Uit mijn persoonlijke ervaring met een arbeidongeschiktheidverzekering blijkt dat men daarbij volkomen is overgeleverd aan de willekeur van de verzekeraar. Zo was ik niet in staat om duidelijkheid te verkrijgen wat er in welke situaties uitgekeerd zou gaan worden en wie dat dan beoordeeld.
Ook denken velen dat het hier een verzekering betreft waarbij men een vast premiebedrag betaalt en dat daar een vaste uitkering waarde tegenover staat. Niets is minder waar. De uitkering is inkomen afhankelijk. Welk inkomen / welk moment men dan als maatstaf neemt wordt niet vrijgegeven.
Omdat een arbeidsongeschiktheid vaak door een moeilijke situatie vooraf wordt gegaan waarin het inkomen dan al dalende kan zijn, is het meet moment wel erg belangrijk.
Mij is gebleken dat de verzekeraar er geen enkele controle op houdt of de tussenpersoon wel jaarlijks het inkomen van de verzekerde vaststelt. Bij een hoger inkomen moet men imers meer, en bij een lager minder verzekeren. Zo liet men mij gewoon premie doorbetalen terwijl ik anderhalf jaar geen inkomen had. Men zou uiteraard niet hebben uitgekeerd.
Mijn uiteindelijke conclusie was: gewoon niet verzekeren, je weet alleen dat je premie kwijt bent en in de verste verte niet of je ooit iets zult ontvangen. Voor bepaalde situaties ben je echter verplicht om zo een verzekering aan te gaan!!!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Arbeidsongeschiktheid verzekering
-
Ruud van Roekel
Re: Arbeidsongeschiktheid verzekering
Beste,
Het klopt inderdaad dat er verzekeringen zijn die onduidelijkheid laten bestaan over de hoogte van de uitkering indien het inkomen zo kan fluctueren.
Echter in die situaties is het wellicht beter om te kiezen voor een vaste daggeld uitkering. Bv de Movir heeft hier een uitstekend product voor.
Het zijn lastige producten die zeker een goede advisering nodig hebben om te zorgen dat het geadviseerde product past bij de werksituatie van de verzekerde, maar om nu te zeggen dat je ze beter niet kunt afsluiten?
Het risico zonder zo'n verzekering is met het huidige sociale afbraakbeleid ook geen pretje
Het klopt inderdaad dat er verzekeringen zijn die onduidelijkheid laten bestaan over de hoogte van de uitkering indien het inkomen zo kan fluctueren.
Echter in die situaties is het wellicht beter om te kiezen voor een vaste daggeld uitkering. Bv de Movir heeft hier een uitstekend product voor.
Het zijn lastige producten die zeker een goede advisering nodig hebben om te zorgen dat het geadviseerde product past bij de werksituatie van de verzekerde, maar om nu te zeggen dat je ze beter niet kunt afsluiten?
Het risico zonder zo'n verzekering is met het huidige sociale afbraakbeleid ook geen pretje
Re: Arbeidsongeschiktheid verzekering
Gelukkig zijn er ook andere , modernere manier van arbeidsongeschiktheid op een duidelijke manier te verzekeren.
via http://www.ikwileenbetaalbarearbeidsong ... ekering.nl
kun je lezen hoezeer het afwijkt.
Meestal wordt deze verzekering voor ZZP en MKB-ers gesloten.
Maar er is geen discussie over de hoogte, want ze verzekeren geen INKOMEN maar MAANDLASTEN.
Ook geen gedoe met keuringen enzo.Iedereen wordt geaccpteerd en iedereen betaalt dezelfde premie.
Dus ook voor oudere (startende)zelfstandigen met zware risico beroepen.
Omdat ze maandlasten verzekeren is er volledige duidelijkheid en
dit voorkomt discussies achteraf, waarop niemand zit te wachten!
via http://www.ikwileenbetaalbarearbeidsong ... ekering.nl
kun je lezen hoezeer het afwijkt.
Meestal wordt deze verzekering voor ZZP en MKB-ers gesloten.
Maar er is geen discussie over de hoogte, want ze verzekeren geen INKOMEN maar MAANDLASTEN.
Ook geen gedoe met keuringen enzo.Iedereen wordt geaccpteerd en iedereen betaalt dezelfde premie.
Dus ook voor oudere (startende)zelfstandigen met zware risico beroepen.
Omdat ze maandlasten verzekeren is er volledige duidelijkheid en
dit voorkomt discussies achteraf, waarop niemand zit te wachten!