LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlandse Energie Maatschappij

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Ri'tje
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2008 10:00

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Ri'tje »

Wat een ellende allemaal zeg!
Ik ben vorige week vrijdag ook gebeld. Ik wilde mijn bankrekeningnummer niet doorgeven en daarom zouden ze een acceptgiro opsturen met het informatie pakket. Ook ik ben zo dom geweest om dit te geloven. Ik kreeg afgelopen dinsdag een envelop met daarin bevestiging aanmelding. Dit was natuurlijk niet zo afgesproken. Ik heb daarna gelijk een aangetekende brief naar ze gestuurd, een klacht op de site met daarin mijn afmelding en een mailtje naar de energiekamer gestuurd, die mijn mail weer naar de consuwijzer heeft doorgestuurd. Vandaag kreeg ik tot mijn blijdschap een mailtje van de NEM met als onderwerp Bevestiging Weg Binnen Afkoel. Ik ga dit mailtje heeeeeeel goed bewaren. Hopelijk is het nu ook helemaal klaar. Ik heb nu heeel goed geleerd dat ik nooit meer een gesprek met een telefonisch verkoper aan ga en zeker geen 'ja' in het gesprek ga zeggen. Hopelijk word de NEM aangepakt, want dit kan zo niet langer door gaan.

Succes allemaal!

Pauwl
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2008 15:29

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Pauwl »

Nou ook ik heb m'n lesje wel geleerd.

Er is toch wel een subtiel verschil tussen een informatiepakket en een mondelinge overeenkomst. Pas als je goed doorvraagt weet je wat ze je eigenlijk proberen aan te smeren, maar ook ik kwam daar iets te laat achter. Ik wist in de eerste instantie ook niet dat het om zo'n boevenbedrijf ging, totdat ik eens op internet ging zoeken. :?

Enfin, ik ben gisteren benaderd door deze partij, en had gisteren al e mails gestuurd om annulering aan te vragen. Uiteraard nog geen reactie. Vandaag heb ik voor de zekerheid ook al een fax de deur uit gestuurd en een aangetekende brief. Ik heb niet gewacht tot ik het pakket binnen heb gekregen, ik wil hier zo snel mogelijk vanaf zijn.

Hopelijk zijn deze acties voldoende geweest om van dit boevengilde af te komen. Ik zal m'n mailbox/postbus maar goed in de gaten houden komende week.

edit: inmiddels heb ik mijn annulering via mail binnen, ik ga in ieder geval al wat rustiger het weekend in ;)

Ik neem aan dat dit ook gewoon rechtsgeldend is mochten ze me toch nog een oor weten aan te naaien?

elske1
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2008 20:02

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door elske1 »

Wij worden inmiddels soort van geterroriseerd door de telemarketeers van NEM. We hebben al een paar maal uitgelegd dat we geen mondelinge overeenkomst wille, eerst op papier zien wat je overeenkomt; blijkbaar zijn deze lieden getraind in agressief en onbeschoft zijn. Op het moment dat we ons argument herhaalden werd de hoorn er door de telemarketeer opgegooid en vervolgens worden we nu ongeveer elke dag gebeld. Wie heeft dit ook meegemaakt, tips om dit te stoppen? We zijn ze zolangzamerhand spuugzat!

adrianj
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 okt 2008 19:45

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door adrianj »

Ik heb intussen ook maar even bericht naar de klantenservice van mijn huidige leverancier (Essent) gestuurd en die berichte mij dat er nog geen poping tot overstappen door NEM had plaatsgevonden. Mocht dat wel het geval zijn en daar bericht van krijgen, dan moest ik mijn bevestigingsmailtje over de annulering van NEM maar toesturen.
Dus vooralsnog ga ik er vanuit dat als je binnen 7 dagen via de mail bij NEM annuleert, dat je er dan ook definitief vanaf bent.

sander_p
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2008 12:04

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door sander_p »

Ik kreeg inmiddels bijna 2 weken geleden een bevestiging van mijn annulering bij de NEM via de mail. Dat was ruim binnen de afkoelperiode. Na het verstrijken van de afkoelperiode heb ik nog even contact opgenomen met ENECO (mijn huidige leverancier) en die vertelden me dat ze van van de NEM niets hadden vernomen, en dat ik nog steeds gewoon bij ENECO zit. Het lijkt er dus op dat de NEM mijn annulering goed heeft verwerkt. Ik bewaar in ieder geval het bevestigingsmailtje over mijn annulering van de NEM nog even netjes totdat ik aan het eind van het jaar de rekening van ENECO heb liggen.

