is, dan het bedrag op je jaaropgave is dit dan een fout in mijn voordeel?

Gesloten