LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
jollyjoker538
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2007 23:58

Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door jollyjoker538 »

Nou daar gaan we weer.

Kreeg vandaag een magazine van Computer Totaal in de bus met daarbij een begeleidend schrijven van Home Computer Club [HCC].
In dit schrijven stond dat ik door HCC ben aangemeld voor een proefabonnement op Computer Totaal. Hieronder de komplete tekst.

Kennismakingsabonnement

We zijn ervan overtuigd dat ons nieuwe tijdschriftenaanbod waardevol is en biedend daarom namens de twee uitgevers een kennismakingsabonnement aan. Bent u meer geïnteresseerd in een ander tijdschrift uit ons aanbod,kijk dan op www.hcc.nl/tijdschriften Daar leest u precies uit welke tijdschriften u kunt kiezen.U ontvangt een flinke korting tot ruim 60%, afhankelijk van het tijdschrift van uw keuze.Ook na het eerste jaar ontvangt u een korting.Het kennismakingsabonnement op Computerl dee kost € 49,75.Het HCC-lidmaatschap t.w .v.€ 24,75 is inbegrepen. Dit bedrag wordt op
de voor u gebruikelijke manier geïncasseerd.

De kleine lettertjes
Wilt u geen kennismakingsabonnement of bent u HCC-basislid dan kunt u het bijgaande tijdschrift als een gratis exemplaar beschouwen. Stuur dan wel binnen een maand een e-mail naar
[email protected]. U kunt ook reageren via het antwoordformulier op de achterzijde van deze brief of de keuze via www.hcc.nl/tijdschriftenaanbood opgeven.Mocht u net een paar dagen te laat zijn dan gaan wij daar natuurlijk zeer coulant mee om. Voor vragen kunt u tijdens kantooruren ook bellen met onze ledenadministratie 010 -2646077.

Met hartelijke groet,
Petra Claessen
Directeur

Volgens mij bepaal je nog altijd zelf of je ergens een abonnement op wilt nemen ??
Nu maar hopen dat de mensen die geen interessen hebben in een opgedrongen abonnement ook de kleine letterjes lezen.

Hans

antonh
Berichten: 976
Lid geworden op: 05 apr 2006 16:33

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door antonh »

Ik heb dat blad ook gekregen en er niet om gevraagd.
Zal dus ook niet reageren.
Zo kan iedereen wel een blad in de brievenbus duwen en zeggen dat ik me moet afmelden terwijl ik me niet heb aangemeld.
Zo gaan de cijfers van abonnement wel lekker omhoog.

JPLS
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2008 19:26

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door JPLS »

Ik heb dezelfde brief ontvangen met een ander blad.

Volgens mij mag dat wettelijk niet, moeten reageren om iets niet te krijgen.

Ik heb een mailtje gestuurd met de mededeling dat alle vanaf nu toegezonden goederen als niet verzonden zullen worden beschouwd. Terug te krijgen na telefonische afspraak binnen een week tegen declaratie van Euro 50,-- voor gemaakte kosten en het ondervonden ongemak.
Ben benieuwd of ze reageren.

JP

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door D1RK »

Ik zit nu 2 maanden in Rusland en werd via E mail op deze gewezen!

Ik kan niet opzeggen want ik kan het niet op tijd lezen!
Dit mag niet en het geld word terug geboekt online....

Dus ik zeg nu HCC op en zo maken ze meer kosten voor minder leden!

Mutts
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2008 01:06

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Mutts »

Ja ook hier een brief in de bus vergezeld met de CHIP.
Overigens een leuk blad en na annuleren van mijn C!T abonnement waarschijnlijk een goede opvolger. Maar na de scheiding met IDG ziet de HCC ( overigens Hobby Computer Club) zich genood zaakt om abonnees aan zich te binden of te behouden door abonnementen aan te smeren die die men niet wilt.

Dit is instrijd met de wet, weet niet welke maar er is er vast wel een.
Het lijkt op een vorm van colportage . Inmiddels al een boze meel naar [email protected] gestuurd met een bedankje het tijdschrift en de vraag waar ze het lef vandaan halen.

Tevens een abonnement met hcc is niet voordeliger dan een los abo.
Of je moet de 'uitstekende'service van de HCC waarderen.

