LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
streskip
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 13:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door streskip »

Ik ben met Efexor begonnen vanwege langdurige stress. Eerst 6 weken met een psyochloog gepraat maar dien vond dat ik te weinig vooruitgang boekte en dat ik te onrustig bleef.

Ik begon met 75 mg (en dat was de eerste weken geen pretje). Daarna ben ik na een paar maanden (doordat 75 mg te weinig effect sorteerde) overgestapt op 150 mg.

De laatste tijd had ik allerlei vervelende klachten. Opgezette buik, soms moeilijk naar het toilet kunnen en dan weer bijna te goed, een hele slechte huid, moe zijn en enorm vergeetachtig. Ik had al vanaf de 2e week Efexor weinig zin in sex (klaarkomen is er niet meer bij) maar op dit moment is mijn libido echt helemaal waardeloos. Een paar weken geleden kwam ik erachter dat er melkachtige afscheiding uit mijn borsten komt, wat weer kan komen door verhoogd prolacatine gehalte door de medicatie. Dit was voor mij letterlijk en figuurlijk de druppel die de emmer deed overlopen.

Mijn schildklier blijkt in orde te zijn dus dat prolactine gehalte komt zo goed als zeker door de medicatie. Voor de zekerheid heb ik mijn mirena spiraaltje laten verwijderen en sindsdien is mijn huid veel beter.

Ik moet nu van mijn huisarts de Efexor afbouwen. Ik had hier liever mee gewacht daar ik op dit moment een zware tijd doormaak, zo wel prive als zakelijk. De efexor zorgt er wel voor dat ik mij wat beter voel. "De scherpe kantjes zijn er af". Mijn psycholoog was het hier eigenlijk ook niet mee eens maar ziet geen andere oplossing.

Terug van 150 mg naar 75 mg gaf geen problemen (dit heb ik 2 weken gedaan). Nu moet ik sinds vorige week om de dag 75 mg nemen. Dit is echt een ramp! Ik voel me grieperig, verdoofd (en daardoor erg onzeker), moe, enorm misselijk, moet niet aan sex denken (is m'n vriend niet erg blij mee, wel vervelend want die heeft er al genoeg mee te stellen) en mijn gemoedstoestand is slecht. Ik ben mega snel geirriteerd, kan niet tegen geluiden, spring van de hak op de tak. Wil het liefst alleen zijn, geen mens spreken en wil rust. Leg dat je vriend, die je dolgraag bij wil staan, maar eens uit.

Het liefst zou ik afbouwen met 37,5 mg maar volgens mijn huisarts zijn deze uit de handel. Dit gaat eigenlijk echt niet. Ik hoef mijn huisarts hierover niet te bellen want ik weet wel wat hij zegt: gewoon even doorzetten.

Ik zou nu bijna overwegen om van de een op de andere dag te stoppen. Dan maar in een keer er doorheen. Veel rottiger dan dit zal het niet zijn.

Over 2 weken ga ik op vakantie en ik zie er als een berg tegenop.

Heeft iemand misschien tips of advies voor me!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hallo Streskip,

Ik herken alles wat je schrijft over afbouwen, toen ik mijn vorige keer ging afbouwen. Het resulteerde uiteindelijk in het feit dat ik een dosering hoger moest nemen om bij te tanken. Je bouwt echt veel te snel af! Ik heb van 150 mg eerst 2 maanden 75 mg geslikt en zit nu op 37,5 mg. Deze laatste dosering is er dus nog wel! Ik dacht ook dat het niet meer bestond, maar een bezoekje aan de apotheek leverde op dat ze wel nog te verkrijgen zijn in die dosering en ook met vertraagde afgifte. Mijn ervaring is dat huisartsen eigenlijk weinig weten van Efexor en ook niet door hebben hoe moeilijk het is om af te bouwen en daarbij vooral heel langzaam te werk te gaan. Jouw afbouwschema is helemaal fout. Ik zou als ik jou was eerst nog een aantal weken doorgaan met 75 mg en na 2 maanden ongeveer overstappen op 37,5 mg en dat ook weer 2 maanden gebruiken. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan een mindere dosis efexor. Mijn huisarts stelde ook voor om 1 x in de 2 dagen 75 mg te nemen, toen ik vernam dat 37,5 mg niet uit de handel is, heb ik besloten om dagelijks 37,5 mg te nemen en dat gaat nog goed (tot nu toe). Ik voel met je mee, want ik ken je verhaal...gun jezelf wat meer tijd en ga eerst terug naar 75 mg. Ik ben geen dokter maar weet uiteindelijk dat te snel afbouwen niet goed is. Een familielid heeft ook te hoog prolatine gehalte en dit had te maken met hypovise...Veel sterkte gewenst. Antonie.

