LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium Telecom

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
automaiti
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2008 14:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door automaiti »

Rooibosduivel, volgens mij kan je tot een jaar na dato nog een incasso aanvechten: Via site VARA's kassa:

"Vaak kunt u de bank via de telefoon of via internet opdracht geven te storneren. Voor ALLE incasso’s geldt dat u daar ook schriftelijk over kunt klagen – tot een jaar na de incassodatum. De bank dient dan altijd te onderzoeken of er voor de betwiste incasso daadwerkelijk een geldige machtiging is verstrekt. Zo niet dan krijgt u alsnog uw geld terug."

Kijk ook nog even hier:
http://www.currence.nl/Currence.nl/coll ... older.html

Succes.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

Deze termijn van 1 jaar is alleen bij onterechte incasso's ( zonder uw toestemming)
Anders geldt de termijn van 1 maand.

automaiti
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2008 14:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door automaiti »

TdeHond, klopt inderdaad. Maar van currence mag je bij "cold calling" niet in het eerste gesprek een automatische incasso afdwingen. Wel als je bijv. PT zelf belt. In de meeste gevallen zal PT jou benaderd hebben en je via die praktijk een automatischische incasso hebben afgetroggeld (via voicelog). Dat mag dus niet volgens de regels van currence. Zie ook pagina terug.

Agressieve telecomaanbieders benaderen mensen met wie ze nog geen relatie hebben vaak telefonisch. Dit wordt Cold Calling genoemd. Tijdens een dergelijk gesprek wordt er een contract en een opname van een deel van het gesprek gemaakt (Voicelog). Vast onderdeel van het gesprek is een machtiging voor automatische incasso van abonnementsgeld en kosten.

Voor het telefonisch vragen van een automatische incasso zijn voorwaarden opgesteld door de organisatie Currence. Currence is in 2005 opgericht door een aantal grote banken en faciliteert het betalingsverkeer in Nederland. Iedere partij die gebruik wil maken van bv automatische incasso dient te voldoen aan de regels van Currence om er zo voor te zorgen dat er een helder en gelijk speelveld is voor iedereen.

Een van deze regels van Currence heeft betrekking op automatische incasso via "cold calling". Currence stelt "Als u nog geen relatie hebt met de incassant, mag hij u niet ongevraagd bellen en om een machtiging vragen. Een telefonische machtiging is dan alleen toegestaan als u zelf het initiatief neemt via uw vaste telefoonaansluiting." Anders gezegd; als een organisatie die u nog niet kent u belt, dan mag die organisatie niet in het eerste gesprek u om een automatische incasso vragen.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

De hamvraag is dan: maakt het feit dat a.i. door cold calling tot stand gekomen deze a.i.'s onterecht?
Dit i.v.m. de tijd die je dan hebt om onterechte incasso's terug te vorderen.

rooiebosduivel
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 aug 2008 09:35

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door rooiebosduivel »

Onrechtmatig is mijns inziens een feit daar ik een brief heb gestuurd waarin we niet accoord gaan met automatische incasso.

Mijn vraag is: is het zinvol om naar het polititie bureau te stappen?

hejeja
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 feb 2008 14:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door hejeja »

Verrassend mailtje van KPN. Een antwoord op mijn mail van 19 okt.
Mijn moeder blijkt al op 4 september over gezet te zijn naar KPN. Dus voor de advertentiecampagne. Wij wisten daar dus niets van.
Ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Tegelijkertijd met de definitieve aanvraag voor ontbinding van het contract gaf ik aan Pretium door dat mijn moeder naar het regionale kabelbedrijf wilde overstappen Geen probleem dacht ik omdat er geen contractuele verplichtingen meer waren, immers het lopende abonnement bij Tele2 was afgekocht. Tja en dan plotseling "vorige week" een rekening van Tele2 om de abonnementskosten voor nov. 2008 te voldoen. Zij waren dus wel op de hoogte van de contractsbeeindiging bij Pretium en wij niet. Heel vervelend. Nu moet ik weer schrijven dat dit niet de bedoeling is en Tele2 wordt op deze manier voor de 2e keer door Pretium gepakt. Voor de kabel hebben wij gekozen omdat wij niet nog een keer met dit probleem geconfronteerd willen worden. De belminuten worden waarschijnlijk door Pretium afgerekend. Dit onmiddelijk omgezet naar 1655. De rekening klopt in dit geval dus ook niet. Mijn moeder heeft zeker geen 30 euro verbeld in 6 weken. Wij bellen haar sinds het Pretiumprobleem zelf.
Waar houdt Pretium Telecom zich in vredesnaam mee bezig. Klanten brieven laten schrijven terwijl het contract al beeindigd is. Zit daar nu de winst in? Dus voor u allerhande kopietjes en machtigingen opstuurt eerst maar even KPN vragen hoe het zit. Spaart "mogelijk" veel werk.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

