LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Elin48
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2008 20:13

Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door Elin48 »

Ik heb misschien een hele rare vraag overal lees je dat je de standby uit moet zetten.
Alleen kan dat bij ond niet als je hem uitzet blijft een rood lanpje branden.
Om hem helemaal uit te zetten moet je de stekker er uit halen .dit is geen optie omdat je dan elke keer alles weer opnieuw moet instellen.
Wie weet hie wat mer van?

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door gastje13 »

Dat er geen volledige uitknop op zit is niet voor niks. Vaak zitten deze apparaten vol met software. Als je keer op keer(iedere nacht bijv.), terwijl het apparaat, aanstaat de stroom eraf gooit, KUN je op termijn het toestel ermee in de war brengen, of in een uitzonderlijk geval beschadigen(bijv. wanneer hij aan het updaten is). Zeker dvd-recorders halen ook s'nachts programma gidsen op, software updates en dergelijke toestanden.

Ook veel apparaten(flatscreen tv's bijv.) met wél een echte uit-knop gaan niet geheel uit. Lampje is dan wel uit, op de achtergrond blijft meestal wel iets als de microcontroller aanstaan.

Wat brandgevaar betreft, bij fatsoenlijke merken, en als je normaal met je spullen omgaat, is de kans op brand zeer klein, op specifieke productie fouten na. Bij bagger merken(medion, lifetec, aldi en co) misschien IETSJES meer gezien deze vaak een zeer brakke voeding hebben(vooral tv's) maar mijn ervaring hiermee is, dat dit enkel in prestatie/levensduur op te merken is.

opmerkelijk, veel philips tv's van een kleine 10 jaar terug konden juist in de fik vliegen door ze vaak helemaal uit te zetten. de netschakelaars waren zeer slecht ontworpen, en die gingen op den duur vonken inwendig. Door juist de tv geheel uit te zetten, gebruik je die schakelaar meer(en trad dit probleem sneller op) dan enkel met AB op standby

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door Marco Polo »

@gastje13

Prima informatie; duidelijk iemand met verstand van zaken; bedankt!

Elin48
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2008 20:13

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door Elin48 »

Dank je wel voor je goede uitleg.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door cossie300 »

Het probleem van het in de fik vliegen van vooral oudere tv's zat hem voornamelijk in het feit dat tijdens de stand-by fase de ntc/ptc schakeling van de demagnetisering op temperatuur bleef. Tachtig graden ofzoiets. Dit komt in geen enkel apparaat meer voor.

Het netschakelaarprobleem zat voornamelijk in de "open"schakelaar zoals lang geleden toegepast in de K9 en K11. Daarna is altijd een dicht model netschakelaar toegepast. Het kan zijn dat er nadien ook nog brandgevaarlijke problemen mee zij geweest, maar dat is dan na mijn tijd in deze bussiness.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door Marco Polo »

....tijdens de stand-by fase de ntc/ptc schakeling van de demagnetisering op temperatuur bleef. Tachtig graden ofzoiets.
..."open"schakelaar zoals lang geleden toegepast in de K9 en K11.
En dit is nu een voorbeeld van een slechte uitleg; als leek heb je aan dit soort vakjargon helemaal niets!

Elin48
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2008 20:13

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door Elin48 »

Ik snap er dan als leek ook niks van

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door gastje13 »

De philips K9 en K11 waren een van de allereerste kleuren tv's van philips. Zo rond begin jaren 70. Toen waren de veiligheidseisen niet zo hoog als nu, en werden er (buiten de beeldbuis) buizen gebruikt die heet werden. Deze buizen stonden ook nog eens onder hoogspanning. Deze toestellen konden(gebeurde niet vaak geloof ik) in theorie in de fik gaan bij een storing. Tegenwoordig moet er brandvertragend materiaal in de apparaten zitten, bepaalde eisen van onderdelen voldoen enz enz.

Toch gaat het soms nog mis, zie bijv. een serie loewe tv's, een aantal jaar terug. Of de genoemde philipsen van 10 jaar oud.

