Neemt overigens niet weg dat een verhoging van meer dan 100% buitensporig is. Wellicht dat we ons meer hier op moeten focussen en meer de redelijkheid/billijkheid moeten betrachten. Bij een discussie met Obvion ook meer toespitsen hoe wij (als leken) de ontwikkeling van de liquiditeitspremie kunnen volgen. Dit moet net zo transparant kunnen als het volgen van de Euribor-rente. En elke maand Obvion bestoken met het verzoek om verlaging van de opslag. Obvion geeft in de nadere toelichting op de stijging van de opslag aan dat "indien de liquiditeitspremie in de toekomst daalt, zal Obvion de opslag voor de Obvion Variable Rente eveneens met hetzelfde percentage als waarmee de liquiditeitspremie daalt, verlagen". Dus: dan wil ik het ook kunnen volgen en elke verlaging aangrijpen met een verzoek tot verlaging van de opslag.
Ander punt: wat als de liquiditeitspremie stijgt?? Lijkt mij duidelijk wat Obvion dan gaat doen. Op dat moment is er denk ik zeker een ingang om te betogen dat er geen sprake meer is van een vaste opslag en dus strijdigheid met hun eigen voorwaarden.
Graag jullie meningen.
Overigens heb ik de brochure variable rente van december 2004 versie 38.0150 dec-2004 in mijn bezit en hierin staat het volgende (dit is dus de versie die is verschenen na de versie van Oboohma):
"Hoe wordt de Obvion Variabele Rente bepaald? De OVR werkt heel eenvoudig en is gemakkelijk te volgen. Deze rente is gebaseerd op de 1-maands Euribor-rente plus een vaste opslag die periodiek door Obvion wordt bepaald.....".
Ikzelf heb de hypotheek in 2007 verhoogd en zit dus nog vast aan latere voorwaarden die alleen maar minder in ons voordeel zijn.
Ben bang dat we toch achter het net gaan vissen, maar niets doen is zeker onverstandig. Massaal bezwaar aantekenen bij Obvion en ook de publiciteit zoeken. Wellicht komt er dan een doorbraak (hopelijk naar de goede kant