2 vraagjes :
Ik zie al jaren op de jaarafrekening dat NUON en ook Waternet
BTW met BTW belasten. Ik heb begrepen dat er een europese wet of
regel is (via internet tegengekomen) dat dit niet mag en een economisch delict is. Iemand ervaring hiermee ?
Verder wordt er 2 keer per jaar (januari en juni/juli) de energie prijzen
voor gas/elektra vastgesteld. Hoe kan de NUON nu weten hoeveel
kubieke meters gas ik in welke periode tegen welke prijs verbruikt heb ?
PS Mijn jaarafrekening is altijd in de maand oktober.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NUON jaar afrekening ?
Re: NUON jaar afrekening ?
Volgens mij wordt er geen BTW over BTW geheven, maar wel BTW over (energie)belasting. Dat schijnt te mogen: immers ook over de accijns op bijv. benzine, alcohol of tabak betaalt u BTW. Overigens betaalt u naar het schijnt in bijv. Frankrijk geen BTW over energieheffing. Fijn he, die eenduidige Europese regelgeving die alleen wordt toegepast als het minster Bos goed uitkomt.Iemand ervaring hiermee?
Hiervoor is een systeem ontwikkeld op basis van graaddagen. Dat ga ik niet helemaal uitleggen, maar o.a. hier kunt u er meer over lezen. Anders even de zoekfunctie in dit forum gebruiken. Het komt hier op neer:Hoe kan de NUON nu weten hoeveel kubieke meters gas ik in welke periode tegen welke prijs verbruikt heb ?
Energiebedrijven gebruiken de gewogen graaddagen onder andere voor het verwerken van tariefwijzigingen zonder tussentijdse meteropname en het corrigeren van (jaar)verbruiken naar een normaal emperatuurniveau voor het berekenen van een zo goed mogelijke termijnnota.
Re: NUON jaar afrekening ?
en in aanvulling op JSP's duidelijk en kloppende reactie:
U kunt natuurlijk zelf ook op 31 december de meterstanden opnemen en die goed bewaren. (maak desnoods een foto!)
Zodra u de jaarafrekening krijgt kunt u zelf eens zien of de berekening van graaddagen en verbruik enigszins overeenstemmen.
Je knt dus veel zelf doen, kijken en berekenen
U kunt natuurlijk zelf ook op 31 december de meterstanden opnemen en die goed bewaren. (maak desnoods een foto!)
Zodra u de jaarafrekening krijgt kunt u zelf eens zien of de berekening van graaddagen en verbruik enigszins overeenstemmen.
Je knt dus veel zelf doen, kijken en berekenen