Wat betreft demagnetisatie, als er bijv. boven een tv een magneet wordt gelecht, krijg je een kleurvlek. Om deze weg te krijgen moet je de tv demagnetiseren, zodat de magnetische kracht weer weg is. Deze schakeling bij vooral in oudere tv's (tot ong. 2000) ook in standby aanstaan. Niet dat deze zo rampzalig is, het is en blijft een stroompje van niks(meet maar eens een oude tv in standby, hooguit een paar watt).

Iets waar tv's en co wel van in de fik kunnen gaan, is door er zelf in te gaan prutsen. Reperaties op verkeerde manier uitvoeren. En wat mensen vergeten, een tv van binnen nooit schoonmaken met een stofzuiger, de kans dat je hiermee iets beschadigd(=verhoogt brandgevaar) is aanzienlijk. Bij voorkeur met perslucht het stof wegblazen. Liefst gewoon van af blijven als ie nog goed werkt.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door cossie300 »

Bedankt voor de duidelijke toelichting op mijn verhaal! :P

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het verhaal klopt helaas niet helemaal. Brand kan bij een moderne TV met gesloten schakelaar nog steeds ontstaan, daar heb ik voorbeelden van gezien die nog net waren goed gegaan. Zelfs als de TV uit staan met de schakelaar is er brandgevaar. Alleen wil Philips dit niet horen, daar heb ik in het verleden regelmatig melding van gemaakt. Dit is duidelijk een constructiefout en bovendien is de schakelaar niet gezekerd, anders dan via de 16A van het lichtnet.
De meeste branden ontstaan door slechte soldeer verbindingen op een pertinax print. Dat heeft weinig of niets te maken of het toestel in stand-by staat of in bedrijf. Die PTC van de demagnetisering kon een bron van gevaar zijn, maar tegenwoordig heeft iedere TV die na een bepaalde datum is gemaakt een schakeling er in die de PTC uitschakelt tijdens bedrijf en tijdens stand-by.
Die DVD en andere apparaten kunnen rustig op stand-by blijven staan en moeten dat ook in verband met de digitale schakelingen en de daarmee aanwezige software. De reden is simpel, dergelijke apparaten hebben een epoxy print wat niet brandt en bovendien een metalen behuizing en een metalen afscherming.
Dat is ook het geval bij LCD en plasma TV. Om dergelijke apparaten vrij van storingen te houden is het zelfs gewenst om het op stand-by te laten staan, dit in verband met de constante temperatuur van de onderdelen.
Temperatuur veranderingen die steeds optreden door aan en uit te schakelen verkorten de levensduur van de electronica aanzienlijk en daarmee hoge kosten bij eventuele reparatie.

Vr. Gr. Hans. (ouwe rot in het vak)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door gastje13 »

@hans.

maar tegenwoordig heeft iedere TV die na een bepaalde datum is gemaakt een schakeling er in die de PTC uitschakelt tijdens bedrijf en tijdens stand-by.

Vanaf wanneer precies?
Ik heb hier een tv uit eind 2006 die dat niet doet. Geloof dat dit eerder een vrije keus was, dan een verplichting.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door cossie300 »

Op een of andere manier kreeg Philips het niet voor elkaar de soldeerverbindingen van vermogensonderdelen en lijntrafo's duurzaam te maken. Ik heb duimgrote brandgaten in de print voor mijn neus gehad. Zal ook een rede tot brand kunnen zijn, alhoewel ik mij afvraag waarom de eigenaar niet eerder alarm sloeg. Als het zover was gekomen had dit zich toch minstens in beeld zichtbaar getoond.

Mvrgr. (ook) Hans (en toevallig ook een ouwe rot in't vak!)

