LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorbanden met losgelopen loopvlak

Problemen met jouw autobanden? Geef hier jouw mening.
MC87
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2008 23:32

Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door MC87 »

Beste allemaal,

Ik heb ongeveer 6 maanden geleden twee nieuwe banden besteld voor op mijn auto. De banden zijn van het merk Viking met de maat
205/65 R 15. Ik heb deze banden gekocht bij een technische groothandel (Technische Centrale). De banden er eenmaal opgelegd kon ik weer veilig op weg en was de APK ook een fluitje van een cent. Op het eerste gezicht allemaal prima. na ongeveer 3000 km gebeurde het volgende.

Op een goede dag reed ik op een zekere invoegstrook waar bij de auto achter zijn grip verloor en begon te schuiven over alle 4 de wielen. Nadat de schuiver voorbij was ben ik gestopt om te kijken wat er was gebeurd en hieronder een foto van de schade.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-76KP8FGU.jpg

Dit zelfde had zich voor gedaan bij de band aan de linkerkant van mijn auto. Ik heb mede de beide achterbanden gecontroleerd en deze waren goed (merk Intensa)

Nu heeft de TC mij 2 nieuwe banden verschaft, omdat zij dit ook niet normaal vinden. De banden waarvan het loopvlak heeft los gelaten zijn opgestuurd naar Viking.

Conclusie na een paar weken: Ik moet de banden als nog betalen, omdat een noodstop niet in de garantie zou vallen.
U begrijpt dat ik het hiermee niet eens ben en hoop dan ook dat jullie mij meer helderheid kunnen geven hierover.

Alvast bedankt voor de reacties.

Met vriendelijke groeten,

Mark

Pascal73
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 mei 2007 10:12

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door Pascal73 »

@MC87,

Dat ziet er erg vervelend uit. Het lijkt mij op het eerste gezicht een inrijdingsbeschadiging. Het is altijd moeilijk in te schatten hoe een dergelijke beschadiging komt, maar fabrikanten mogen wel wat coulanter zijn tegenover hun afnemers. Mijn ervaring met claims is dat deze de eerste maal (bijna) altijd worden verworpen, maar een tweede maal insturen (en vragen om commerciele vergoeding) wil soms nog wel eens helpen. Voor een fabrikant is het namelijk vele malen goedkoper om jou nieuwe banden te vergoeden, dan slechte publicitiet zoals vermelding hier op RADAR.

Mijn advies is dus om via TC deze banden nogmaal te claimen. Nou moet ik er alleen wel bij vermelden dat de importeur van Viking banden niet de meest schappelijke partij is, maar niet geschoten..........

Volgende keer toch maar een A-merk aanschaffen....zijn wat minder van zulke problemen mee te verwachten en worden vaak wat beter opgelost.

Succes en houd ons op de hoogte.

Pascal73

Joe D
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jul 2008 22:41

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door Joe D »

Viking is dan wel geen A-merk, maar ik heb vergelijkbare schade ook bij een A-merk gezien na slechts een paar 1000 km's.
Dat was bij Bridgestone, trouwens.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door D1RK »

Gezien de foto waar de koordlagen wel erg netjes en onbeschadigd eruit zien zou ik het op slecht gevulcaniseerde banden houden dus productie fout, via ANWB of Bovag geef ik je meer kans maar dankzij de groothandel zit je nu slechter omdat zij niet monteerden....

Dit mag officieel niet voorkomen en als het snij schade was zouden ze het mogen weigeren, maar dit is gewoon losgelaten.

Van Hard remmen mag een band niet kapot gaan, hoogstens vierkant worden, dus platte stukken als de wielen zouden blokkeren en dat is niet zichtbaar op uw zeer duidelijke foto dus het is niet wegens te hard remmen!

U dient gewoon gratis nieuwe banden te krijgen en zelfs de montage hadden ze moeten vergoeden of geld terug!

Eventueel kunt U advies vragen in Enschede bij Vredestein, die maken ook banden en laten graag zien wat andere fout doen!
Proberen met insturen foto kan, en ik vermoed dat U helaas de oude band heeft ingeleverd...
Nu achteraf geld vragen kan niet, dat hadden ze gelijk bij het geven van de 2 nieuwe moeten doen.
Niet achteraf.

MC87
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2008 23:32

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door MC87 »

Beste Dirk,

Ik ben het helemaal met je eens. Bedankt voor je uitleg en de tip in Enschede. Ze hebben me 2 nieuwe banden gegeven, maar die ga ik inderdaad niet bekostigen gezien de aard van de schade.

Met vriendelijke groeten,

Mark

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Loopvlak is ook na/voor de separatie extreem versleten. Dit geeft aan dat het loopvlak al langere tijd los zat.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Voorbanden met losgelopen loopvlak

Ongelezen bericht door D1RK »

Nog een tip;

Mail de leverancier eens de berichten die hier staan....
Via Google te vinden en dat willen ze niet graag.
Als jij kan melden dat het goed is opgelost is hun naam weer beter als nu.

Dreigen mag niet maar bekend maken dat je niet tevreden bent wel!

Gesloten