LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 29 Okt 2008 10:33 door Dr. Clavan

Willem V en Djmaze, goede reacties, maar jullie maken een denkfout.

Namelijk willem V, je hebt keurig een wetsartikeltje erbij gezocht maar... wij hebben 400 rechters in nederland, die zich bij de weging van een zaak weliswaar wat gelegen zullen laten liggen aan jurisprudentie, en de tekst uit het burgerlijk wetboek, maar die binnen bepaalde marges toch ook hun persoonlijke mening zullen laten meewegen. Het zou mij gelet op zaken uit het verleden, niet verbazen als zij zich deels laten leiden door het genoemde in de laatste alinea van de brief onder de kop: De kleine lettertjes. Gevolg kan dan zijn, dat je bij een conflict over het al of niet verschuldigd zijn van abonnementskosten, de eventuele gemaakte procedurekosten niet zult kunnen verhalen op de tegenpartij. Los van de vraag of je het abonnementsgeld moet voldoen.
Je zult wel denken, daar komt ie weer met het wetboek, maar toch:
1. Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/6.html
Hier wordt onder meer bepaald dat artikel 7:7 BW dwingend recht is.
Nog een keer artikel 7:7 BW:
1. Degene aan wie een zaak is toegezonden en die redelijkerwijze mag aannemen dat deze toezending is geschied ten einde hem tot een koop te bewegen, is ongeacht enige andersluidende mededeling van de verzender jegens deze bevoegd de zaak om niet te behouden, tenzij het hem is toe te rekenen dat de toezending is geschied.
Hier staat in ieder geval duidelijk dat je niet aan het abonnement vastzit, ongeacht de kleine lettertjes. Een rechter dient zich gewoon te laten leiden door de wet. Er wordt hem hier geen keuze gegeven. Ik bedoel, er is geen (of in ieder geval héél weinig) ruimte voor interpretatie van de rechter.
Dat laatste acht ik niet erg waarschijnlijk, maar dat was de vraag niet. De vraag was en blijft, mag HCC dit doen? Het antwoord is en blijft, ja het mag. De rest is een andere vraag.
Nu lid 2 uit 7:7 BW
2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/7.html
Ik heb nu al een aantal argumenten (wetsartikelen) gegeven waaruit naar mijn mening blijkt dat het niet klopt (mag) wat de HCC doet. Jij komt enkel met opmerkingen van "ja het mag". Waar baseer je dat op? Toon eens aan dat ze dit wel mogen doen.
Ben jij niet degene die denkfouten maakt? :wink:
en dan Djmaze, Of ik aan die abonnementen vastzit? Nogmaals dat was de vraag niet, de vraag was of HCC op deze manier een promotieactie mag ondernemen.
Jij stelt dat de HCC dit mag doen. Daarmee impliceer je dan dat men aan het abonnement vast zit als men niet reageert.
Maar ik denk dat niemand onder ons dat even gaat uitproberen middels het opstarten van zo'n juridische procedure.
Nu moet je de boel niet omdraaien hè. De HCC (of de uitgever van het tijdschrift) zal een rechtszaak tegen iedere individuele 'klant' moeten starten om het abonnementsgeld binnen te halen, niet andersom. Gezien de onderhavige wetgeving laten ze dat wel uit hun hoofd denk ik. :wink:

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door snel0026 »

Ik heb als lid van HCC de volgende mail naar [email protected] gestuurd:

Welke idioot bedenkt deze wijze van kennismakingsaanbod op C’t?
Eigenlijk zou het strafbaar moeten zijn, dat je er aan vast zit tenzij je bezwaar maakt.

Ik heb het nu begrepen. Jullie moeten de naam Hobbyclub maar direct wijzigen. Jullie zijn geen hobbyclub meer, want de enige doelstelling is:
“Hoeveel kunnen we verdienen aan het besodemieteren van onze leden?”

Alsof jullie leden een stelletje debielen zijn.

Ik wil direct bij deze mijn lidmaatschap opzeggen.

Van zo’n vereniging wil ik geen lid meer zijn.