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Heey,
Ik ga ook van 75 mg naar 37,5 mg en deze is er zeker wel!!
Als je de retard (Efexor Retard) gebruikt is het niet handig om de ene dag 75 en de andere dag 37,5 mg te gebruiken want dan geef je je lichaam elke keer weer een oppepper om vervolgens de volgende dag er weer van terug te komen. 37,5 mg in de retard versie bestaat!! Ga over 2 weken daaraan beginnen. Suc6.

streskip
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 13:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door streskip »

Enorm bedankt voor jullie reacties!!!
Ik ga morgen direct contact opnemen met de apotheek en mijn huisarts. Hij wil mij dus wel versneld laten afbouwen vanwege de heftige bijwerkingen die ik heb maar die hou ik ook nog wel even vol. Eerst maar even een normale manier opbouwen. Hou jullie op de hoogte.

streskip
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 13:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door streskip »

O ja, nog even een vraag voor Anthonie, je zei dat een familielid ook een verhoogd prolactine gehalte had door een hypovisie?
Wat is dat? Onderzoek op dit moment namelijk alles maar een beetje zelf, mijn huisarts is niet echt vooruit te branden....
Dank wederom!!!

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Hoi Streskip,

De hypovise (weet niet of het goed geschreven is) zit dacht ik op de hersenstam. Het is een heel klein orgaan en regelt hormonale zaken. Mijn zus had ook melkproductie en bleek te hoog prolatinegehalte en toen bleek dat zij een vlekje had op de hipovise. Dit schijnt bij vrouwen heel af en toe voor te komen. Ze heeft daar medicijnen voor gehad en is ook bij een endicro..loog geweest...Ik ben maar een leek en weet niet precies of ik het goed vertel zo, maar google maar eens op internet. groet Antonie

streskip
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 13:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door streskip »

Dank voor jullie advies wederom. Heb mijn apotheek gebeld en ga zo dadelijk de 37,5 mg pillen halen! Super, hoop dat dit beter gaat! Ga dat hypodinges verhaal ook uitzoeken. Vervelend is dat volgens mijn huisarts niks met zekerheid te zeggen is zolang ik nog de Efexor slik. Hard mijn best doen met afbouwen maar dus niet te hard, haha. Laat jullie weten hoe het verder gaat.

streskip
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 nov 2008 13:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door streskip »

Dank voor jullie advies wederom. Heb mijn apotheek gebeld en ga zo dadelijk de 37,5 mg pillen halen! Super, hoop dat dit beter gaat! Ga dat hypodinges verhaal ook uitzoeken. Vervelend is dat volgens mijn huisarts niks met zekerheid te zeggen is zolang ik nog de Efexor slik. Hard mijn best doen met afbouwen maar dus niet te hard, haha. Laat jullie weten hoe het verder gaat.

Boettiehond
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Boettiehond »

