LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Er is maar één reden waarom van Dam kapot aan 't gaan is. Dat is het advertentiebeleid van van Dam geweest. Meer dan 20% van de omzet gaf hij uit aan adverteren. Dat doet zelfs Coca Cola niet!
Overigens heeft slaapadvies (gedeeltelijk) gelijk. Maar het is simpel uit te zoeken welke ketens op omvallen staan. Dat zijn degenen die meer dan 25% (25% is gedekt door 't CBW) aanbetaling vragen, beloven extreem snel te leveren én veel korting geven. Gemiddeld is 10-15% aanbetalen normaal.
Overigens weet ik van maar één andere grote keten dat ze op omvallen staan slaapadvies en die zie ik hier niet reageren.
Overigens heeft slaapadvies (gedeeltelijk) gelijk. Maar het is simpel uit te zoeken welke ketens op omvallen staan. Dat zijn degenen die meer dan 25% (25% is gedekt door 't CBW) aanbetaling vragen, beloven extreem snel te leveren én veel korting geven. Gemiddeld is 10-15% aanbetalen normaal.
Overigens weet ik van maar één andere grote keten dat ze op omvallen staan slaapadvies en die zie ik hier niet reageren.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Nooit maar dan ook nooit meer een aanbetaling doen dus. Ben hier zelf ook vaak de dupe van geweest en doe dit niet meer. Bedrijven leveren echt wel zonder aanbetaling. En anders gewoon naar een andere winkel gaan. Het is echt geen verplichting.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 31 okt 2008 18:00
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Ja, beds&bedding je hebt gelijk, het kon niet op met adverteren!
Ik heb al percentages gehoord van meer dan 30% advertentiekosten, hier valt niet tegenop te verkopen. Ik weet wel kosten gaan voor de baat, maar je kan het ook flink overdrijven. Ook in de winkel werden er flinke kortingen weggegeven, als een klant even moeilijk deed kreeg hij een flinke geldkorting of gratis spullen.
Het is mij ook bekend welke (bedden)zaken er nog meer slecht voor staan, maar ik vind het een heel slechte zaak om dit zomaar op Internet te noemen! Je moet een ondernemer niet willens en wetens kapotmaken, dit is ook absoluut niet aan de orde! Nogmaals: koop zoveel mogelijk bij meubel en beddenzaken die zijn aangesloten bij het CBW, er is altijd 25% gedekt bij een eventueel faillissement. ook extreem snel leveren en hoge kortingen zijn niet echt te rijmen met elkaar! Kijk meer naar de service, leverings- en garantievoorwaarden, daar heb je op lange termijn ook meer aan!
Ik heb al percentages gehoord van meer dan 30% advertentiekosten, hier valt niet tegenop te verkopen. Ik weet wel kosten gaan voor de baat, maar je kan het ook flink overdrijven. Ook in de winkel werden er flinke kortingen weggegeven, als een klant even moeilijk deed kreeg hij een flinke geldkorting of gratis spullen.
Het is mij ook bekend welke (bedden)zaken er nog meer slecht voor staan, maar ik vind het een heel slechte zaak om dit zomaar op Internet te noemen! Je moet een ondernemer niet willens en wetens kapotmaken, dit is ook absoluut niet aan de orde! Nogmaals: koop zoveel mogelijk bij meubel en beddenzaken die zijn aangesloten bij het CBW, er is altijd 25% gedekt bij een eventueel faillissement. ook extreem snel leveren en hoge kortingen zijn niet echt te rijmen met elkaar! Kijk meer naar de service, leverings- en garantievoorwaarden, daar heb je op lange termijn ook meer aan!
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
@slaapadvies: leverings- en garantievoorwaarden zijn bij vrijwel alle CBW-zaken hetzelfde (nl. de CBW-voorwaarden), en bij "service" is het altijd maar afwachten wat een winkel biedt als het er werkelijk op aankomt.
Je kan veel zeggen over Van Dam, maar de service in de winkel was best goed. En wat noem je een hoge korting? Er zit volgens mij heel wat marge op bedden, zeker op de duurdere.
De CBW-aanbetalingsgarantie is trouwens ook niet echt royaal. Je hebt officieel pas na de afwikkeling van een faillissement (en daar kan veel tijd overheen gaan) recht op een vervangende koop onder aftrek van je aanbetaling. En voor die vervangende koop betaal je waarschijnlijk wel weer de hoofdprijs.
Ik denk dat ik bij de volgende beddenzaak waar ik wat koop eerst naar de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaar, het actuele banksaldo en een bankgarantie vraag voor ik nog wat bestel.
