LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] koopovereenkomst ontbinden

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
maro
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2006 10:19

koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door maro »

Wij hebben in aug 2005 een appartement gekocht, maar nog altijd is er niet begonnen met de bouw. Inmiddels hebben wij een brief gestuurd om de ontbinding van het contract op gang te brengen. Dat is nu twee weken geleden. Nog altijd hebben wij geen reactie ontvangen. Wanneer is de ontbinding 'officieel'?

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Hebben ze een reden gegeven waarom er nog niet met de bouw begonnen is? Misschien zijn er nog niet voldoende verkocht om te kunnen beginnen?

maro
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2006 10:19

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door maro »

Er is idd nog niet voldoende verkocht, maar het staat al langer dan een jaar te koop. Als kopers zijn wij er aug. ingestapt, mede ook omdat de makelaar zei dat het project op dat moment heel goed begon te lopen. (niet dus). Daarnaast heeft hij ons voorgehouden dat er 3e, uiterlijk 4e kwartaal gebouwd zou gaan worden. (ook niet).
In ons koopcontract staat dat wij 6 maanden na ondertekening kunnen ontbinden, maar nu we actie hebben ondernomen, blijft het (weer) stil.
Dus vandaar mijn vraag..

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Desiderius »

Als in de overeenkomst staat dat je kunt ontbinden is er geen enkel probleem.

Wat betreft de uitlatingen, toezeggingen van de makelaar is het van belang dat je dit kunt aantonen (email-berichten, brieven).

Als je kunt aantonen dat je bij een juiste voorstelling van zaken deze overeenkomst nooit gesloten zou hebben en deze dwaling te wijten is aan een inlichting van de wederpartij dan is de overeenkomst vernietigbaar. ( artikel 6:228 lid 1. juncto a. BW ). Eenvoudig is het niet, artikel 6:228 BW gaat nog veel verder maar dat is voor nu even te ingewikkeld om uit te leggen.

TIP: ga naar een plaatselijke NVM-makelaar die van deze materie kennis heeft en vervolgens naar een advocaat en laat hem eerst e.e.a. beoordelen alvorens verdere juridische stappen te ondernemen.

FlipKaneel
Berichten: 276
Lid geworden op: 24 sep 2005 23:47

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door FlipKaneel »

Ik zou de plaatselijke makelaar overslaan en direct naar een advocaat gaan.

Makelaars spelen toch allemaal onder een hoedje. De een dekt de ander v.v. Daar wordt je dus denk ik niet veel wijzer van. Of je krijgt bewust foutieve informatie.

Desiderius
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 apr 2006 23:06

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Desiderius »

Ik geloof dat jij niet helemaal weet hoe het werkt geflipt kaneel !!

Justin
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 mei 2006 01:25

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Justin »

Flip,

Waarom zo negatief over makelaars? Zelf slechte ervaringen?
Het lijkt mij duidelijk; contractueel kan er een ontbinding worden aangevraagd. Dat hier weinig tot niet op wordt gereageerd is wellicht vanzelfsprekend. Noem het een "ontmoedigingsbeleid" of anders, maar een rappel kan wellicht duidelijkheid bieden.

Mijn advies, gelijk aan dat van Desederius; vraag een andere makelaar om raad, lees zelf nog eens goed de voorwaarden. Wellicht dat ook die andere makelaar je wegwijs kan maken?

Succes

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Xpert »

Staat er niet van bijvoorbeeld een "opschortende voorwaarden in"?

De verkopende partij stelt in de koopakte een termijn waarbinnen zij een beslissing neemt om te gaan bouwen. Bijvoorbeeld bij onvoldoende
verkopen.

Als de verkopende partij de opschortende voorwaarden weer wil verlengen kan je volgens mij bezwaar daar tegen maken en proberen de koopovereenkomst te ontbinden.

Vraag dat eens na bij de verkopende makelaar. Voor de correspondentie schriftelijk zodat je bewijslast hebt van je verzoek en hun antwoord. De makelaar kan zich niet verschuilen achter het feit dat de verkopende partij niet op verzoeken daaromtrent reageert.

Wanneer de makelaar bij een brancheorganisatie is aangesloten kan je proberen de barncheorganisatie vragen om te bemiddelen. De hypoheekrente looprt de laaste maanden flink op. Wanneer de hypotheekofferte haar geldigheid verliest dan wordt je direkt geconfronteerd met een fors hoge rente.

Lijkt mij dus redelijk bezwarend dat de verkopende partij de start bouw voor zich uit wil schuiven.

r.wigmore
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 okt 2008 12:48

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door r.wigmore »

Ik heb gehoordt dat men bij ontbinding van een koopcontract van een huis 3 afzeggingen van hypotheekaanvragen nodig heeft. Graag zou ik willen weten of dat zo is.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: koopovereenkomst ontbinden

Ongelezen bericht door Sjors_B »

na 2 jaar nog :wink:

Gesloten