In ieder geval ben ik er goed vanaf gekomen, als ik sommige reacties lees...

alfredo1808
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2008 16:27

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door alfredo1808 »

Ik ben vorige week telefonisch benaderd door een te gladde verkoper die erg opdringerig was, zich voordeed als iemand van Essent (dat idee had ik) en bovendien niet duidelijk was. Voor ik het goed en wel besefde werd een gesprek opgenomen ondanks mijn bezwaar, en zou hij het contract opsturen. WELK CONTRACT????? Ik wilde geen nieuw contract en ik had al helemaal niet inzicht in de voorwaarden. Ik kon wel annuleren binnen 7 dagen. Gelijk op de eerstvolgende werkdag gebeld en blijkt dat als ik aan geef in het automatische telefoonmenu dat ik benaderd ben (optie 1), de verbinding verbroken wordt, LEKKER CONSUMENT VRIENDELIJK. (zeker geleerd van ZIGGO?) Vervolgens een andere optie geprobeert en daar krijg ik te horen dat ik schriftelijk moet opzeggen! Ik kan wel op een sluwe manier telefonisch een contract aangesmeerd worden maar niet telefonisch opzeggen!!! Al met al erg ondoorzichtig en al helemaal niet klantvriendelijk. Wie beschermt de oudere in deze maatschappij die niet zo mondig of snel zijn??????? Ik voel me opgelicht en al bijna bestolen.

Diaantje25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:04

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Diaantje25 »

Ik ben woensdag 29-10 benaderd door iemand van NEM.
Ze vroegen niet eerst of het gelegen kwam, terwijl dit toch echt in het WGCC staat. (ze behoren dit te vragen, anders is er al iets mis)
Dus ik vertelde dat ze niet gelegen belde, omdat hun er zelf niet om vroegen ik was nl op visite. Maar geen gehoor aan geven en gewoon doorpraten. ZE zeiden dat ik gewoon bij de nuon kon blijven alleen we betaalden dan energie tegen inkoopsprijs. Ze vertelde me dat ze me een informatiepakketje kon opsturen en dat ik dan 7 werkdagen + het weekend had om te annuleren middels een email. Nou nergens geen email adres te vinden dus in de papieren. De dagtekening was 31-10. Nou toen maar google nagezocht, kwam ik op sites van Tros Radar en Kassa en de consumentenbond. Allemaal negatieve verhalen. Ook ik heb de energieprijzen nagekeken en idd het is allemaal veel duurder dan dat we nu bij de Nuon uit zijn. Ik wist dat ik er ingetuind was en dus met mijn vriend overlegd wat te doen. Hij heeft de Nuon gebeld en die gaven ons aan een aangetekende brief te sturen, deze lag al klaar voordat de nuon gebeld was. Toen maar gauw naar het postkantoor gegaan. Daar vertelde ze me dat de dagstempel bindend is. Dus ze kunnen van alles doen als je geen bericht krijgt dat de brief niet is opgehaald dat is dan jammer. Jij hebt bewijs dat je het aangeleverd hebt, dat hun daar niks mee doen, ja dat is dan jammer. Ook gaf ze me de tip niets te betalen en maar wachten tot je een gerechtelijk bevel krijgt, want je hebt je brief aangetekend weggestuurd.
Ook moet je de brief normaal versturen. Dus dubbel.
Ook het contactformulier op de NEM site moet je invullen dat je niet acoord gaat met het contract.
Toen mijn vriend met de NEM belde was de aanmelding al geannuleerd zei de muts aan de telefoon (sorry ben zelf ook inbound callcenter medewerker), maar zei mijn vriend er komt alsnog een aangetekende brief jullie kant op + een normale.
Dus ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Je staat in je recht als je het aantekend. Het is ff een 8€ wat je betaald, maar ja dan sta je wel in je recht. Beter dan de torenhoge rekeningen wat je krijgt van de NEM.
Succes