Je kan veel zeggen over Van Dam, maar de service in de winkel was best goed. En wat noem je een hoge korting? Er zit volgens mij heel wat marge op bedden, zeker op de duurdere.
De CBW-aanbetalingsgarantie is trouwens ook niet echt royaal. Je hebt officieel pas na de afwikkeling van een faillissement (en daar kan veel tijd overheen gaan) recht op een vervangende koop onder aftrek van je aanbetaling. En voor die vervangende koop betaal je waarschijnlijk wel weer de hoofdprijs.
Ik denk dat ik bij de volgende beddenzaak waar ik wat koop eerst naar de jaarrekeningen van de afgelopen 3 jaar, het actuele banksaldo en een bankgarantie vraag voor ik nog wat bestel.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
@ Lurf.
Van Dam gaf gewoon absurd hoge kortingen. Ik weet zeker dat hij gewoon bedden net boven de inkoop heeft verkocht. Inmiddels heb ik al een aantal orders gezien en een idee van het gemiddelde kortingspercentage. Dat is niet normaal. Er is geen beddenzaak in Nederland die kan blijven bestaan met dat soort kortingen. Zeker niet i.c.m. zijn advertentiebeleid.
Van Dam gaf gewoon absurd hoge kortingen. Ik weet zeker dat hij gewoon bedden net boven de inkoop heeft verkocht. Inmiddels heb ik al een aantal orders gezien en een idee van het gemiddelde kortingspercentage. Dat is niet normaal. Er is geen beddenzaak in Nederland die kan blijven bestaan met dat soort kortingen. Zeker niet i.c.m. zijn advertentiebeleid.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
@beds&bedding: wat is dan een normaal kortingspercentage? Ik ben bij meerdere zaken (klein en groot) geweest voor ik bij Van Dam uitkwam, en 10-15% was eigenlijk in de meeste gevallen wel mogelijk als je erom vroeg, behalve bij de zelfstandige winkels.
Het advertentiebeleid van Van Dam is inderdaad wel een fenomeen op zich als je er nog eens goed naar kijkt. Werken aan je naamsbekendheid is één ding, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik kwam vandaag nog langs de winkel in Delft. Hij is nog steeds dicht, maar het licht was deze keer wel aan. Kennelijk gebeurt er dus toch nog wel wát.
Het advertentiebeleid van Van Dam is inderdaad wel een fenomeen op zich als je er nog eens goed naar kijkt. Werken aan je naamsbekendheid is één ding, maar je kunt het ook overdrijven.
Ik kwam vandaag nog langs de winkel in Delft. Hij is nog steeds dicht, maar het licht was deze keer wel aan. Kennelijk gebeurt er dus toch nog wel wát.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Op dit moment (za avond 23u43) is hun website (beds.nl = vandamqualitybeds.nl) weer aanwezig. Wat dat verder betekent voor het "echte" bedrijf weet ik nog niet, hier kan ik niets over vinden. Openingstijden worden wel genoemd, maar het lijkt eigenlijk op een back-up van de laatst geplaatste pagina's. Wie kan dit vergelijken?
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Slaapadvies schreef:
Echter, de keuze is beperkt tot "het normale assortiment en normale leveringsvoorwaarden."
Als de winkelier al met een artikel aan het "stunten" is, is de winkelier dus niet verplicht hier ook nog eens 25% extra korting op te geven.
Destijds bij het failiet van Horn keuken en bad ervaarden meerdere gedupeerde kopers de regeling als een sigaar uit eigen doos: De aanbetalingsgarantie werd verrekend met korting die ze anders toch wel konden bedingen
Vertrouw niet blindelings op die regeling: De gedupeerde koper krijgt geen geld terug, maar krijgt in plaats daarvan korting bij een andere aankoop bij een andere CBW winkel.....CBW, er is altijd 25% gedekt bij een eventueel faillissement
Echter, de keuze is beperkt tot "het normale assortiment en normale leveringsvoorwaarden."
Als de winkelier al met een artikel aan het "stunten" is, is de winkelier dus niet verplicht hier ook nog eens 25% extra korting op te geven.
Destijds bij het failiet van Horn keuken en bad ervaarden meerdere gedupeerde kopers de regeling als een sigaar uit eigen doos: De aanbetalingsgarantie werd verrekend met korting die ze anders toch wel konden bedingen
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Het zou ook te gek zijn als de winkelier boven op een aanbieding nóg een keer 25% zou moeten geven.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de winkelier die aanbetalingsgarantie uit eigen zak moet betalen. Het CBW betaalt daar niet aan mee. Dus ik vind het al heel wat dat die 25% gedekt wordt.
Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de winkelier die aanbetalingsgarantie uit eigen zak moet betalen. Het CBW betaalt daar niet aan mee. Dus ik vind het al heel wat dat die 25% gedekt wordt.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
En als de consument dus op een aanbieding 25% heeft aanbetaald, en de winkelier gaat failliet, dan krijgt de consument zijn aanbetaling dus niet terug als de vervangende aankoop weer een aanbieding betreft.
Wat heeft die aanbetalingsgarantie dan nog voor nut, in een branche waar kortingen en aanbiedingen eerder regel dan uitzondering zijn?
Wat heeft die aanbetalingsgarantie dan nog voor nut, in een branche waar kortingen en aanbiedingen eerder regel dan uitzondering zijn?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 31 okt 2008 18:00
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Al die kortingen, het is een ware plaag!
Mensen willen topservice, snelle levering en dat allemaal nog als ze de detaillist hebben uitgekleed. De detaillist kan eigenlijk niet anders, zijn collega,s doen lekker mee en loopt hij de order mis!
Verder adviseer ik iedere koper MAXIMAAL 10% aan te betalen, het is meer een bevestiging dat de klant de order heeft geplaatst. Overigens zet de klant ook nog een handtekening, dan is de order al feitelijk niet meer te annuleren.
Ik ken bedrijven die geen aanbetaling verlangen, dit zijn zaken die al jaren bestaan en financieel gezond zijn!
Hoge aanbetaingen komen vaak voor bij zaken die snel groeien en altijd geld nodig hebben omdat de rekening courant altijd rood staat.
Concurrentie is gezond en noodzakelijk, maar de branche verzieken voor eigen gewin is gewoon not done!
Mensen willen topservice, snelle levering en dat allemaal nog als ze de detaillist hebben uitgekleed. De detaillist kan eigenlijk niet anders, zijn collega,s doen lekker mee en loopt hij de order mis!
Verder adviseer ik iedere koper MAXIMAAL 10% aan te betalen, het is meer een bevestiging dat de klant de order heeft geplaatst. Overigens zet de klant ook nog een handtekening, dan is de order al feitelijk niet meer te annuleren.
Ik ken bedrijven die geen aanbetaling verlangen, dit zijn zaken die al jaren bestaan en financieel gezond zijn!
Hoge aanbetaingen komen vaak voor bij zaken die snel groeien en altijd geld nodig hebben omdat de rekening courant altijd rood staat.
Concurrentie is gezond en noodzakelijk, maar de branche verzieken voor eigen gewin is gewoon not done!
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Da's inderdaad een goede vraag. Er is volgens mij al vaker discussie geweest over de "voordelen" van de CBW-garantie. De afschrijvingsregeling die gehanteerd wordt bij garantiegevallen is bijvoorbeeld ook erg karig, en voor veel artikelen is de wettelijke garantie ruimer. Het enige echte voordeel is, dat het heldere en uniforme voorwaarden zijn die door de meeste winkels worden gehanteerd, zodat je ervan uit kan gaan dat je overal tegen dezelfde voorwaarden koopt.
De aanbetalingsgarantie is alleen een garantie op de aanbetaling, en niet op de overige aankoopcondities. Dat je er daardoor niet altijd veel mee opschiet, zoals bij keukens, is inderdaad waar. Het advies om niet teveel aan te betalen is nog altijd het beste. Ik zou overigens graag zien dat de CBW voorwaarden op dat punt ook aangepast worden, of dat ze iets als een centrale escrow-service in het leven roepen.
De aanbetalingsgarantie is alleen een garantie op de aanbetaling, en niet op de overige aankoopcondities. Dat je er daardoor niet altijd veel mee opschiet, zoals bij keukens, is inderdaad waar. Het advies om niet teveel aan te betalen is nog altijd het beste. Ik zou overigens graag zien dat de CBW voorwaarden op dat punt ook aangepast worden, of dat ze iets als een centrale escrow-service in het leven roepen.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
@slaapadvies: als de markt wat transparanter was had je ook niet zoveel gezeur over kortingen. Fabrikanten en detaillisten doen hun erg hun best om de consument vooral geen informatie te geven over wat een produkt nu werkelijk kost. Dan krijg je nu eenmaal dat mensen om korting gaan zeuren tot het pijn gaat doen bij de winkelier. Ik wil best voor service betalen en ik weet ook hoeveel ik ervoor over heb, maar mijn ervaring is dat veel winkeliers graag de hoofdprijs vragen en als het erop aankomt geen service leveren. Dan krijg je inderdaad dat mensen prijskopers worden, omdat dat het enige gegeven is waar je vanop aan kunt.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 28 okt 2008 11:24
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
@ 16again,
Als het een aanbieding is wordt uiteraard de aanbetaling wel gedekt. Alleen als mensen bijv. 25% aanbetaald hebben en ze hebben 20% korting gehad... tsja, dat kan een winkelier niet betalen. Dan moet je een order met verlies uit gaan leveren. Dat doet geen winkelier.