Hoi allemaal,

Ik heb de afgelopen 12 jaar zo'n 12 soorten A.D. geprobeerd waaronder ook Efexor. Met de werking van alle soorten heb ik altijd problemen gehad. Zoals hier al genoemd gaan de scherpe kantjes eraf, emoties worden minder waardoor ECHT verdriet verdwijnt maar ook ECHT plezier niet meer bestaat. Vaak voelde ik me een zombie en bij andere mensen heb ik gemerkt dat onder invloed van A.D. heel belangrijke dingen ze niets meer kon schelen. Wat ik het ergste vond was dat ik mezelf niet meer was. Heel verschrikkelijk en ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen A.D. slikken. Als je jezelf niet bent kunt je volgens mij ook niet aan je problemen werken. Als je verdriet uitgeschakeld is door de pillen hoe kun je dan emotionele beslissingen nemen ?? Ik heb het nooit begrepen en zal het ook nooit begrijpen. Ik vind het troep dat meer kwaad dan goed doet. De keren dat ik het voor langere tijd (2 maanden) heb gebruikt ben ik er van de ene op de andere dag mee gestopt. Iedereen boos op me, psychiater, therapeuten, mensen waarmee ik in therapie zat want wat ging er nu gebeuren. Nou.... helemaal NIETS. Je voelt je een paar dagen hondsberoerd en dan is het uit je lijf. Beter dat dan maandenlang iedere keer de dosering halveren en hopen dat dat goed gaat. Bij alles wat er gebeurt schiet je weer in de stress en wil je weer teruggrijpen naar de A.D. Achteraf bleek mijn depressie verband te houden met de beperkingen van een lichamelijke aandoening en heb ik 5 jaar depressief in bed gelegen. Toen ik eruit kwam was ik er ook uit. Niet uit bed maar uit hetgeen mij depressief maakte. Het lijkt wel of je tegenwoordig niet depressief mag zijn, dat je je gevoelens, hoe bizar ook, weg moet stoppen met pillen en dat je met een big smile masker door het leven hoort te gaan. Als dat dan de werkelijkheid is hoeft het van mij niet. Het aangaan van alles wat mijn depressie veroorzaakte heeft me 5 jaar van mijn leven gekost maar was een hele wijze les. De fouten die ik in die tijd van mijn leven heb gemaakt maakt ik nooit weer. Ik wil iedereen heel veel wijsheid en sterkte wensen. Succes.

gast1953
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2008 22:56

Re: Efexor

Ongelezen bericht door gast1953 »

Ik ben nu sinds 1,5 week gestopt met efexor nadat ik het langzaam heb afgebouwd. In eerste instantie was ik na elke dag slikken accuut gestopt.
Kreeg na een paar dagen een heftige reactie. Na eerst duizelingen gekregen te hebben en dubbel zien enz. verdween ineens het gevoel uit mijn lichaam. Kreeg tintelingen in het gezicht. Mijn benen konden me niet meer dragen. Kreeg het koud en ik dacht echt dat mijn laatste uur was geslagen. De dokterspost is er aan te pas gekomen.
Na enige tijd, zeker 2 uur, kwam langzaam het gevoel weer terug.
Kontakt opgenomen met eigen huisarts. Ik kreeg gelijk weer efexor voorgeschreven en nu met de boodschap het langzaam af te bouwen. Eerst terug van 75 mg naar 37,5 mg. Ging dat niet, moest ik weer naar 75 mg. Na 4 weken op 37,5 mg. gingen we over met om de dag 37,5 mg. Dat ook weer 4 weken. Toen om de 2 dagen, ook weer 4 weken en toen om de 3 dagen.
Ik was ongeveer 1 week bezig met om de 3 dagen toen ik onverwachts opgenomen werd in het ziekenhuis, overigens voor iets heel anders, Daar mocht ik helemaal geen medicatie meer slikken. Heb 48 uur aan een infuus gelegen, geen eten, geen drinken.
Ik dacht: Als ik weer zo'n ervaring meemaak als toen, dan ben ik tenminste op het juiste adres. Maar het ging goed en ben er dus nu totaal vanaf.
Voel me soms nog iets duizelig, ben ook nog steeds moe en af en toe echt futloos. Maar ik slik geen efexor meer. Ik zeg nu niet dat je ook in het ziekenhuis moet komen te liggen, maar als je het verstandig aanpakt en de tijd ervoor neemt om het af te bouwen, dan lukt het je. [/b]