TdeHond
De hamvraag is dan: maakt het feit dat a.i. door cold calling tot stand gekomen deze a.i.'s onterecht?
Hoezo een hamvraag? Als een consument via zijn bank een Melding Onterechte Incasso instuurt, moet de incassant Pretium bewijzen, dat hij een geldige machtiging heeft. Bij coldcalling is die er niet. Kan hij dat niet dan worden bedragen tot 1 jaar geleden weer teruggeboekt.
Als Pretium dreigt met afsluiting wegens wanbetaling kun je de rekeningblokkade gewoon opheffen en Pretium betalen. Vervolgens geef je de KPN opdracht om de telefoon over te nemen en laat je het geld weer terugboeken. Of zie ik iets over het hoofd?
Wel allereerst aangetekend op basis van Wet Koop op Afstand ontbinden.
Heeft iemand iets dergelijks al eens gedaan?

Miauw
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 aug 2008 17:14

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Miauw »

Ik heb PT laten weten dat ze op grond van cold calling niets meer mogen afschrijven. Ik heb betaald voor de tijd dat ik bij PT was (3 maanden) en ben weer terug bij KPN. PT is ook geblokkeerd bij de bank. Ik kijk nu wel bijna elke dag of PT nog geld laat afschrijven, want ik zou - volgens PT - wel vast zitten aan dat jaarabonnement. Ik ben benieuwd.

jante
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:22

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jante »

Hoi Miauw,
Ik heb ook dezelfde brief ontvangen en ook ik ben allang terug bij
KPN. En die brief ontving ik ongeveer een half jaar geleden.
En nu kreeg ik onlangs (dus na een half jaar)weer eens een brief met de mededeling dat ik afgesloten ben van de telefoon en dat ik eerst een bedrag(hoe komen ze eraan!!) onmiddelijk moet betalen en pas daarna kan ik weer bellen.
Maar ik bel dus allang niet meer via Pretium, maar ze berekenen dus nog steeds kosten voor het bellen. Zo zie je maar weer hoe goed ze hun administratie op orde hebben.
Ik heb geprobeerd netjes met hun tot een oplossing te komen, maar ze willen gewoon nergens aan meewerken, alleen maar tegenwerken.
Ik wil dan ook niets met deze mensen te maken hebben die leugens verkondigen en hun fouten niet willen toegeven.
Trouwens het is me opgevallen dat [Bericht aangepast door de moderator] is vervangen door [Bericht aangepast door de moderator] , dus deze Meneer is net als de vorige directeur. Geen haar beter!!!
Nogmaals heren, Ik ben belazerd door jullie callcentermedewerkers die in jullie opdracht werken en werven.
Ik denk dat ik maar eens een brief naar de Staatssecretaris Heemskerk stuur

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

Bron: www.ez.nl
elemarketing

Op 11 november 2008 heeft de Eerste Kamer een nieuwe wet aangenomen over telemarketing.

Hierin wordt wel geregeld dat er per 1 juli 2009 een wettelijk register komt waar mensen zich in kunnen schrijven als ze niet gebeld willen worden door telemarketeers. Bij de inschrijving krijgt men de mogelijkheid om zich slechts voor een categorie telefoontjes te laten blokkeren.

Bedrijven en organisaties mogen mensen die bij dit register zijn ingeschreven niet langer ongevraagd bellen om hun producten of diensten telefonisch aan te bieden. Zowel de adverteerder als degene die belt (vaak call center) zijn verantwoordelijk voor het schonen van hun belbestand door het wettelijke register te raadplegen.
'Bel-me-niet- register'

Het bedrijf of de organisatie moet de consument er bovendien actief op wijzen dat het 'Bel-me-niet- register' bestaat en dat hij zich daar kan inschrijven. Wil de consument dat, dan moet degene die belt er ook voor zorgen dat de consument wordt opgenomen in het 'Bel-me-niet-register'. Het bedrijf of de organisatie moet de consument ook de mogelijkheid bieden om zich alleen uit te schrijven bij zijn bedrijf of organisatie. De contactgegevens van de consument moeten dan uit het bestand van het bedrijf gehaald worden. De consument kan zich ook eenvoudig via internet of telefonisch inschrijven bij het centrale register.

Wordt men toch gebeld terwijl men zich heeft ingeschreven dan kan men een klacht indienen bij Consuwijzer.