Anders wordt het natuurlijk als het CBW inderdaad de aanbetaling zou vergoeden. Maar nu betaald de winkelier die de order overneemt alles uit eigen zak.
Als het een aanbieding is wordt uiteraard de aanbetaling wel gedekt. Alleen als mensen bijv. 25% aanbetaald hebben en ze hebben 20% korting gehad... tsja, dat kan een winkelier niet betalen. Dan moet je een order met verlies uit gaan leveren. Dat doet geen winkelier.
Anders wordt het natuurlijk als het CBW inderdaad de aanbetaling zou vergoeden. Maar nu betaald de winkelier die de order overneemt alles uit eigen zak.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
wel gedekt, maar als de winkeliers vervolgens de aanbetalingsgarantie niet willen uitvoeren is de aanbetaling dus gewoon verloren.aanbetaling wel gedekt.........een order met verlies uit gaan leveren. Dat doet geen winkelier.
Gezien de economische toestand ben ik bang dat dit soort discussies komende tijd vaker gevoerd gaan worden....
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Op de site van Pullman staat Van Dam inmiddels niet meer als dealer vermeld.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Uit vrij betrouwbare bron vernomen dat een of meerdere filialen van Van Dam Quality Beds deze week weer open gaan. Er is hoop kortom...
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Dat zou mooi voor ze zijn, ik vraag me alleen af wie er nog zaken met ze wil doen.
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Ik verwacht dat ze last hebben van te beperkte financiële mogelijkheden met de huidige kredietcrisis en wat op te grote voet hebben geleeft. Maar op zich vooralsnog alleen positieve verhalen gehoord over de service van Van Dam (ook in een van de bovenstaande berichten). Ook eigen ervaringen met de zaak in Delft waren op zich positief...
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 nov 2008 14:46
Re: Stop dreaming: Van Dam Quality Beds failliet
Ook ik heb samen met mijn man een aantal maanden terug een mooie pullman boxspring gekocht bij van Dam Quality beds in Capelle XL.
Wij hadden ons hier erg op verheugd, maar omdat het telefoontje voor de levering uitbleef en er meerder wilde verhalen de ronde deden ben ik gaan bellen.
Meerdere pogingen tot telefonisch contact heeft helaas niet mogen baten. Inmiddels heb ik gehoord dat het bedrijf gesloten is. Afgelopen weekend zijn wij naar het Alexandrium geweest om daar een slaapkamer voor onze dochter te kopen.
Wij zijn toen bij het slaapkamer centrum binnen gestapt en daar ook geslaagd. Gelijk heb ik gevraagd hoe het zat met van Dam Quality Beds. Waarop de verkoper van het slaapkamer centrum mij vroeg om de aankooporder van van Dam mee te nemen.
zo gezegd zo gedaan, ik ben gisteren langs geweest bij het slaapkamer centrum met mijn order van van dam quality beds. Zij hebben de hele bestelling voor me overgenomen en alle problemen opgelost. Ik krijg nu het bed mijn dochter en onze pullman boxspring via het slaapkamer centrum. Goed gedaan!
Wij hadden ons hier erg op verheugd, maar omdat het telefoontje voor de levering uitbleef en er meerder wilde verhalen de ronde deden ben ik gaan bellen.
Meerdere pogingen tot telefonisch contact heeft helaas niet mogen baten. Inmiddels heb ik gehoord dat het bedrijf gesloten is. Afgelopen weekend zijn wij naar het Alexandrium geweest om daar een slaapkamer voor onze dochter te kopen.
Wij zijn toen bij het slaapkamer centrum binnen gestapt en daar ook geslaagd. Gelijk heb ik gevraagd hoe het zat met van Dam Quality Beds. Waarop de verkoper van het slaapkamer centrum mij vroeg om de aankooporder van van Dam mee te nemen.
zo gezegd zo gedaan, ik ben gisteren langs geweest bij het slaapkamer centrum met mijn order van van dam quality beds. Zij hebben de hele bestelling voor me overgenomen en alle problemen opgelost. Ik krijg nu het bed mijn dochter en onze pullman boxspring via het slaapkamer centrum. Goed gedaan!