BezorgdeStudent
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2008 20:52

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door BezorgdeStudent »

Ook ik ben net gebeld door de NEM, met een heel verhaal dat het de komende 3 jaar 15% in energiekosten zou schelen als ik naar hen zou overstappen. Ik heb vervolgens gevraagd of ze me een informatie pakket willen toesturen, maar nee dit kon alleen als zijnde een aanvaarding van een nieuw contract worden toegestuurd.
Aangezien ik toen nattigheid begon te voelen, en helemaal toen ze om een bankrekening nr. vroeg, zei ik haar dan maar binnen 2 weken terug te bellen. Zodat ik nog wat research kon doen. Nou, daar begreep ze maar niets van, waarom research doen als ze me net alles had uitgelegd en een garantie had gegeven dat ik goedkoper uit zou zijn? :? Hierop gereageerd dat als ik een nieuwe computer ging kopen ik ook eerst in verschillende winkels ging kijken wat de beste deal zou zijn. Goh nou, wat een vreemde hersenkronkel moet die man wel niet hebben hoorde ik haar denken.
Al met al een erg opdringerig gesprek, en ik moest mij maar vooral geen zorgen maken. Want binnen 7 werkdagen na toezending (eigenlijk 9, want weekend zat er ook bij in zei ze nog, *proest het uit van het lachen*) zou ik in geval van niet akkoord gaan het contract nog schriftelijk kunnen beeindigen.
ik ben dus uiteindelijk wel blij dat ik niet mijn bankrekening nr. heb gegeven, en vervolgens gegoogled heb en direct verwezen werd naar diverse treurnis-alom.nl websites.... Maar ben wel benieuwd of ik niet alsnog zo'n contract thuisgestuurd krijg met een in te vullen acceptgiro.
Ik begrijp dus uit de diverse reacties hier dat ik dan het beste een aangetekende brief binnen 7 werkdagen moet opsturen a 8 euro? Of eerst proberen via de e-mail?
In geval van aangetekende brief kunnen ze van mij vervolgens heel wat ongefrankeerde enveloppen met lege a 4tjes verwachten! Tja, je moet toch wat om je frustratie te botvieren...

Een verontruste student, zonder StuFi die nog net rondkomt zonder mensen te bedonderen.

Diaantje25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:04

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Diaantje25 »

Ik denk niet dat ze het je toe gaan sturen, want immers kunnen ze zonder rekeningnummer helemaal niets.
Het enige is dat je, als ze nogmaals bellen, moet zeggen dat je gegoogled hebt en dat je er niet mee in zee gaat en dat je al die verhalen van tros Radar en Kassa gezien hebt en blij bent dat je er niet gelijk bent ingestonken. Dan hangen ze gauw de haak erop.
Misschien kun je eens bij infofilter kijken. Als je je daar afmeld, mogen ze je ook niet meer bellen. Doen ze dit wel en je geeft aan dat je bij het infofilter staat hangen ze gelijk op. Ze kunnen, als je het grof wil spelen, nog een claim aan hun broek krijgen van je. Maar goed dat kost veel tijd en je moet er ook zin in hebben.
Goed van je dat je iig niet er op bent ingegaan.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Mijn collega werd laatst door de NEM gebeld op zijn mobiel, laten we nu net bij een energiebedrijf werken..

"Ja goedemiddag met bla bla ik mag u een korting aan bieden dankzij vakantiepark bla bla voor de NEM. U kunt hierdoor 15% aan kosten besparen op uw energierekening!! Vind u dat mooi?

>15% .. en hoe komen jullie daarbij? Als ik overstap blijven de transportkosten nog bij de netbeheerder, bovendien is jullie vastrecht gemiddeld 5x do zuur P.P.!! De belasting blijft gewoon gelijk en ik ontvang een boete van ong 50 euro p.p als ik overstap.. hoe komen jullie aan die 15% korting??