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door gastje13 »

Philips was dan ook een verhaal apart. Beeldkwaliteit van een echt merk, bouwkwaliteit was een regelrechte ramp. ESF/ERF beeldbuizen die 15 jaar lang gemaakt werden, met een ENORM uitval percentage. En geheel die 15 jaar is dat nooit geheel opgelost. Lijntrafo's die doorsloegen(exploderen) en een heel toestel verwoesten. Fikkende aan/uit knoppen. Idiote voedingen(voedings trafo wegbezuinigd). Buizen met slecht masker(latere erf) Dure painter ic's die echt ALLEMAAL vroegtijdig te barsten gingen. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nu heeft ieder merk wel iets, maar bij philips werd dit toch wel een beetje heel veel.

Laat dit ook een tip zijn voor ieder die een 2e hands crt wil. Probeer philips (inclusief de toestellen met philips buis) te ontwijken! Neem een panasonic, sony, die waren goed. Thomson ook al ging daar ook nog wel eens wat mis mee, wel heel mooi beeld de thomson buizen.

16again
Berichten: 16221
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door 16again »

De philips K9 en K11 waren een van de allereerste kleuren tv's van philips. Zo rond begin jaren 70. ...... en werden er (buiten de beeldbuis) buizen gebruikt die heet werden.
Onjuist:
De K9 en K11 gebruikten al geen "radiolampen" meer, maar waren helemaal met modernere transistors opgebouwd
De K8 zat vol radiobuizen en gebruikte iets van 400 Watt waardoor alles loeiheet werd.

resp00112469
Berichten: 851
Lid geworden op: 14 okt 2003 22:11

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ik heb één gevalletje gehad waarbij de woonkamer uitbrandde. Dat gun ik echt niemand, maar dat kwam niet door stand-by, doch een fout van de gebruiker. Ik moest daarvoor opdraven in verband met eventuele aansprakelijkheid.
Oorzaak was dat het toestel aan stond en in een meubel zat wat was afgesloten.
De eigenaar had 's morgens op eerste paasdag naar de paus gekeken en na de uitzending was het beeld een tijdje zwart voordat het testbeeld kwam. Hij dacht dat het toestel uit was, maar het stond nog aan toen de deuren werden gesloten. Dat was een K 8, dus nog met buizen.
Deze hadden ook geen afstandsbediening en konden ook niet in stand-by worden gezet.
De eerste vol transistor met AB was de K 9 en later de K 11.
Die uitschakelbare PTC in een TV zijn zo rond 1997 gekomen en dan heb ik het over de grotere toestellen van de bekende merken.
Kleinere portables en TV combies hebben dit niet.
Tegenwoordig is dat ook weer niet meer het geval bij de grote merken.
Tegenwoordig moet het allemaal goedkoop en dus laat men de toestellen maken bij Beko, Vestel en nog een paar van die fabrikanten.
Wel hebben de meeste een aparte stand-by voeding er in. Hoef je ook niet vrolijk van te worden, ook deze gaan bij bosjes defekt.
CRT techniek is een aflopende zaak en daarom wordt er geen ontwikkeling meer doorgevoerd, dus waarom nog toestellen maken die 15 jaar mee gaan?
Laat dit ook een tip zijn voor ieder die een 2e hands crt wil. Probeer philips (inclusief de toestellen met philips buis) te ontwijken! Neem een panasonic, sony, die waren goed. Thomson ook al ging daar ook nog wel eens wat mis mee, wel heel mooi beeld de thomson buizen.
Die beruchte buizen zitten ook in, JVC, B&O, Loewe en Grundig.

Vr. Gr. Hans.

gastje13
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 dec 2006 18:42

Re: Brandgevaar DVD-recorders en DVD-surrount

Ongelezen bericht door gastje13 »

En loewe was zo een merk dat nog wel eens in de fik vloog, was zelfs een terugroep actie . . .
Is ook een design merk waar je veels te veel voor betaald, zelfde philips buis inderdaad.

Vestel ken ik wel ja. Hier werkt er eentje al bijna 2 jaar. Zeer goed beeld over scart, ramp over de tuner. Voedingen in die krengen zijn gewoon zeer brak, wat je terug ziet in beeld als grootte/helderheidspompen. Maar in de fik gaan zie ik dat ding niet voor aan.

Gesloten