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

AD slikken is voor iedereen weer anders en een andere ervaring. Ik ben het met Boetiehond eens dat het misschien wel iets van deze tijd is om direct negatieve gevoelens te willen verbloemen met pillen. Aan de andere kant, is depressief zijn ook geen pretje en kan het je leven aardig vergallen. Sommige mensen varen heel goed op AD en dat moeten we ook niet vergeten. Het heeft mij ook zeker goed geholpen.
Gast1953, kun jij aangeven wat het verschil is nu je zonder efexor bent? Ben je er blij mee en voel je je goed?
Voor mij is het langzaam afbouwen de enige mogelijkheid om er af te komen. Vooral omdat ik mijn dagelijkse dingen (werk) gewoon door wil laten gaan. Merk nu bij 37,5 mg dat ik lichamelijk geen klachten heb, maar wel veel meer pieker en lichtgeraakt en sjagerijnig ben. Dit had ik met 75 mg niet ... dus het heeft wel degelijk effect. 'Hoop wel dat die grafstemming tijdelijk is....Antonie.
PS: streskip, fijn dat je naar 37,5 gaat, volgens mij is dat beter en ik hoop dat je daarvan iets opknapt.

gast1953
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2008 22:56

Re: Efexor

Ongelezen bericht door gast1953 »

Hallo Antonie
Ik moet zeggen, dat het me redelijk goed afgaat. Ik vermijd ook wel stress-situaties. En loop ook nog steeds naar maatschappelijk werk. Zij helpen mij ontzettend. Ik moet ook zeggen dat ik hele fijne kennissen heb die me meetrekken in de positieve dingen des levens.
Zo heb ik ook voortaan hobbies, ik ben sieraden aan 't maken, vergt uiterste concentratie en er komt ook iets moois uit je handen. Toevallig ga ik morgen ook beginnen met een workshop schilderen. En ik pak het gelijk groots aan, ik heb een doek van 1 mtr bij 1 mtr.
En buiten dat, houd ik erg van fotograferen, heb mijn camera altijd bij de hand.
Ook moet ik toegeven dat ik harder ben geworden en ik echt niet alles meer pik. Eerst konden de mensen over me lopen en maakten daar gretig gebruik van. Nu niet meer, ik heb voor mezelf gekozen.
Als je daar aan toe bent, om voor jezelf te kiezen, dan ben je al een heel eind. Je moet jezelf streng toespreken van tot hier.......en niet verder.
Gaat het even niet goed, geef dat aan. Blijf er niet mee lopen, laat het niet te ver komen.
Ho....ik ben er ook nog niet hoor! Het gaat tenslotte om familie waardoor ik zover in een depressie ben geraakt. En ja, het is nu eenmaal zo: familie kun je niet kiezen.
Nu heb ik hun even verder weg kunnen plaatsen, het contact is minimaal en zeer zeker niet optimaal. Maar er zijn kindjes mee gemoeid en dat maakt het des te moeilijker. Ik zie ze niet vaak, maar als ik ze zie, geniet ik er des te meer van. Maak honderden foto's van ze en zit ik even weer in een dip, ga ik die foto's weer bekijken.
Ik heb ook gehad dat ik me tegen de eerste beste boom wilde rijden. Dat zijn van die vreselijke momenten. Ik sluit me dan op, wil van niemand iets weten dan. Of ik maak een lange wandeling door het bos met mijn fototoestel en geniet!!!!
Ik heb nog steeds veel doosjes efexor in huis, maar het moet echt te gek worden wil ik me daar weer aan vergrijpen. Liever laat ik de boel de boel dan dat ik er weer aan begin. Je moet ook van de juiste personen erop aan kunnen, waar je tegenaan kunt praten, die jou weer uit dat dal trekken.
Bouw het langzaam af, in samenwerking met je arts. Rustig aan, neem de tijd. Niets te snel willen.
Ik heb het steeds in etappes kunnen doen van 4 weken, maar misschien heb je wel 6 weken steeds nodig. Jij bepaalt het zelf. Een lange weg, maar je komt er wel.
Succes.

zoethartjess
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2008 14:03

Re: Efexor

Ongelezen bericht door zoethartjess »

Hallo Allemaal.