Kennismakingsabonnement:

€ 49,75 (1e jaar, incl. HCC-lidm.)
en een los abonnement op de chip id
€ 42,50 (zonder HCC)

Tevens ook leuk om te melden de Computer totaal die nu niet meer via HCC loopt daalt niet in prijs qua abonnement nu de HCC eraf is.

Het is erg jammer dat de HCC zover is afgegleden naar de commercie.
Was het eerst een echte hobby club, nu is het niks meer dan een lege huls.

jel56
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2008 18:12

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door jel56 »

Kwalijke zaak om met deze illegale colportagetechnieken de HCC-leden een ongewenst proefabonnement in de maag te splitsen. Als mensen het titelblad als gewoon adresblad hebben geinterpreteerd en het ongelezen hebben weggegooid dan zitten zij nu dus aan een proefabonnement vast zonder dat zij zich dit bewust zijn. Iets wat ik bijna zelf ook had gedaan. Het minste dat de directie van HCC nu kan doen is de leden duidelijk maken dat deze brief een ernstige vergissing is geweest en dat zoiets nooit meer plaats zal vinden.

Beste Petra Claessen, als kritische consumenten maken wij onze eigen keuzes wel blijf met je tengels van onze bankrekening!

Ambinees
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 okt 2008 22:08

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Ambinees »

Naar mijn mening is het juridisch ook niet juist wat er gebeurd.

In ieder geval heb ik besloten per direct mijn HCC abonnement en mijn abonnement op Computer Totaal op te zeggen.

Het zal wel storm lopen op de ledenadministratie. (met opzeggingen hopelijk) :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

dragon666
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 aug 2008 14:58

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door dragon666 »

Gewoon blad houden en helemaal niet op reageren,je hebt trouwens toch niet om dat blad gevraagd?Hun probleem dat ze dat opsturen.

Ahaa!
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2008 10:40

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Ahaa! »

In het Burgerlijk Wetboek 7 artikel 7.1 staat: "Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied."
Kortom, zolang HCC niet kan bewijzen dat jij om dit abonnement gevraagd hebt, hoef je niet te betalen en mag je houden wat je wordt toegestuurd.

Pieterzen
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2008 14:03

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Pieterzen »

Heb een klacht gestuurd naar [email protected] en een cc naar [email protected]

Ben benieuwd of ik een reactie krijg (en van wie).

De heer De heer
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 14:27

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door De heer De heer »

Ook ik kreeg deze brief. Ik heb zojuist een pittig mailtje naar mevrouw Claessen gestuurd en via het telefoonnummer van HCC mijn lidmaatschap opgezegd en tevens mijn abonnement op ZOOM beeindigd (hoewel die er nu los van staan meen ik begrepen te hebben). Ik wil er niks meer mee te maken hebben.

Overigens, ze hebben nu geloof ik tientallen PC-magazines uit de grond gestampt, maar er vind heel veel recycling plaats, in de zin dat er in elk blad ongeveer dezelfde informatie en artikelen worden geplaatst. Lekker makkelijk geld verdienen!

meijerhj
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 feb 2008 00:08

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door meijerhj »

Bij mij is het helemaal leuk.

Ik heb dat blad ook gekregen en bij mij zaten er vier van dat soort brieven bij waarvan er drie bestemd waren voor personen die ergens in dezelfde wijk als ik wonen. Deze personen zullen dus niet snel te weten komen dat de hcc ze een abonnement in de maag probeert te splitsen.

joanX
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 okt 2008 22:21

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door joanX »

Ook een proefblad gehad met brief,terwijl ik mijn lidmaatschap al opgezegt had.
Hoe durven ze :oops:
Wanneer ik het proefblad ontvangen heb weet ik niet maar
van de reacties is te zien dat het proefblad minder dan 1 maand vestuurd is,dus ben ik nog niet automatisch weer lid geworden en een abonnement aangesmeerd gekregen van een blad waar ik helemaal niet voor gekozen heb,leuke ronsel praktijken HCC.
Ik zal de brief terug sturen en (er is nog wel wat plaats op de brief)voorzien van een niet zo vriendelijk commentaar :!:

heeft een loterij of de lotto een paar jaar geleden ook niet zoiets geflikt..

