LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
L. Blok
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:35

Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door L. Blok »

datum: 17-09-2003

Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Door onze correspondent

BRUSSEL, 17 SEPT. Kinderen die vinden dat ze te weinig zakgeld ontvangen, staan ,,volkomen in hun recht om te gaan zagen om meer poen''. Het is ook aan te raden een contract te tekenen: ,,En vergeet vooral niet je ouders te laten tekenen, zo heb je zwart op wit hoeveel zakgeld je tegoed hebt''. Deze adviezen komen niet van een rebelse jeugdvereniging, maar zijn sinds kort te vinden op de website van de Belgische bankverzekeringsgroep Dexia.

De campagne van Dexia heeft in België tot commotie geleid. Organisaties voor consumenten en gezinnen spreken van een ,,schandalige'' actie om kinderen aan te zetten meer geld van hun ouders te eisen. Zij menen dat Dexia een gevoel van onbehagen wil creëren. De minister voor Consumentenzaken Van den Bossche heeft in een brief aan Dexia bezorgdheid geuit over de zakgeldcampagne.

,,Bekijk het eens van de positieve kant: je bent - laat ons hopen - een jaartje hoger geraakt en daarenboven wordt het studentenleven er niet goedkoper op, kortom: je hebt het ideale excuus om even langs je ouders te gaan en een `kleine herevaluatie' van je zakgeld te vragen.'' Zo luidt de tekst bovenaan het zakgelddossier van de Dexia-website. De bank helpt de jongeren een handje door een `zakgeldsimulator'. De jongere vult leeftijd, hoogte van z'n zakgeld en wat gegevens in, waarna moet blijken of hij onder of boven het gemiddelde zit. Ook staat een voorgedrukt contract op de website dat door kinderen en ouders kan worden ondertekend. In het contract is ook een `evaluatiemoment' opgenomen, waarop opnieuw over de hoogte van het zakgeld kan worden onderhandeld. Ook staan in het contract redenen om het zakgeld een keer niet te geven zoals `ruzie met broer of zus' en `kamer niet opgeruimd'.

Dexia verliest de eigen belangen geenszins uit het oog. ,,Zorg ervoor dat je zakgeld automatisch op je zichtrekening (rekening-courant, red.) wordt gestort, zo ben je zeker dat je het krijgt'', aldus het advies. Voor kinderen die extra middelen en argumenten wensen ,,om ouders te overtuigen'' heeft Dexia een boekje.

Dexia, dat in Nederland onlangs onder vuur kwam in de Legiolease-affaire, verwerpt de kritiek. De bank streeft ,,doelbewust naar een jonge en humoristische taal, die volledig beantwoordt aan de stijl die onze jongeren waarderen'', aldus een verklaring. Enkele scholieren bestempelden de campagne van Dexia op de Vlaamse televisie als ,,stom'' en ,,chantage''.

Op dit artikel rust auteursrecht van NRC Handelsblad BV, respectievelijk van de oorspronkelijke auteur.

Anneliesje
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 aug 2003 21:23

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Anneliesje »

Hr. Blok Karin had dit al geplaatst.Dexia en het zakgeld....
Karin

Annelies.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door CB »

Is het nou echt nodig om berichten meerdere keren te plaatsen?

L. Blok
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jul 2003 18:35

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door L. Blok »

Sorry hoor, blijkbaar heb ik het bericht over het hoofd gezien.

Henk1
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 aug 2003 08:30

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Henk1 »

Liever dit bericht een keer teveel geplaatst dan al die onzinnige ***opmerkingen die sommige hier op dit forum plaatsen. Het vorige bericht is mij ook ontgaan.

Piet Krediet
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2003 18:08

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Piet Krediet »

Dhr Blok is een beetje aan het malen.....dit is namelijk niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Zou het hem allemaal teveel worden??

Jos1
Berichten: 194
Lid geworden op: 27 jul 2003 17:36

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Jos1 »

De dexiablaag heeft een naam gekregen, zie de onzinpostings van "piet krediet".

Jos

Chris G
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 aug 2003 14:13

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Chris G »

Het is weer weekend en dan verschijnen er weer van die stakkers zoals Piet Krediet.

Dubio
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 aug 2003 14:02

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Dubio »

En dat geld van die Belgische kindjes gebruiken ze weer om uit te lenen aan mensen die aandelen leasen. Dus niet betalen betekent een strop voor de Belgische jeugd.
Trouwens, stel dat ik een kindje had die met zo'n contract naar me toe kwam zou ik er in ieder van verzekeren dat m'n vrouw niet meetekent. Als ik al een vrouw had.
Alleenstaande ouders pas op!

Henry
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 sep 2003 18:39

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Henry »

Stond ook op teletekst op België was de regering niet echt blij mee.

Henry

elisabeth ravensteijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2003 13:42

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door elisabeth ravensteijn »

Dank u wel meneer Blok, voor het plaatsen van dit stukje. Ik las het voor de eerste keer. Met opperste verbazing en verontwaardiging.
Onvoorstelbaar, waar is deze bank in godsnaam mee bezig????
Bij ons snijdt het al heel diep in (the first cut is the deepest, het eerste nummer van hun eigen c.d.), maar nu gaan ze ook al met kinderen aan de gang!!!! Ik heb er gewoon geen woorden meer voor.
Ik hoop dat dit artikel gaat doordringen. Want op zich gaat het nu eens een keer niet over ons, maar over hun overige activiteiten. wanneer en wie zal de halt toe gaan roepen??? Nog even geduld, maar we kunnen in ieder geval wel gaan zeggen dat we hoe langer hoe duidelijker kunnen gaan zien hoe de vork in de steel zit. En dat er echt een hele grote steek los zit. Onvoorstelbaar, mensen zonder hart.

Math
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2003 13:08

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Math »

Las in DFT 18/9 dat er weer buitenlandse banken worden toegelaten in Afghanistan maar tot de drie toegelaten banken miste ik onze DEXIA bank. Jammer dan waren we misschien van die oplichters afgeweest en misschien een nieuwe markt voor hun praktijken. En... Belgie was verlost van loonsverhoging van de zakcenten van hun kinderen.

Gast

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe bedoel je ?

Sonja
Berichten: 823
Lid geworden op: 03 jul 2003 22:09

Re: Belgisch kind mag 'zagen' om zakgeld

Ongelezen bericht door Sonja »

ik had dit artikel ook gemist .
Maar wel amusant
en vreemd dat mensen dat serieus kunnen nemen.

Dexia maakt zich hierdoor belachelijk,
maar laten wij het serieus nemen en doorgaan voor ons belang.

We hebben later wel wat te vertellen aan onze kleinkinderen
..............................................................................................

Gesloten