Ik denk dat alle leden die zo'n brief in huis hebben gekregen zo moeten reageren.

snel0026
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 jul 2005 19:44

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door snel0026 »

mailadres moet natuurlijk zijn: [email protected]

Luap
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2005 10:11

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Luap »

Ik lees steeds dat er een abonnement op een tijdschrift wordt aangeboden door HCC, inclusief 24.95 lidmaatschap HCC. Volgens mij is dit NIET juist. Mij wordt straks voor het lidmaatschap Hcc en voor het blad Computer!Totaal appart een factuur aangeboden(resp 24.95 en 49.95). Kijk maar eens goed op de site van Hcc hier is dit te vinden.
Gevolg dat ik mijn lidmaatschap heb opgezegd want dit is een verhoging van maar liefst 245%

angela64
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2008 16:23

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door angela64 »

Het is de omgekeerde wereld, ooit is hier iemand mee begonnen... want er zijn zoveel zaken waar je een abonnement door je strot geschoven wordt onder het mom van als je niet wil, zeg je toch af...

Ik denk dat hier heel nodig iets aan gedaan moet worden!
Een wetsverandering ofzo.


Het brengt mij wel op ideeën, lekker mensen een gratis iets toesturen en zeggen dat ze als ze niet binnen een week reageren, ik ze elke week zo iets toestuur voor een leuk bedragje... :twisted:
Je bent abbonee, tenzij je afmeld... ipv als u zich aanmeld bent u abbonnee... :)


(Whaaaaa, vul steeds de juiste veiligheidscode in, maar krijg steeds melding dat het fout is, ook zoiets... :x )

goever
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mar 2008 19:29

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door goever »

Toen het 1e bericht over scheiding van abonnement en lidmaatschap bij mij binnen kwam, staandepede het lidmaatschap opgezegd in niet mis te verstane bewoordingen per mail. Zie onderstaande tekst.

Geacht bestuur,

Naar aanleiding van de brief van ene IDG Nederland, gedateerd 1 oktober 2008, deel ik u mede dat ik mijn lidmaatschap per 1 januari 2009 opzeg, omdat ik ben van mening dat ik voor het jaar 2008 een lidmaatschap met HCC ben aan gegaan en niet met IDG.

Ik ga er vanuit dat er voor mij helemaal niets verandert gedurende het huidige verenigingsjaar.

Bovendien ga ik ervan uit dat HCC ervoor zorgt dat ik tevens van dat abonnement van “Computer Totaal” af kom per 1 januari 2009.

Het is uw feestje, dus los dat ook maar zelf op.

Wat uw “ledenraad” heeft “bepaald”, daarmee wil ik niets te maken hebben!

Bent u een vereniging die op komt voor de belangen van haar leden?

En wat een ongehoorde schande om HCC-leden minimaal 8 Euro te laten betalen voor het entree van de HCC-dagen terwijl u vorig jaar in gebreke bent gebleven om doodleuk de HCC-dagen te annuleren. Ik ga dus niet maar dat zult u inmiddels wel begrijpen.

Ook u schaart zich bij de “groten” op deze aarde met het bewustzijn van een spruitje! U zou een prima onderwerp zijn voor het consumentenprogramma “Radar”.

Maar wat u veroorzaakt heeft, DAT KRIJGT U NU TERUG.

Overigens maak ik mij helemaal niet druk over een opzeggingstermijn van 2 maanden, want u heeft eenzijdig de voorwaarden voor het lidmaatschap aangepast.

Echter, indien uw bevestiging van mijn opzegging binnen de termijn van 2 weken niet per mail of per brief door mij is ontvangen, dan zal ik via uw antwoordnummers nogmaals per brief een opzegging sturen met een kopie o.a. aan “Radar”.

Want u bent op het moment met uw “vereniging” de postzegel, het papier en de inkt niet waard.

Wat een schande, UW SCHANDE!


Inmiddels heb ik een bevestiging gekregen dat mijn lidmaatschap bij HCC is opgezegd maar dat HCC mijn lidmaatschap (?) bij Computer Totaal niet op kan zeggen.