Ik ben 25 jaartjes en slik al ruim 18 maanden efexor, ben met 75 mg begonnen toen 150 mg en nu zit ik al op de 300 mg, en ik wil ook graag weer langzaam terug naar de 150 mg, en hopelijk ooit is van die troep af.

Ben op dit moment heel erg stress gevoelig. Maar wil zekers in de toekomst wel proberen af te bouwen.

Hoe lang gebruiken jullie al en hoeveel?

Groetjes Zoethartjess

marian67
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2006 14:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door marian67 »

hoi stresskip
ik ben nu bezig met afbouwen van efexor.150
sinds vorige week slik ik de ene dag 150 de andere dag 75.
dat gaat echt goed moet ik zeggen.
ik heb nu ander half jaar exefor.ben bang voor de afkickverschijnselen.
als ik die 150 vergat had ik last van raar gevoel in mijn hoofd,soort duizelingen,maar heb nu nergens last van.
morgen de overmorgen de laatste 150 dan 3 weken lang 75 ,daarna terug naar de huisarts.
dan verder afbouwen.
als het zo blijft dan heb ik nergens last van.
maar aan de andere kant slik ik nu ook sinds vorige week pillen tegen de hoge bloeddruk.

liefs marian

thedude1975
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2007 11:30

Re: Efexor

Ongelezen bericht door thedude1975 »

Ben na bijna twee jaar 150mg aan het afbouwen. Eerst een maand op 75 en dan, indien nodig, een maand op 37.5.

Gaat best goed, afgezien van moeheid en beetje prikkelbaar. Ene dag is wel beter dan de andere, maar what's new;-)

Was tweede keer Efexor voor mij en tevens de laatste. Mocht ik ooit nog eens AD nodig hebben, dan een ander middel. Heb me nog nooit zó afgestompt gevoeld als met dit medicijn. Het werkt wel als een trein, maar voor mij geen Efexor meer.

SvG
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:50

Re: Efexor

Ongelezen bericht door SvG »

Hallo Allen,

Ik ben nu ruim een maand zonder Efexor. Gelukkig gaat het vrij goed. De eerste weken last van duizeligheid en prikkelbaar/agressie. Gelukkig wordt dat steeds minder, tevens komt gevoel weer meer terug. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat alle efexor uit mijn lichaam is. Efexor helpt wel degelijk alleen lost het niks op, uiteindelijk moet je het zelf doen.

Succes

jrs66
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 jun 2007 09:43

Re: Efexor

Ongelezen bericht door jrs66 »

Hoi Marian,
Slik ook sinds vorige week pillen tegen hoge bloeddruk!! Wel toevallig. Mijn huisarts zei dat dit kan komen door het gebruik van Efexor. Denk ook dat het te maken heeft met mijn gewicht. Ben zeker 10 kg aangekomen het afgelopen jaar. Ook daarom wil ik al van de Efexor af. Sterkte, jrs66

marian67
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 feb 2006 14:04

Re: Efexor

Ongelezen bericht door marian67 »

hoi jrs66
idd toevallig met ook hoge bloeddrukpillen sinds vorige week.
!!
als het door efexor zou zijn gekomen zou huisarts dat toch wel gezegd hebben lijkt mij.
idd in de bijsluiter staat dat je hoge bloeddruk kunt krijgen. maar bij mij zit het in de familie en ja overgewicht. kan niet zeggen dat ik veel ben aangekomen sinds ik efexor slik.
hiervoor had ik citalopram.
succes met afbouw efexor.
moet zeggen dat het goed gaat afbouwen. nergens last van ook niet van bijwerkingen van bloeddrukpillen.
ik heb daarvoor trouwens metoprolol succ ret t 50mg.
liefs marian

rambelje
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:52

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rambelje »

Als je efexor gebruikt mag dan wel af en toe een wijntje of iets anders drinken waar alchol in zit.

Ik gebruik het nu 4 maanden 150mg per dag

Rokertje
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:21

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Rokertje »

Hoi Rambeltje,

Ik gebruik ook 150mg per dag en drink regelmatig alcohol. Het effect van de alcohol is groter dus je moet wel een beetje uitkijken.

Rokertje

Gesloten