Het zou leuk zijn als Trosradar op TV hier een stukje aan besteed.
hoeveel mensen hebben zo'n proefblad wel niet gehad 200.000 (oud)leden ??

Joan

De heer De heer
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 14:27

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door De heer De heer »

Ik kreeg onderstaande reactie terug:

Geachte heer ...,


U heeft ons laten weten geen prijs te stellen op het kennismakingsaanbod op het tijdschrift dat wij u onlangs hebben toegestuurd. Het tijdschrift dat u heeft ontvangen, kunt u daarom beschouwen als gratis proefnummer.

Graag maken we van de gelegenheid gebruik u uit te leggen waarom wij de actie op deze wijze hebben gedaan. Uit onderzoek onder HCC-leden blijkt dat ruim 80% behoefte heeft aan het HCC-lidmaatschap mét een tijdschrift. Ook lieten leden weten over een breder aanbod van tijdschriften te willen beschikken. HCC heeft per 1 oktober 2008 de samenwerking met de uitgever van Computer!Totaal, Tips & Trucs en Zoom beëindigd en hebben wij voor HCC-leden zeer aantrekkelijke kortingen bedongen op ruim 25 andere multimedia tijdschriften.

Wij zijn ervan overtuigd dat veel leden deze aanbieding zeer op prijs stellen. HCC heeft als vereniging voldaan aan de behoefte van haar leden. Wij komen onze leden tegemoet door aan hen een kennismakingsaanbod toe te zenden. Verder is er sprake van een vrijblijvend aanbod. Als de leden naar aanleiding van het aanbod te kennen geven geen prijs te stellen op het aanbod of juist liever een ander blad willen, dan staat dit de leden volledig vrij. De keuze is aan de leden zelf. Daarom hebben wij het afzeggen van het kennismakingsabonnement zo makkelijk mogelijk gemaakt. Een telefoontje, e-mail of schriftelijke reactie is voldoende.

Het is en blijft de moeite waard HCC-lid te zijn. Ook in de toekomst. Het HCC-lidmaatschap krijgt steeds meer waarde. Het nieuwe tijdschriftenaanbod, de succesvolle Nationale Computer Opschoondag (26 oktober jl.) en de naderende HCC!dagen (28, 29, 30 november 2008) zijn hier mooie voorbeelden van.


Met vriendelijke groet,


Petra Claessen
directeur HCC, dé computervereniging van Nederland


En mijn reactie daar weer op:

Geachte mevrouw Claessen,

Hahaha, dit is echt een geval van de omgekeerde wereld.
Ten eerste ben ik nooit bewust lid geworden van HCC, het zat automatisch bij mijn ZOOM abonnement inbegrepen. Daarnaast zullen leden als ze behoefte hebben aan een kennismakingsabonnement, dat zelf wel te kennen hebben geven naar aanleiding van voorgaande brieven en de brochure die ik hier voor me heb liggen: 'Tijdschriftenaanbod 08/09'. Op de laatste pagina van deze brochure tref ik zelfs een zogenaamd wijzigingsformulier aan, waarop ik een kennismakingsabonnement naar keuze zou kunnen aanvragen. De manier waarop u nu te werk bent gegaan is, en dat beseft u waarschijnlijk zelf ook maar al te goed, erg agressief en waarschijnlijk ook nog eens niet volgens de regels c.q. wetgeving. Er zullen vast HCC leden zijn die er gebruik van zullen maken, maar ook een hoop die, net zoals ik, per direct het lidmaatschap zullen beeindigen.

Ik hoop dat HCC in de toekomst nog eens twee keer nadenkt voordat ze een dergelijke actie uithalen.

Dr. Clavan
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2008 15:50

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Dr. Clavan »

Helaas, beste mensen is de actie van HCC geoorloofd of u dat nu leuk vind of niet. Waarom? Omdat er onderaan de brief duidelijk wordt vermeld dat u even een mailtje moet sturen of er een telefoontje aan moet wagen, wanneer u van het door HCC gedane aanbod geen gebruik wenst te maken.
De inhoud van de brief staat ergens in dit draadje, dus kijkt u het maar na.