HCC KAN VERDER MIJN RUG OP!!!

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door DigiRein »

Beste mensen,

Zeer hartelijk bedankt voor jullie bijdragen, vooral van diegenen, die de moeite hebben genomen om allerlei wetsteksten en andere juridische teksten op te zoeken en in dit forum te plaatsen.

Ik ben zelf lid van de HCC en wil dit ook wel blijven vanwege de interessante GG's, maar heb net zoals de meesten van jullie - vrijwel iedereen eigenlijk - mijn bedenkingen bij dit soort Yuppenpraktijken. (De goede Yuppen buiten beschouwing latend, uiteraard.)

Ik heb vooral bezwaar tegen het automatisch afschrijven van een bedrag, waar ik geen toestemming voor heb gegeven, als ik niet uitdrukkelijk aangeef, in een reactie op hun meededeling, dat ik dat niet wil. (Zelfs mijn bank heeft mij dat geflikt - Postbank.)

Ikzelf heb overigens (nog?) niet zo'n 'proef'abo ontvangen. Mocht dat gaan gebeuren, dan denk ik dat ik Petra heel hartelijk ga bedanken voor het gratis abo op het (nog te ontvangen) blad, onder verwijzing naar de inhoud van dit forum. Daarnaast zal ik een abo - met korting - nemen op een ander blad, tenzij dat blad nou net toevallig het ding is, dat ik gratis krijg toegezonden.

Ook een eerdere brief, die ik van de HCC heb ontvangen i.v.m. al de wijzigingen, vond ik veel te peppy en reclameachtig en dat terwijl ik al lid ben!

Nogmaals: Bedankt!

Groeten, Rein.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door alfatrion »

@Dr. Clavan:

De vraag "mag HCC" dit doen, kan op twee manieren worden uitgelegd. Is er een overeenkomst gesloten (lees: moet ik dan betalen?) als ik niet reageer?. Maar ook als kan HCC een boete krijgen van de rechter?
Dr. Clavan schreef:Omdat er onderaan de brief duidelijk wordt vermeld dat u even een mailtje moet sturen of er een telefoontje aan moet wagen, wanneer u van het door HCC gedane aanbod geen gebruik wenst te maken.
Je eerste bericht lijkt toch te suggereren dat je de voor eerste uitleg gaat. Uit 7:7 jo 7:6 BW blijkt duidelijk dat dit onjuist is.
Dr. Clavan schreef:Los van de vraag of je het abonnementsgeld moet voldoen. Dat laatste acht ik niet erg waarschijnlijk, maar dat was de vraag niet. De vraag was en blijft, mag HCC dit doen? Het antwoord is en blijft, ja het mag.
Hier ga je vervolgens draaien en stap je over naar uitleg nummer 2. Die vraag laat zich inderdaad niet beantwoorden met de door Willem genoemde wetsartikels. Dan gaat het meer of de consumentenautoriteit een boete kan opleggen. Zie daarvoor de door samvdbosch aangehaalde nieuwe regels omtrend misleidende handelspraktijken.
Dr. Clavan schreef:Ik denk dat ze bij problemen met de proefabonnementen en de mensen die er niet op wensten te reageren, juridisch niet sterk staan. Maar ik denk dat niemand onder ons dat even gaat uitproberen middels het opstarten van zo'n juridische procedure.
Hier stap je weer over naar uitleg 1. Mensen die niet reageren staan heel sterk getuigen de regels die door Willem zijn aangehaald. Waarom zouden deze mensen een juridische procedure opstarten? Als mensen niet willen betalen dan betalen ze gewoon niet.
DigiRein schreef:Ik heb vooral bezwaar tegen het automatisch afschrijven van een bedrag, waar ik geen toestemming voor heb gegeven, als ik niet uitdrukkelijk aangeef, in een reactie op hun meededeling, dat ik dat niet wil. (Zelfs mijn bank heeft mij dat geflikt - Postbank.)
Direct naar de postbank gaan. Er bestaat een procedure om het bedrag terug te storten. In de meeste gevallen zul je daar 30 dagen de tijd voor hebben.