"Euhmm ja... wij gaan er wel vanuit dat u geen overstapboete krijgt"

>Maar dat krijg ik dus wel en je zegt aan het begin van het gesprek dat ik 15% aan kosten kan besparen, leg me dat dan eens uit?

"euhmm *bek vol tanden* *weet niet meer waar ze het over heeft* ja fijne dag nog meneer"

:lol:

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Ik denk niet dat ze het je toe gaan sturen, want immers kunnen ze zonder rekeningnummer helemaal niets.
.... helaas, ze hebben ook de mogelijkheid voor betaling via acceptgiro

Diaantje25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:04

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Diaantje25 »

Dat klopt, maar deze hoef je niet te betalen. Zolang je geen contract thuis hebt dan kunnen ze ook niets. ZE moeten je een contract hebben gestuurd.
Zodra je deze hebt moet je hem binnen 7 werkdagen retour sturen of een aangetekende brief sturen. Dan kunnen ze helemaal niets.

Marc1980
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 nov 2008 10:16

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Marc1980 »

Kunnen wij als consumenten niet hetzelfde doen als de NEM? Zeggen dat we hun contract niet hebben ontvangen, hadden ze het maar aangetekend moeten sturen???

Diaantje25
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 nov 2008 18:04

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Diaantje25 »

Haha ja was dat maar waar. Eigenlijk zou het moeten kunnen he.
Had wel de rechtswinkel een email gestuurd, maar nog niets van vernomen.

wicher
Berichten: 556
Lid geworden op: 13 mar 2006 23:28

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door wicher »

Kunnen wij als consumenten niet hetzelfde doen als de NEM? Zeggen dat we hun contract niet hebben ontvangen, hadden ze het maar aangetekend moeten sturen???
Is nog niet zo'n gek idee; ik heb me dat ook wel eens afgevraagd.
In de wetgeving wordt slechts gesproken van "ontvangst".
Zuiver juridisch gezien hangt het ervan af of men aannemelijk moet kunnen maken dat iemand post heeft ontvangen, of dat het echt bewezen moet kunnen worden.
Ben er niet zeker van, maar heb een sterk vermoeden dat een rechter bij een evt. rechtszaak toch zal vragen om ontvangst te bewijzen. (Als je het tenminste zover wilt laten komen).
En bewijzen dat post door de andere partij ontvangen is, kun je toch alleen maar door een bewijs van ontvangst te overleggen, m.a.w. aangetekende post.
Welke jurist (of rechtenstudent ...) kan hier iets zinnigs over zeggen????

smoppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2008 16:18

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door smoppie »

Ben net gebeld door zo'n smooth talker :twisted: van de NEM
Mij werd verteld dat ik 25% kon besparen op mijn rekening. Ze waren volgens radar of kassa de goedkoopste. Ik wilde het eerst overleggen met mijn man, en vroeg of ik over 2 weken terug gebeld kon worden.
Dat kon niet de aanbieding was nu. Wat kan er gebeuren vroeg ik; de prijs kan 2 ct per kilowat uur omhoog gaan? dat neem ik op de koop toe.
Meneer wilde mijn vertrouwen winnen en gaf zijn naam en het emailadres van de NEM, zijn voorvoegsel was ING. Ik zei nog ING en dan
telemarketeer. Nou ja hij zat bij het hoofdkantoor.
Ik liet mij enigszins overhalen en zei dat ik pen en papier pakte om het op te schrijven. Vlug gegoogeld en kwam deze site tegen.
Er werd een bandje gemaakt waarin ik dan aangaf dat ik akkoord ging. Tijdens het bandje vroeg ik of ik overstap boete moest betalen, dat was niet zo.
Verderop vroeg ik of ik 25% zou besparen op mijn nota. De beste man
werd stil en na een poosje zei hij dat hij de band moest stoppen want er mochten geen vragen tijdens de band gesteld worden :o. Ik kreeg ook zijn manager aan de lijn. Die vertelde me dat er bij de verkorte opname er wettelijk geen kortingspercentage genoemd mochten worden :shock: .
Ik zei toen dat wij maar konden stoppem omdat ik de hele zooi dan toch niet vertrouw. De manager drong aan dat mijn rekening vanaf januari toch wel 160€ omhoog ging. Ik zei dat ik het dan zo laat en dat wij konden stoppen. Ik wilde niet meer van hun tijd in beslag nemen.
Ik werd vriendelijk gegroet en ik hing op :lol: .

Longboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2008 17:06

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door Longboy »

Laat ik toch iets positiefs zeggen.

1,5 jaar geleden ben ik ook in zee gegaan met de NEM, voor 3 jaar vast, nadat ik uitgerekend heb met mijn toemalig verbruik en de jaar rekeningen van de ENECO waar ik toen zat, dat de NEM toen, 1,5 jaar geleden, 1 van de goedkoopste was. En ook rekening houdend dat de energie prijs omhoog zou gaan.

Ik wordt nu met enige regelmaat gebeld om over te switchen naar andere energie leveranciers maar deze zijn nu toch vaak duurder dan de NEM (1,5 jaar geleden) dus dat doen we niet.

Als ik de prijzen van de NEM van nu vergelijk zijn ze duurder dus NU zou ik niet meer voor de NEM kiezen.

Toch enige kritiek was het feit dat er verteld werd dat ik 1 rekening zou krijgen dit is niet het geval geweest en krijg nu nog elke maand een rekening voor transport van de ENECO.

Hou ook rekening met het volgende. Gas wat nu verkocht wordt is duurder vanwege het feit dat dit gas is ingekocht toen de olieprijs op 145 dollar per vat stond. Elk half jaar wordt er gas ingekocht wat ik overal zie staan dus als dat nu zou gebeuren gebeurd dat met een olieprijs van 68 dollar dus het gas is dan stukke goedkoper.

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door dasaliz »

vraagje:

mijn vriendin is afgelopen maandag gebeld door de NEM, standaard verhaaltje dat ze van Essent waren en dat ze een informatiepakket zouden opsturen.... Het bandje verhaal, alhoewel ze later terug belden met de vraag of het misschien opnieuw ingesproken kon worden omdat de opname mislukt was (? of dat echt zo is is natuurlijk gissen).
Kortom, resultaat is dat er vandaag een contract op de deurmat ligt voor 3 jaar vast.

Mijn vraag is: Het contract dat we nu hebben (met Oxxio, ook zo'n feest, maar dit terzijde) staat niet op haar naam maar op mijn naam.
Het contract dat mijn vriendin (we zijn niet getrouwd) heeft afgesloten staat eveneens op mijn naam. Maar ik ben dus nergens akkoord mee gegaan.

Is de aanbieding in dit geval wel rechtsgeldig?

Of moet ik alsnog het contract gelijk weer opzeggen per aangetekende brief?

JPJS
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 mei 2008 16:16

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door JPJS »

Beste dasaliz

Als een idioot morgen direct de boel opzeggen. Als ze maandag gebeld hebben en je vandaag het 'welkomspakket' ontvangen hebt hebt je nu dus nog zeven werkdagen om zonder opgaaf van reden het contract te verbreken. Kijk even in de spullen (kleine lettertjes) hoe je dat het beste kan doen. Mijn moeder is op 14 mei van dit jaar door hen benaderd en we zijn er nog steeds niet van af.
Bovendien: is je vriendin gemachtigd om namens jou dit soort contracten aan te gaan??? wonen jullie bijvoorbeeld samen en hebben jullie een samenlevingscontract ofzo?? Zo niet mag de NEM helemaal niet met haar een contract afsluiten.

Als je het niet vertrouwt kun je ook de voicelog opvragen. Maar schrijf morgen in elk geval die brief dat je geen contract wilt.

Veel succes, José

dasaliz
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 okt 2006 20:40

Re: Nederlandse Energie Maatschappij

Ongelezen bericht door dasaliz »

Beste José,

Ja we wonen wel samen en hebben ook een samenlevingscontract maar ik was niet op de hoogte van het feit dat dat iets uitmaakt.

De brief ligt al klaar om te verzenden, voor de zekerheid.

Dank voor de snelle reactie ;)

Gesloten