Deze duidelijke vermelding is precies de reden dat HCC dit zo mag doen en betekent daarnaast nadrukkelijk dat u even moet reageren.
U bent er door HCC namelijk zonder omhaal van woorden duidelijk op gewezen. Dat is wat anders dan dat u een artikel krijgt toegestuurd, waarbij uit niets blijkt dat u een abonnement of rekening staat te wachten. Omdat de rekening of abonnementsbescheiden separaat worden toegezonden.

Is dit netjes van de HCC?? Nou nee, een beetje onsmakelijk in mijn beleving, maar er bestaan wel meer zaken die onsmakelijk zijn, niet netjes, maar juridisch wel toegestaan.

Allen die last van deze brief hebben, dienen even te reageren via de mail en dat is beduidend minder werk dan hier op dit forum uw mening ventileren. Vervelend, ik ben het geheel met alle mensen die hebben gereageerd eens, maar een mailtje voorkomt een hoop gezeur.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door djmaze »

Beste Dr. Clavan,

als ik u 50 proefabonnementen toezend waarin wordt vermeld dat als u niet binnen 14 dagen reageerd er aan vast zit, en u verzaakt te reageren.
Weet u dan zeker dat u die vast zit aan die 50 bladen?

Wat als u nou net toevallig op vakantie/in het buitenland bent?

De heer De heer
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2008 14:27

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door De heer De heer »

Spijker op zijn kop DJmaze!

Dit kan gewoon niet. Als dit wettelijk gezien wel door de beugel kan, dan is het hek van de dam hoor.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 28 Okt 2008 16:12 door Dr. Clavan

Helaas, beste mensen is de actie van HCC geoorloofd of u dat nu leuk vind of niet. Waarom? Omdat er onderaan de brief duidelijk wordt vermeld dat u even een mailtje moet sturen of er een telefoontje aan moet wagen, wanneer u van het door HCC gedane aanbod geen gebruik wenst te maken.
De inhoud van de brief staat ergens in dit draadje, dus kijkt u het maar na.
Klopt niet:
1.
Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/7.html
Je bent als ontvanger niet gebonden aan zo'n abonnement. Ook niet als je niet reageert en alle toegestuurde tijdschriften gewoon leest en vervolgens weggooit.

UPC is onlangs een boete opgelegd m.b.t. een vergelijkbare actie met hun media boxen.
http://tweakers.net/nieuws/53460/upc-kr ... iabox.html

Dr. Clavan
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 okt 2008 15:50

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Dr. Clavan »

Willem V en Djmaze, goede reacties, maar jullie maken een denkfout.

Namelijk willem V, je hebt keurig een wetsartikeltje erbij gezocht maar... wij hebben 400 rechters in nederland, die zich bij de weging van een zaak weliswaar wat gelegen zullen laten liggen aan jurisprudentie, en de tekst uit het burgerlijk wetboek, maar die binnen bepaalde marges toch ook hun persoonlijke mening zullen laten meewegen. Het zou mij gelet op zaken uit het verleden, niet verbazen als zij zich deels laten leiden door het genoemde in de laatste alinea van de brief onder de kop: De kleine lettertjes. Gevolg kan dan zijn, dat je bij een conflict over het al of niet verschuldigd zijn van abonnementskosten, de eventuele gemaakte procedurekosten niet zult kunnen verhalen op de tegenpartij. Los van de vraag of je het abonnementsgeld moet voldoen. Dat laatste acht ik niet erg waarschijnlijk, maar dat was de vraag niet. De vraag was en blijft, mag HCC dit doen? Het antwoord is en blijft, ja het mag. De rest is een andere vraag.

Het voorbeeld van de UPC-actie is niet erg bruikbaar in deze. De UPC actie is niet vergelijkbaar met de actie van HCC. De aanpak van UPC was totaal anders (nog slechter zou ik willen zeggen)Daarom is een veroordeling van UPC ook niet van invloed op de vraag of HCC actie mag voeren op de manier waarop ze dat hebben gedaan. Het UPC verhaal is daarvoor gewoon te afwijkend.

Verveel je je nou elke dag te pletter, maak je nooit wat mee in je leven, heb je een chronisch energie overschot, teveel geld en zeeën van tijd, ga dan rustig een procedure aan. Het kan wel even gaan duren voor er een uitspraak ligt, want dit soort organisaties zijn juridisch geduchte tegenstanders.