Pepe Gonzalez
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2008 08:42

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Pepe Gonzalez »

Heb per direct mij abonnement opgezeg van Hcc, ben niet van gediend van zulke acties.

PP

esberk
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 okt 2008 10:25

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door esberk »

Ben een basis lid zonder blad en nu krijg ik weer een blad opgedrongen en moet ik zelf weer actie ondernemen.

Heb de administratie al laten weten dat ik hier niet van gediend ben en als ze nog een keer zo'n actie doen ze mij kwijt zijn.

John71
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jul 2007 12:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door John71 »

Ik ben al jaren lid van de HCC, maar erger mij al tijden aan de anti-hobby mentaliteit die bij genoemde club heerst. Toen ik een brief kreeg met de mededeling dat per 1 october 2008 de samenwerking met ComputerTotaal zou worden beeindigd heb ik direct een e-mailbericht gestuurd met het verzoek mij per de hierboven genoemde datum uit te schrijven als lid. Geen reactie!
Toen maar een brief aan de redactie van de HCC in Haarlem gestuurd met een herhaling van mijn verzoek, plus een kopie van mijn e-mail-bericht. Ook nu blijft een reactie uit!!!!!!
Toen ik een e-mailadres vond van de ledenservice, direct een - boze - email gestuurd naar dit adres met een herhaling van mijn verzoek onder vermelding van mijn eerdere e-mail plus brief aan de redactie. Geen reactie!!!!!!
Wat een knullig gedoe!!!
Wat ik wil is: gewoon van die club af, niet meer niet minder!!

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 30 Okt 2008 04:16 door alfatrion
Dr. Clavan schreef:Los van de vraag of je het abonnementsgeld moet voldoen. Dat laatste acht ik niet erg waarschijnlijk, maar dat was de vraag niet. De vraag was en blijft, mag HCC dit doen? Het antwoord is en blijft, ja het mag.
Hier ga je vervolgens draaien en stap je over naar uitleg nummer 2. Die vraag laat zich inderdaad niet beantwoorden met de door Willem genoemde wetsartikels.
Waarom niet? Er staat toch gewoon in lid 2 van 7:7 BW dat het niet is toegestaan ongevraagd 'zaken' waarvoor betaald 'moet' worden toe te zenden aan een consument?
2. De toezending aan een natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf van een niet door deze bestelde zaak met het verzoek tot betaling van een prijs, is niet toegestaan. Wordt desalniettemin een zaak toegezonden als bedoeld in de eerste volzin, dan is het in lid 1 bepaalde omtrent de bevoegdheid, de zaak om niet te behouden, van overeenkomstige toepassing.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/7.html

diadino
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 jan 2005 11:01

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door diadino »

hier ook een blad "gratis" gekregen, computer idee.
het stomme is nu dat ik hier al op geabonneerd ben en nu dus een 2e abo zou krijgen (hoezo je administratie niet kunnen synchroniseren)
dus even gebelt dat ik dit natuurlijk niet hoefde.
even in discussie gegaan met de ledenadministratie over het feit dat ik als lid nu gestraft ga worden omdat ik al lid was, want ik kan officieel niet eens lid worden (mag je niet zijn geweest 6 maanden voor je een proefabo afsluit). maar ik moetr dus wel gewoon de lidmaatschapsprijs betalen voor hcc en kan waarschijnlijk ook niet de korting krijgen als je een vervolgabo neemt.........
op die manier ga je toch wel eens serieus overwegen of dat HCCabo nog wel bestaansrecht heeft hier in huis, want al die voordelige aanbiedingen van het hcclidmaatschap werden toch amper gebruikt

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door DigiRein »

@alfatrion:

Jij schreef: 'Direct naar de postbank gaan. Er bestaat een procedure om het bedrag terug te storten. In de meeste gevallen zul je daar 30 dagen de tijd voor hebben.'

