LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoe lang rente aftrek in veranderde situatie

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
johan123

hoe lang rente aftrek in veranderde situatie

Ongelezen bericht door johan123 »

Mijn situatie is als volgt. Ik heb al 8 jaar een koopwoning gehad.
Nu wil ik samen met mijn nieuwe vriendin een nieuw huis kopen. Zij heeft in het verleden al 3 jaar een koopwoning gehad.
Hoeveel jaar kunnen wij nu nog de rente aftrekken van de belasting?

Johan

kweenie

Re: hoe lang rente aftrek in veranderde situatie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij jij nog 23 jaar (want 7 jaar vanaf 2001) en zij nog 27 jaar. Als je de rente dus elk jaar maar bij 1 persoon aftrekt, en niet verdeelt, dan kun je volgens mij zelfs nog 27+23 jaar aftrek hebben. Immers, als bv. jij de eerste 5 jaar de aftrek hebt, dan heeft je vriendin de komende 5 jaar geen renteaftrek gehad, en heeft zij nog steeds maar 3 jaar renteaftrek gehad.

Dirko

Re: hoe lang rente aftrek in veranderde situatie

Ongelezen bericht door Dirko »

Kweenie,

zoals jij het neer zet werkt het niet. De fiscus zal hier niet mee accoord gaan. De fiscus zal jullie gewoon beschouwen als fiscaal partners en ook dat jullie allebei weer renteaftrek genieten.

Het is niet mogelijk om dit de ene keer bij de ene partner te doen en het andere jaar weer de de andere partner.

Hoe de situatie precies in elkaar zit valt moeilijk te zeggen adhv de beperkte gegevens. Daarvoor is onder andere de verkoopprijs van de oude woning, de hypotheekson, makelaarskosten en het hypotheekverleden nodig.

Zijn jullie getrouwd of geregistreerd partner en worden jullie allebei 50% eigenaar van de woning?

Gesloten