Let wel ik neem het niet op voor HCC, ik heb in mijn mailtje naar hun, als reactie op de gewraakte brief, geprotesteerd tegen deze onsmakelijke actie, maar je kunt je tijd wel beter besteden dan aan allerlei conflicten denk ik.

en dan Djmaze, Of ik aan die abonnementen vastzit? Nogmaals dat was de vraag niet, de vraag was of HCC op deze manier een promotieactie mag ondernemen. Ik denk dat ze bij problemen met de proefabonnementen en de mensen die er niet op wensten te reageren, juridisch niet sterk staan. Maar ik denk dat niemand onder ons dat even gaat uitproberen middels het opstarten van zo'n juridische procedure. Daar maakt een organisatie als HCC dankbaar gebruik van. Er is echt wel over nagedacht. Dat vehaaltje over de kleine lettertjes staat niet voor de sier in de brief.

Onsmakelijke actie, niet klantvriendelijk en in marketingtechnisch opzicht ronduit dom. Ja, daar ben ik het hardgrondig mee eens. En wat betreft die 50 proefabonnementen, ik denk dat u zelf ook wel begrijpt dat er een zekere redelijkheid in het aanbod moet zitten, en daar voldoen uw 50 abonnementen niet aan. Sorry, maar uw voorbeeld raakt daardoor kant nog wal. Ik begrijp wel wat u ermee wilt zeggen en voor het antwoord verwijs ik nog maar eens naar wat ik hierboven en in mijn eerste reactie heb geschreven.

Ik ben het met u allen eens, maar voorkom een hoop gezeik en reageer even met een simpel mailtje, dan bent u overal van af. Bent u langdurig afwezig en u toont dat zonder problemen aan (helaas moet u daarvoor wederom in actie komen, maar het is de kortste klap) dan heeft HCC geen poot om op te staan.
Ik ben daarnaast wel heel erg benieuwd wat ze gaan doen met mensen die ze hebben aangeschreven maar die om wat voor redenen dan ook, niks ontvangen hebben. Ik denk dat HCC ook in dit geval bij het trachten te verhalen van de abonnementsgelden, zwak staat, maar om dat uit te vinden, moet je daar dan wel een procedure voor over hebben.

samvdbosch
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mei 2005 11:22

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door samvdbosch »

Dr.clavan

Ik citeer even twee stukken van consuwijzer.nl
Het kan voorkomen dat u ongevraagd een product toegezonden krijgt met het verzoek hiervoor te betalen. Dit is wettelijk niet toegestaan.

Als u niet om de toezending heeft verzocht of daar geen uitdrukkelijke toestemming voor heeft gegeven, bijvoorbeeld door een bon in te sturen of door telefonisch toestemming te verlenen, dan bent u niet verplicht het toegezonden product te betalen. U mag in dat geval zelfs het ongevraagd toegezonden product houden.

Wilt u het product toch terugzenden, dan zijn de kosten voor het bedrijf dat het product ongevraagd toegezonden heeft.

Let op
Als u het product houdt en hiervoor ook betaald, dan komt er in beginsel wel een rechtsgeldige overeenkomst tot stand!
Agressief
Voorbeelden van misleidende verkooppraktijken:

vragen om betaling, terugzending of bewaring van een product dat een ondernemer u ongevraagd heeft toegezonden, de indruk wekken dat u het pand niet mag verlaten voordat er een overeenkomst is gesloten, de indruk wekken dat u een prijs hebt gewonnen, terwijl die er niet is, of waarvoor u eerst kosten moet maken. Het gaat erom dat een aanbieder u niet onder druk mag zetten. Bijvoorbeeld door dwang of ongepaste beïnvloeding, waardoor u (mogelijk) tot een aankoopbeslissing komt die u anders niet had genomen.

Dit soort misleidende en agressieve verkooppraktijken zijn vanaf nu dus verboden. Als bedrijven zich niet aan deze regels houden kunnen ze een boete krijgen. Die boete kan worden opgelegd door de toezichthouders op de nieuwe wet: de Consumentenautoriteit en de Autoriteit Financiële Markten (als het gaat om een financieel product).
In dit geval is het dus ongevraagd toegezonden EN wordt er gevraagd om een betaling of retournering. Dus het is nog aggresieve verkoop ook. Jou betoog raakt dus kant nog wal.

Gesloten