Bedrijven en organisaties die zich niet houden aan de nieuwe regels voor telemarketing kunnen door OPTA worden aangepakt. OPTA kan in dat geval een boete opleggen van maximaal 450.000 euro.

automaiti
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 sep 2008 14:56

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door automaiti »

Ook wij zijn gewoon weer terug bij KPN en ik mag wel zeggen zeer coulant behandeld. Als misleidde PT klant ben je meer dan welkom bij je oude vertouwde KPN.
En ook blijft PT maar zeuren over het feit dat er sprake is van een rechtsgeldige overeenkomst. Het is net een soap opera! De stakkers maken er een hobby van om de boel te blijven intimideren en marchanderen. Zielig zijn ze. Verder is er niet veel te melden over deze oplichters. Maar [Bericht aangepast door de moderator] krijgt geen cent van ons. Op dit moment gebeurd er dus verder bijzonder weinig. Tja wat moet je ook als al je klanten weer doodleuk teruggaan naar hun oude leverancier en je van hun niet meer kan incasseren? Jammer hé....Had je de boel maar niet moeten oplichten. Komt boontje dan toch om zijn loontje.

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

Gelukkig komt er een bel me niet register. Ik adviseer iedereen zich daar aan te melden, dan is het daarna onwettig als een call center u nog lastig valt!
Dat wordt nyks met pretium 8)

E. Plevier
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 nov 2008 13:47

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door E. Plevier »

Hallo,

Even een vraag. Ik ben helaas lid van Pretium. Heb al 2 jaar digitale telefonie en had verwacht automatisch van dat abonnement af te zijn. Nu heb ik op 10-11-2008 mijn lidmaatschap bij Pretium opgezegd en krijg nu tot mijn verbazing het bericht terug dat dat niet gaat omdat ik een opzegtermijn heb van drie maanden en de vervaldatum van mijn lidmaatschap is 01-01-2009. Nu wordt mijn lidmaatschap automatisch verlengd. Kan dit zomaar? Kan ik hier iets tegen doen? Ik ben helaas niet in staat om een advocaat in de arm te nemen. Wie heeft er raad voor mij?

M.vr.doch hopeloze groeten,

E. Plevier

TdeHond
Berichten: 2845
Lid geworden op: 19 jan 2008 14:42

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door TdeHond »

De opzegtermijn van het telefonisch abonnement verschilt van het lidmaatschap.
Quote AV
15. Duur en beëindiging
15.1 De Overeenkomst voor de Telefoon- en/of de Internetdienst zonder Aansluiting wordt aangegaan voor onbepaalde tijd en kan door Pretium Telecom of de Contractant slechts tussentijds worden beëindigd overeenkomstig het bepaalde in dit artikel. De Overeenkomst voor de Aansluiting in combinatie met de Telefoondienst (het Telefoonabonnement) wordt aangegaan voor een jaar (te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de datum waarop de Overeenkomst tot stand is gekomen) en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van dertig dagen. De Overeenkomst voor de ADSL-Dienst wordt aangegaan voor een jaar en zal stilzwijgend worden verlengd met telkens een termijn van één jaar met een opzegtermijn van twee maanden. Pretium Telecom behoudt zich het recht voor om de Contractant afsluitkosten te berekenen.
Zojuist is een wet goedgekeurd waarin het stilzwijgende verlengen met 1 jaar niet meer is toegestaan.

Het lidmaatschap van Pretium heeft een opzegtermijn van drie maanden ( naar mijn gevoel speciaal in het leven geroepen om de klant op het verkeerde been te zetten)
Quote AV
11. Duur en beëindiging
11.1 De Overeenkomst wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar, te rekenen vanaf het moment van de aanmelding door Contractant voor de Pretium Diensten, met daarbij een stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar tot wederopzegging.
11.2 De opzegging als bedoeld in lid 1 van dit artikel door de Contractant kan slechts geschieden na voorafgaande schriftelijke kennisgeving aan Pretium en met in achtneming van een termijn van tenminste 3 maanden voor het verstrijken van een jaartermijn mits de Contractant het gebruik van de Pretium Diensten staakt en gestaakt houdt vanaf het moment van de dag waartegen wordt opgezegd, derhalve de dag waarop de jaartermijn eindigt.

Dit mag dus, al hoewel u net als velen voor u en na u ( vrees ik) op het verkeerde been bent gezet, omdat beide overeenkomsten niet gelijktijdig en met verschillende opzegtermijnen moeten worden beëindigd.