Bedankt hiervoor. Maar het ging toen over de vervanging van de gratis pinpas door een betaald exemplaar en niet betalen betekende gewoon geen pinpas meer. Dus kon je weinig anders. Of naar een van de andere banken gaan. Maar die zijn meestal nog duurder op dit gebied of hebben andere beperkingen. Gewoon chantage eigenlijk. :evil:

Maar daar zijn indertijd al de nodige forums over geweest, dus laten we dat onderwerp hier maar verder laten rusten. Deze HCC praktijken zijn al erg genoeg :!: Vandaar mijn vergelijking met die bankpraktijken.

Groet, Rein.

mercvrivs
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2004 19:17

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door mercvrivs »

Ben alweer een tijdje lid van de HCC,maar die opgedrongen
tijdschriften-aktie vindt ik gewoon waardeloos!Stel je bent op
vakantie en je komt terug en blijk je opeens lid van nog een
blad terwijl je hier wellicht helemaal geen interesse in hebt!
Het is dat ik een HCC-email adres wil behouden anders
had ik allang opgezegd bij de HCC!

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door alfatrion »

@WillemV:

Ik zat er naast. UPC heeft volgens mij ook een boete gehad (op iets vergelijkbaars), dus het kan wel. Dit omdat het artikel onder het zogenaamde half-dwingend recht valt.

@DigiRein: Ik doelde op de afschrijving door HCC. ;)

pierre95
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 okt 2008 10:15

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door pierre95 »

Heb direct een mailtje gestuurd naar het klachtenadres van HCC
Ik vind dit voor een "vereniging" een zeer trieste aanpak,
Ben benieuw of er nog enige reactie volgt. :evil:

Cor de Bruin
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 okt 2008 10:23

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door Cor de Bruin »

Heb mijn lidmaatschap gelijk opgezegd via E-mail en heb in ieder geval een bestiging gekregen dat men de mail heeft gelezen. Maar zoals zo velen verder niets meer gehoord.

Ga maar weer eens een E-mail sturen naar die gasten. Eigenlijk is het triest deze gang van zaken.

Groeten,

Cor

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door DigiRein »

@alfatrion:

Jij schreef:
@DigiRein: Ik doelde op de afschrijving door HCC.
Ah, maar zover zal het in mijn geval niet komen, want ik ga de aanbieding gewoon omzetten in een ander abo: dat Linux tijdschrift. Dat sturen ze waarschijnlijk niet standaard op. (Over een paar jaar wel, natuurlijk :) ) En dan mogen ze afschrijven.

Ik heb overigens ergens anders op een of ander forum gelezen - weet helaas niet meer welk - dat je ook na die 30 dagen recht van spreken hebt en je zonder-toestemming-afgeschreven-bedrag weer terug kunt krijgen, maar dat vergt nogal een procedure.

Maar mensen, deze actie van de HCC is natuurlijk hartstikke fout, maar heb ook wat begrip. Het is nog steeds een vereniging, die voornamelijk op vrijwilligers draait. Oké, een uit zijn krachten gegroeide vereniging, maar de betaalde top is - laten we het hopen - zo smal mogelijk en anders betaal je dat weer. En dan nu al die klachten moeten verwerken, dat valt niet mee. Zijn ze wel verplicht natuurlijk, maar toch. Voor mij bestaat de HCC voornamelijk uit de gebruikersgroepen, de GG's, waar je erg veel kan leren en allerlei profs tegenkomt, die daar zitten te hobbyen. Erg waardevol.

Groeten maar weer,

Rein.

DigiRein
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:45

Re: Opgedrongen abonnement vanuit HCC

Ongelezen bericht door DigiRein »

@Iedereen:

Inmiddels heeft de HCC deze persverklaring uitgegeven:

http://www.dosgg.nl/eMailings/2008-18/P ... %20HCC.pdf

Voor wie het peppy gedeelte van de tekst wil overslaan: scroll meteen naar onderen en lees de laatste drie punten van de samenvatting.

Groeten,

Rein.

Gesloten