Stoffer Kats
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2008 10:01

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Stoffer Kats »

znx5hVorig juni gebeld door Pretium dat ik goedkoper kon bellen.
Voordat ik dat geloofde wilde ik op papier zien of dit waar was.
Pretium heeft de voorwaarden etc. niet naar teogezonden.
Wel mij overgezet van KPN naar Pretium.
Toen ik ontdekte dat Pretium iets deed wat ik niet wilde heb ik direct aan de bel getrokken.
Ik zit nu weer bij KPN. Ik moet echter volgens Pretium een jaar abonement aan hun blijven betalen. Dus dubbel bij KPN en Pretium.
Ik heb aan Pretium alle kosten die ik volgens mij verschuldigd ben betaald.
De mensen bij Pretium kunnen alleen het bij hen ingevoerde verhaal uitspreken. (Of zouden het computers zijn?) Als zij per brief reageren staan hier de gekste dingen en bedreigingen in.
Pretium kan en wil niet erkennen dat zij mensen zijn en fouten kunnen maken. (Dus zijn het onmensen)
Zij hebben mij toegezegd dat wij elkaar bij de rechter zullen ontmoeten.
Mij is gebleken dat Pretium duurder is dan KPN. Ik heb n.l. meerdere lijnen. In het 1e telefoon gesprek is mij verzekerd dat ik ook dan voor 16,-- per maand kon bellen. Jammer genoeg is van het telefoongesprek alleen, dat wat Pretium belangrijk vond, vastgelegd.
-Mijn advies ga nooit naar Pretium-

kappi
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2008 21:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door kappi »

Wie heeft er al daadwerkelijk een incassoburo of iets dergelijks van Pretium op de stoep gehad? Wij moeten namelijk voor Privilege nog een jaar betalen, na een jaar gratis lidmaatschap. We hadden dat dus moeten opzeggen volgens hun. Nergens gelezen of iets van hun gehad. We zouden na dat jaar weer benadert worden of we lid wilden blijven. Maar volgens hun hebben we gewoon een lidmaatschap. We willen dus niet betalen, maar nu dreigen ze. Wie o wie heeft dit ook al bij de hand gehad. Graag reacties.

jante
Berichten: 30
Lid geworden op: 21 mei 2008 21:22

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door jante »

Quote
Pretium dreigt alles en iedereen. We moeten met z'n allen onze poot stijf houden, anders gaan ze steeds door met hun praktijken.
Wij hebben niets fout gedaan.
Degene die fout is dat is de Pretiumkliek.
We moeten ervoor zorgen dat Pretium niet nog meer mensen in de ellende brengt.
Veel mensen kunnen de moed niet opbrengen om tegen Pretium in te gaan en aan te geven dat ze onterecht zijn overgezet naar Pretium.
En mensen die van een Pretium abonnement afwillen, krijgen het niet voor elkaar.
Dus dit moet veranderen en moeten we de confrontatie aangaan. Het is niet anders.
Ze sturen standaard brieven naar iedereen en hopen dat mensen gewoon betalen. Niet doen dus, laten ze maar bewijzen dat we een contract met hun hebben. En hun administratie is een zootje.
En nu probeert de nieuwe directeur op dezelfde voet door te gaan.
En de consumentenautoriteit steeds op de hoogte houden van de stappen die Pretium maakt.

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Tweedekamerlid Mei Li Vos (PvdA) heeft opnieuw vragengesteld naar aanleiding Van Pretium. Dit keer over de verlenging van de ontbindingstermijn, strengere eisen aan de voicelog en strengere eisen bij Koop op afstand op initiatief van de aanbieder (cold-calling) http://www.meilivos.pvda.nl
Helaas dit keer geen vragen over het ellendige getreuzel van de Consumentenautoriteit

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Pretium Telecom Antwoordnummer 1118 2000 VE Haarlem

Odelot
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:11

Re: Pretium Telecom

Ongelezen bericht door Odelot »

Mensen,

Ik werd zojuist gebeld door mijn moeder. Er was 65 euro contrinutie inghouden door pretium en nog bijna 10 euro ergens voor. Ook door pretium dus.
Mijn ouders hebben in het verleden ooit is gebeld via pretium maar dat is minimaal al 5 jaar geleden.
Ze hebben nu al 3 jaar lang een internet plus bellen abonnement bij kpn.
Hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat ze het in hun botte hersen durven te halen zomaar geld af te schrijven van een rekening. Wat een smerige oplichters zijn dat!

Ik heb mijn moeder geadviseerd haar rekening te laten blokkeren voor pretium en morgen te bellen.
Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb mijn moeder ook verteld dat ze 1000x moet zeggen dat ze niets met die oplichterszooi te maken wil hebben als ze morgen belt. Anders smeren ze haar straks nog ongevraagd een abonnement aan zo.

Hopelijk zijn ze binnen no time failliet als die wet rond is over die telefoonreclame.

Gesloten